Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Min uppfattning är att den Agent som sköt finns inte på din bild.
Agenten står framför bilen och sköt genom vindrutan.
Det var ju efteråt ett prydligt hål i vindrutan.
Det hålet syns inte i den här filmen från # 3791. Kollar man filmen i # 3791 skymtar skytten ett mycket kort ögonblick mellan agenterna till vänster om bilen och bilen.
En agent till vänster om bilen sticker in handen i bilen och för handen nedåt. Försök ta / ta ur bilnyckeln för få stopp på bilen ?
View attachment 524482
Så kan det vara.
Jag trodde, felaktigt, det var han till vänster som skjuter.
Då syns inte hans som skjuter alls i mitt klipp för han står framför bilen?
Och agenten som får en lite knuff är inte han som skjuter?

det ju helt sjukt
hon är ju inte i närheten av att köra över han
hoppas han får livstid
MEN varför stannar hon inte när dom säger till hon
är folk så rädda för dessa, att dom inte vågar stanna
MEN varför stannar hon inte när dom säger till hon,
knäpp i huvudet, bråttom hem ?

Påminner om en bilkrock på motorvägen mellan Göteborg och Kungsbacka (norr Gbg)
Det har skett en olycka i norrgående körfält nära Kungsbacka så Räddningstjänsten kör ut från Kungsbacka. Med flera bilar. I God tid före en "utryckningsöverfart" börjar man informera södergående bilister om att här ska hända något. Alla bilar bromsar upp och Räddningsbilarna svänger vänster genom överfarten. Då kommer en kvinna i en bil, kör förbi alla stillastående bilar och rammar en av räddningstjänstens bilar som är på väg över till vänster rakt i sidan.
Den kvinnan kom inte i tid till sitt mål.
Helt blind verkar det som kvinnan körde rakt in i räddningsbilen.
Med anledning av detta gissar jag att kvinnan i bilen i USA överhuvudtaget inte såg agenten med vapnet rakt framför henne. Total kortslutning.
Precis som hon som körde rakt in i räddningstjänstens bil strax söder Kungsbacka.

Last edited:
Så kan det vara.
Jag trodde, felaktigt, det var han till vänster som skjuter.
Då syns inte han som skjuter alls i mitt klipp för han står framför bilen?
Och agenten som får en lite knuff är inte han som skjuter?
Nej han som skjuter syns inte alls. Men han syns i filmen i #3791. Dels ett kort ögonblick mellan agenterna till vänster och bilen, och senare när han stoppar ner vapnet i hölstret.

Tror du verkligen att agenten tittar på hjulens riktning? Han ser bara en bil som lägger i driven och kör mot honom och agerar i självförsvar - rätt eller fel men jag ser en mänsklig reaktion från någon som håller på att bli överkörd.
Hur ska skytten veta vad den egentliga avsikten är?
För mig är detta bara överdrivet! Hon får till viss del skylla sig självt

Dessutom ser vi inte upprinnelsen till händelsen.
Svara bara på inlägget att det inte syns någon skytt, vilket jag inte håller med om. I övrigt håller jag med dig.

Helt klart verkar det finnas två tolkningar på detta.
A - Hon försöker avsiktligt köra över och mörda agenten.
B - Hon försöker köra därifrån och agenten avrättar henne.

I klippet som jag lade ut så står agenten vid hörnet av motorhuven och vapnet ser ut att gå av exakt när han får sin lilla knuff.
Man kan se en rökpuff då han böjer sig lite bakåt i knuffen.
Som sportbilentusi skriver så ser han inte däckets riktning.
Borde han stå där och peka vapen på kvinnan till att börja med?
Vet inte? Det får någon med polisiär utbildning svara på.
Att det förr eller senare skulle hända att någon oskyldig, om hon nu var det, blev skjuten var väl oundvikligt tyvärr. :(
Jag hade kanske trott att det skulle vara någon idiot som sköt en ICE-agent först.
Men jag gissar att det är närmare nu när det visas att dom använder dödligt våld.

En tråkig spiral är det! :(

Recept för en härlig, givande dag i ett civiliserat (?) samhälle :fakta

Steg nr 1: Ta bilen och kör dit myndighetsutövare har i uppdrag att avlägsna illegala invandrare från nationen.

Steg nr 2: Ställ din bil framför myndighetsutövarna och hindra deras arbete, vifta gärna lite med handen ur rutan och tala om för dem vad dina personliga åsikter är.

Steg nr 3: Skit fullständigt i att lyssna när du uppenbart blir frihetsberövad pga av dina handlingar.

Steg nr 4: Accelerera din bil när en beväpnad myndighetsutövare befinner sig framför den.

Steg nr 5: Bli skjuten och dö till följd av dina beslut.

Steg nr 6: Förklara för gud att Darwinism är en myt!

