Ska köpa MC i helgen och har ingen koll

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2001 Aprilia Pegaso
Startade den här tråden i Stockholmsforumet men kom på att det kanske var bättre här?

Imorgon eller på söndag (9 eller 10/8) ska jag köpa min första motorcykel :). Problemet är att jag inte har nån koll alls på vad man ska kolla efter på en begagnad MC eller hur mycket man ska pruta och undrar om det finns nån i Stockholm som skulle kunna ge mig lite råd eller kanske följa med och kolla i utbyte mot en middag eller nåt?

Min tilltänkta båge finns i Järfälla

http://www.blocket.se/vi/17390777.htm?ca=11_s

Jag har ju hört att hojåkare är väldigt snälla, så kanske finns det nån som vill förbarma sig eller åtminstone ge lite tips på vad man ska kolla efter för fel och hur man prutar :).

EDIT: Uppdaterat länken
 
Last edited:
HÄR hittar du grunderna i vad du skall kolla på hojen du funderar på. Bäst är förstås att hitta någon med koll som kan följa med. :tummenupp

När det gäller att pruta eller förhandla om pris är det viktigaste att inte verka alltför angelägen. Åker du dit med föresatsen att "idag skall jag köpa hoj" ungefär som du skrivit i inlägget, innan du sett den live så är det svårt både att bedöma hojen objektivt och att prata om priset. Har säljaren dessutom läst tråden och sett att du absolut avser att köpa hojen, så är förhandlingsläget begränsat. :)
 
Last edited:
Nu tror du säkert att jag skojar, men byt ut hunden mot dig själv på avataren så får du lättare napp. Nu sitter den genomsnittlige manlige motorcyklisten och funderar på om det är värt att köpa grisen i säcken. Dina mått, BH-storlek etc är också av avgörande betydelse. Tyvärr.
 
Fast ALLA i sandlåd.. eh, på sporthoj kan väl ändå inte vara sådana. :-) Nog måste det finnas några hjälpsamma själar utan baktankar även här...
 
Hej;

Vad man ska kolla efter beror på vad det är för hoj du ska köpa (länken funkar inte - man kommer till blockets förstasida), hur långt den har gått, varken den har ifylld servicebok (rekomenderas) och hur den hojen har körts genom åren (bana/tävling/offroad osv).

De vanliga punkterna man ska titta extra på är:

-Motorn: missljud, motorgång, oljeläckage (kolla runt packningarna och se om det finns spår av olja, se till att det finns tillräckligt med olja i motorn.
-Kylaren: Läckage? Skador?
-Stötdämparna: läckage, skador...
-Däck: skicket på däcken
-Fälgar: sprickor/skador
-Ram: (samma somovan)
-Elektronik: allt fungerar? Blinkers, hel/halvljus, bromsljus, tuta...
-Kaross: Lack- och kåpskador...
-Bromsar: Är skivorna slitna? Vibrar de? Skador...
-Drivpaket: Dags att byta? Kolla så de inte ser ut som "hajfenor".
-Växellåda: Provkör hojen och se till att växla med alla växlar, se om det känns bra i motor och växellåda, gasa ordentligt när du växlar och se om de "hoppar", speciellt med 2:an och 3:ans växlar...

Har jag glömt nåt? Fyll gärna på!

Lycka till :tummenupp


Mvh
Dio
 
Ta med någon även om denna inte kan hojar, så kan åtminstone den peka på rost, repor, bucklor etc som du som köpare inte ser för att du redan är "torsk"

Lycka till!
 
Nu tror du säkert att jag skojar, men byt ut hunden mot dig själv på avataren så får du lättare napp. Nu sitter den genomsnittlige manlige motorcyklisten och funderar på om det är värt att köpa grisen i säcken. Dina mått, BH-storlek etc är också av avgörande betydelse. Tyvärr.

Hahaha. Jag tror inte att du skojar, men det var roligt ändå :). Raggar inte på nätet och tänker inte lägga ut några bilder (eller ens mått på :tuttar), hoppas på tur ändå :).

Som selling point kan ni få att jag jobbar i filmbraschen och säkert kan fixa nån skön roll till nån vänlig knutte om det kan vara nåt :tungan .

Hej;

Vad man ska kolla efter beror på vad det är för hoj du ska köpa (länken funkar inte - man kommer till blockets förstasida), hur långt den har gått, varken den har ifylld servicebok (rekomenderas) och hur den hojen har körts genom åren (bana/tävling/offroad osv).

De vanliga punkterna man ska titta extra på är:

-Motorn: missljud, motorgång, oljeläckage (kolla runt packningarna och se om det finns spår av olja, se till att det finns tillräckligt med olja i motorn.
-Kylaren: Läckage? Skador?
-Stötdämparna: läckage, skador...
-Däck: skicket på däcken
-Fälgar: sprickor/skador
-Ram: (samma somovan)
-Elektronik: allt fungerar? Blinkers, hel/halvljus, bromsljus, tuta...
-Kaross: Lack- och kåpskador...
-Bromsar: Är skivorna slitna? Vibrar de? Skador...
-Drivpaket: Dags att byta? Kolla så de inte ser ut som "hajfenor".
-Växellåda: Provkör hojen och se till att växla med alla växlar, se om det känns bra i motor och växellåda, gasa ordentligt när du växlar och se om de "hoppar", speciellt med 2:an och 3:ans växlar...

