Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
det var nock inte så svart-vit med ice mordet
tydligen hade hon varit med i nån sorts störnings auktion mott ice o skulle om händer tas om hand när hon försökte fly.
sant eller inte ska jag vara osagt, men det var det senaste jag hörde

nu börjar motståndet mott psykos maktgalenhet.
senatet har röstat om att ta makten ifrån han.
o typ militära operationer ska gå genom senatet.
dom vill även stoppa galenskapen med grönland
båda sidor röstade för o fick majoritet. men det ska nu vidare i systemet.
verkar som regeringen i usa börjar tröttna på hans sinnessjuka maktmissbruk
på tiden dom vaknar o gör något av det.
det kan inte vara meningen att en person ska kunde göra va fan han vill

det var nock inte så svart-vit med ice mordet
tydligen hade hon varit med i nån sorts störnings auktion mott ice o skulle om händer tas om hand när hon försökte fly.
sant eller inte ska jag vara osagt, men det var det senaste jag hörde

nu börjar motståndet mott psykos maktgalenhet.
senatet har röstat om att ta makten ifrån han.
o typ militära operationer ska gå genom senatet.
dom vill även stoppa galenskapen med grönland
båda sidor röstade för o fick majoritet. men det ska nu vidare i systemet.
verkar som regeringen i usa börjar tröttna på hans sinnessjuka maktmissbruk
på tiden dom vaknar o gör något av det.
det kan inte vara meningen att en person ska kunde göra va fan han vill
Ja, det gick igenom med 52-47.
Frågan är om gubb-sur bryr sig?
Han har ju fått OK, från högsta domstolen, att bryta mot lagar bara han gör det som president.

Påminner om skjutningen i Frankrike för några år sedan där en ung livsstilskriminell pojke med invandrarbakgrund försöker köra ifrån (på?) en polis som står ivägen.
Polisen skjuter verkanseld och pojken dör.

Sedan blev det i vanlig ordning upplopp, kravaller och skadegörelse i varje invandrarförort. Om jag inte minns fel blev det t.o.m. en del sympatikravaller här i Sverige.
1/ korkat att attackera en polisman
2/ korkade människor som tycker det är OK att 1/ sker
Inte undra på det går åt h-vete med europa.

Det kan också vara så att agenten med fingret på hanen oavsiktligt trycker av då han får knuffen.
Syns även i Wiseguys insta-klipp tycker jag.
Det är iaf vad jag tror efter att ha sett mitt klipp igen vid ca 4 min in.
Tror jag inte. Inget proffs har fingret på avtryckaren.

Sen kommer nog tolkningarna avlösa varandra.
-Kvinnan borde inte ha kört alls.
-ICE borde inte ha varit där alls.
Osv osv.
Är ingen tolkning.
-Kvinnan borde inte ha kört
- ICE ville stoppa henne av ett skäl
Oavsett så är en kvinna, som knappast var någon terrorist, död. :(
Mycket tråkigt, men vi vet inte bakgrunden. Låt oss avvakta bakgrunden.
Och en agent får leva med bilden av att skjuta någon i huvudet resten av livet. :(
Tror han faktiskt tycker att bli ihjälkörd skulle vara sämre, för honom och hans familj. Han kunde inte veta vad hennes avsikt var.
Även om han givetvis är traumatiserad av upplevelsen inkl att döda en annan människa.

Tror jag inte. Inget proffs har fingret på avtryckaren.

Är ingen tolkning.
-Kvinnan borde inte ha kört
- ICE ville stoppa henne av ett skäl

Mycket tråkigt, men vi vet inte bakgrunden. Låt oss avvakta bakgrunden.

Tror han faktiskt tycker att bli ihjälkörd skulle vara sämre, för honom och hans familj. Han kunde inte veta vad hennes avsikt var.
Även om han givetvis är traumatiserad av upplevelsen inkl att döda en annan människa.
Var han ett proffs? Vi får vänta in bakgrunden.

