Ska jag ombestycka??

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Söder om stan
Hoj
En blå..
Har en Fireblade med Yoshimura helsystem o KN-filter, Vad händer om jag kör med hojen utan att ombestycka den?? Går den torrt o blir för varm??
 
Med för klen bestyckning kan man bränna ventilerna. Vid lätt belastning händer för det mesta ingenting, men gasar du lite blir det problem. Se till att bänka hojen så att du får valuta för pengarna du lagt på filter och rör. Bestyckar du inte om kan du tom få lägre effekt än innan.
 
Nr:18 skrev:
Med för klen bestyckning kan man bränna ventilerna. Vid lätt belastning händer för det mesta ingenting, men gasar du lite blir det problem. Se till att bänka hojen så att du får valuta för pengarna du lagt på filter och rör. Bestyckar du inte om kan du tom få lägre effekt än innan.

Finns det något annat sätt att "räkna ut" hur mycket man ska bestycka förgasarna, än just på bänken? :va

Jag läste nånstans att man skulle kunna se på tändstiften hur de ser ut efter ett att man testkört hojen! Fast om man bränner vintilerna på kuppen... :död
 
Ugglan skrev:
Finns det något annat sätt att "räkna ut" hur mycket man ska bestycka förgasarna, än just på bänken? :va

Jag läste nånstans att man skulle kunna se på tändstiften hur de ser ut efter ett att man testkört hojen! Fast om man bränner vintilerna på kuppen... :död
Man kan se om det går för magert eller fett, men det är inte särskilt exakt. Bättre att lägga 2k på att justera in grejorna i bänk när man lagt flera tusenlappar på dyra avgassystem.
 
Nr:18 skrev:
Man kan se om det går för magert eller fett, men det är inte särskilt exakt. Bättre att lägga 2k på att justera in grejorna i bänk när man lagt flera tusenlappar på dyra avgassystem.

Jaså!
Trodde det gick på mera än 2 laxar!
Men då så! :banana
 
Ugglan skrev:
Jaså!
Trodde det gick på mera än 2 laxar!
Men då så! :banana
Kan kosta hur mycket som helst, men RG Engineering i falkenberg tar ca 2k för en injustering. Han är auktoriserad dynojetcenter.
 
Nr:18 skrev:
Kan kosta hur mycket som helst, men RG Engineering i falkenberg tar ca 2k för en injustering. Han är auktoriserad dynojetcenter.

Hur blir det om man monterar ett d-jet kit själv, eller bör man låta en firma göra det??
 
heigo skrev:
Hur blir det om man monterar ett d-jet kit själv, eller bör man låta en firma göra det??
Du kan testa och montera det själv, välj lite grövre munstycke (troligen specificerat i instruktionerna vad som rekommenderas för helsystem). Så, installera det själv. Kör hojen, och känn efter om det känns bra, annars om du inte själv kan småjustera, lämna in hojen.
 
heigo skrev:
Hur blir det om man monterar ett d-jet kit själv, eller bör man låta en firma göra det??
Köp inget jävla dynojetkit! Lägg dom pengarna på en injustering i bänk istället. Dynojetkit är i stort sett endast större munstycken och andra nålar,inget hokus pokus med andra ord. Man får mer effekt för slantarna om man bänkar och justerar istället.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top