Ska man vara orolig för Ryssland?

Nu vet jag varför, det är samma leverantör som av back-kameror.

I alla fall på bilen jag har lånat just nu.
Det första jag gjorde var att göra ren kameran för jag tyckte den hade dålig bild.
Nu är det kväll, regnigt och mörkt och kameran är blöt.
Man ser fan ingenting i den
Den är perfekt i Mercan 2018, usel i Volvon 2024. Skillnad är det som kallas premium (trots 6år yngre bil)

Nu drabbas vanliga ryssar :fyllisar

Putin stramar åt: Högre moms och dyrare vodka

Värt att nämna iofs är väl att momsen även efter höjningen är avsevärt lägre än vi har i våra underbart framgångsrika länder...

22% mot 25 i Sverige (Norge, Danmark) och 25,5 i Finland... (Tur att vi är bäst på något? Vi är åtminstone oslagbara på skattetryck)

Värt att nämna iofs är väl att momsen även efter höjningen är avsevärt lägre än vi har i våra underbart framgångsrika länder...

22% mot 25 i Sverige (Norge, Danmark) och 25,5 i Finland... (Tur att vi är bäst på något? Vi är åtminstone oslagbara på skattetryck)
Aha, vi ligger i krig alltså, krig mot CO2 och det kostar multum med legoarmen från MÖ...... :huvet

Har alltid tyckt att det är ganska tragikomiskt att det istället för att köpa sprit på bolaget är billigare att ta sin fossildrivna bil, koppla på ett släp, köra hela vägen till Tyskland för att där inhandla sina svensktillverkade alkoholhaltiga drycker, som innan dess behövts fraktas från Sverige till Tyskland, bara för att frakta hem dem till Sverige igen. Det finns ingen som helst logik i detta, det är som vanligt bara verkanslös symbolpolitik från miljömupparna. Inte nog med att det resulterar i onödiga transporter vilket drabbar miljön, vinsten från alkoholförsäljningen försvinner dessutom utomlands istället för att återgå till statskassan där den hade kunnat nyttjas till att exempelvis vårda de som drabbas av alkoholrelaterade problem. Men nej, det är ju bättre att spriten är dyr för då dricker folk mindre... Jomenvisstserru :skrattaåt

Har alltid tyckt att det är ganska tragikomiskt att det istället för att köpa sprit på bolaget är billigare att ta sin fossildrivna bil, koppla på ett släp, köra hela vägen till Tyskland för att där inhandla sina svensktillverkade alkoholhaltiga drycker, som innan dess behövts fraktas från Sverige till Tyskland, bara för att frakta hem dem till Sverige igen. Det finns ingen som helst logik i detta, det är som vanligt bara verkanslös symbolpolitik från miljömupparna. Inte nog med att det resulterar i onödiga transporter vilket drabbar miljön, vinsten från alkoholförsäljningen försvinner dessutom utomlands istället för att återgå till statskassan där den hade kunnat nyttjas till att exempelvis vårda de som drabbas av alkoholrelaterade problem. Men nej, det är ju bättre att spriten är dyr för då dricker folk mindre... Jomenvisstserru :skrattaåt
Jag har aldrig åkt till Tyslkland för att tjacka bira, men de jag vet som gjort det köper alltid annan öl än svensk, så jag undrar om just svensk öl är billigare där eller om det helt enkelt är dansk/tysk/polsk öl som är billigare?
Sedan måste man ju lasta ett halv ton för att det ska löna sig på riktigt med bränslekostnaden om man bor norr om Skåne. :hihi

Åas, när jag var i Polen för 2 årtionden sedan så kostade en öl på puben 2 zloty, ungefär 4 kronor.

Har alltid tyckt att det är ganska tragikomiskt med de som klagar på Sveriges alkoholpriser.
Om man har så jävla ont om pengar kanske man inte borde dricka starksprit i dom mängderna är det blir billigare att köra till Tyskland för inköpen.
Tydligen har de ju både gott om tid och råd med bil/släp så jag tror egentligen inte det är kostnaden som gör att skon klämmer.

Snarare är det gammal hederlig svensk gnällighet.

Tips: tycker ni det är så förbannat dyrt kan ni med fördel köpa en ölsats/vinsats och brygga hemma.
Det slår t.o.m. de tyska priserna.

Har alltid tyckt att det är ganska tragikomiskt att det istället för att köpa sprit på bolaget är billigare att ta sin fossildrivna bil, koppla på ett släp, köra hela vägen till Tyskland för att där inhandla sina svensktillverkade alkoholhaltiga drycker, :skrattaåt

Norrmän åker till Sverige för att köpa läsk, godis, kött och tobaksvaror.
Finnar köper alkohol, snus, kläder, mat och andra dagligvaror i sverige
Danskar köper cigaretter, bensin och mat.
Tyskar köper, tro det eller ej, alkohol och snus i sverige, svenska varumärken, kläder och fritidshus ute på vischan...

Men det är klart att dom som "Köper sprit" odefinierat utan bara räknar på alkohol per krona kan tjäna på att köpa sprit i tyskland om dom överlastar bil och släp och inte åker fast på vägen

Jag tycker det är tragikomiskt att "köpa sprit" på det viset för att tjäna pengar.
Jag vet inte om det är snäppet över eller under att elda kabel i oljefat för att sälja koppar

Jag har aldrig åkt till Tyslkland för att tjacka bira, men de jag vet som gjort det köper alltid annan öl än svensk, så jag undrar om just svensk öl är billigare där eller om det helt enkelt är dansk/tysk/polsk öl som är billigare?
Sedan måste man ju lasta ett halv ton för att det ska löna sig på riktigt med bränslekostnaden om man bor norr om Skåne. :hihi

Åas, när jag var i Polen för 2 årtionden sedan så kostade en öl på puben 2 zloty, ungefär 4 kronor.
Nej, jag köper inte heller just svensk öl de gånger jag har varit där nere men har jämfört av ren nyfikenhet och sett att den är billigare än vad den är hemma. Likaså svensk cider, Absolut vodka och så vidare.

Har alltid tyckt att det är ganska tragikomiskt med de som klagar på Sveriges alkoholpriser.
Om man har så jävla ont om pengar kanske man inte borde dricka starksprit i dom mängderna är det blir billigare att köra till Tyskland för inköpen.
Tydligen har de ju både gott om tid och råd med bil/släp så jag tror egentligen inte det är kostnaden som gör att skon klämmer.

Snarare är det gammal hederlig svensk gnällighet.

Tips: tycker ni det är så förbannat dyrt kan ni med fördel köpa en ölsats/vinsats och brygga hemma.
Det slår t.o.m. de tyska priserna.
Det är ju lite det som är poängen, de som vill dricka mycket finner på sätt att göra det. Höga priser i Sverige gör bara att de som vill dricka mycket sticker utomlands för att handla sin sprit, eller också så bränner/brygger de hemma vilket inte heller gynnar statskassan. Vore det då inte rimligare ifall spriten på hemmaplan inte vore så inihelvete mycket dyrare än nästan var som helst i övriga världen så att lönsamheten i att försöka hitta på genvägar minskade? :va

Det borde helt enkelt inte vara så att det lönar sig att köra hela vägen till Tyskland bara för att köpa dryckesvaror utan det borde vara rimligare att bara dra till bolaget när det behövs. Det vore både snällare mot miljön och statskassan. Och man behöver faktiskt inte handla särskilt mycket för att det ska löna sig, fattar inte varför folk tror att man måste chansa på att åka fast för överlass och/eller smuggling bara för att det ska löna sig att åka till Tyskland... Det är faktiskt såpass orimligt mycket dyrare i Sverige.

Men det är klart att dom som "Köper sprit" odefinierat utan bara räknar på alkohol per krona kan tjäna på att köpa sprit i tyskland om dom överlastar bil och släp och inte åker fast på vägen

Jag tycker det är tragikomiskt att "köpa sprit" på det viset för att tjäna pengar.
Jag vet inte om det är snäppet över eller under att elda kabel i oljefat för att sälja koppar

Nu är jag kanske bortskämd som bor i södra delen av landet men det är verkligen inte bara billigaste möjliga fulsprit och alkohol per krona du kan spara pengar på. Lönsamheten för den som inte har 200mil körsträcka är såpass bra att du kan spara pengar om du bara planerar dina inköp och köper på dig vad du ändå annars hade handlat på bolaget.

Vi kan ta mig själv som ett exempel. Jag är lite förtjust i finare Rom och Whisky, och dessa blir snabbt väldigt dyra i Sverige så jag behöver inte köpa många flaskor i Tyskland för att det ska löna sig väldigt bra. Förvisso bor jag i södra delarna av landet så det är klart att det påverkar lönsamheten, men ändå.

Min favoritwhisky är Glenmorangies 18-åriga, den kostar 1259kr på bolaget:

Samma flaska på Bordershop kostar 885kr:

I övrigt är jag svag för Rom och Cola och tycker att Captain morgan är en helt ok rom för detta ändamål, den kostar 155kr/l i Tyskland och 372:86 kr/l på bolaget. Jag sparar alltså mer än 200kr för varje liter jag köper, och det går lätt åt ett par liter Morgan per år.

Dagstur med färjan kostar knappt 300kr (om man klarar att handla och vara tillbaka på färjan inom tre timmar, annars drygt 500kr), passage över öresundsbron ca 500kr totalt med bizz, jag har ca 70 mil bilkörning ToR och min bil dricker runt 1l/mil vilket blir en dryg tusenlapp med dagens bensinpris. Köper jag fyra flaskor av favoritwhiskyn så har jag så jag klarar mig ett bra tag och har i princip hela resan betald då bara detta inköp sparar mig nästan 1500 kr, sen kan jag lika gärna passa på att fylla bilen med vad jag nu vill ha i övrigt så att det räcker ett bra tag framöver vilket bara ökar på den totala lönsamheten. Behöver inte ens köra med släp för att köpa hem ordentligt lönsamma mängder, och sprit som inte blir dåligt kan man ju lika gärna handla på sig så att det varar ett tag. Förr eller senare går det nog åt, och jag gillar att ha ett barskåp med hyfsat sortiment så att varje gäst kan hitta något de uppskattar även om jag själv inte föredrar precis allt som står däri.

En del kanske tycker att jag är gnällig, jag skulle ju snarare säga att det vore rent ut sagt korkat av mig att handla i Sverige istället för Tyskland med tanke på rådande omständigheter. Men visst, vill man betala mer än man måste så får man absolut göra det. Det är upp till var och en :tummenupp

Last edited:
Nej, jag köper inte heller just svensk öl de gånger jag har varit där nere men har jämfört av ren nyfikenhet och sett att den är billigare än vad den är hemma. Likaså svensk cider, Absolut vodka och så vidare.

Det är ju lite det som är poängen, de som vill dricka mycket finner på sätt att göra det. Höga priser i Sverige gör bara att de som vill dricka mycket sticker utomlands för att handla sin sprit, eller också så bränner/brygger de hemma vilket inte heller gynnar statskassan. Vore det då inte rimligare ifall spriten på hemmaplan inte vore så inihelvete mycket dyrare än nästan var som helst i övriga världen så att lönsamheten i att försöka hitta på genvägar minskade? :va

Det borde helt enkelt inte vara så att det lönar sig att köra hela vägen till Tyskland bara för att köpa dryckesvaror utan det borde vara rimligare att bara dra till bolaget när det behövs. Det vore både snällare mot miljön och statskassan. Och man behöver faktiskt inte handla särskilt mycket för att det ska löna sig, fattar inte varför folk tror att man måste chansa på att åka fast för överlass och/eller smuggling bara för att det ska löna sig att åka till Tyskland... Det är faktiskt såpass orimligt mycket dyrare i Sverige.

