Ska man vara orolig för Ryssland?

Status
Ej öppen för fler svar.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Enligt FNs definition av folkmord så begår Ryssland just det i Ukraina.
Vi har gått igenom det här några gånger nu även om du inte vill tro på Förenta Nationernas folkmordskonvention utan litar mera på vad ryska statskontrollerad media säger....
Men detta vill du tydligen inte diskutera:

Här har vi lite obestridliga fakta, och exakt det som Putin oroar sig för:

"Ett amerikanskt B-52-bombplan flög över Finska viken under lördagskvällen, rapporterar Yle.
Enligt Flightradar24 ska planet ha avvikit från sin rutt och svängt om en bit utanför ön Hogland. Hogland, som är ryskt territorium har under de senaste åren använts till flertalet ryska militärövningar."


Vad gör ett amerikanskt bombplan där?
Med ett Ukraina i Nato kommer amerikanska bombplan patrullera Rysslands gränser även där. Undrar hur USA skulle reagera om ryska bombplan skulle närma sig USA:s gräns...? Jag har full förståelse för att Ryssland agerar som man gör. Det handlar om "vinna eller försvinna" när det gäller att hålla Ukraina bort från Nato
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det mesta av folket lever dock fortfarande, så mord är det ju inte. Ingenting tyder heller på att ryssarna vill fördriva ukrainarna från sitt land. Med FN:d definition av "folkmord" kan i stort sett vad som helst räknas dit.
"Att döda medlemmar av gruppen
Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig eller själslig skada
Att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor, som är avsedda att medföra dess fysiska undergång
Att genomföra åtgärder, som är avsedda att förhindra födslar inom gruppen
Att med våld överföra barn från gruppen till annan grupp."

Notera särskilt punkt 2. "Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig skada". Vilket krig, eller annat aktivitet hör inte dit? Enligt FN:s definition är i stort sett allting "folkmord".
Fast om det är ok bara för att man dödar mindre än 50% av befolkningen så är det ju ganska fritt fram sedan. Ingen Pot / Mao / Amin / Hitler etc har ju kommit så nära de siffrorna. Inte på ett år iaf.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det mesta av folket lever dock fortfarande, så mord är det ju inte. Ingenting tyder heller på att ryssarna vill fördriva ukrainarna från sitt land. Med FN:d definition av "folkmord" kan i stort sett vad som helst räknas dit.
"Att döda medlemmar av gruppen
Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig eller själslig skada
Att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor, som är avsedda att medföra dess fysiska undergång
Att genomföra åtgärder, som är avsedda att förhindra födslar inom gruppen
Att med våld överföra barn från gruppen till annan grupp."

Notera särskilt punkt 2. "Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig skada". Vilket krig, eller annat aktivitet hör inte dit? Enligt FN:s definition är i stort sett allting "folkmord".
Försöker du bortförklara det ryska folkmordet i Ukraina?
Jag har tagit upp detta i flertal inlägg tidigare. Ryssland begår folkmord i Ukraina enligt FNs folkmordskonvention. Du kan liksom inte ändra på det hur mycket du än vill.
Sen om du försöker lindra eller förminska det för dig själv så är det väl en sak, men de begår folkmord enligt den definitionen som accepterats av världen.

Men detta vill du tydligen inte diskutera?
Jo, jag kan säga vad jag tycker om B52ans flygväg.
Den är onödigt provocerande i den rådande situationen.

Så din tur nu. Jag svarade på din fråga, du kan väl svara på mina som jag ställt flera gånger.
Jag tog ju upp dem flertal gånger igår och du ville inte svara på dem.
Varifrån inhämtar du informationen som bildar din världsbild?
Vilka sidor, informations/nyhetskanaler eller sociala medier följer du för att få den världsbild du har?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Fast om det är ok bara för att man dödar mindre än 50% av befolkningen så är det ju ganska fritt fram sedan. Ingen Pot / Mao / Amin / Hitler etc har ju kommit så nära de siffrorna. Inte på ett år iaf.
Hej åhå, ingen vill prata om vad amerikanska bombplan gör över finska viken. "Folkmord" är intressantare...
Gamla nyheter kan vevas om och om igen för att slippa erkänna att Putin hade rätt hela tiden: om man inte sätter stopp för USA har man snart amerikanska bombplan vid gränsen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Försöker du bortförklara det ryska folkmordet i Ukraina?
Jag har tagit upp detta i flertal inlägg tidigare. Ryssland begår folkmord i Ukraina enligt FNs folkmordskonvention. Du kan liksom inte ändra på det hur mycket du än vill.
Sen om du försöker lindra eller förminska det för dig själv så är det väl en sak, men de begår folkmord enligt den definitionen som accepterats av världen.


