Ska man vara orolig för Ryssland?

Det finns ju jävligt mycket mellan Jägarsoldat och skala potatis också.
Vi hade några "tomhylsor" (vapenvägrare) och några som på andra sätt sorterades ut som fick bli brandmän, sjukvårdare och annat.
Alla kuggar i ett maskineri behövs. soldater i fronten får det jobbigt om trossen inte fungerar.

Bara jag som ser nationalism och militärdisciplin som en betydande del av grundproblemet.

Ok då.
Du menar den Ukrainska nationalismen/militärdiciplinen?
Ja, hade dom inte varit nationalister hade Putler knallat rakt in och tagit över precis som han hade tänkt.

Jag tror att det är Putler som är den betydande delen av grundproblemet.
En diktator utan hänsyn till människor, sina egna eller andra länders.

Liknande för mig 1997.
"Du vill väl inte göra värnplikt?"
"-nae asså"
"Okej då slipper du"

Hade kompisar som var relativt normala som verkligen ville men inte fick.

Om man ska tänka positivt har vi nu andra typer av unga män med vapen, vi kanske kan skicka Shottaz mot Spetsnaz?

Skämt åsido ångrar jag bittert att jag inte gjort värnplikt, oaktat den nu uppkomna situationen. Jag tror det är ett oerhört bra sätt att snabbt bli vuxen och jag hade säkert haft nytta av det i arbetslivet.
Typ samma för mig. Fick hösta poäng på intelligenstestet och styrketestet. Näst högsta på kondition. De bad mig svara på hur gärna jag ville göra lumpen, 1-10. Satte en femma och motiverade det med att jag gärna gör lumpen om de tror att de kan ha nytta av mig, annars slipper jag gärna.

Fick åka hem. Tidigt 00-tal.

Jag gjorde 4,5 dag på I3 i Örebro 1991. Sen hade jag insett att det inte var min grej och fick sluta där och då. De använde ord som inte finns i min vokabulär som "att springa" och "cykla i snö".

Putin har snart hela kustlinjen. Jag gissar att han kommer be om vapenvila och försöka sluta fred efter att han lyckats skärma av Ukraina från havet. Sen kan Putin i godan ro bygga bygga upp trupper samtidigt som han hindrar transporter till och från Ukraina.
Efter en tid kan han i vanlig ordning bryta avtalet och återigen försöka bryta sig djupare in i Ukraina.

Jag hoppas att Ukraina inte nöjer sig med vapenvila samtidigt som Putin får behålla kuststäderna för det kommer vara idealt för Putin.

Putin har snart hela kustlinjen. Jag gissar att han kommer be om vapenvila och försöka sluta fred efter att han lyckats skärma av Ukraina från havet. Sen kan Putin i godan ro bygga bygga upp trupper samtidigt som han hindrar transporter till och från Ukraina.
Efter en tid kan han i vanlig ordning bryta avtalet och återigen försöka bryta sig djupare in i Ukraina.

Jag hoppas att Ukraina inte nöjer sig med vapenvila samtidigt som Putin får behålla kuststäderna för det kommer vara idealt för Putin.
Jag tror att Ukraina lärde sig efter Krim och Donbass...

Jag hyser fortfarande hopp om att Putlers trupper ska magras ut och ge upp i så stort antal att Ukraina tar igen Krim och Donbass.

Så, vad är det för krav mer som kan ställas?

*Fråga: kör "alla" tapatalk på sporthoj.com? Varför går det precis aldrig att ladda upp ett foto på första försöket?
6df4b6307a976c366f88a0e3372cd8cb.jpg

Någon som har en olåst variant?

Enligt Nyheter Idag så är SD -väljare mest villiga och S minst.
9dc4aa513ef91fbd286bf25966c2fe56.jpg

Korrelerar ganska starkt med andelen manliga väljare, så jag skulle vara mycket försiktig med slutsatser utifrån partisympatier.

"Beredd att försvara sig" handlar mycket om kunskap, och i militära sammanhang får man nog anta att det är fler män än kvinnor som kan konkretisera vad det innebär.

"Försvarsvilja" är dessutom en HELT annan sak, och jag skulle vara extremt förvånad om den inte är mellan 95 och 100% i det fall den behövs.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna