Ska man vara orolig för Ryssland?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag tittar på Ryssland, läser här https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryssland

Sträcker det sig verkligen från Finland till Japan? Det är ju fantastiskt. Tittar vi på befolkningen så verkar dock inte så värst många vara ryssar, utan det är en blandning av olika folkslag som mest anser sig som 'egna'. Detta kan naturligtvis avhjälpas med lite alkohol och mutor.

Så är ryssar, ett folkslag? Förvisso rätt så utblandat med kasaker, judar och annat aisatiskt ju längre norr / österut vi kommer, men typiskt för Moskvas bild utåt verkar betona en ljus typ med blåa ögon, ungefär som Tyskland en gång gjorde. Putin liknar en finne med sina små blåa ögon och höga kindben, och vi vet hur sega dom kan vara ;)

Och så kallar dom sig "ryssar". Jag skulle vilja gå så långt att ge dom titeln 'gamla vikingar', vilka med sitt keltiska ursprung besitter dom egenskaper vi själva har - lugna, envisa och följsamma under visst förtryck med den säregna effekten att alla ska ha det lika jävligt (jäntelagen?). För är det något vi hatar så är det orättvisa, även gammal sådan med tanke på hur vi gärna böjer oss för påminnelsen om att Sverige en gång var en stormakt, med allt vad det innebär.

Gällande befolkningsmängden så vinner Ryssland över Sverige, vi är vad .. 9 miljoner, och dom verkar vara "106 miljoner i dom europeiska delarna", totalt 145 milj enligt wikin ovan. Så något måste dom ju ha gjort rätt. Frågan är om vi här i Sverige inte bara är 'bortglömda ryssar'? Dvs vikingar som inte följde med österut för att vidga den tidens imperium.

Hur vore det om vi helt enkelt gick med Ryssland? Jag tror det skulle passa vår mentalitet perfekt, för att alla där har det lika jävligt, det är nära till Japan med allt det innebär (motorcyklar), stora ytor med mycket land, ingen som tjatar om "miljön", mineraler och allt en industriellt innovativ galning kan önska sig.

Balansera det goda mot det onda, ... "diktatur"? .. har vi inte redan det här i Sverige?
Vikingasvamlet orkar jag inte ha en åsikt om. Ska man så långt bak kan man lika gärna prata indoeuropeiska folkvandringen och konstatera att vi är bröder med alla utom Finland, Estland och Ungern.. ja och några minoriteter i andra länder.

Nej vi har inte "diktatur" här. Vårt politiska system har sina brister och väljarna är till stora delar idioter vilket de styrande på båda sidor utnyttjar i utspel som gagnar deras politiska makt framför nationens och det stora flertalets väl. Ja allra mest sossarna men resten är, utan undantag, också delaktiga.

MEN från det till att påstå att det är som i Ryssland där oppositionella grips eller mördas är ganska många steg. Eller att det är förbjudet att kalla ett krig ett krig, att rapportera om hur det går i sagda krig etc.

Likadant med miljöpolitik. Även om man kan irritera sig på att vi ska "gå före" och "visa resten av världen" till en löjlig kostnad, så tar jag det hellre än rysk mentalitet där man kan lämna kärnubåtar och synnerligen miljöfarligt avfall i det fria för att det är för dyrt/jobbigt att ta hand om. Men en mellanväg hade kunnat vara trevlig.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag förstår ditt resonemang. Jag bara funderade lite, kan inte riktigt bestämma mig.

Tyckte det inte var så stor skillnad mellan Ryssland och Sverige egentligen, visst är det lite hårdare där. Det gäller väl att skärpa sig mer där borta då.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fy fan vad taskigt.

