Ska Nec förare även få köra Rec?

Ska Nec förare även få köra Rec?


  • Antal röstningar
    0
Förare hoppar ju mellan Team i Endurance VM, så det borde väl funka på vår nivå oxå..... :porr
 
OK, bara undrar! Tänkte kanske att nec-stämpeln satt kvar flera år. Då är det alltså helt OK för Jimmy Lindström att köra rec nästa säsong.

Jag kliver gärna in i nec-team också om det är någon som har plats över! :D
Man får ju hoppas att Jimmy Lindström har självinsikt nog att inse att han inte hör hemma i REC. Hur kul kan det vara för honom att köra åttor runt folk?

Om du själv nu helst kör i NEC och vet att du har farten till det, varför då inte starta ett NEC-team istället för ett REC-team? Om "ditt" team lägger ner så kan du ju bara be att få överta deras plats.
 
Förare hoppar ju mellan Team i Endurance VM, så det borde väl funka på vår nivå oxå..... :porr
Jepp, men det är väl samma serie och där har dom utkvalning alltså har dom inte fartskillnadsproblematiken.

I övrigt håller jag med Martinus i hans tidigare inlägg.
Är tvungen att hålla med jag oxå. Det är ju faktiskt så att de som inte vågar ge sig på å köra Rookieklasserna väljer att köra REC, att då toppförare från NEC kommer in gör ju att det blir enorma fartskillnader, dessa fartskillnader är en säkerhetsaspekt. Visst är det kul med stora startfält och flera kör säkert dubbla klasser för att få lite extra träning. Tycker ändå att det känns lite tramsigt och komma å plocka en massa pokalen i en klass där man är helt överlägsen. Jag tycker dock fortfarande att förare som har problem att hänga med SC och kanske inte gasar fullt på rakorna bör hänvisas till allmänhetens bandagar.
 
Last edited:
Om du själv nu helst kör i NEC och vet att du har farten till det, varför då inte starta ett NEC-team istället för ett REC-team?
Skojar du? I år gällde att endast de 40 främsta teamen från 2006 fick inbjudan att köra i NEC. Alla andra fick börja i REC. Det var så REC kom til, det är sas en kvalserie. Sen finns naturligtvis möjligheten att få wildcard.

Sen har vi personer ur NEC-team som vill köra både på lördagen och söndagen. De tycker kanske att det är roligare att köra i NEC men uppenbarligen tycker de att det är roligt i REC också.

Jag vet inget om saken, men jag har svårt att tänka mig att tanken med REC var att förare som saknar fullständigt grundläggande racingfärdigheter skulle få "tävla". Det låter på en del här som att ni har övertolkat förkortningen REC till något åt det hållet. Det är arrogant mot de andra på banan. Mycket arrogant! (Med avsaknad av grundläggande racingfärdigheter menar jag att man flyttar sig i sidled för att underlätta omkörningar och liknande saker, inte att man är "långsam").
 
Skojar du? I år gällde att endast de 40 främsta teamen från 2006 fick inbjudan att köra i NEC. Alla andra fick börja i REC. Det var så REC kom til, det är sas en kvalserie. Sen finns naturligtvis möjligheten att få wildcard.
Ser jag ut som om jag skojar :gnissla

Sen har vi personer ur NEC-team som vill köra både på lördagen och söndagen. De tycker kanske att det är roligare att köra i NEC men uppenbarligen tycker de att det är roligt i REC också.
Ja uppenbarligen finns dom och det är helt okej, men dom bör låta bli att klaga på för långsamma hastigheter i den lägre serien.

Jag vet inget om saken, men jag har svårt att tänka mig att tanken med REC var att förare som saknar fullständigt grundläggande racingfärdigheter skulle få "tävla". Det låter på en del här som att ni har övertolkat förkortningen REC till något åt det hållet. Det är arrogant mot de andra på banan. Mycket arrogant! (Med avsaknad av grundläggande racingfärdigheter menar jag att man flyttar sig i sidled för att underlätta omkörningar och liknande saker, inte att man är "långsam").
Håller med dig till 100% men detta är ett annat problem nämligen att det inte krävs nån körfärdighet för att ta licens. Detta bör först och främst hanteras av SVEMO inte av ERF organisationen.
 
Ser jag ut som om jag skojar :gnissla

Håller med dig till 100% men detta är ett annat problem nämligen att det inte krävs nån körfärdighet för att ta licens. Detta bör först och främst hanteras av SVEMO inte av ERF organisationen.
Hmmm, du ser faktiskt inte ut att skoja. Vet inte vad jag skall tro här faktiskt. För om du inte skojar så har du inte läst reglementet. Ett nytt team kan inte bara hoppa in i NEC. Man kan inte heller ta över ett teamnamn och sedan köra i NEC:

1.6 "... För att det skall anses vara samma Team skall 50% av Teamet bestå av samma sammansättning nästa säsong."

Jag kan hålla med om att det är för lätt att få ut licensen, men det är en annan, större, fråga. Det krävs inte ändringar på den fronten för att vi skall slippa förare på race som inte tränat nog för att köra på ett för alla säkert sätt.
 
Håller med dig till 100% men detta är ett annat problem nämligen att det inte krävs nån körfärdighet för att ta licens. Detta bör först och främst hanteras av SVEMO inte av ERF organisationen.

Nja, Om ERF's ena serie uppfattas som en serie för folk som inte kan köra hoj är det ett problem för ERF-organisationen. Man ska inte lära sig köra hoj på tävlingar, ännu mindre på uthållighetstävlingar, där man ska köra fort under långa perioder, risker att tappa koncentrationen är ännu större då, för alla inblandade egentligen, särskilt om det är extrema fartskillnader.
 
Jag röstade NEJ för där fanns inget övrigt val.

Jag tycker att NEC förare får ingå i REC team om teamet består av minst 51% REC förare (Förare som inte kör i NEC).

Om det är så att NEC team ställer upp i REC så tycker jag att de ska vara utanför tävlan, poäng och pokal och sedan INTE gnälla på att där är långsammare förare.



Bra sammanfattat:tummenupp

Ingen av de snabba har gnällt på att det finns långsamma förare med på banan.
 
Ingen av de snabba har gnällt på att det finns långsamma förare med på banan.

Vilket känns lite konstigt... Menar inte alls att ni bör/ska gnälla
men om vi nu är en säkerhetsrisk för mellansnabba förare borde
vi ju utgöra säkerhetsrisker för er som ligger bland de snabbaste
också :confused:
 
Vilket känns lite konstigt... Menar inte alls att ni bör/ska gnälla
men om vi nu är en säkerhetsrisk för mellansnabba förare borde
vi ju utgöra säkerhetsrisker för er som ligger bland de snabbaste
också :confused:

Enligt mej är ni ingen säkerhetsrisk. Man får helt enkelt förvänta sej fartskillnad om man ställer upp i ERF. Man brukar lära sej hanskas med det efter ett par race. Säkerhetsrisk är ett beteende som jag råkade ut för på REC anderstorp; Vid blåflagg i slutet på rakan kör den föraren nästan av banan i sin iver att flytta sej för att inte vara i vägen. Blåflaggen ska enbart vara en varning till den varvade föraren att vara beredd på omkörning, ingen uppmaning att åka på gräset för att inte vara ivägen. Kör ni vidare, vill jag om så kör jag om:pannkyss
 
En NEC-förare är ju ingen NEC-förare utan sitt team.. då är föraren helt enkelt REC-förare..

Det är ju teamet som platsar i NEC, inte den enskillde föraren...
 
Last edited:
Enligt mej är ni ingen säkerhetsrisk. Man får helt enkelt förvänta sej fartskillnad om man ställer upp i ERF. Man brukar lära sej hanskas med det efter ett par race. Säkerhetsrisk är ett beteende som jag råkade ut för på REC anderstorp; Vid blåflagg i slutet på rakan kör den föraren nästan av banan i sin iver att flytta sej för att inte vara i vägen. Blåflaggen ska enbart vara en varning till den varvade föraren att vara beredd på omkörning, ingen uppmaning att åka på gräset för att inte vara ivägen. Kör ni vidare, vill jag om så kör jag om:pannkyss


Vi kommer köra vidare, även om det känns lite trist just nu med tanke på all negativ kritik. Skönt att höra i alla fall att någon kan ta sig förbi (riktigt snygg omkörning i söndags bör påpekas) utan att uppleva oss som farliga :tummenupp
 
Självklart skall dom få det!!!
Varför ska man neka någon att köra i ERF om gridden inte är full??

För min del så får REC team gärna fylla ut gridden i ett NEC race om dom vill.

//Robert
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top