Jo, jag kan säga vad jag tycker om B52ans flygväg.
Den är onödigt provocerande i den rådande situationen.

Så din tur nu. Jag svarade på din fråga, du kan väl svara på mina som jag ställt flera gånger.
Jag tog ju upp dem flertal gånger igår och du ville inte svara på dem.
Varifrån inhämtar du informationen som bildar din världsbild?
Vilka sidor, informations/nyhetskanaler eller sociala medier följer du för att få den världsbild du har?
Det finns inga neutrala nyhetskanaler. Man måste tänka själv ibland. Hur ser världen ut? Är det Nato/EU som expanderar och lägger under sig land efter land, eller är det Ryssland som växer? Nato har gått från 13 länder till 30, känner man sig fortfarande undanträngda och hotade av Sovjetunionen? Vänta nu - Sovjetunionen finns inte längre! Den enda resten som är kvar är lilla Ryssland, med 140 miljoner invånare. Men tydligen fortfarande ett växande hot mot resten av världen. Varför inte släppa detta? Låt ryssarna vara ifred, sluta omringa landet med Nato, kriget är över - ni vann!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hej åhå, ingen vill prata om vad amerikanska bombplan gör över finska viken. "Folkmord" är intressantare...
Gamla nyheter kan vevas om och om igen för att slippa erkänna att Putin hade rätt hela tiden: om man inte sätter stopp för USA har man snart amerikanska bombplan vid gränsen.

Dom flyger där, i internationellt luftrum, på samma sätt som ryssarna ofta flyger sina plan i internationellt luftrum.
En totalt fredlig aktivitet som alla länder ägnar sig åt.

Folkmord däremot, det är det inte så många som ägnar sig åt, för det är definitivt inte en fredlig aktivitet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Dom flyger där, i internationellt luftrum, på samma sätt som ryssarna ofta flyger sina plan i internationellt luftrum.
En totalt fredlig aktivitet som alla länder ägnar sig åt.

Folkmord däremot, det är det inte så många som ägnar sig åt, för det är definitivt inte en fredlig aktivitet.
Konstigt att det är väldigt mycket "internationellt luftrum" kring Ryssland, och att USA absolut måste utnyttja detta luftrum. USA har ett absolut behov av att flyga bombplan runt Rysslands gränser, annars känner sig ju amerikanarna kränkta och hotade.
Ryska bombplan utanför Washington lär vi inte se i första taget.
Men, men: det är absolut Ryssland som hotar USA och inte tvärtom?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hej åhå, ingen vill prata om vad amerikanska bombplan gör över finska viken. "Folkmord" är intressantare...
Gamla nyheter kan vevas om och om igen för att slippa erkänna att Putin hade rätt hela tiden: om man inte sätter stopp för USA har man snart amerikanska bombplan vid gränsen.
Ja det tycker jag absolut att folkmord är intressantare att fördöma än att flyga flygplan. Flyga flygplan tycker jag att på det stora hela är rätt ok, folkmord not so much....

Oberoende vem som flyger och vem som mördar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hej åhå, ingen vill prata om vad amerikanska bombplan gör över finska viken. "Folkmord" är intressantare...
Gamla nyheter kan vevas om och om igen för att slippa erkänna att Putin hade rätt hela tiden: om man inte sätter stopp för USA har man snart amerikanska bombplan vid gränsen.
Om vi ändå måste, så kan man ju tycka att just flyga det flygplanet just där och då är provocerande, men det är ju också helt inom linjen som etablerats.

Nu sitter vi i sitsen att Sverige och Finland båda ansökt om Nato-medlemsskap. Oberoende vad man tycker om det så är det faktum. Och det provocerar självklart ryssen.
USA har gått ut med att man står Sverige och Finland i ryggen under ansökningstiden.
Ryssland har under en tid utökat sin militära närvaro just på den nämnda ön, bara ~40km från Finlands viktiga hamn i Kotka. Och skramlar med vapen.

Att Usa då skramlar med vapen just där, och icke verbalt säger "Vi ser er, Vi har bomber". Är väl helt enligt gällande situation och överenskommelser. Egentligen knappt ens nyhetsvärdigt, de har ju redan puttrat runt med hangarfartyg och skramlat vapen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Här har vi lite obestridliga fakta, och exakt det som Putin oroar sig för:

"Ett amerikanskt B-52-bombplan flög över Finska viken under lördagskvällen, rapporterar Yle.
Enligt Flightradar24 ska planet ha avvikit från sin rutt och svängt om en bit utanför ön Hogland. Hogland, som är ryskt territorium har under de senaste åren använts till flertalet ryska militärövningar."


Vad gör ett amerikanskt bombplan där?
Med ett Ukraina i Nato kommer amerikanska bombplan patrullera Rysslands gränser även där. Undrar hur USA skulle reagera om ryska bombplan skulle närma sig USA:s gräns...? Jag har full förståelse för att Ryssland agerar som man gör. Det handlar om "vinna eller försvinna" när det gäller att hålla Ukraina bort från Nato
Orsak och verkan min käre Watson.
Var var du när ryska bombplan frekvent sniffade runt brittiska öarna? Sov du eller var ditt enöga slutet?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Moldavien börjar bli rörigt.

"Moldovan police said on Sunday they have foiled a plot by groups of Russia-backed actors who were specially trained to cause mass unrest during a protest the same day in the capital against the country’s new pro-Western government.

The head of Moldova’s police, Viorel Cernauteanu, said in a news conference that an undercover agent had infiltrated groups of “diversionists,” some Russian citizens, who had been promised $10,000 to organize “mass disorder” to destabilize Moldova during a protest in the capital, Chisinau. Seven people were detained, he said."

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Konstigt att det är väldigt mycket "internationellt luftrum" kring Ryssland, och att USA absolut måste utnyttja detta luftrum. USA har ett absolut behov av att flyga bombplan runt Rysslands gränser, annars känner sig ju amerikanarna kränkta och hotade.
Ryska bombplan utanför Washington lär vi inte se i första taget.
Men, men: det är absolut Ryssland som hotar USA och inte tvärtom?

Ryssarna anflög regelbundet Svenskt luftrum, Finskt luftrum, Baltiskt luftrum, Polskt luftrum, Tyskt luftrum osv med sina bombplan, varje gång med ursäkten att dom bara övade i internationellt luftrum, men dom kränkte även andra länders luftrum regelbundet om dom gavs chansen.

Då var det väldigt mycket internationellt luftrum för ryssen.

Dom får helt enkelt acceptera att även andra kan spela det spelet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ryssarna anflög regelbundet Svenskt luftrum, Finskt luftrum, Baltiskt luftrum, Polskt luftrum, Tyskt luftrum osv med sina bombplan, varje gång med ursäkten att dom bara övade i internationellt luftrum, men dom kränkte även andra länders luftrum regelbundet om dom gavs chansen.

Då var det väldigt mycket internationellt luftrum för ryssen.

Dom får helt enkelt acceptera att även andra kan spela det spelet.
Fast med vissas logik här så borde Sverige ha anfallit Belarus när Ryssland flög sina plan mot Sverige. På så sätt kunde vi ha hindrat att Ryssland ökade sin intressesfär till Belarus och deras senaste försök nu i Ukraina ?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja det tycker jag absolut att folkmord är intressantare att fördöma än att flyga flygplan. Flyga flygplan tycker jag att på det stora hela är rätt ok, folkmord not so much....
Du har fattat att "folkmord" kan innebära lite vad som helst? Enligt FN:s definition: "
...rasmässigt bestämd eller religiös grupp...Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig ... skada.

Om jag spöar en muslim är det likställigt med folkmord...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du har fattat att "folkmord" kan innebära lite vad som helst? Enligt FN:s definition: "
...rasmässigt bestämd eller religiös grupp...Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig ... skada.

Om jag spöar en muslim är det likställigt med folkmord...

NEJ!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du har fattat att "folkmord" kan innebära lite vad som helst? Enligt FN:s definition: "
...rasmässigt bestämd eller religiös grupp...Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig ... skada.

Om jag spöar en muslim är det likställigt med folkmord...
Nä det kallas slagsmål.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top