Ska man vara orolig för Kina?

Okej, fattar inte exakt vad det har med ägandet av fabriken för tillverkning att göra.

Nja, det var en bra deal för Kina att få sälja Kinesiska batterier till Tesla, jag vet inte om BYD är helägt av kinesiska staten, men det ger dom ju ett visst inflytande det med.

Istället för att äga 20% av Teslafabriken levererar dom 20% av värdet på varje Tesla....

På tal om elbilar och Kina:

 
Ja hade inte väst agerat mot invasionen av Ukraina hade nog Taiwan varit Kina nu.
Nja, Taiwan, åtminstone huvudön, är inte helt enkelt att invadera ens om pappa USA tittar bort.

De har för sin storlek rejält missilförsvar både mot luft och mot vatten, en stark flotta, och kanske allra mest ett mycket slagkraftig flygvapen. Som de inte är rädda att använda. Även geografin spelar försvar i händerna mot anfall, svårt a smyga in båtar eller flyg. Ubåtar undantaget men där har även Taiwan några stycken som är mer avancerade än vad Kina kan plocka fram.

Visst kan taiwanesiska samhället lamslås med massiva flyg/missilanfall. Men från det till att landsätta soldater är ett väldigt stort steg. Inte en chans att du får in en trupptransportbåt eller transportflygplan i närheten av den fästningen.

Kvar är att bombardera och svälta ut och hoppas på underkastelse. Och det tar tid, fråga ryssen.
 
Nja, det var en bra deal för Kina att få sälja Kinesiska batterier till Tesla, jag vet inte om BYD är helägt av kinesiska staten, men det ger dom ju ett visst inflytande det med.

Istället för att äga 20% av Teslafabriken levererar dom 20% av värdet på varje Tesla....

På tal om elbilar och Kina:

Du är väl tvingad att ha kinesiska batterier om du ska sälja bilarna i Kina. Men de är standardkomponenter som de kan ha olika för olika marknader, så beroendet är inte lika hårt som om du har andra kritiska komponenter med enbart kinesisk leverantör, eller stort kinesiskt delägande. Blir mest ett problem att säkra leveranser vid konflikt, men då kan de väl inte heller producera i sin kinesiska fabrik.
 
Ja men beroendet är olika stort.

Värst är att Kinaägare styr (=äger merparten) företaget
Näst värst om R/D sker i Kina
Sedan var tillverkning sker
Minst beroende om vissa komponenterna kommer från Kina.

Anta att det blir handelskrig mellan Kina och väst, tror du Kina kommer bry sig om svenska fack, svenska regler mm?
Då Kina styr Volvo kan de ta hem R/D och all tillverkning till Kina.
En kedja är inte starkare än sin svagaste länk.
 
Innebär ägande också kontroll?
Framgick inte men de har bland annat köpt ett svenskt vindkraftverk. USA och UK har bannlyst det aktuella bolaget pga teknikstöld men då Sverige är en humanitär stormakt så gissar jag att det inte är lika noga här.
 
Inte ens stulit, alla som velat starta en fabrik i Kina har behövt släppa in staten som ägare. Kina har haft så stor marknad att de kunnat kräva det. Varenda västerländska biltillverkare i Kina har kinesiskt delägande.

Vi har blivit så våldtagna av Kina, helt medvetet.
Inte tesla dom äger Tillomed sin egen fabrik.
 
Nja, det var en bra deal för Kina att få sälja Kinesiska batterier till Tesla, jag vet inte om BYD är helägt av kinesiska staten, men det ger dom ju ett visst inflytande det med.

Istället för att äga 20% av Teslafabriken levererar dom 20% av värdet på varje Tesla....

På tal om elbilar och Kina:

Tesla köper batterier av alla tillverkare inte bara byd
 
Det är möjligt, men dom skrev kontrakt med BYD i Kina
Så är det men som sagt alla som tillverkar batterier säljer batterier till tesla, dessutom klara en tesla alla typer av batterier inte bara lithium.

Under fjolåret levererade Tesla över 1,31 miljoner bilar, fler än någonsin tidigare. Nästan samtliga var av modellerna Model 3 och Model Y.
 
Kina går mycket riktigt inte att undvika om man lever ett normalt liv, men man kan absolut göra någonting för att mildra kineseriet.

Att Putin kunde fucka upp vår energi, det är ingenting mot vad Kina kan göra, lika bra att försöka minska att beroendet i någon mån.

De har dessutom väldigt lite vi egentligen behöver, de har bedragit våra politiker (förutom högern/ytterhögern) men det går också att ändra på.
Helt rätt, jag väljer aktivt att inte köpa från Kina men vet att kineserna får mina pengar ändå.

ISR gör bromsskivor som kanske är lite "dyrare" kortsiktigt men ger mig mer glädje. Dels för att de är bra skivor men också för att det är trevligt att köpa av Acke och hämta dem i Tumba.
Kinaskivor skulle bara ge mig glädje pengamässigt...
 
Jag tror inte att det är någon större fara med att vi köper torkställningar för strumpor på Ö&B för 10:- som är gjorda i Kina.

Men visst är det oroande när telecom bolag köper hela sin infrastruktur från Kina
Eller när vindkraftsparkerna är kinesägda, eller annan svensk infrastruktur.

Men där kan man ju lägga handelshinder för att förhindra det, men väldigt länge gjordes inte ens det, utan det fick fortgå.

Elbilarna ser jag väl inga större säkerhetsrisker med, men det göder den Kinesiska staten, helt klart.
Men det finns ingen annan som säljer motsvarande bilar till motsvarande priser på Svenska marknaden, alla elbilstillverkare snackar om nästa modell som ska bli en billig elbil för massorna, men den kommer aldrig.
Dacia var väl närmast, men dels blev den för dålig, dels sålde den slut på hemma-marknaden där man accepterade den.
Ersättaren från Dacia kommer att bli en större och dyrare modell, för dom har gått att sälja med elbilspremier.

Samtidigt sålde MG över 6700 bilar i Sverige i fjol, en nykomling på Svenska marknaden.....
Nu har dom byggt upp ett återförsäljar/servicenät...
 
Last edited:
Jag tror inte att det är någon större fara med att vi köper torkställningar för strumpor på Ö&B för 10:- som är gjorda i Kina.

Men visst är det oroande när telecom bolag köper hela sin infrastruktur från Kina
Eller när vindkraftsparkerna är kinesägda, eller annan svensk infrastruktur.

Men där kan man ju lägga handelshinder för att förhindra det, men väldigt länge gjordes inte ens det, utan det fick fortgå.

Elbilarna ser jag väl inga större säkerhetsrisker med, men det göder den Kinesiska staten, helt klart.
Men det finns ingen annan som säljer motsvarande bilar till motsvarande priser på Svenska marknaden, alla elbilstillverkare snackar om nästa modell som ska bli en billig elbil för massorna, men den kommer aldrig.
Dacia var väl närmast, men dels blev den för dålig, dels sålde den slut på hemma-marknaden där man accepterade den.
Ersättaren från Dacia kommer att bli en större och dyrare modell, för dom har gått att sälja med elbilspremier.

Samtidigt sålde MG över 6700 bilar i Sverige i fjol, en nykomling på Svenska marknaden.....
Nu har dom byggt upp ett återförsäljar/servicenät...

Billigast är alltid bäst! :tummenupp


Så ska tunnelbolaget arbeta: ”Kina en garant för god standard”

Svensk personal och kända underleverantörer ska garantera att bolaget följer svenska avtal, berättar Cecilia Malmsten på kinesiska CRTG som ska anlägga tre arbetstunnlar.


Kritik mot kinesiska bolaget: "Saknar verklighetsförankring"

Veidekke har räknat på jobbet med arbetstunnlarna i Nacka men hamnar mycket högre än vinnande CRTG, som medvetet kan ha lagt sig lågt, menar Lennart Weiss på Veidekke Sverige.

