Ska Nec förare även få köra Rec?

Ska Nec förare även få köra Rec?


  • Antal röstningar
    0
Kör man Anderstorp på de tider som har diskuterats i tråden så hör man inte hemma i ett race med endast B-förare heller....
 
Håller nog med. Om det är OK att snorsnabba förare kör REC så skulle det väl kunna vara OK att Snorsnabba förare kör B-race åxå. Men det är det inte.
Det finns väl en anledning till att vi har A och B förare och huvudanledningen är väl att hålla nere fartskillnaderna. Varför kan inte REC vara för B-förare enbart?


Är tvungen att hålla med jag oxå. Det är ju faktiskt så att de som inte vågar ge sig på å köra Rookieklasserna väljer att köra REC, att då toppförare från NEC kommer in gör ju att det blir enorma fartskillnader, dessa fartskillnader är en säkerhetsaspekt. Visst är det kul med stora startfält och flera kör säkert dubbla klasser för att få lite extra träning. Tycker ändå att det känns lite tramsigt och komma å plocka en massa pokalen i en klass där man är helt överlägsen. Jag tycker dock fortfarande att förare som har problem att hänga med SC och kanske inte gasar fullt på rakorna bör hänvisas till allmänhetens bandagar.
 
Är tvungen att hålla med jag oxå. Det är ju faktiskt så att de som inte vågar ge sig på å köra Rookieklasserna väljer att köra REC, att då toppförare från NEC kommer in gör ju att det blir enorma fartskillnader, dessa fartskillnader är en säkerhetsaspekt. Visst är det kul med stora startfält och flera kör säkert dubbla klasser för att få lite extra träning. Tycker ändå att det känns lite tramsigt och komma å plocka en massa pokalen i en klass där man är helt överlägsen. Jag tycker dock fortfarande att förare som har problem att hänga med SC och kanske inte gasar fullt på rakorna bör hänvisas till allmänhetens bandagar.

Det bästa du har skrivit någonsin :tummenupp
 
det tror jag inte, jag tror den stora stöt stenen är om man ska få köra i både nec och rec under samma helg. a eller b förare tror jag inte spelar någon roll.

björn

Det var så jag tolkade inlägget solly om jag var otydlig.

Är tvungen att hålla med jag oxå. Det är ju faktiskt så att de som inte vågar ge sig på å köra Rookieklasserna väljer att köra REC, att då toppförare från NEC kommer in gör ju att det blir enorma fartskillnader, dessa fartskillnader är en säkerhetsaspekt. Visst är det kul med stora startfält och flera kör säkert dubbla klasser för att få lite extra träning. Tycker ändå att det känns lite tramsigt och komma å plocka en massa pokalen i en klass där man är helt överlägsen. Jag tycker dock fortfarande att förare som har problem att hänga med SC och kanske inte gasar fullt på rakorna bör hänvisas till allmänhetens bandagar.

Jag tycker iof det är okej att det kommer fler förare.
Jag försöker lära mig av dom och bättrar mig ganska snabbt när jag kan ta rygg på en som tex Oscar.
Men jag tycker nog att om man inte är serie anmäld från början på sesongen så ska man tävla utanför tabellen så dom som tävlar på "riktigt" i REC kan få slåss om placerings poängen utan att bli slagna av överläggset mycket bättre förare som bara vill träna lite till en billig peng
 
Last edited:
Intressant!
Vad är anledningen till att en person med din erfarenhet av RR säger nej?
Skulle vara kul att höra.

Jag körde REC i somras, och det var iofs skoj. men 3 anledningar.

Om man vill ha ut något av sitt åkande skall man ju köra där man hör hemma.

Jag inser också att jag var en fara för andra så jag med mycket stor sannolikhet säkert gjorde en o annan ful omkörning och en stackars lite långsammare fick hicka. Den stackars långsamma som nu fick hicka hade sin chans o köra hoj, då numera man måste vara semiproffs för att kvala in i Rookie 600/1000.

