Ska man vara orolig för Ryssland?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ganska talande bild hur det är att ha ryssar på besök...

Jo, att ge sig på civilbefolkningen och dess ägodelar är en uppenbar del av den stolta ryska armens krigsföring…

Och återigen - det har sett likadant ut oavsett om man tjänat tsaren, kommunismen eller Putin. Att detta skulle vara något som kommer från ouppfostrade snorungar i den ”moderna” ryska armen är skitsnack, för det finns mängder med bevis för liknande saker från norra Sverige på tidigt 1800-tal och från Karelen 1939-1940.

Och i linje med Anders så kan jag också rekommendera forumets ignore-funktion, så slipper du se allt som ifrågasätts av uppenbara rysstroll…
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad Moskva gör är en helt annan fråga och jag ser inte att de två behöver jämföras och utvärderas i förhållande till varandra.

Jag ogillar verkligen uttrycket whataboutism eftersom det gör gällande att frågor inte måste sättas in i ett sammanhang och tolkas utifrån sammanhanget men i detta fall ser jag ingen koppling alls. Ukraina kan väl kommunicera som vuxna människor alldeles oavsett och det framstår snarare som att den som skriver sådant här inte är så brydd av kriget.

Rör man sig i de allvarligaste ämnena så brukar man ha ett vuxet anslag.

Vi läser inte raljanta och skojiga inlägg om andra allvarliga händelser, eller gör man det?
Little rocket man.
Shit hole countries.
Sleepy Joe.
Crocked Hillary.

Bara att konstatera att det verkar vara det nya sättet att kommunicera.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ukraina kommunicerar i Memes, en form av kommunikation som uppskattas av den yngre generationen.

Det förringar på intet sätt dom krigsbrott som Ukraina utsätts för dagligen av bunkerdvärgens styrkor, jag tror att varenda Ukrainare är meddvetna om dom övergreppen ändå.

Att håna ryssar med memes som "russian warship, go fuck yourself....... oh you did?" gör att stridsviljan stiger i Ukraina.

Och även om det inte är snällt att retas, så är det ju inte folkmord och massvåldtäkter på civila ryssar dom Ukrainska styrkorna sysslar med.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Visste inte att Trump var en önskvärd inspiratör för så många fler än mig.

Jag har förut skrivit att jag var för mycket av hans politik. :)
Sen var det bara ett konstaterande av att han flyttade ännu en gräns.
Något vi ser i Ukrainas (kanske inte så statsmannamässiga) kommunikation.

Ingen kan ju säga att Trump inte påverkade världen.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det fartyg som sänktes sades vara deras skryt skepp. Hur stor flotta har dom? Hur många stora krigsbåtar har dom? Kan tänka mig vilka gigantiska pengar som åkte ner på botten.

Samma med pansarvagn såg någon siffra att ca500-600 förstörts. Hur många fungerade tanks har dom att tillgå?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Undrar var Putin har gömt Kuznetsov.
Det vore en trofé att ta om den sjönk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det fartyg som sänktes sades vara deras skryt skepp. Hur stor flotta har dom? Hur många stora krigsbåtar har dom? Kan tänka mig vilka gigantiska pengar som åkte ner på botten.

Samma med pansarvagn såg någon siffra att ca500-600 förstörts. Hur många fungerade tanks har dom att tillgå?

Ja, båten var väl en av tre av den klassen dom hade (den fjärde dom beställde äger Ukraina, dock som icke färdigställt skrov)
Det är väl i princip den största båt ryssarna har, då deras enda hangarfartyg håller på att sänka sig själv vid kaj.
Just flottan har av någon anledning fått förfalla ordentligt (putte kanske lider av sjösjuka) så det är ett rejält slag mot flottan.
Dessutom så ska man komma ihåg att Svartahavsflottan är ganska instängd just nu.
Det dom körde dit innan kriget blir kvar, och dom får inte dit mera fartyg heller.
Småbåtar som Stridsbåt 90 kopian kan dom ju skicka landvägen/järnvägen men dom riskerar att komma fram med hål i.

Stridsvagnar är lite mer svåruppskattat, dom har ju haft enorma mängder, men eftersom dom har börjat skicka museipjäser till fronten så verkar det mesta av dom imponerande numren vara permanent avställt, det går ju rykten om att vagnarna är plundrade i förråden och inte alls redo att tas i bruk.
Dessutom plundrade på sådant som måste importeras, vilket är svårt i närtid....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ukraina kommunicerar i Memes, en form av kommunikation som uppskattas av den yngre generationen.

Det förringar på intet sätt dom krigsbrott som Ukraina utsätts för dagligen av bunkerdvärgens styrkor, jag tror att varenda Ukrainare är meddvetna om dom övergreppen ändå.

Att håna ryssar med memes som "russian warship, go fuck yourself....... oh you did?" gör att stridsviljan stiger i Ukraina.

Och även om det inte är snällt att retas, så är det ju inte folkmord och massvåldtäkter på civila ryssar dom Ukrainska styrkorna sysslar med.
Jag har inga problem med om det är snällt, jag förundras bara över den melleniala tonen.

När Israel likviderar en terrorist så brukar de bara rapportera att den är oskadliggjord, sedan är Israel kanske inte Ukraina, men man kan ju tänka sig hur det skulle spåra ur om alla kommunicerade så där.

Det är som om en blandning av Zlatan och Hanif Bali sköter PR.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Samma med pansarvagn såg någon siffra att ca500-600 förstörts.
Oryx har ganska bra siffror på förluster på båda sidor i konflikten.
Det är bekräftade siffror genom bild/video. De riktiga lär vara större, men som en lägstanivå i alla fall.

Förlorat materiel på marken:

Förluster på sjön:

Förluster i luftstridskrafter:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har inga problem med om det är snällt, jag förundras bara över den melleniala tonen.

När Israel likviderar en terrorist så brukar de bara rapportera att den är oskadliggjord, sedan är Israel kanske inte Ukraina, men man kan ju tänka sig hur det skulle spåra ur om alla kommunicerade så där.

Det är som om en blandning av Zlatan och Hanif Bali sköter PR.
Det är för att du är gammal mackan, allt kommuniceras med oneliners, tweets och memes nuförtiden.

Hanif är ju oerhört rolig att följa på Twitter, såg du hans och Strandhälls tweetbattle?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är för att du är gammal mackan, allt kommuniceras med oneliners, tweets och memes nuförtiden.

Hanif är ju oerhört rolig att följa på Twitter, såg du hans och Strandhälls tweetbattle?
Absolut, jag är gammal och Hanif är kung men det här handlar om ett krig, inte om Strandhälls oförmåga (ja det var roligt, såg den).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu är ju uttalandet en travesti på en gammal reklamfilm så jag ser det som att man har med sig historien.

Precis.

Dessutom är det lite svårt att känna någon större sympati med de besättningsmän som sannolikt / förhoppningsvis omkom. De kan inte ha varit helt omedvetna om sitt uppdrag och de kan därför inte vara överraskade för att någon helt plötsligt skjuter tillbaka på dem.

Karma bites back. Again…
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top