 
Det är möjligt, men dom skrev kontrakt med BYD i Kina
Skall du sälja en PHEV eller BEV i Kina, så måste batteriet vara tillverkat i Kina, så tex en BMW tillverkad i München får sitt batteri skickat från Kina och monterat in under produktion i München, för att se skeppas till Kina. Medans en BMW som tillverkas i München och säljs i UK kan ha ett batteri från var som helst i Världen.

Brukar väl kallas något när ett land gör på detta sätt.. Men sitt stilla i båten bara, detta är bara början..
 
Varför ska Kina köra Stockholms tunnelbana?

Varför importerar Skanska en bro från Kina?

Varför finns det vitlök från Kina i min matvarubutik?

Det är så jävla dumt rakt igenom.

Jag har tre norska ulltröjor, tillverkade ca 1995, 2013, 2022. Tillverkade i Norge, Litauen, Kina. Det är väl själva fan att en nästan helt automatiserad process måste outsourcas, galenskap.

Håll jobben och framförallt kunnandet i väst, NATO, EU, Norden, Sverige, ditt landskap. Det är var och ens skyldighet.
 
Skall du sälja en PHEV eller BEV i Kina, så måste batteriet vara tillverkat i Kina, så tex en BMW tillverkad i München får sitt batteri skickat från Kina och monterat in under produktion i München, för att se skeppas till Kina. Medans en BMW som tillverkas i München och säljs i UK kan ha ett batteri från var som helst i Världen.

Brukar väl kallas något när ett land gör på detta sätt.. Men sitt stilla i båten bara, detta är bara början..
Som tur är finns en medvetenhet nu och Trump eller någon nära honom ideologiskt kommer stå i centrum under hela nästa år.
 
SvD idag:

Det började med att världens dittills största börsnotering ställdes in. Alibaba-grundaren Jack Ma tvingades kuva sig inför den kinesiska regimen och skrota planerna på att notera fintechjätten Ant financial. Sedan slutet av 2020 har mångmiljardären blivit en symbol för Kinas hårda linje mot de tidigare hyllade inhemska techjättarna. Under en period rapporterades det till och med att han var försvunnen.

Under helgen kom nästa kapitel i denna mörka affärssaga. Jack Ma, som tidigare själv hade kontroll över mer än 50 procent av rösterna i Ant, förlorar makten över sitt företag. Enligt dokument från Ant har bolaget ”omstrukturerat” sin aktiestruktur. Som en följd av det har Jack Ma’s röstandel sjunkit till 6,2 procent. Man kan förstå varför entreprenörer som Spotify-grundaren Daniel Ek aktar sig för att ge sig in i Kina.
 
SvD idag:

Det började med att världens dittills största börsnotering ställdes in. Alibaba-grundaren Jack Ma tvingades kuva sig inför den kinesiska regimen och skrota planerna på att notera fintechjätten Ant financial. Sedan slutet av 2020 har mångmiljardären blivit en symbol för Kinas hårda linje mot de tidigare hyllade inhemska techjättarna. Under en period rapporterades det till och med att han var försvunnen.

Under helgen kom nästa kapitel i denna mörka affärssaga. Jack Ma, som tidigare själv hade kontroll över mer än 50 procent av rösterna i Ant, förlorar makten över sitt företag. Enligt dokument från Ant har bolaget ”omstrukturerat” sin aktiestruktur. Som en följd av det har Jack Ma’s röstandel sjunkit till 6,2 procent. Man kan förstå varför entreprenörer som Spotify-grundaren Daniel Ek aktar sig för att ge sig in i Kina.
Inte helt överraskande ändå...
Kommunister har ju en lång, fin tradition av att roffa åt sig allt och strypa all kreativitet. De är sin egen största fiende, och nu när Partiet bestämt sig för att kommunistera lite mera så kanske de kan döda sin framgång på egen hand. (y)
 
Inte helt överraskande ändå...
Kommunister har ju en lång, fin tradition av att roffa åt sig allt och strypa all kreativitet. De är sin egen största fiende, och nu när Partiet bestämt sig för att kommunistera lite mera så kanske de kan döda sin framgång på egen hand. (y)
Och eftersom jag inte gillar att stötta kommunister så köper jag således inte från Kina även om det, kortsiktigt, skulle vara billigare.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top