Påminner mig om när grannen installerade ett nytt inbrottslarm. Jag blev såklart kraftigt provocerad och trashade hans växthus. Vad skulle jag annars ha gjort, han tvingade ju mig att reagera.
Ja. Vem vill ha en bostad med larm i sin närhet liksom. Det är ju ett direkt hot. Jag hoppas det inte var med kameror dessutom. För då måste du ge dig på hans garage också.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Och skicka hans barn till några släktingar i grannkommun.
Ja man kan ju inte kränka sina grannar hur som helst!

Tur du höll igen, trots att du aldrig kommer glömma denna oförrätt, som påminde dig om att du en gång gav bort tomten till grannen och nu ångrar du dig.
Egentligen TOG han ju tomten ifrån dig, nu när du tänker efter lite...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helt rätt såklart.
Men Tammer är ju så förbannat jävla provocerande så att det är svårt att lägga band på sig...
På ett bättre sätt har du inte knappast kunnat uttrycka att han är framgångsrik, slappna av.
Ignorera.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja. Vem vill ha en bostad med larm i sin närhet liksom. Det är ju ett direkt hot. Jag hoppas det inte var med kameror dessutom. För då måste du ge dig på hans garage också.
Påminner om när en granne klagade över att inbrottslarmet i vårt garage löst ut 3 ggr en natt i april för sådär 10 år sedan och väckt "hela flerfamijlshuset" över garaget.
Jag frågade honom om det var bättre att tjuvarna härjade fritt i fastigheten eller om de stördes av larm. Vid inbrottsförsök.
(Larmet löser ut när garagedörren bryts ca 3 mm ur läge, dvs fortfarande stängd dörr och tutar minst 2 minuter även om man tar bort bräckjärnet. Tar man inte bort bräckjärnet tutar det tills dörren stängd på nytt.)
Han blev tyst och vi skildes som vänner. Bättre med larm som stör folk än tjuvar i huset.
Tjuvarna har aldrig gjort om försöket. Larmet sattes in efter inbrott några månader tidigare.
Då tog dom säkerhetsutrustning (hjälmar, stövlar) och verktyg. I april dags för hojarna ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hoppas Sverige har en plan för Ryssland. Eller lades den planen ner av Reinfeldt(m) med försvaret ?
1680204003931.png
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Hoppas Sverige har en plan för Ryssland. Eller lades den planen ner av Reinfeldt(m) med försvaret ?
View attachment 482473

Om Kreml har en plan för Finland, hur kommer det sig att deras allierade Turkiet och Ungern stoppar SVERIGES NATO-medlemskap?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Enligt Ukrainska siffror tar Ryssarna den senaste veckan betydligt mindre förluster av manskap. Jag gissar att man kört slut på offensiv förmåga även om det så klart kan vara så att man laddar upp inför en förnyad offensiv.
Ukraina släpper samtidigt massor av filmer på drönare som rensar värn och stora mängder pansar som verkar ladda inför att sättas in.

Min slutsats är att Ukraina kommer gå på offensiven mycket snart och att man försöker skrämma Ryska soldater till att ge upp eller fly för att snabbt kunna ta stora landområden.

Jag gissar att man i under våren tar tillbaka nästan all mark som förlorades under 2022 och det kommer bli mycket tungt för den Ryska ledningen att hantera. Kanske blir det Putins fall men han är onekligen en seg jävel.

Är jag orimligt positiv eller vad tror ni andra?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Episkt trollande från InformNapalm ?
Lite hackande, social engineering och trollande. Sen lyckas de få pilotfruarna till 960e attackflygregementet att posera i sina mäns jackor framför ett stridflygplan.

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite intressant och från en annan vinkel.

"Although it may seem irrational to claim that Russia had sabotaged its own pipelines there are at least two reasons that suggest it may have been motivated to do so.

Firstly, such an act would have been consistent with its strategy since spring 2021 to subvert markets and force Europe to abandon its support for Ukraine.

It’s clear what Russia thought would happen as Nord Stream 1 flows came to a halt. One of Putin’s right-hand men, Dmitry Medvedev, predicted further skyrocketing prices and, a video, which started circulating on the web threatened Europe with a new ice age.

Secondly, Russia knew that by cutting gas supplies to Europe, it would be liable to pay penalties for non-delivery. European buyers who held long-term contracts with Gazprom and had their supplies cut off were forced to buy gas on the spot market as a result.

Calculated at prices in the second half of 2022, the replacement volumes bought by European companies cost around $40bn, more than three times the cost of Nord Stream 2, and 80 times greater than the estimated $500 million bill to repair the ruptured pipelines.

Arbitration claims filed since then are reported to press for damages based on this difference.

The blast, however, allowed Gazprom to invoke force majeure and may enable it to argue that it lacked the means to fulfill its contractual responsibilities.

Would Russia do such a thing? It is worth remembering that in 2009, Gazprom was accused by Turkmenistan of doing precisely this — of triggering an explosion bearing many similarities to the Nord Stream sabotage. Turkmen authorities claimed at the time that this was designed to help Russia escape its contractual obligations.

Nothing in the behavior of the Putin regime suggests it would hesitate to take military measures if it could see a benefit. Russia remains the likeliest culprit."



CEPA, Center for European Policy Analysis är en Europeisk think tank
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite intressant och från en annan vinkel.

"Although it may seem irrational to claim that Russia had sabotaged its own pipelines there are at least two reasons that suggest it may have been motivated to do so.

Firstly, such an act would have been consistent with its strategy since spring 2021 to subvert markets and force Europe to abandon its support for Ukraine.

It’s clear what Russia thought would happen as Nord Stream 1 flows came to a halt. One of Putin’s right-hand men, Dmitry Medvedev, predicted further skyrocketing prices and, a video, which started circulating on the web threatened Europe with a new ice age.

Secondly, Russia knew that by cutting gas supplies to Europe, it would be liable to pay penalties for non-delivery. European buyers who held long-term contracts with Gazprom and had their supplies cut off were forced to buy gas on the spot market as a result.

Calculated at prices in the second half of 2022, the replacement volumes bought by European companies cost around $40bn, more than three times the cost of Nord Stream 2, and 80 times greater than the estimated $500 million bill to repair the ruptured pipelines.

Arbitration claims filed since then are reported to press for damages based on this difference.

The blast, however, allowed Gazprom to invoke force majeure and may enable it to argue that it lacked the means to fulfill its contractual responsibilities.

Would Russia do such a thing? It is worth remembering that in 2009, Gazprom was accused by Turkmenistan of doing precisely this — of triggering an explosion bearing many similarities to the Nord Stream sabotage. Turkmen authorities claimed at the time that this was designed to help Russia escape its contractual obligations.

Nothing in the behavior of the Putin regime suggests it would hesitate to take military measures if it could see a benefit. Russia remains the likeliest culprit."



CEPA, Center for European Policy Analysis är en Europeisk think tank
Tveksam. Ryssland hade bara kunnat skita i att betala. Vad skulle vi göra, sanktionera dem?

Och jag litar väldigt lite på vad tankesmedjor säger, de är politiska djur.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tveksam. Ryssland hade bara kunnat skita i att betala. Vad skulle vi göra, sanktionera dem?
Man får nog skilja på företag och staten i det här fallet, även om de är väldigt sammankopplade annars.
Ser det mera som en intressant vinkel, än som en definitiv förklaring.
Och jag litar väldigt lite på vad tankesmedjor säger, de är politiska djur.
Man bör definitivt ha i åtanke att de har en egen agenda. Brukar försöka nämna att det är tankesmedjor bakom när de är källan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad fasiken händer nu då, då lär vi väl tänka om helt vg försvaret? Kan vi söka igen bara mlm direkt.
Vi får vänta tills de tycker att de straffat den "Moraliska stormakten" som gnällt på dem i årtionden tillräckligt skulle jag tro. Turkiet kan ju iofs vara löst efter deras val.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top