Ska man vara orolig för Kina?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kinesiska företag tar över allt mer av svensk infrastruktur. Nu vill försvarsutskottets ordförande Pål Jonson (M) att det blir en säkerhetsgranskning innan utländska bolag får driva tåg och tunnelbana i Sverige.

– Mer än två tredjedelar av landets upphandlade tågtrafik sköts av kinesiska aktörer. De upphandlingarna har skett utan att någon säkerhetsprövning ägt rum, säger Pål Jonson.


Pål ville granska detta för snart två år sedan. Nu när det blåa laget bestämmer vore det väl inte något problem med en säkerhetsgranskning?

Kineserna äger också väldans många vindkraftverk tydligen. Vad händer när vi inte gör som pappa Kina vill?
Blir det "problem" vid en uppdatering?

Volvoägare utelåsta efter senaste uppdateringen

 
Ja. "Svensk" vindkraft är de största ägare av också.
 
Utländskt ägande är ett jävla skit. Säkerhetsmässigt en katastrof. Så...
 
Har inte Sverige någon gammal förträfflig lag där staten helt sonika kan ta över ägandet på kritiska resurser, som de gjorde med den där hamnen som ryssen köpte?
 
Last edited:
Ja, man ska vara orolig för Kina och i synnerhet för Xi Jinping.
Om ni tror att SD är rasister och nationalister har ni inte träffat genomsnitts kinesen.
Jag har jobbat ihop med pakistaner, indier och kineser. Pakistaner har allihop varit skapligt chill, indierna har varit ganska rasistiska och nationalistiska sådär så att man reagerar på det (särskilt när det gäller pakistaner), och kineserna har varit fullkomligt övertygade om Kinas totala överlägsenhet och det egna folkets förträfflighet.
 
Jag har jobbat ihop med pakistaner, indier och kineser. Pakistaner har allihop varit skapligt chill, indierna har varit ganska rasistiska och nationalistiska sådär så att man reagerar på det (särskilt när det gäller pakistaner), och kineserna har varit fullkomligt övertygade om Kinas totala överlägsenhet och det egna folkets förträfflighet.
Jag känner en Indier lite sådär halvytligt. Enligt honom så är det inte så mycket nationalitet som lokalpatriotism, Många språk & kulturer och konflikter med grannbyn.
Enligt hans uttalande om sitt hemland, citat; "They're all fucking crazy!".
 
Dvs inga kinabilar inkl Volo o Polestar
Inga bilar alls troligen, eller hittar du någon utan komponenter från kina?
Råvaran? -En hel del finns i Kina, men Kineserna kontrollerar en hel del av råvaran som kommer ur bland annat Afrika också.

Eller motorcyklar.
Eller någon elektronik.
Eller så mycket annat tyvärr...
 
Stor skillnad på vem som äger företaget ….var R/D sker… var tillverkning sker - och varifrån vissa komponenterna kommer.
Volvo ägs till 80+ procent av Kina-ägare!
BMW ägs av tysksyskon. MB ägs till liten del av kineser
 
Inga bilar alls troligen, eller hittar du någon utan komponenter från kina?
Råvaran? -En hel del finns i Kina, men Kineserna kontrollerar en hel del av råvaran som kommer ur bland annat Afrika också.

Eller motorcyklar.
Eller någon elektronik.
Eller så mycket annat tyvärr...
Kina går mycket riktigt inte att undvika om man lever ett normalt liv, men man kan absolut göra någonting för att mildra kineseriet.

Att Putin kunde fucka upp vår energi, det är ingenting mot vad Kina kan göra, lika bra att försöka minska att beroendet i någon mån.

De har dessutom väldigt lite vi egentligen behöver, de har bedragit våra politiker (förutom högern/ytterhögern) men det går också att ändra på.
 
Kina går mycket riktigt inte att undvika om man lever ett normalt liv, men man kan absolut göra någonting för att mildra kineseriet.

Att Putin kunde fucka upp vår energi, det är ingenting mot vad Kina kan göra, lika bra att försöka minska att beroendet i någon mån.

De har dessutom väldigt lite vi egentligen behöver, de har bedragit våra politiker (förutom högern/ytterhögern) men det går också att ändra på.
Tyvärr så känns det som att man som konsument är ganska mycket passagerare i detta.

