Ska Nec förare även få köra Rec?

Ska Nec förare även få köra Rec?

• Antal röstningar
    0
...sålänge det inte är fulla startfält anser jag inte att lilleputtsporten Roadracing har råd att tacka nej till hugade spekulanter.
Har viss förståelse för dom som tycker det är surt men det väger inte en gnutta tungt mot att boosta allt intresse som finns.

...sålänge det inte är fulla startfält anser jag inte att lilleputtsporten Roadracing har råd att tacka nej till hugade spekulanter.
Har viss förståelse för dom som tycker det är surt men det väger inte en gnutta tungt mot att boosta allt intresse som finns.

Håller med. Klart NEC ska få köra med REC. Dessto fler på banan dessto roligare.

Vart ska ett nystartat team köra då?

REC är en klass för dom SOM INTE HAR KÖRT REC TIDIGARE.

Shit du vill ju verkligen missförstå eller?

Har jag någonstans sagt att ett nystartat team inte skall köra REC ?

Jag sa att det dom inte kört REC tidigare.
Förstår inte hur du kan missförstå detta efter ett antal förklaringar.
Förstår du denna gång eller vill du ha det på serbokratiska oxå?

Last edited:
Var drar man gränsen då? NEC team får inte köra i REC säger vi. Men vad händer då om tex en från Hagheim, en från Dynamite och en från allt i däck får för sig att det vore kul o köra ett race ihop. Får dom köra i REC då?? Det är ju inget NEC team. Eller om Lindsröm o Pappunen vill köra lite långlopp, får dom vara med i REC??

Svensk Endurance racing har inte råd att säga nej till någon som vill vara med o köra anser jag. Framför allt nu när Brånalt o grabbarna lagt ner sin själ i att rodda två serier, BOTT o SP.

Är det så att de permanenta REC teamen surar för uteblivna poäng kan man väl göra så att endast serieanmälda team får tillgodoräkna sig poäng i serien. Alla andra får söka Wildcard o köra utan poäng.

Men vad är det vi diskuterar??? Vad är problemet? Jag ser inget problem över huvud taget. Alla får köra race, det är mycket folk på plats, bra stämning. Jag har inte hört nån som verkligen kör som har nått konkret att klaga på!

Jag klagar inte - jag har skitskoj o får köra mycket. Ingen jag pratar med på plats, snabba som långsamma klagar.

Det enda konkreta jag har hört är att några få blir sura för att dom hamnar några platser längre ner i resultatlistorna men hallå?? Det är en tävling...

Och ja, hade jag inte varit säker på att det inte skulle bli tal om utkvalning så hade vi inte anmält oss till Atorp.

Men vad är det vi diskuterar??? Vad är problemet? Jag ser inget problem över huvud taget. Alla får köra race, det är mycket folk på plats, bra stämning. Jag har inte hört nån som verkligen kör som har nått konkret att klaga på!

Jag klagar inte - jag har skitskoj o får köra mycket. Ingen jag pratar med på plats, snabba som långsamma klagar.

Det enda konkreta jag har hört är att några få blir sura för att dom hamnar några platser längre ner i resultatlistorna men hallå?? Det är en tävling...

Och ja, hade jag inte varit säker på att det inte skulle bli tal om utkvalning så hade vi inte anmält oss till Atorp.

Vet du vad? Folk är rädda för den kommande vintern och gör allt för att förankra sig i det som har varit. Och då tex kanske tjafsa om något som ingen direkt har något att klaga på.

Lägg ner de här löjliga trådarna nu allihop. Ner med fötterna på jorden och öppna ögonen. Som DonQ skriver, vad fan gnälls det på egentligen?
Totalt meningslöst tjafs.

Det kommer alltid att finnas snabba/långsamma förare på banorna. Bara att acceptera.

Ingen som vill starta en tråd om hur snabb man ska bli nästa år istället?:slicka

Nej, man kan få wildcard flera gånger per säsong om det finns plats på gridden.
Om vi då vänder på frågeställningen, är det okej med REC team på gridden i NEC?

Även om detta kan uppfattas som provokativt så är det inte meningen med inlägget, jag har funderat på detta ett tag och är seriös nu.

Jag vet att jag måste bli snabbare och teamet behöver all rutin vi kan få.
Att enbart köra bandagar ger mig inte det jag behöver, dom ligger ofta på veckodagar och mitt jobb ställer till det.
Några 6-timmars lördags NEC ger oss en möjlighet att köra med de snabbare och då kan vi se och lära. Vem avgör hur många wild cards man kan få i NEC?
Att vi skulle ta poäng från någon är inte troligt och vi kan mer eller mindre skita i placeringen då vi enbart är ute efter att ha kul och få mer rutin / träning.

Enligt resonemanget "the more the merrier" skulle vi faktiskt tillföra NEC något genom detta. Fulla startfält är ju kul. :)

Seriösa svar nu, tack.

Jag har bara begränsad erfarenhet av erf, två lopp i somras ett i nec och ett i rec. Många skriver här att vi inte har råd att säga nej till någon men har vi råd att tappa team för att dom tycker att det blir tråkigt och osportsligt? För det är osportsligt.

Som sagt jag vet inte, men att kämpa på sin förmåga och sedan se att man kunde gjort bra mycket bättre resultat om några inte velat "köra av sig" så sticker det ganska så mycket i ögonen. Det är endå en hel del tid och pengar folk lägger ner.

Jämförelserna har ju haglat i tidigare trådar så jag känner att jag inte behöver dra några. I år var ju första gången med dubbla tävlingar och man kan nog bara hoppas att det blir en ändring till nästa år, annars tror jag inte att ERF kommer att växa, då dom sämre tappar motivationen att ta sig till NEC och i viss mån även förmågan då man inte kan ta dom poäng man skulle gjort.

Jag hoppas att denna enkla regel skrivs in nästa år:
Förare får endast deltaga i en långloppsserie per tävlingshelg.
Med denna regel skapar man ett hyfsat rättvist system samt att om ens team skulle splittras, så är det inte kört. Man kan då byta serie/team oavsett om det är till nec eller rec

minna 50 balubas

björn

Last edited:
Om vi då vänder på frågeställningen, är det okej med REC team på gridden i NEC?

Vem avgör hur många wild cards man kan få i NEC?
Ja, REC-team har ju kört som wildcards i år utan att någon haft några negativa åsikter om det (vad jag vet).

Det är Brånalt som bestämmer det.

Nej tycker jag!

Håller nog med. Om det är OK att snorsnabba förare kör REC så skulle det väl kunna vara OK att Snorsnabba förare kör B-race åxå. Men det är det inte.
Det finns väl en anledning till att vi har A och B förare och huvudanledningen är väl att hålla nere fartskillnaderna. Varför kan inte REC vara för B-förare enbart?

Håller nog med. Om det är OK att snorsnabba förare kör REC så skulle det väl kunna vara OK att Snorsnabba förare kör B-race åxå. Men det är det inte.
Det finns väl en anledning till att vi har A och B förare och huvudanledningen är väl att hålla nere fartskillnaderna. Varför kan inte REC vara för B-förare enbart?

B-race är bara öppet för B-förare. REC är öppet för både A och B.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla