Ska jag byta drivpaket?

ola skrev:
Låt säga att förlusten INTE är i procent, om en motor på 100hk tappar 10 hk skulle en motor på 1hk då ha minus 9hk?
Låter ännu konstigare tycker jag...

Effekt förlusten kan mätas genom temperaturen på kedjan, energi kan ju bara omvandlas, aldrig förbrukas. Nästan alla förluster blir värme (lite ljud och ljus ibland), därmed om kedjan blir väldigt varm = mycke förluster, kall = lite förluster. Jag kan lova att kedjan på min hoj blir varmare än på min trampcykel och det beror inte på att MC kedjan är sämre smörjd (går inte tyngre) utan på att det är mer effekt som skall överföras och därmed mer förluster.

Man kan aldrig vara riktigt säker, men Newton sa ungefär så här: "Det finns två saker som är oändligt, universum och människans dumhet. Och det är bara det ena jag är helt säker på!"
En motor på 1000 respektive 10 hp har inte samma drivpaket/kraftöverföring, det skulle aldrig funka.

Växellådor anpassas till motorns storlek..... tror jag :va

GSXR1100R skrev:
En motor på 1000 respektive 10 hp har inte samma drivpaket/kraftöverföring, det skulle aldrig funka.

Växellådor anpassas till motorns storlek..... tror jag :va

Ger du dig inte? Tror du på fullt allvar att en motor under ca 15 hk inte skulle orka driva runt R1:ans drivlina?

Chris Ash skrev:
Ger du dig inte? Tror du på fullt allvar att en motor under ca 15 hk inte skulle orka driva runt R1:ans drivlina?
Läs om läs rätt, en växellåda anpassad för 10 hp går sönder om man hänger på en 1000 hp motor och belastar växellådan fullt.

Konntra Pungt:

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa