Ska man vara orolig för Ryssland?

Försåtsminera då. :D

Matthandlaren vill nog få betalt, och jag vet inte riktigt hur man gör med betalningen då jag sällan köper luftvärn själv, men det är väl risk att betalningen kommer först efter att köparen har besiktat utrustningen.

Både Rumänien och Polen har dragit luftförsvarslarm nu...

Vi får väl se hur allvarligt det är

Det är ju rysk storövning på G just nu och de provocerar ju på ganska bra.
Ja inte nog med det, i Rumänien var det en drönare, förmodligen från Krym

Iskander placeringen är nog inte främst för att hota Polen, det är nog bara det sedvanliga vapenskramlet under Zapad.
Här uppe passade dom på att öva CBRN i oljehamnen, jag undrar var dom har fått inspirationen från?
Det var en jäkla bunt med olika NATO fordon som åkte förbi mig, mest med gröna containers, men ett och annat kul hade dom med sig

Det är ju rysk storövning på G just nu och de provocerar ju på ganska bra.

View attachment 520870

View attachment 520871

Förvisso började invasionen av Ukraina som en militärövning men jag har svårt och tro att Putin vågar sig på att upprepa nåt liknande mot Polen.

Jag har svårt tro att det handlar om nåt annat än att skramla med vapnen lite. Trupperna måste ju ändå träna någonstans innan dom åker till slakt i Ukraina.

Men några Ukrainska drönare skulle nog göra bra förebyggande nytta över det området.

Förvisso började invasionen av Ukraina som en militärövning men jag har svårt och tro att Putin vågar sig på att upprepa nåt liknande mot Polen.

Jag har svårt tro att det handlar om nåt annat än att skramla med vapnen lite. Trupperna måste ju ändå träna någonstans innan dom åker till slakt i Ukraina.

Men några Ukrainska drönare skulle nog göra bra förebyggande nytta över det området.

Nej, och inte just nu, det går rejält tungt i Ukraina och dom vill nog inte köra tvåfronts just nu

eller för simkort som syns på för många master samtidigt (typiskt för flygande simkort)
Uppe i luften blir dessutom triangulering mellan mobiltelefonmasterna ännu mera precis eftersom man inte har någon multipath/scatter signal som luras.

Man hade väl dessutom hittat polska simkort i drönarna, så det funkade att ringa hem videosamtal.

Det finns lite lösningar på det där man kan implementera, som att stänga av simkort som färdas för fort eller för högt (har man gjort med hobby GPS så att dom inte ska kunna användas i missiler, men det har hobby raketflygare redan kommit runt) eller för simkort som syns på för många master samtidigt (typiskt för flygande simkort)
Det är nog inte normalt stänga av flygplan för vid 11 september 2001 attacken var det ett plan där passagerarna ringde på sina mobiler ut från planet och passagerarna fick veta vad kaparnas plan var, KrACHA planet ! Vilket ledde till Revolt på planet och kaparna nådde aldrig målet. Utan kraschade på "landsbygden".
Om jag minns rätt?
Flygplan ligger väl idag mellan 400 - 900 km/h. Den vanliga rysska drönaren kör 185km/h.
Det gör drönaren svår att bekämpa med modernt stridsflyg som har svårt flyga så långsamt.
Samtidigt är 185km/h längsammare än många tåg i Sverige idag.

Last edited:
Det pågår tydligen en stor militär övning också just nu ihop med Belarus.

Ja, Zapad (Väst) men den är återkommande ungefär vart fjärde år, så det var IOFS ingen överraskning, även om man kanske trodde att man skulle hoppa över den när man bedriver anfallskrig i Ukraina för att spara på den lilla personal man har kvar

Tidigare år har man haft lite kontroverser i samband med övningen bland annat genom att kränka andra länders luftrum, man brukar dessutom ljuga ner antalet soldater, för har man för stora övningar måste man bjuda in internationella observatörer, vilket dom inte vill ha

Som om av en händelse så har ryska fiskefartyget Mechanic Stepanov, byggt 2025, motorproblem på ett ganska lägligt ställe...

1757822827405.png

Parkerad bredvid sveriges enda gasledning
1757823081597.png

Samt en ganska bra placering för att kunna övervaka all trafik under och över ytan in och ut ur Östersjön
1757823254391.png

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...