Nej, jag köper inte heller just svensk öl de gånger jag har varit där nere men har jämfört av ren nyfikenhet och sett att den är billigare än vad den är hemma. Likaså svensk cider, Absolut vodka och så vidare.
Det är ju lite det som är poängen, de som vill dricka mycket finner på sätt att göra det. Höga priser i Sverige gör bara att de som vill dricka mycket sticker utomlands för att handla sin sprit, eller också så bränner/brygger de hemma vilket inte heller gynnar statskassan. Vore det då inte rimligare ifall spriten på hemmaplan inte vore så inihelvete mycket dyrare än nästan var som helst i övriga världen så att lönsamheten i att försöka hitta på genvägar minskade?
Det borde helt enkelt inte vara så att det lönar sig att köra hela vägen till Tyskland bara för att köpa dryckesvaror utan det borde vara rimligare att bara dra till bolaget när det behövs. Det vore både snällare mot miljön och statskassan. Och man behöver faktiskt inte handla särskilt mycket för att det ska löna sig, fattar inte varför folk tror att man måste chansa på att åka fast för överlass och/eller smuggling bara för att det ska löna sig att åka till Tyskland... Det är faktiskt såpass orimligt mycket dyrare i Sverige.
Nu är jag kanske bortskämd som bor i södra delen av landet men det är verkligen inte bara billigaste möjliga fulsprit och alkohol per krona du kan spara pengar på. Lönsamheten för den som inte har 200mil körsträcka är såpass bra att du kan spara pengar om du bara planerar dina inköp och köper på dig vad du ändå annars hade handlat på bolaget.
Vi kan ta mig själv som ett exempel. Jag är lite förtjust i finare Rom och Whisky, och dessa blir snabbt väldigt dyra i Sverige så jag behöver inte köpa många flaskor i Tyskland för att det ska löna sig väldigt bra. Förvisso bor jag i södra delarna av landet så det är klart att det påverkar lönsamheten, men ändå.
Min favoritwhisky är Glenmorangies 18-åriga, den kostar 1259kr på bolaget:
Nyanserad, fruktig smak med tydlig fatkaraktär, inslag av torkad ananas, smörkola, ceder, choklad, aprikos, halm, honung, russin, nötter och vanilj.
www.systembolaget.se
Samma flaska på Bordershop kostar 885kr:
www.bordershop.com
I övrigt är jag svag för Rom och Cola och tycker att Captain morgan är en helt ok rom för detta ändamål, den kostar 155kr/l i Tyskland och 372:86 kr/l på bolaget. Jag sparar alltså mer än 200kr för varje liter jag köper, och det går lätt åt ett par liter Morgan per år.
Kryddig smak med inslag av arrak, choklad, mandelmassa och vanilj.
www.systembolaget.se
www.bordershop.com
Dagstur med färjan kostar knappt 300kr (om man klarar att handla och vara tillbaka på färjan inom tre timmar, annars drygt 500kr), jag har ca 70 mil bilkörning ToR och min bil dricker runt 1l/mil vilket blir en dryg tusenlapp med dagens bensinpris. Köper jag fyra flaskor av favoritwhiskyn så har jag så jag klarar mig ett bra tag och har i princip hela resan betald då bara detta inköp sparar mig nästan 1500 kr, sen kan jag lika gärna passa på att fylla bilen med vad jag nu vill ha i övrigt så att det räcker ett bra tag framöver vilket bara ökar på den totala lönsamheten. Behöver inte ens köra med släp för att köpa hem ordentligt lönsamma mängder, och sprit som inte blir dåligt kan man ju lika gärna handla på sig så att det varar ett tag. Förr eller senare går det nog åt, och jag gillar att ha ett barskåp med hyfsat sortiment så att varje gäst kan hitta något de uppskattar även om jag själv inte föredrar precis allt som står däri.
En del kanske tycker att jag är gnällig, jag skulle ju snarare säga att det vore rent ut sagt korkat av mig att handla i Sverige istället för Tyskland med tanke på rådande omständigheter. Men visst, vill man betala mer än man måste så får man absolut göra det. Det är upp till var och en