Det tolkas så in i h-vete just nu.

Ja. Dom basunerar ut att hon var med i ett "far left network". Fan vet?

Ja, antagligen.

Var han ett proffs? Vi får vänta in bakgrunden.

Det tolkas så in i h-vete just nu.
Är väl du som tolkar.
Jag bara observerar utifrån min erfarenhet.
Vet inte om du har vapenträning, men att reagera så snabbt och dessutom med verkanseld mot målet gör man bara om man är mycket vältränad.
Ja, han var proffs!

Kolla även upp bakgrundskrav och utbildning av dessa poliser.

Skott genom vindrutan kan jag köpa om han upplevde att han skulle bli påkörd, men om han därefter sköt genom sidorutan så känns det lite knepigt minst sagt

Är väl du som tolkar.
Jag bara observerar utifrån min erfarenhet.
Vet inte om du har vapenträning, men att reagera så snabbt och dessutom med verkanseld mot målet gör man bara om man är mycket vältränad.
Ja, han var proffs!

Kolla även upp bakgrundskrav och utbildning av dessa poliser.
Det tolkas frisk av alla här inkl dig som tolkar agenten som proffs (säger inte att du har fel).
Och det tolkas så in i h-vete på nätet och i media.

Bara lumpen så knappast erfaren och det är kanske därför det inte är lika svart-vitt för mig som dig.

Men jag har massa frågor.
Det var ju mycket folk i omlopp hade han kulvägen klar om han missat?
Är det standard att skjuta någon i rullande bil då den kan köra över andra?
Är det standard att stå framför huven på en bil som är igång?
Kan att han, enligt uppgift, släppades efter en bil och skadade sig för 6 månader sedan påverkat hans handling?
Borde han kanske tom ha tagits ut tjänst efter det?
Hade kvinnan handlat annorlunda om det inte fanns en mängd videor där ICE uppenbarligen använder övervåld, inte identifierar sig osv?

Som sagt många frågor...

Det tolkas frisk av alla här inkl dig som tolkar agenten som proffs (säger inte att du har fel).
Är lite osäker på om jag skulle fixa det han gjorde, trots att jag har skyttemedalj. Imponerande är inte rätt ord i detta läge men det är inte enkelt att träffa med noll förberedelsetid.
Och det tolkas så in i h-vete på nätet och i media.
Medhåll

Bara lumpen så knappast erfaren och det är kanske därför det inte är lika svart-vitt för mig som dig.
Ja det vanliga under stress är att kulorna sprids åt olika håll, förutom att träffa målet. ;-)

Men jag har massa frågor.
Det var ju mycket folk i omlopp hade han kulvägen klar om han missat?
Tur eller skicklighet, tror båda.

Är det standard att skjuta någon i rullande bil då den kan köra över andra?
Nu var det inte "andra" utan han själv. Hade du stått passiv och riskerat blivit dödad?
Är det standard att stå framför huven på en bil som är igång?
Det har jag redan svarat på, svara ja
Kan att han, enligt uppgift, släppades efter en bil och skadade sig för 6 månader sedan påverkat hans handling?
Borde han kanske tom ha tagits ut tjänst efter det?
Känner inte till detta men såklart påverkar det, om det nu stämmer. Han kanske var ut tjänst en tag?

Hade kvinnan handlat annorlunda om det inte fanns en mängd videor där ICE uppenbarligen använder övervåld, inte identifierar sig osv?
Kanske, men att smita genom att köra mot en polis, då det finns flera poliser runt om är ytterligt korkat. Hon borde förstå att de kommer stoppa henne.

Skott genom vindrutan kan jag köpa om han upplevde att han skulle bli påkörd, men om han därefter sköt genom sidorutan så känns det lite knepigt minst sagt
Ny info för mig.
Man fortsätter skjuta tills målet med säkerhet är bekämpat. Hur många millisekunder hade han på sig för att avgöra vinkeln till målet?
Sköt han fler skott är det troligt att minst en missade målet och lämnade platsen.

