Ska jag byta drivpaket?

Ozzian skrev:
Friktionen påverkas väl av vridmomentet men mest av varvtalet (omloppshastigheten).

Kraften=massan x hastigheten i kvadrat.
Således borde energiåtgången öka i samma grad för friktion, eller tänker jag tokigt nu?

Du tänker rätt men ta din 21 växlade trampcykel och ut och testa.

1. Cykla snabbt som fan på relativt låg växel
2. Cykla långsamt lägg i högsta växekn och ställ dig upp och trampa


Du kommer troligen att notera att hastigheten har mindre påverkan än vridmomentet.
Det tycks altså vara så att det är snarare när kedjan är belastad av ett stort vridmoment snarare än hastigheten som påverkar kedjans friktion.
Fast vad vet jag......
 
Nr:18 skrev:
Jo, men den är knappast vetenskaplig eftersom den gamla kedjan var sliten och den nya en lättrullande x-ringkedja. Skillnaden var 6 hk...

6 hk på hur mycket? från 50 till 56 eller från 150 till 156? :D
Vad hade du innan? 530? Och bytade till 520 med oring/xring eller?

/Benny
 
Bennybåge skrev:
6 hk på hur mycket? från 50 till 56 eller från 150 till 156? :D
Vad hade du innan? 530? Och bytade till 520 med oring/xring eller?

/Benny

Han bytte från kardan till 520! Lite besvärligt, men Intrudern blev fan så mycket fräckare...
 
oscar skrev:
Låt säga att förlusten är 10%. Menar du då att en motor på 1hk tappar 0,1 hk, och en motor på 1000hk tappar 100hk!?!? Låter lite konstigt tycker jag...

Jo det gör det kanske, men det är i stort sett så det är. Det diffar förstås lite mellan olika hojar.
 
Chris Ash skrev:
Jo det gör det kanske, men det är i stort sett så det är. Det diffar förstås lite mellan olika hojar.
Då skulle kedjan brinna upp, effektförluster av sådand slag genererar värme.

Männ du va kansse innte i skolahn den dan.... du värkar inte kuna mycket åm kvantfyzik :kocko
 
GSXR1100R skrev:
Då skulle kedjan brinna upp, effektförluster av sådand slag genererar värme.

Männ du va kansse innte i skolahn den dan.... du värkar inte kuna mycket åm kvantfyzik :kocko

Du kanske har missat skolan, på en 1000hk cykel genererar man en hel del värme..... :rolleyes:

100hk ca 74 Kilowatt räcker knappast för att elda upp växellådan, dreven, kedjan samt bakhjulet....... :)
 
Chris Ash skrev:
Du kanske har missat skolan, på en 1000hk cykel genererar man en hel del värme..... :rolleyes:

100hk ca 74 Kilowatt räcker knappast för att elda upp växellådan, dreven, kedjan samt bakhjulet....... :)
Klart att det gör, 74 kw räcker till att värma upp en villa i två dygn på vintern, var skulle den värmen ta vägen då, motorcykeln utvecklar denna förlust omedelbart.

Pungt.
 
GSXR1100R skrev:
Klart att det gör, 74 kw räcker till att värma upp en villa i två dygn på vintern, var skulle den värmen ta vägen då, motorcykeln utvecklar denna förlust omedelbart.

Pungt.

Egentligen behöver vi inte diskutera detta eftersom det finns mängder med tester utförda i praktiken som visar att jag har rätt.

Den villan drar isåfall lika mycket energi som en medelstor slagborrmaskin från Bosch.
 
Chris Ash skrev:
Egentligen behöver vi inte diskutera detta eftersom det finns mängder med tester utförda i praktiken som visar att jag har rätt.

Den villan drar isåfall lika mycket energi som en medelstor slagborrmaskin från Bosch.
Min årsförbrukning låg på 12000 kw per år, delat med 12 månader = 1000 kw, delat med 30 dagar är 33 kw i snitt, visserligen mindre på sommaren och mer på vintern men ändå.

Exempel en elradiator ligger på ca 1 kw, men den går inte konstant, om dom ligger till ungefär 20% av tiden och du har 5 stycken radiatorer så snittar du 1 kw per timme.
 
GSXR1100R skrev:
Min årsförbrukning låg på 12000 kw per år, delat med 12 månader = 1000 kw, delat med 30 dagar är 33 kw i snitt, visserligen mindre på sommaren och mer på vintern men ändå.

Exempel en elradiator ligger på ca 1 kw, men den går inte konstant, om dom ligger till ungefär 20% av tiden och du har 5 stycken radiatorer så snittar du 1 kw per timme.

I vilket fall så har jag rätt angående effekten, på en 1000hk hoj är 100hk förlust definitivt inte omöjligt.

Exempelvis så räcker 74 kw till att värma upp tio liter vatten 1,7 grader per sekund ungefär. Det är inget som bränner upp en motorcykel.
 
Chris Ash skrev:
I vilket fall så har jag rätt angående effekten, på en 1000hk hoj är 100hk förlust definitivt inte omöjligt.

Fast det är ingen fast procentsats i drivförluster.
530 kedja är överdrivet och behövs inte.
 
Ozzian skrev:
Friktionen påverkas väl av vridmomentet men mest av varvtalet (omloppshastigheten).
Kraftig offtopicvarning:
Kraften=massan x hastigheten i kvadrat.
Således borde energiåtgången öka i samma grad för friktion, eller tänker jag tokigt nu?

Ahh... Lite fysik intressant.

Har alltid fått lära mej att kraften=massan*accelerationen. Massan*hastigheten=mv=impuls
m*v^2=2*Kinetiska energin.
Kraft*Längdenhet=N*m är en per definition energi (i Joule).
Energi mäts i J. Effekt i W. Watt*tidsenhet=Energi. (kWh är energienhet)
En bosch-hushållsborrmaskin som gör av med 74kWh på två dagar har en energiåtgång på E=(74/(24*2))=1,5416 kW/h dvs effekt ligger på 1542W. Ganska saftig borrmaskin... =)

Tolkar man det som det är skrivet så åtgår iofs 74kW effekt till villan under aktuell tidsperiod. Energiåtgången blir ju då givetvis 74*2*24=3552kWh. Det kostar att ligga på topp.

Mer ontopic
Vore kul att veta friktionsförluster/energiförsluster för olika kedjor. :tomten

/Oskar
 
Jaa... och Fabio har ett eget hårtorksmärke som är på 1850 watt. "The most powerfull blowdryer on the market" :hihi :hihi
 
Ozzie skrev:
Ahh... Lite fysik intressant.

Har alltid fått lära mej att kraften=massan*accelerationen. Massan*hastigheten=mv=impuls
m*v^2=2*Kinetiska energin.
Kraft*Längdenhet=N*m är en per definition energi (i Joule).
Energi mäts i J. Effekt i W. Watt*tidsenhet=Energi. (kWh är energienhet)
En bosch-hushållsborrmaskin som gör av med 74kWh på två dagar har en energiåtgång på E=(74/(24*2))=1,5416 kW/h dvs effekt ligger på 1542W. Ganska saftig borrmaskin... =)

Tolkar man det som det är skrivet så åtgår iofs 74kW effekt till villan under aktuell tidsperiod. Energiåtgången blir ju då givetvis 74*2*24=3552kWh. Det kostar att ligga på topp.

Mer ontopic
Vore kul att veta friktionsförluster/energiförsluster för olika kedjor. :tomten

/Oskar


1500W är ju inget ovanligt för slagborrmaskiner. Den jag har bredvid mig nu är på 1400W
 
Chris Ash skrev:
1500W är ju inget ovanligt för slagborrmaskiner. Den jag har bredvid mig nu är på 1400W
Varför sitter du och surfar med en slagborrmaskin i handen, du är lite kinky :va
 
oscar skrev:
Låt säga att förlusten är 10%. Menar du då att en motor på 1hk tappar 0,1 hk, och en motor på 1000hk tappar 100hk!?!? Låter lite konstigt tycker jag...

Låt säga att förlusten INTE är i procent, om en motor på 100hk tappar 10 hk skulle en motor på 1hk då ha minus 9hk?
Låter ännu konstigare tycker jag...

Effekt förlusten kan mätas genom temperaturen på kedjan, energi kan ju bara omvandlas, aldrig förbrukas. Nästan alla förluster blir värme (lite ljud och ljus ibland), därmed om kedjan blir väldigt varm = mycke förluster, kall = lite förluster. Jag kan lova att kedjan på min hoj blir varmare än på min trampcykel och det beror inte på att MC kedjan är sämre smörjd (går inte tyngre) utan på att det är mer effekt som skall överföras och därmed mer förluster.

Man kan aldrig vara riktigt säker, men Newton sa ungefär så här: "Det finns två saker som är oändligt, universum och människans dumhet. Och det är bara det ena jag är helt säker på!"
 
Nr:18 skrev:
Jo, men den är knappast vetenskaplig eftersom den gamla kedjan var sliten och den nya en lättrullande x-ringkedja. Skillnaden var 6 hk...

Jag antar att du gjorde körningarna i samma bänk och vid samma tillfälle... :va
 
ola skrev:
Låt säga att förlusten INTE är i procent, om en motor på 100hk tappar 10 hk skulle en motor på 1hk då ha minus 9hk?
Låter ännu konstigare tycker jag...

Jo det där förstår ju jag med, men att den procentuella förlusten kan knappast vara konstant är vad jag vill komma fram till! :)
 
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top