Ska man vara orolig för Ryssland?

Tidigare har det varit en enstaka som sneddat över, och inte så långt in över Polens gräns, alltså fullt möjligt att dom har blåst ur kurs/navigerat fel

Här har dom gått rakt mot Polens gräns, och fortsatt, dessutom i klunga över gränsen.

Den här gången ville dom visa att det INTE var ett misstag
Just nu är det ju närmast omöjligt att hitta tidigare drönarinträngningar men det har varit grupper som flugit in förut med, fast mest korta vändor.

Dags för lite memes då. :hihi
1757523739186.png
1757523750180.png

Men jag tror inte att det blir mer av det än ett skrämskott med A4. KAnske Ryssland ger fan i att skicka drönare in i Polen en stund?

Trump sa att det kan ha varit ett misstag.

Ryssarna blev sura för att Polen stänger gränsen mot Belarus. De vill väl ha möjligheten att flytta trupper över gränsen nu när Trump sagt "Here we go!".

Putin vill köpa tillbaka luftvärnet han sålde till Turkiet.

Det som är skrämmande är att basarturken förmodligen kommer att sälja om han får tillräckligt bra betalt.
För turken är det ju en win-win att sälja. USA har ju krävt att han ska göra sig av med det för att få köpa amerikansk materiel igen, och om han kan pressa upp priset ordentligt så kan han ju ersätta det med bättre pjäser.

Är det 5G-master? :hihi
Jag tyckte det var intressant att man hittat SIM-kort på kraschade ryska drönare.
Dels för att jag omkring 2010 hade en kollega med Ericsson mobil och på mobilen karta med punkt var han befann sig. Helt utan GPS. Lägesbestämningen gjordes efter vilka Mobilmaster hans mobil hade kontakt med. Felet var kanske som mest 200 meter när han med mobilen i handen gav mig instruktioner hur jag skulle köra bilen från Birsta norr Sundsvall till flygplatsen där han skulle med flyget.
Det går alltså att navigera utgående från mobilnätet i det land drönaren befinner sig i.
Även om GPS är utstört.
Dels för att det blir antagligen möjligt att styra drönaren mot slutgiltiga målet.
Via i princip "videosamtal".

Jag tyckte det var intressant att man hittat SIM-kort på kraschade ryska drönare.
Dels för att jag omkring 2010 hade en kollega med Ericsson mobil och på mobilen karta med punkt var han befann sig. Helt utan GPS. Lägesbestämningen gjordes efter vilka Mobilmaster hans mobil hade kontakt med. Felet var kanske som mest 200 meter när han med mobilen i handen gav mig instruktioner hur jag skulle köra bilen från Birsta norr Sundsvall till flygplatsen där han skulle med flyget.
Det går alltså att navigera utgående från mobilnätet i det land drönaren befinner sig i.
Även om GPS är utstört.
Dels för att det blir antagligen möjligt att styra drönaren mot slutgiltiga målet.
Via i princip "videosamtal".
Jaoh, sedan lägger man till optisk och geografisk navigation så är man nere på meterprecision utan god. Man kan lägga till diverse radiomaster med om man vill lägga till fler band.

Och jag skulle bli förvånad om man inte kan köpa färdiga moduler kan göra det. Det är trots allt rätt gammal teknik.

För turken är det ju en win-win att sälja. USA har ju krävt att han ska göra sig av med det för att få köpa amerikansk materiel igen, och om han kan pressa upp priset ordentligt så kan han ju ersätta det med bättre pjäser.

Jo, men dom hade nog inte tänkt att han skulle sälja tillbaka dom till en krigförande putin.

Men en matthandlare är en matthandlare, det blir nog ett "bästa pris kompis" och sälja till högstbjudande vilket i det här läget nog är putte-fnask
Jag tror inte att USA/Nato är intresserade av systemet så pass att dom köper det för utvärdering

Hoppet är väl att Kina köper dom, dom har ju redan systemet i aktivt bruk, men nalle puh i kina är ju inte heller att lita på så dom kan sluta i Altaibergen i alla fall... (eller vad nu putte tänker skydda nu när det inte går så bra längre)

Jo, men dom hade nog inte tänkt att han skulle sälja tillbaka dom till en krigförande putin.

Men en matthandlare är en matthandlare, det blir nog ett "bästa pris kompis" och sälja till högstbjudande vilket i det här läget nog är putte-fnask
Jag tror inte att USA/Nato är intresserade av systemet så pass att dom köper det för utvärdering

Hoppet är väl att Kina köper dom, dom har ju redan systemet i aktivt bruk, men nalle puh i kina är ju inte heller att lita på så dom kan sluta i Altaibergen i alla fall... (eller vad nu putte tänker skydda nu när det inte går så bra längre)
Kineserna har ju utvecklat egna system, och usa har ju redan plockat isär dem och undersökt, och Indien vill väl inte heller ha dem. Skulle väl vara Pakistan isf.

Jaoh, sedan lägger man till optisk och geografisk navigation så är man nere på meterprecision utan god. Man kan lägga till diverse radiomaster med om man vill lägga till fler band.

Och jag skulle bli förvånad om man inte kan köpa färdiga moduler kan göra det. Det är trots allt rätt gammal teknik.

Uppe i luften blir dessutom triangulering mellan mobiltelefonmasterna ännu mera precis eftersom man inte har någon multipath/scatter signal som luras.

Man hade väl dessutom hittat polska simkort i drönarna, så det funkade att ringa hem videosamtal.

Det finns lite lösningar på det där man kan implementera, som att stänga av simkort som färdas för fort eller för högt (har man gjort med hobby GPS så att dom inte ska kunna användas i missiler, men det har hobby raketflygare redan kommit runt) eller för simkort som syns på för många master samtidigt (typiskt för flygande simkort)

Kineserna har ju utvecklat egna system, och usa har ju redan plockat isär dem och undersökt, och Indien vill väl inte heller ha dem. Skulle väl vara Pakistan isf.
Precis, USA/NATO har redan all info dom vill ha, det är om dom köper dom för att hålla dom borta från marknaden.

Eller för att använda någonstans där dom vill ha deniability...
Lite som att amerikanska specialstyrkor använde Kpist 45 i Vietnam innan dom officiellt var där, så att efterlämnade vapen skulle vara ett kallt spår

Putin vill köpa tillbaka luftvärnet han sålde till Turkiet.

Det som är skrämmande är att basarturken förmodligen kommer att sälja om han får tillräckligt bra betalt.
Det _måste_ gå att rigga en sådan pjäs för att ställa till med en "olycka" om den avfyras, innan man säljer den? :va

Det _måste_ gå att rigga en sådan pjäs för att ställa till med en "olycka" om den avfyras, innan man säljer den? :va
Det går säkert, men de är ju designade för att användas av ryska soldater, så det är väl i princip bara att fippla styrsystem som skulle funka.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park