Har jag glömt nåt? Fyll gärna på!

Lycka till :tummenupp


Mvh
Dio

Har uppdaterat länken!

Tack! Precis sånt jag var ute efter! Alltså som trafikskolans säkerhetskontroll, fast sjukt grundligt...

Och nu två puckade frågor:

1. Hur kollar man olja? (alltså var? Vet ju var det sitter på en bil, men inte på mc..)
2. Var sitter drivpaket..?

En halvpuckad:
Hur vet man om däcken är gamla och dåliga om de inte är slitna? Den här har ju gått så lite, så de är säkert inte nerslitna, men de kan väl vara kassa ändå, eftersom de ändå har några år på nacken?
 
Last edited:
Och nu två puckade frågor:

1. Hur kollar man olja? (alltså var? Vet ju var det sitter på en bil, men inte på mc..)
2. Var sitter drivpaket..?

En halvpuckad:
Hur vet man om däcken är gamla och dåliga om de inte är slitna? Den här har ju gått så lite, så de är säkert inte nerslitna, men de kan väl vara kassa ändå, eftersom de ändå har några år på nacken?

1. Brukar sitta ett litet runt inspektionsfönster på sidan av motorn där du kan se nivån.

2. Drivpaketet = Kedja och drev
 
Kan bara krasst instämma med Mattias, flexa lite mer med det täcka könets attribut och fördelar inför denna mansdominerade gegga av männskor, så får du GARANTERAT med dig ett proffs härifrån som avgör hojens skick, prutar åt dig och ser till att din affär blir bästa möjliga.

Snälla tjejer blir bara lurade.

Lycka till!
 
Jag hade faktiskt redan fixat länken! :mad:

En Aprilia Pegaso är ingen bushoj, så risken att den skulle vara sönderkörd är liten. Som jag sa i din förra tråd, kolla på ägaren. Är det en 50+-man som kört till och från jobbet är nog plattslitna däck det värsta felet du hittar på den där hojen. Kedja och drev kan mycket väl vara slitet också, men det är ingen gigantisk affär att köpa nytt. Inget på en sån hoj borde kunna vara så trasigt att det skulle hindra nån från att köpa den.
 
Som selling point kan ni få att jag jobbar i filmbraschen och säkert kan fixa nån skön roll till nån vänlig knutte om det kan vara nåt :tungan .



Vadå för sorts filmer....? :brynad
 
Jag tror att du har stor chans att få med dig nån om du bor ganska centralt i Stockholm, är runt 30 och inte ser alltför hemsk ut. Sälj dig på ditt utseende och din f*ckability, det funkar alltid!

Edit: Äh. Som Chronic redan sagt. Men det tål att upprepas! MC-killar är precis lika ytliga som MC-tjejer! :banana
 
Och nu två puckade frågor:

1. Hur kollar man olja? (alltså var? Vet ju var det sitter på en bil, men inte på mc..)
2. Var sitter drivpaket..?

En halvpuckad:
Hur vet man om däcken är gamla och dåliga om de inte är slitna? Den här har ju gått så lite, så de är säkert inte nerslitna, men de kan väl vara kassa ändå, eftersom de ändå har några år på nacken?

1) Som de flesta säger ett inspektionsfönster. Vissa hojar har en en kombinerad mätsticka/oljepåfyllningsplugg. I sådana fall kollar du oljan precis som på bilen, se till att ha cykeln upprätt.

Däck kan man köpa nya om de visar sig hårda, ingen större fara med det.
 
Som selling point kan ni få att jag jobbar i filmbraschen och säkert kan fixa nån skön roll till nån vänlig knutte om det kan vara nåt :tungan .



Vadå för sorts filmer....? :brynad

Inte såna som du hoppas :tungan

Jag tror att du har stor chans att få med dig nån om du bor ganska centralt i Stockholm, är runt 30 och inte ser alltför hemsk ut. Sälj dig på ditt utseende och din f*ckability, det funkar alltid!

Edit: Äh. Som Chronic redan sagt. Men det tål att upprepas! MC-killar är precis lika ytliga som MC-tjejer! :banana

Haha, jag bor på centrala södermalm, är 30 och ser inte så hemsk ut :D .
 
Last edited:
Ett bra tips är att inte tjacka italienskt....en grundlös brunn av problem
*tar på hjälmen*

BMW har en modell som heter F650GS som är VÄLDIGT lik den där Aprilian.
Kanske kan vara värt att kolla upp den också. Finns gott om beggade såna på Blocket.
 
Hund: "The moviestar" :)

Hade jag varit i 08-land hade jag åkt med, alltid kul att pruta!

Kluubban är ju i stort sett ny om man kollar milantalet. Kolla när den är uttagen, är det orimligt få mil för en "pendlarhoj" så kolla på allmänt skick (kedja, däck, slitage, inbränd smuts på motorn etc) för att reka om mätaren kan vara skruvad eller om det bara är ett kap.

Har den gått knappt 500 mil som annonsen säger finns sannolikt inte mkt att tveka på om den inte är klotad. Är den välskött ska den vara i "nästan nyskick" efter 500 mil.


Ps. Jag vill bli moviestar :tungan
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top