Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom jag själv inte tror mig ligga i någon riskzon så räknar jag med att vaccinera mig i slutet av 2021 eftersom det antagligen kommer vara krav för att kunna resa på semester. Fram till dess står jag vid sidlinjen och låter alla ivriga frivilliga provkaniner utvärdera eventuella biverkningar.
Det är även planen för vår dotter men frun som jobbar på äldreboende tror jag kommer tvingas vaccinera sig tidigare.

Sen kanske jag tvingas ändra mig beroende på hur allting utvecklar sig men det är min nuvarande plan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mej får dom brotta ner ock tvångsvaccinera om dom ska få i mig nåt förhastat vaccin.
Tog inget vaccin mot svininfluensan heller trots en massa påtryckningar från vården då jag var i riskgrupp


Vilken tur då att människor i er omgivning vaccinerar sig.

Då kan ni ju sen slå er för bröstet och säga "Titta, jag vaccinerade mig inte, och jag har inte blivit sjuk"
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vilken tur då att människor i er omgivning vaccinerar sig.

Då kan ni ju sen slå er för bröstet och säga "Titta, jag vaccinerade mig inte, och jag har inte blivit sjuk"

Vilka höga hästar sitter du på?
Det jämnar ut sig iom att de som vaccinerar slår sig för bröstet och säger exakt det du skrev.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mej får dom brotta ner ock tvångsvaccinera om dom ska få i mig nåt förhastat vaccin.
Tog inget vaccin mot svininfluensan heller trots en massa påtryckningar från vården då jag var i riskgrupp

Vilka höga hästar sitter du på?
Det jämnar ut sig iom att de som vaccinerar slår sig för bröstet och säger exakt det du skrev.

För att få stopp på smittspridningen behöver vi immunitet, det kan vi få på två sätt, vaccinering eller att låta folk bli sjuka.
Biverkninger förekommer vid vaccinering, vi vet inte vilka eller hur allvarliga i förväg.

Om vi låter folk blir sjuka är biverkningen att folk dör (eller tappar lungkapacitet, smaksinne, luktsinne osv).

Om folk i din omgivning vaccinerar sig så blir inte dom sjuka och smittar inte heller dig, så du slipper bli sjuk och eventuella biverkningar av det.

Du kan tacka oss vaccinerade varje dag när smittspridningen är stoppad, det är helt okej att bjuda alla vaccinerade på öl dagligen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För att få stopp på smittspridningen behöver vi immunitet, det kan vi få på två sätt, vaccinering eller att låta folk bli sjuka.
Biverkninger förekommer vid vaccinering, vi vet inte vilka eller hur allvarliga i förväg.

Om vi låter folk blir sjuka är biverkningen att folk dör (eller tappar lungkapacitet, smaksinne, luktsinne osv).

Om folk i din omgivning vaccinerar sig så blir inte dom sjuka och smittar inte heller dig, så du slipper bli sjuk och eventuella biverkningar av det.

Du kan tacka oss vaccinerade varje dag när smittspridningen är stoppad, det är helt okej att bjuda alla vaccinerade på öl dagligen.

Det var inte ett svar på min fråga.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

EpX638hXIAMS8LP
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis vad jag gjorde vid svininfluensan

Tvärtom för mig.
Fick svininfluensan (som dom flesta innan vaccinationen , folk kom ju hem med svininfluensa från semestern i slutet juli, augusti 2009.
Vaccinerandet började slutet oktober. :D
Om jag minns rätt.
När jag kom till vårdcentralen med svininfluensa i oktober blev det stopp i dörren, gå till apoteket.
På apoteket blev reaktionen när jag försökte få fram att jag ville ha hostmedicin, förkylningsmedicin mellan hosta och snörvel:
Du ska inte vara här ! Du ska gå till vårdcentralen ! :huvet
Förklarade jag varit på vårdcentralen :D och blivit hänvisad till Apoteket :7peta
och så fick ut hostmedicin mm .....:)
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ja, alla skall få vård. Att det finns några få "platt earth" och " foliehattar" som tror att elektricitet förbrukar hjärnceller och andra liknande avarter av vår civilisaion - Det får inte stoppa oss från att avhjälpa problem, om vi ser dem och kan hjälpa.

Det är inte riskfritt att leva. Endast "flanar" tror man kan avhjälpa alla riskmoment i vår vardag. Typ (Tragikverket)...

Vi kan dock inte välja att hjälpa personer med problem, skador, sjukdomar etc - Om vi kan. Även Om den påverkade personen tillhör "IQ reserven" så kan de ha familj barn, släktingar etc som verkligen behöver dem.