Är lite osäker på om jag skulle fixa det han gjorde, trots att jag har skyttemedalj. Imponerande är inte rätt ord i detta läge men det är inte enkelt att träffa med noll förberedelsetid.

Medhåll

Ja det vanliga under stress är att kulorna sprids åt olika håll, förutom att träffa målet. ;-)

Tur eller skicklighet, tror båda.

Nu var det inte "andra" utan han själv. Hade du stått passiv och riskerat blivit dödad?

Det har jag redan svarat på, svara ja

Känner inte till detta men såklart påverkar det, om det nu stämmer. Han kanske var ut tjänst en tag?

Kanske, men att smita genom att köra mot en polis, då det finns flera poliser runt om är ytterligt korkat. Hon borde förstå att de kommer stoppa henne.
Tack för svar! 👍

Det jag menar med "andra" är att den drar iväg och träffar några bilar längre bort.
Det kunde ha varit folk i folk bilarna eller på trottoaren.
Slarvigt skrivet av mig.

Tydligen är agentens namn ute nu.
Det kommer nog inte sluta bra. :(
Hoppas jag har fel.
bra dom inte kan skjuta folk anonymt
nu blir han kanske själv skjuten
det ju ett religiöst folk, amerikanare. så öga för öga, tand för tand
i gamla dagar fick den drabades familj bestämma vad som skulle hända med mördaren
det verkar som att dom är inne på at utrota sina invånare
polisen skjuter den ene efter den andra just nu

bra dom inte kan skjuta folk anonymt
nu blir han kanske själv skjuten
det ju ett religiöst folk, amerikanare. så öga för öga, tand för tand
i gamla dagar fick den drabades familj bestämma vad som skulle hända med mördaren
det verkar som att dom är inne på at utrota sina invånare
polisen skjuter den ene efter den andra just nu
Jag vill absolut inte att agenten skall bli skjuten eller att hans familj ska råka ut något. :(

Nu har ICE skjutit två till.
Nu föraren och en kvinnlig passagerare i en bil i Portland.

Den officiella förklaringen:
När agenterna identifierade sig för föraren så använde föraren bilen som ett vapen och försökte köra över agenten som sköt båda i fordonet.
Föraren var med i MS-13.

Om det är sant så är det ju som det är.
Men är det någon som litar på officiella utsagor i USA längre? :va

En typiskt inte-höger-tidning om fallet. Tydligen har folk börjat köra över ICE-agenter mycket oftare än tidigare, och fröken hade "tränat" på störande av federala agenters jobb med andra.

Ännu en gång, lyd ordningsmaktens order. Du förlorar alltid, även om du har rätt, om du börjar slåss med dem eller försöker fly. De har våldsmonopol och väldigt stora resurser att göra ditt liv sämre eller ta slut väldigt abrupt.
Om du dessutom har rätt, och de arresterar dig på falska grunder har du ju dessutom i USA en möjlighet att bli ett par hundra tusen dollar rikare.

Last edited:

En typiskt inte-höger-tidning om fallet. Tydligen har folk börjat köra över ICE-agenter mycket oftare än tidigare, och fröken hade "tränat" på störande av federala agenters jobb med andra.

Ännu en gång, lyd ordningsmaktens order. Du förlorar alltid, även om du har rätt, om du börjar slåss med dem eller försöker fly. De har våldsmonopol och väldigt stora resurser att göra ditt liv sämre eller ta slut väldigt abrupt.
Om du dessutom har rätt, och de arresterar dig på falska grunder har du ju dessutom i USA en möjlighet att bli ett par hundra tusen dollar rikare.
Den här killen var en grön basker och jag har tittat på hans klipp då och då sedan mordet på Charlie Kirk.
Han säger nästan ordagrant det du skrev om "play stupid games..." vid ca 14 min in. :)
Dessutom har en del intressanta synpunkter på andra delar av händelsen.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back