Positivt för jämställdheten att en kvinna blev skjuten till döds av myndigheterna för en gångs skull, en stor könsdiskriminering pågår på denna front :mattias

Verkar som en viss mängd västerländska individer håller med om Miggens drakoniska förslag och är allmänt väldigt trötta på ociviliserade fasoner :hihi

Last edited:
Man kan nog rätt säkert anta att kvinnan försökte bara flyr därifrån, men att det visste ju inte agenten utan han såg bara att hon kör mot honom.
För mig är det här inte antingen A eller B utan båda.
Kvinnan lika med B.
Agenten lika med A.

Det torde lika säkert vara ett skäl till att poliserna ville stoppa henne och att hon visat att hon inte ville bli stoppad, därav fanns beredskap till vapeninsats.

Jag har själv blivit stoppad av polis i USA då jag av misstag och det av en highway där jag inte förstod vad strecken vägen betydde.
Hade med mig en ung kinesiska som blev totalt livrädd för i Kina är det ingen lek att bli stoppad av polisen.
Två poliser kom fram till bilen var en ställde sig framför och en bredvid dörren exakt som i filmen. Jag som har tio år i Försvarsmakten såg direkt att det var beredda att ta till vapen och satt därför med båda händerna synligtpå ratten.
Poliserna var extremt vänliga, men även extremt tydliga. De förklarade hur man ska köra då de förstod att jag var svensk

Lagligt....ja. Du har rätt till verkanseld även i Sverige i en sådan sits ifall man bryter ned det till när bilen startar.
Men högst olämpligt då man eskalerar situationen så markant genom sitt eget agerade. Du skippar liksom flera steg som du först borde tagit.
Halt, stanna, varningsskott, släppa bilen och gripa vid senare skede, osv.
Nu går det ju direkt till verkanseld utan kontroll på kulbanor o dyl.

Man kan nog rätt säkert anta att kvinnan försökte bara flyr därifrån, men att det visste ju inte agenten utan han såg bara att hon kör mot honom.
För mig är det här inte antingen A eller B utan båda.
Kvinnan lika med B.
Agenten lika med A.

Det torde lika säkert vara ett skäl till att poliserna ville stoppa henne och att hon visat att hon inte ville bli stoppad, därav fanns beredskap till vapeninsats.

Jag har själv blivit stoppad av polis i USA då jag av misstag och det av en highway där jag inte förstod vad strecken vägen betydde.
Hade med mig en ung kinesiska som blev totalt livrädd för i Kina är det ingen lek att bli stoppad av polisen.
Två poliser kom fram till bilen var en ställde sig framför och en bredvid dörren exakt som i filmen. Jag som har tio år i Försvarsmakten såg direkt att det var beredda att ta till vapen och satt därför med båda händerna synligtpå ratten.
Poliserna var extremt vänliga, men även extremt tydliga. De förklarade hur man ska köra då de förstod att jag var svensk
Lagligt....ja. Du har rätt till verkanseld även i Sverige i en sådan sits ifall man bryter ned det till när bilen startar.
Men högst olämpligt då man eskalerar situationen så markant genom sitt eget agerade. Du skippar liksom flera steg som du först borde tagit.
Halt, stanna, varningsskott, släppa bilen och gripa vid senare skede, osv.
Nu går det ju direkt till verkanseld utan kontroll på kulbanor o dyl.

Det kan också vara så att agenten med fingret på hanen oavsiktligt trycker av då han får knuffen.
Syns även i Wiseguys insta-klipp tycker jag.
Det är iaf vad jag tror efter att ha sett mitt klipp igen vid ca 4 min in.

Sen kommer nog tolkningarna avlösa varandra.
-Kvinnan borde inte ha kört alls.
-ICE borde inte ha varit där alls.
Osv osv.

Oavsett så är en kvinna, som knappast var någon terrorist, död. :(
Och en agent får leva med bilden av att skjuta någon i huvudet resten av livet. :(

I klippet som jag lade ut så står agenten vid hörnet av motorhuven och vapnet ser ut att gå av exakt när han får sin lilla knuff.
Man kan se en rökpuff då han böjer sig lite bakåt i knuffen.
Som sportbilentusi skriver så ser han inte däckets riktning.
Borde han stå där och peka vapen på kvinnan till att börja med?
Vet inte? Det får någon med polisiär utbildning svara på.
Att det förr eller senare skulle hända att någon oskyldig, om hon nu var det, blev skjuten var väl oundvikligt tyvärr. :(
Jag hade kanske trott att det skulle vara någon idiot som sköt en ICE-agent först.
Men jag gissar att det är närmare nu när det visas att dom använder dödligt våld.