Så mitt svar på TS fråga blir ett otvivelaktigt JA. Vi skall hjälpa alla som har hamnat i svårigheter om det ligger i vår mänskliga förmåga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var en väldigt lång text som utmynnade i att ”jag vill ha mer pengar”... Resten var ju inte direkt vederhäftigt. Särskilt som nutida forskning visar att narkolepsi även kan vara en biverkning av influensan förutom allt annat. Vi skall komma ihåg att när man vaccinerar miljoner i en befolkning så är det även redan smittade som får vaccin och även biverkningar som är extremt ovanliga och ibland helt oförutsägbara som kan dyka upp. De dyker förstås också upp ändå i olika grad, eftersom även sjukdomarna i sig har massor av biverkningar...

Det intressanta är att alla med narkolepsi har fått det av från 12 av 35 batcher med vaccin till Sverige.
Från 23 av 35 batcher finns inte ett enda fall av narkolepsi.
https://www.svd.se/all-narkolepsi-fran-vissa-leveranser

Att därför de som först ska vaccineras i Sverige är äldre är logiskt: Det blir billigast så när något går snett.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det intressanta är att alla med narkolepsi har fått det av från 12 av 35 batcher med vaccin till Sverige.
Från 23 av 35 batcher finns inte ett enda fall av narkolepsi.
https://www.svd.se/all-narkolepsi-fran-vissa-leveranser

Att därför de som först ska vaccineras i Sverige är äldre är logiskt: Det blir billigast så när något går snett.

Äldre får generellt även större problem ifall dom smittas av covid-19 så dom har även mer att vinna på vaccinering. Plus kortare tid kvar att leva med eventuella biverkningar.
Så de är ju ett självklart val att vaccinera äldre först ur ett risk/reward-perspektiv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Äldre får generellt även större problem ifall dom smittas av covid-19 så dom har även mer att vinna på vaccinering. Plus kortare tid kvar att leva med eventuella biverkningar.
Så de är ju ett självklart val att vaccinera äldre först ur ett risk/reward-perspektiv.

Nu är det nog inte någon biverknings-risk inräknad, man vaccinerar efter risk att dö och grupper som jobbar i utsatta yrken som riskerar att smitta dom som riskerar att dö först.

Så vi har en stor grupp människor i alla åldrar som har blivit vaccinerade långt innan det kommer att erbjudas allmänheten.

När det gäller biverkningar vet man ju aldrig hur långt efteråt dom visar sig heller, tar det ett år, eller tre innan vaccinet har ätit upp brosket i öronen så hinner ju rätt många ta vaccinet innan biverkningen visar sig.

Då får vi nog lära oss att leva med fladdriga öron, eller lära oss att operera in plastförstyvningar i öronen...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är det nog inte någon biverknings-risk inräknad, man vaccinerar efter risk att dö och grupper som jobbar i utsatta yrken som riskerar att smitta dom som riskerar att dö först.

Så vi har en stor grupp människor i alla åldrar som har blivit vaccinerade långt innan det kommer att erbjudas allmänheten.

När det gäller biverkningar vet man ju aldrig hur långt efteråt dom visar sig heller, tar det ett år, eller tre innan vaccinet har ätit upp brosket i öronen så hinner ju rätt många ta vaccinet innan biverkningen visar sig.

Då får vi nog lära oss att leva med fladdriga öron, eller lära oss att operera in plastförstyvningar i öronen...

Det var jag som stod för det påståendet helt på egen hand.

Självklart har Tegnell, Löfven & co inte gjort någon kalkyl, dom kan knappast räkna längre än till tio, därefter tar fingrarna slut.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kanske bara Sci-Fi, men en del ser smittan som ett sätt för en överberbefolkad, döende Jord att rensa bort några miljarder människor. Bara trams eller?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rökare ska inte ha cancervård heller.

Då faller väl motorcyklister och ryttare bort också från vården ?
Är man så korkad
att man sätter sig på en MC / häst
så höjs ju genomsnittsintelligensen om dom här två kategorierna får stilla falla från ? :va
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
What?
Menar de att planeten tellus har ett medvetande?

Ingen aning om vad de tror. Fattade inte heller om det kanske var nån ironi inblandat (det var en engelsk sajt). Men jag förstod det som att det skulle vara en hämnd för allt ont vårt leverne lett till.

När jag skriver det såhär låter det som handlingen i en film om undergången... :skrämd
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top