Och säkerhet. Det är svårt att bedöma fartskillnader. Givetvis snackar vi inte om 2,10 ++ tider (torpet) som definitivt inte har på en tävling att göra, utan även 1,50 - 1,55 tider som leder till farliga situationer.

Brånalt är en bra kille. Om en meriterad A-förare vill köra ERF så tror jag inte Brånalt nekar plats i NEC (eller gör han det?).

Så tycker jag i alla fall.
 
Last edited:
Där kan jag hålla med om att någon regel inte skulle vara fel

Fast frågan är svår ... så länge det finns platser kvar och ingen kvalas ut :va

Kanske köra utan poäng ??

Känner mej kluven

//Håkan

det tror jag inte, jag tror den stora stöt stenen är om man ska få köra i både nec och rec under samma helg. a eller b förare tror jag inte spelar någon roll.

björn
 
33 REC-team körde mer än en tävling i år. Fler än så var de inte. Om lösningen på problemet med hastighetsskillnaderna är att plocka bort team med snabba förare/NEC-förare/A-förare/whateverförare så kan det nog bli knepigt att arrangera race.

Om problemet är att någon/några är farligt långsamma så får man plocka bort dem. Ivf så länge som ERF är tänkt och reglerat nu. Att en del har egna, högst personliga, uppfattning om vilka REC "egentligen" är till för känns som en annan diskussion.
 
Jag röstade NEJ för där fanns inget övrigt val.

Jag tycker att NEC förare får ingå i REC team om teamet består av minst 51% REC förare (Förare som inte kör i NEC).

Om det är så att NEC team ställer upp i REC så tycker jag att de ska vara utanför tävlan, poäng och pokal och sedan INTE gnälla på att där är långsammare förare.

Är tvungen att hålla med jag oxå. Det är ju faktiskt så att de som inte vågar ge sig på å köra Rookieklasserna väljer att köra REC, att då toppförare från NEC kommer in gör ju att det blir enorma fartskillnader, dessa fartskillnader är en säkerhetsaspekt. Visst är det kul med stora startfält och flera kör säkert dubbla klasser för att få lite extra träning. Tycker ändå att det känns lite tramsigt och komma å plocka en massa pokalen i en klass där man är helt överlägsen. Jag tycker dock fortfarande att förare som har problem att hänga med SC och kanske inte gasar fullt på rakorna bör hänvisas till allmänhetens bandagar.

Bra sammanfattat:tummenupp
 
Last edited:
Jag är ruskigt sugen på att starta en poll som frågar om även "långsamma" förare ska ha rättighet att köra REC. Jag vet dock inte om jag vågar. :tungan
 
klart dem ska få köra så länge det finns plats...

1. det drar in mer pengar
2. roligare med fler på startfältet
3. som rookie är det inte hela världen att ramla ner ett par placeringar, i det läget kör man ju för att lära och eftersom
3. man blir snabbare av att ta rygg på snabbare förare är det bara tacksamt att få den chansen.
4. de snabbare förarna brukar visa bra hänsyn vid omkörningar m.m. när de kör i REC
5... finns ännu fler
 
En fråga? (o då menar jag inte vad någon enskild har gått hemma o muttrat över´)

Det är ju bara efter sista rejset denna diskution har kommit upp. Har jag missat allt gnäll efter de tidigare rejsen, eller är det några som känner sig trampade på utan direkt anledning? Under sista rejset var det 2-3 förare som inte hade på banan att göra. Hade de inte varit där hade väl förmodligen denna diskution aldrig uppstått.....

Måste man alltid tillämpa "skrika först o tänka sen" när man på detta forum får chansen att säga sitt utan behöva stå öga mot öga med någon som känner sig träffad?

Mina 2 cent.
 
Jag läste i någon tråd förut om någon som föreslog att man skulle ha kval på lördagen och sedan dela upp mellan NEC och REC efter kvaltiderna. REC kör 4-timmars på em och NEC kör 6-timmars på söndag.

Fördelar
1. Man får rätt Team i rätt race (Visserligen så har man ju fortfarande problem med att Teamen har olika snabba förare)


Nackdelar
1. Det blir längre racehelger.
2. Poängberäkningen, hur löser man det?

Fyll gärna på med mer för och nackdelar eller egna förslag.
 
En fråga? (o då menar jag inte vad någon enskild har gått hemma o muttrat över´)

Det är ju bara efter sista rejset denna diskution har kommit upp. Har jag missat allt gnäll efter de tidigare rejsen, eller är det några som känner sig trampade på utan direkt anledning? Under sista rejset var det 2-3 förare som inte hade på banan att göra. Hade de inte varit där hade väl förmodligen denna diskution aldrig uppstått.....

Måste man alltid tillämpa "skrika först o tänka sen" när man på detta forum får chansen att säga sitt utan behöva stå öga mot öga med någon som känner sig träffad?

Mina 2 cent.
Diskussionen har varit uppe innan, började efter Falkenbergstävlingen då framförallt ett team i REC körde med kåpkontakt.
Till deras försvar får jag säga att dom faktiskt inte kunde köra i NEC för det var ett nystartat team. Dom fick t.o.m. nej till att köra NEC när dom frågade Brånalt.

Dessutom dök det upp en del "REC/NEC" team som åkte för fun. Dessa team verkade ha en liten extra tävling i tävlingen (du ska få igen för igår ungefär) och det blev en del omkörningar i luckor som knappt fanns. Jag fick själv några vinkande fötter som "ursäkta du var lite ivägen men jag var tvungen att ta mig om". Vi var flera som upplevde detta så nåt enskilt gnäll kommer inte från min sida.

Jag tog upp "mina" incidenter med teamet på plats och vi snackade igenom det. Dom har sedan dess inte kört i REC utan tävlat i NEC.

Diskussionen fortsatte inför Knudan och den REC tävlingen gick helt utan incidenter eller eftersnack.

Anderstorp är ju en snabb bana så där märks fartskillnader väldigt tydligt.
 
Last edited:
Hade ju tänkt vara tyst men det gick inte...

För mig är det ganska självklart att man som Necförare även skall få köra Rec. Nu är ju inte jag någon expert eftersom detta är min första säsong och jag har "bara" kört 3 necrace men man är ju inte automatiskt snabb bara för att man kör nec. Det team som jag varit inlånad i verkar ska lägga ned nästa säsong ska jag då bli utestängd från rec om något team där skulle ha vänligheten att fråga om man vill vara med. Hur länge ska nec-stämpeln sitta kvar i pannan eller skall necförarna betygsättas utifrån varvtider och på så sätt platsa i rec? :va
 
Last edited:
Och säkerhet. Det är svårt att bedöma fartskillnader. Givetvis snackar vi inte om 2,10 ++ tider (torpet) som definitivt inte har på en tävling att göra, utan även 1,50 - 1,55 tider som leder till farliga situationer.

Vad är det du skriver? Tycker du att förare som åker på 1,50 - 1,55 (torpet) är farliga?

Vem är det då som ska få vara med och köra REC?
Om jag inte har fel för mig körde MC Doktorn just på tider runt och över 1,50 (kan ha fel) nu på sista racet på torpet - och MC Doktorn vann faktiskt REC-serien.

Du menar alltså att totalsegraren i REC 2007 är en fara för säkerheten för att denna kör för långsamt :confused:

Ja, undra vem som är snett på det...
 
Vad är det du skriver? Tycker du att förare som åker på 1,50 - 1,55 (torpet) är farliga?

Vem är det då som ska få vara med och köra REC?
Om jag inte har fel för mig körde MC Doktorn just på tider runt och över 1,50 (kan ha fel) nu på sista racet på torpet - och MC Doktorn vann faktiskt REC-serien.

Du menar alltså att totalsegraren i REC 2007 är en fara för säkerheten för att denna kör för långsamt :confused:

Ja, undra vem som är snett på det...

Ja. Därför tycker jag att A-förare (1,40) skall köra där de hör hemma, i NEC, och inte i REC. I REC tycker jag att man fint skall kunna köra lite långsammare utan att det just uppstår farliga situationer.

Jag tycker alltså att 1,40 boysen har lika lite att göra på REC tävlingar som 2,10 ++ boysen.

(Sen är det klart ett problem om inte Brånalt släpper in även meriterade WildCard Team, annat problem)

Att jag tycker ovan är för att jag tänker på säkerhet. Jag kanske inte tyckte så för ett par år sedan, men nu gör jag det. Givetvis älskar jag fulla startfält o mycket folk o massa räserhojar :Fett! Men bara vi inte slår oss, långsam som snabb.

edit: På en ny bana i somras körde jag kanske 10 -15 sukunder långsammare än "medelvärdet" de första varven. Jag var livrädd o det kom hojar överallt till höger o vänster... Brrr va läskigt det var... Jag kände mig inte alls säker o kände mig absolut som en fara för de andra. Så det var kanske lite av det jag menade... Men det finns såklart åsikter om allt och det är väl bra att vi tycker till lite. Det är nog bara bra.
 
Last edited:
Hade ju tänkt vara tyst men det gick inte...

För mig är det ganska självklart att man som Necförare även skall få köra Rec. Nu är ju inte jag någon expert eftersom detta är min första säsong och jag har "bara" kört 3 necrace men man är ju inte automatiskt snabb bara för att man kör rec. Det team som jag varit inlånad i verkar ska lägga ned nästa säsong ska jag då bli utestängd från rec om något team där skulle ha vänligheten att fråga om man vill vara med. Hur länge ska nec-stämpeln sitta kvar i pannan eller skall necförarna betygsättas utifrån varvtider och på så sätt platsa i rec? :va

Om jag inte har tolkat det tokfel så är det väl beroende på var man kör under säsongen.
Kör du i ett NEC-team nästa år så vill en del att du inte ska få köra REC-race samma helg.
Om du nästa år inte har ditt gamla NEC-team kvara så är det väl klart att du ska få kliva in i ett REC-team.
 
Om jag inte har tolkat det tokfel så är det väl beroende på var man kör under säsongen.
Kör du i ett NEC-team nästa år så vill en del att du inte ska få köra REC-race samma helg.
Om du nästa år inte har ditt gamla NEC-team kvara så är det väl klart att du ska få kliva in i ett REC-team.
OK, bara undrar! Tänkte kanske att nec-stämpeln satt kvar flera år. Då är det alltså helt OK för Jimmy Lindström att köra rec nästa säsong.

Jag kliver gärna in i nec-team också om det är någon som har plats över! :D
 
Det som jag ser som lite konstigt är att man kan vara med i så många lag. Ungefär som att spela både i djurgården och aik i hockey, trots att de spelar i olika serier. Man kan iofs kanske tillåta folk att byta "lag" såklart under en säsong.
Sen vad gäller fartskillnaderna, så ja, tycker nog att alla borde kunna kvala in inom 115-120% iaf, sen börjar det nog bli lite för farliga fartskillnader helt klart.
Sen bör väl kanske de som kör 1,37 eller snabbare kanske inte köra i REC heller.
Tycker dock iaf att de som är långsammare än 115-120% från snabbaste rookietid borde träna lite till, för den tempohöjningen de behöver hittar de minst lika bra på en vanlig rr-träning.
Sen som jag klagat lite på tidigare i REC, håll era spår, vingla inte, försök inte göra misslyckade ombromsningsförsök på den som just passerade er som kör 10 sekunder snabbare per varv än er...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top