Nu är jag kanske bortskämd som bor i södra delen av landet men det är verkligen inte bara billigaste möjliga fulsprit och alkohol per krona du kan spara pengar på. Lönsamheten för den som inte har 200mil körsträcka är såpass bra att du kan spara pengar om du bara planerar dina inköp och köper på dig vad du ändå annars hade handlat på bolaget.

Vi kan ta mig själv som ett exempel. Jag är lite förtjust i finare Rom och Whisky, och dessa blir snabbt väldigt dyra i Sverige så jag behöver inte köpa många flaskor i Tyskland för att det ska löna sig väldigt bra. Förvisso bor jag i södra delarna av landet så det är klart att det påverkar lönsamheten, men ändå.

Min favoritwhisky är Glenmorangies 18-åriga, den kostar 1259kr på bolaget:

Samma flaska på Bordershop kostar 885kr:

I övrigt är jag svag för Rom och Cola och tycker att Captain morgan är en helt ok rom för detta ändamål, den kostar 155kr/l i Tyskland och 372:86 kr/l på bolaget. Jag sparar alltså mer än 200kr för varje liter jag köper, och det går lätt åt ett par liter Morgan per år.

Dagstur med färjan kostar knappt 300kr (om man klarar att handla och vara tillbaka på färjan inom tre timmar, annars drygt 500kr), jag har ca 70 mil bilkörning ToR och min bil dricker runt 1l/mil vilket blir en dryg tusenlapp med dagens bensinpris. Köper jag fyra flaskor av favoritwhiskyn så har jag så jag klarar mig ett bra tag och har i princip hela resan betald då bara detta inköp sparar mig nästan 1500 kr, sen kan jag lika gärna passa på att fylla bilen med vad jag nu vill ha i övrigt så att det räcker ett bra tag framöver vilket bara ökar på den totala lönsamheten. Behöver inte ens köra med släp för att köpa hem ordentligt lönsamma mängder, och sprit som inte blir dåligt kan man ju lika gärna handla på sig så att det varar ett tag. Förr eller senare går det nog åt, och jag gillar att ha ett barskåp med hyfsat sortiment så att varje gäst kan hitta något de uppskattar även om jag själv inte föredrar precis allt som står däri.

En del kanske tycker att jag är gnällig, jag skulle ju snarare säga att det vore rent ut sagt korkat av mig att handla i Sverige istället för Tyskland med tanke på rådande omständigheter. Men visst, vill man betala mer än man måste så får man absolut göra det. Det är upp till var och en :tummenupp
Nu har jag inte kollat på evigheter, men köper man dyrare sprit sparar man ju inget, så det är ju mest bara fulspriten man sparar pengar på väl? Det och öl och vin, men de kan man ju göra själv om man vill ha det billigare.

Nu har jag inte kollat på evigheter, men köper man dyrare sprit sparar man ju inget, så det är ju mest bara fulspriten man sparar pengar på väl? Det och öl och vin, men de kan man ju göra själv om man vill ha det billigare.
Det gör man absolut, ofta flera hundralappar per flaska. Se mitt exempel ovan. Och Bordershop har faktiskt ett riktigt bra utbud av finare Rom och Whisky så... Där finns många tusenlappar att spara.:fakta

Men visst, groggvirke är väl det man sparar mest på per liter. Helt vanlig Absolut vodka är mer än dubbelt så dyr här hemma, 355kr/l jämfört med 155kr/l:

köper jag exempelvis 10 såna literflaskor så har jag resan betald bara där, och man får plats med bra mycket mer i bilen innan man riskerar överlast så allt utöver det blir bara extra besparing.

Absolut tillverkas väl fortfarande i Sverige så vitt jag vet, så hur är det rimligt att det är såpass mycket billigare även efter att den gått på export till Tyskland? :va Det finns ingen logik i detta enligt mig, transportkostnaderna borde ju snarare generera ett påslag. Det borde inte vara så att det lönar sig för konsumenten att åka dit och hämta hem den igen, det är fullständigt idiotiskt :dummer

Men visst, det beror såklart på vad man räknar som fint och fult. Captain morgan kanske är fulsprit enligt vissa men för mig är det en stapelvara och något av det jag dricker mest (av alkoholhaltiga drycker alltså :gnissla :hihi ). Och den är mer än hälften så billig i Tyskland, så köper jag på mig en årsförbrukning eller mer (vilket jag kan göra utan vare sig släp eller att riskera överlast) så sparar jag lätt in hela kostnaden för resan och mer därtill.