En tråkig spiral är det! :(
Det är ju lite standardförfarande av ordningsmakten i USA att skjuta förare av fordon som kör rakt mot dem. Bilen räknas som dödligt vapen i det fallet, så dödligt våld från dem är enligt rättsapparaten helt legitimt när det händer.
Hon hade om jag inte minns fel hållit på och jävlats med ICE innan den här incidenten och aktivt försökt hindra dem i deras arbete med sin bil, så tolkningen att hon försökte köra på en av dem var inte oresonlig, även om den eventuellt var felaktig.
Det här är ett fall av play stupid games, win stupid prices. Kör inte mot en uniformerad representant av ordningsmakten i USA. Brottas inte med dem eller, det är också dumt.
Ltie som att kasta sten mot kravallpolisen och skränande gå fram mot en liggande officer med en spikklubba medans man skriker okvädesord under brinnande upplopp. I vissa lägen har man sig själv att skylla.

det ju helt sjukt
hon är ju inte i närheten av att köra över han
hoppas han får livstid
MEN varför stannar hon inte när dom säger till hon
är folk så rädda för dessa, att dom inte vågar stanna
Ja.
Om de utan rättsprocess i princip kidnappar människor och skickar dem till en fängelsestad i [vartfandetnuvar?] där du saknar rättigheter och troligen blir separerad från din familj och ditt liv utan att de vet vad som hänt.

Jag hade nog inte heller stannat.

Det är ju lite standardförfarande av ordningsmakten i USA att skjuta förare av fordon som kör rakt mot dem. Bilen räknas som dödligt vapen i det fallet, så dödligt våld från dem är enligt rättsapparaten helt legitimt när det händer.
Hon hade om jag inte minns fel hållit på och jävlats med ICE innan den här incidenten och aktivt försökt hindra dem i deras arbete med sin bil, så tolkningen att hon försökte köra på en av dem var inte oresonlig, även om den eventuellt var felaktig.
Det här är ett fall av play stupid games, win stupid prices. Kör inte mot en uniformerad representant av ordningsmakten i USA. Brottas inte med dem eller, det är också dumt.
Ltie som att kasta sten mot kravallpolisen och skränande gå fram mot en liggande officer med en spikklubba medans man skriker okvädesord under brinnande upplopp. I vissa lägen har man sig själv att skylla.
Ja.
Om de utan rättsprocess i princip kidnappar människor och skickar dem till en fängelsestad i [vartfandetnuvar?] där du saknar rättigheter och troligen blir separerad från din familj och ditt liv utan att de vet vad som hänt.

Jag hade nog inte heller stannat.
Som Ulvhamne skriver så ska man nog tänka både en och två ggr innan man åker ifrån en amerikansk polis som siktar på en med draget vapen.

Och som SJP skriver så är nog de många filmerna på ICE's metoder något om gör en livrädd i den situationen.

Tror som sagt detta kommer eskaleras snarare än lugna ner sig tyvärr. :(

Det kan också vara så att agenten med fingret på hanen oavsiktligt trycker av då han får knuffen.
Syns även i Wiseguys insta-klipp tycker jag.
Det är iaf vad jag tror efter att ha sett mitt klipp igen vid ca 4 min in.

Sen kommer nog tolkningarna avlösa varandra.
-Kvinnan borde inte ha kört alls.
-ICE borde inte ha varit där alls.
Osv osv.

Oavsett så är en kvinna, som knappast var någon terrorist, död. :(
Och en agent får leva med bilden av att skjuta någon i huvudet resten av livet. :(
Hur f-n fick hon körkort ? Hon har inte fattat att man lyder polismans order. Punkt.
Jag har själv varit med om det här. Det var i Frankrike (1958?) jag 12 år sitter bredvid morsan i hennes Mercedes 180 D från 1953(?). Vi blir stoppade. Stannar. Två soldater med kpistar ställer sig på var sin sida av bilen ungefär vid framhjulen. Den till vänster siktar på morsan med kolven mot axeln. Den till höger siktar på mig. Kolven mot axeln.
Morsan vevar ner fönstret och det blir väl passen dom vill se. Så är allt klart. Vi får köra soldaterna sänker kpistarna och vi rullar iväg.
Det var under tiden som åsikterna varierade i Frankrike: Algerie Francaise (det bodde ju massvis med fransmän/fransyskor i Algeriet och dom ville inte bli del av en muslimsk republik) eller Algerie Algerienne. OAS Organisation armée secrète bildades formellt senare så jag vet inte vilken sida av åsikter vägspärren var ute efter Algeriska rebeller, bankrånare eller vad vet jag ????? :va

Last edited:
Påminner om skjutningen i Frankrike för några år sedan där en ung livsstilskriminell pojke med invandrarbakgrund försöker köra ifrån (på?) en polis som står ivägen.
Polisen skjuter verkanseld och pojken dör.

Sedan blev det i vanlig ordning upplopp, kravaller och skadegörelse i varje invandrarförort. Om jag inte minns fel blev det t.o.m. en del sympatikravaller här i Sverige.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back