Det finns dåligt med alternativ producerade, varför det blir svårt att tala med plånboken. Det behöver också göras en masse, det är ingen jävel som bryr sig om vad jag bojkottar.

Politiker är geografiskt bundna i en global värld. Tyvärr för att lösa denna problematik, så är det några stora företag, som behöver ta ett politiskt beslut.
Det är de inte villiga att göra.
 
Stor skillnad på vem som äger företaget ….var R/D sker… var tillverkning sker - och varifrån vissa komponenterna kommer.
Volvo ägs till 80+ procent av Kina-ägare!
BMW ägs av tysksyskon. MB ägs till liten del av kineser
Det är klart att det gör skillnad på hur mycket pengar man skjuter till Kina. Men sålänge tillverkaren man handlar av gjort sig beroende av komponenter &/eller råvara som Kina kontrollerar, så stöder man fortfarande att göra sig beroende av Kina (och dess politiska klimat).

Och i min värld åtminstone, så är det just beroendet som är problemet.
 
Jag skulle vilja se något slags initiativ från EU att flytta låglönejobb från kina till Östeuropa. I tex Albanien lär väl medelinkomsten vara liknande vad den är i Kina. Dock är det väl svårt att konkurrera med kineserna i det fall de använder slavar, skulle inte förvåna mig om tex Uigurerna får jobba åt staten.
 
Jag skulle vilja se något slags initiativ från EU att flytta låglönejobb från kina till Östeuropa. I tex Albanien lär väl medelinkomsten vara liknande vad den är i Kina. Dock är det väl svårt att konkurrera med kineserna i det fall de använder slavar, skulle inte förvåna mig om tex Uigurerna får jobba åt staten.
Tyvärr så kommer inte detta att lösas om man inte kommer ifrån att alltid konkurrera på pris. Ser man inte andra värden än monetära så sitter vi här.
Det är klart att vi kan införa slaveri här också, öppna ett dagbrott i fjällen och skicka en infanteribataljon till Göteborg och börja lasta arbetskraft på tåg.
Mycket billigare än att importera slavprodukt från andra sidan världen.

Enkelt. Men inte önskvärt.
 
Kina är spännande när det gäller deras positionering mot omvärlden.
De knyter ju till sig länder och resurser i en snabb takt.
De befinner sig i ett stadie som USA gjorde på 50-60 talet och agerar ju därefter. Störst och bäst och alla andra skall passa sig. Samma syns på ju på det militära planet. Visst de har kopierat en massa från väst, men de har kommit ikapp och säkert gått förbi på vissa områden.
Underrättelseinhämtningen från omvärlden är väl redan i nivå med det USA kan bemästra.

Vi i väst gör bäst i att redan nu börja förbereda oss på att kunna möta detta nya hot på alla sätt vi kan.
Fördelen för EU är väl att Kina är på andra sidan jorden. De marscherar ju inte trupp till Bryssel över en natt även om all annan påverkan kan utföras.

Men frågan är om Kina ser EU som ett nämnvärt hot i sig?
USA är ju ett hot de definitivt har på kartan, men sen kommer Indien uppseglande snabbt. De har ju redan rediga strider vid gränsen mot varandra med jämna mellanrum.
Kina har 1.412 miljarder invånare. Indien har 1,393 miljarder invånare.
Indien har en yngre befolkning som ökar snabbare än Kina.
Kina har dock klättrat högre upp när det gäller levnadsstandarden än Indien. Men Indien är snart ikapp.
Kina inflytande på omvärlden är dock bra mycket större än Indiens. Fast där är frågan om inte Indien kommer få fart på det där med inom en 15-30 års period.
 
Jag har kunder som vägrar använda kinesiska komponenter och som inte vill ha Taiwanesiska i nya projekt eftersom risken att det blir kinesiskt är överhängande.

En av mina kinesiska leverantörer meddelade häromdagen att de flyttar firandet av kinesiska nyåret till början av januari i stället för slutet på grund av att så många har fått Covid-19. Annars hade personalen varit frånvarande alldeles för länge.
De har inte samma arbetsregler som vi.

Jag arbetar med leverantörer i 24 länder, men kan inte välja bort Kina.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top