Last edited:
Köper man dyrare sprit sparar man massor, kan handla om flera hundralappar per flaska. Och Bordershop har faktiskt ett riktigt bra utbud av finare Rom och Whisky så... Där finns många tusenlappar att spara.

Bara helt vanlig Absolut vodka är mer än dubbelt så dyr här hemma, 355kr/l jämfört med 155kr/l:

Absolut tillverkas väl fortfarande i Sverige så vitt jag vet, så hur är det rimligt att det är såpass mycket billigare även efter att den gått på export till Tyskland? :va Det finns ingen logik i detta enligt mig, transportkostnaderna borde ju snarare generera ett påslag. Det borde inte vara så att det lönar sig för konsumenten att åka dit och hämta hem den igen, det är fullständigt idiotiskt :dummer

Men visst, det beror såklart på vad man räknar som fint och fult. Captain morgan kanske är fulsprit enligt vissa men för mig är det en stapelvara och något av det jag dricker mest (av alkoholhaltiga drycker alltså :gnissla :hihi ). Och den är mer än hälften så billig i Tyskland, så köper jag på mig en årsförbrukning eller mer (vilket jag kan göra utan vare sig släp eller att riskera överlast) så sparar jag lätt in hela kostnaden för resan och mer därtill.
Ja alltså, jag tänkte mig mer i termer av 25-årig whisky, eller liknande åldrad rom. Kapten morgan smakar spolarvätska i jämförelse med bra rom.

Ja alltså, jag tänkte mig mer i termer av 25-årig whisky, eller liknande åldrad rom. Kapten morgan smakar spolarvätska i jämförelse med bra rom.

Kan ju ta ett exempel till, bara för att. En av mina absoluta favoriter, Glenmorangie Signet, kostar 2200kr på bolaget och 1550kr på Bordershop:

Du sparar 650kr per flaska, inte fullt så bra lönsamhet om du jämför med groggvirke i och för dig men det lönar sig fortfarande med lätthet. Du behöver inte köpa många flaskor av något dyrt för att resan ska vara betald. Och det finns mycket dyrt att välja på, som tillexempel denna 40-åriga Balvenie för resonabla 62 papp (iallafall om man jämför med bolagets 89)... :gnissla :hihi

Men visst, det beror ju lite på var man bor också. Jag bor som sagt i södra delarna av landet (dock inte allra längst ner i söder) och kör till Danmark med jämna mellanrum varför jag har Brobizz som drar ner kostnaden för bron med hälften. Bor man längre ifrån och köper engångsbiljetter på bron blir ju lönsamheten något mindre, men du kan fortfarande ganska enkelt spara pengar.

Nu börjar vi hamna lite väl off topic så jag sätter punkt här, men som slutreplik så vill jag bara flika in att jag tycker fortfarande att det faktiskt är såpass jävla orimligt mycket dyrare i Sverige (I synnerhet om man betänker att det är billigare med svenska varor utomlands) att det både är tragikomiskt och att man har rätt att gnälla :fakta

Last edited:
Norrmän åker till Sverige för att köpa läsk, godis, kött och tobaksvaror.
Finnar köper alkohol, snus, kläder, mat och andra dagligvaror i sverige
Danskar köper cigaretter, bensin och mat.
Tyskar köper, tro det eller ej, alkohol och snus i sverige, svenska varumärken, kläder och fritidshus ute på vischan...
Ovan visar bara hur korkat det är att politiker ska styra över priser genom skatter, moms, tullar mm, samt specialbutiker med tillstånd och begränsade öppettider

Sedan måste man ju lasta ett halv ton för att det ska löna sig på riktigt med bränslekostnaden om man bor norr om Skåne. :hihi.

Varför i hela friden skulle någon någonsin köpa svenskt öl? :va

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...