Ska jag byta drivpaket?

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Tjänar jag något på att byta drivpaket så jag får ett med en 520 kedja eller ska jag köra med orginal-kedja på min retta?
Ska ha hojen till 80% bana,kanske nån tävling beroende hur mycket jag lyckas sänka mina tider :rodnar

Åsikterna går isär men mitt tips är att köra med orginalkedja. Mindre slitage, minimal risk att den går av. På en trött 125a o liknande kan det säkert vara en mätbar skillnad att få på en tunnare kedja men inte på en 1000cc.

Det finns absolut ingen anledning att byta drivpaketet förrän det behövs av slitageskäl. Där borde inte föreligga en risk för kedjebrott även med 520 då de enl tillverkaren skall kedjan ha en högre brottgräns än vad motorn orkar med.
Slitaget är ju märkbart större på en 520 kedja så byt inte såvida du inte hade tänkt trimma annat (är ju faktiskt rätt billigt per Hp med lättrullande kedja).
Det skall heller aldrig förglömmas att en korrekt justerad och välsmord kedja är viktigast.

Kan meddela att efter empiriska studier så finns det inga billigare hästar än de man kan få genom att minska rullmotståndet. En bra 520-kedja är minst lika slitstark som en 530, bara mycket lättare att driva runt.

Nr:18 skrev:
Kan meddela att efter empiriska studier så finns det inga billigare hästar än de man kan få genom att minska rullmotståndet. En bra 520-kedja är minst lika slitstark som en 530, bara mycket lättare att driva runt.
Där har du fel, den billigaste sättet att ändra på vikt/effekt förhållandet är att banta sig själv, dessutom får man trånande blickar av paraplytjejerna.

:tuttar

Så kontentan är:
Kör med orginal tills det är dags att byta.Byt då till 520 om jag fortfarande kör för långsamt? :va

*Lite fakta om 520 kedja*

520 kedjan håller för 3100kg i drag,jag köpte en idag till min SM hoj och då kollade vi tabellerna just på 520 kedjan.....

GSXR1100R skrev:
Mentalt så gör det skillnad men inte annars, om man tror på det så är det som att få detta http://skepdic.com/placebo.html

Det stämmer. Men då vi inte känner den gode trådstartaren/frågeställaren utan och innan är det svårt att veta. Kanske skulle också andra fotpinnar göra honom stora tjänster mentalt och sänka hans varvtider med flera sekunder.

Don Quixote skrev:
Åsikterna går isär men mitt tips är att köra med orginalkedja. Mindre slitage, minimal risk att den går av. På en trött 125a o liknande kan det säkert vara en mätbar skillnad att få på en tunnare kedja men inte på en 1000cc.

Öhhh....det blir ju samma friktionsförlust, och eftersom 1000 kubikaren har cirka tre gånger så mycket effekt så förlorar han tre gånger så mycket genom kedjan. Alltså tjänar du lika mycket oavsett om din hoj har 20 eller 200hk. Det är ju precis som det att effektförlusten till bakhjulet ligger nånstans 10-15% oavsett hur stark din hoj är. Friktionsförlust är ju en faktor och ingen konstant.

Chris Ash skrev:
Öhhh....det blir ju samma friktionsförlust, och eftersom 1000 kubikaren har cirka tre gånger så mycket effekt så förlorar han tre gånger så mycket genom kedjan. Alltså tjänar du lika mycket oavsett om din hoj har 20 eller 200hk. Det är ju precis som det att effektförlusten till bakhjulet ligger nånstans 10-15% oavsett hur stark din hoj är. Friktionsförlust är ju en faktor och ingen konstant.

Någon som har mätt upp skillnad i bänk på original kedja och 520 kedja på
typ 600cc eller 1000cc? Man kan gissa mycket,men någon som har det på
papper?

Chris Ash skrev:

Knappast,
om du tänker dig att bakbromsen ligger på lite grann så lär det märkas mer på en moppe än det gör på en 1000 kubikare förutsatt att den ligger på lika mycket.
Det lär ju vara samma som om kedjan kärvar lite. Den kärvar ju inte mer för att motorn är starkare eller?

Kedjans friktionsförluster är beroende på vridmomentet men det är självklart att det märks mer på en 125a då där lider man väldigt ofta av för lite effekt vilket inte är fallet med en 1000cc. Dvs har du redan massor av effekt lider du mindre om du förlorar lite.......

Jämförelsen med bakbromsen haltar då bromsen är en kraft beroende på hastigheten (dvs ung samma för alla cyklar) effektförlusten i kedjan är relaterad till överfört vridmoment vilket varierar starkt mellan 125 och 1000.

Borsiin JR skrev:
Kedjans friktionsförluster är beroende på vridmomentet men det är självklart att det märks mer på en 125a då där lider man väldigt ofta av för lite effekt vilket inte är fallet med en 1000cc. Dvs har du redan massor av effekt lider du mindre om du förlorar lite.......

Jämförelsen med bakbromsen haltar då bromsen är en kraft beroende på hastigheten (dvs ung samma för alla cyklar) effektförlusten i kedjan är relaterad till överfört vridmoment vilket varierar starkt mellan 125 och 1000.

Visst kan man diskutera vem som behöver kraften mest, men procentuellt sett kommer den att vara ungefär samma.

Chris Ash skrev:
Visst kan man diskutera vem som behöver kraften mest, men procentuellt sett kommer den att vara ungefär samma.

Låt säga att förlusten är 10%. Menar du då att en motor på 1hk tappar 0,1 hk, och en motor på 1000hk tappar 100hk!?!? Låter lite konstigt tycker jag...

Friktionen påverkas väl av vridmomentet men mest av varvtalet (omloppshastigheten).

Kraften=massan x hastigheten i kvadrat.
Således borde energiåtgången öka i samma grad för friktion, eller tänker jag tokigt nu?

Chris Ash skrev:
Var det inte Nr 18 som hade gjort det?
Jo, men den är knappast vetenskaplig eftersom den gamla kedjan var sliten och den nya en lättrullande x-ringkedja. Skillnaden var 6 hk...

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa