Ska försäkringen gälla på bandagar?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
För att bena upp diskussionerna om bandagar, försäkringar, tidtagningar osv tänkte jag starta en tråd som enbart gäller hurvida man tycker att helförsäkringen ska gälla på bandagar eller inte.

Jag tycker att den ska gälla på kurser som arrangeras för att göra folk till bättre förare med tonvikt på säkrare, inte snabbare.
Kursen ska innehålla olika övningar som förbereds och följs upp med teori.

Jag tycker INTE att den ska gälla på vanliga bandagar med friåkning, dvs utan några övningar.

Vad tycker du och varför?

(kör ingen poll eftersom jag vill veta hur ni resonerar)
 
Jag tycker trafikförsäkringen ska gälla ändå. Om inte körningen är av sådant slag att arrangören är skyldig att ha motortävlingsförsäkring är det enda rätta att trafikförsäkringen gäller.
Däremot finns naturligtvis ingen anledning att kaskoförsäkringen ska gälla om det inte är fråga om fortbildning eller dylikt.
 
I somras var jag glad att vagnskadan gällde.
Skall den gälla?
Ja, med den premie som är så, vore det billigare om den inte gällde så ok för det med.
Vad händer om den inte gäller då?
Jag tror många skulle anmäla skada ändå men det hände ju på vägen hem från bankörningen......

Det allra viktigaste är väl egentligen att reglerna är klara och entydiga så att man vet säkert innan det händer nåt.
 
Jag tycker inte helförsäkringen ska gälla eftersom många medvetet pressar sins gränser på banan. Trafikförsäkringen tycker jag absolut ska gälla om det är sk. allmänhetens åkning. kanske inte om det är tävling eller träning inför tävling.(fast då har man ju försäkring genom licensen)

Undantag för att kaskon ska gälla tycker jag förarutbildning, modell avrostningskurs . dvs broms- och kurv-övingar.
Givetvis blir gränsdragandet jäkligt svårt, vad är bromskurs och vad är allmänhetens åkning. :va
Fast själv tycker jag att man bör titta på det amerikanska, alla börjar mer låga premier som höjs markant efter antalet olyckor man lyckas blanda sig i.
 
men gör så här att de som sköter banåkningen skriver upp vilka reg nr som har lagt sig..å på nått sätt så får de kolla upp vilket bolag hoj ägaren har .å säga att denna kille har lagt sig på banåkning.. så ringer han och anmäler hojen vurpad så vet de redan om det å killen får inte ut nått :tummenupp
 
sandstream skrev:
Vagnskada (jag skrev helförsäkring i första posten eftersom jag trodde att det var den vanligaste termen) :)
Hoppsan, läste visst inte så noga.

Börjar bli lite utttjatat nu men i somras på kullen så låt säga att det va 20 st som åkte omkull. Om alla dessa skulle va helförsäkrade och skulle lagas för säg drygt 20 tusen var(repiga kåpor) så skulle folksam få betala ut ungefär en halv miljon. Det är inte rimligt på något sätt.
 
R1Lillen skrev:
men gör så här att de som sköter banåkningen skriver upp vilka reg nr som har lagt sig..å på nått sätt så får de kolla upp vilket bolag hoj ägaren har .å säga att denna kille har lagt sig på banåkning.. så ringer han och anmäler hojen vurpad så vet de redan om det å killen får inte ut nått :tummenupp

Så funkar det hos oss i uppsala. Alla förare genomgår en liten snabbkursom bankörning, regler osv. Registreras på en lista. Den gäller hela säsongen.
Alla hojar besiktas , innan de får köra på banan. Varje ny kväll.
Alla hojar måste vara försäkrade, annars ingen körning.
Dett har funkat kanon i flera år... :tummenupp
 
Jag tycker inte helförsäkringen skall gälla på bandagar.

Argumentet om att man blir en bättre förare i trafiken tror jag inte på, finns inget bevisat om detta.

Sporthojs försäkringen är redan i gungning med skyhöga premie kostnader och det finns en orsak till detta.

Min erfarenhet är att risken att klota är större på bandagar än i trafiken men personskaderisken är mycket lägre.
 
Trafik- Alltid
Vagnsskada - Nej om det är allmän bandag, Ja om det är kurs typ SMC's Broms & Kurv.
 
Jag tycker inte att den(vagnskada) skall gälla vid allmänna bandagar, och jag börjar faktiskt bli tveksam till att den skall gälla vid avrostningar etc.

Känner man sig så tveksam på sin körning att man åker på en avrostningskurs( ABSOLUT INGE FEL MED AVROSTNINGSKRUS ) så kanske man inte behöver åka dit med sin flongnya hoj med helförsäkring. då kanske det är bättre om anordnarna hyr ut någon övningskörningshoj för detta ändamål.

:tummenupp
 
Trafik, JA, alltid, alternativt att det går att betala separat försäkring för just den dagen.
Hel, ja, om det är fortbildning, nej om det är snabbåkning.
Det finns andra hojåkare än sporthojsstyrare, som är i behov av träning, och om inte försäkringen gäller om de lägger sig så lär de inte dyka upp på någon fortbildning öht.
 
Hmm.... Som sphojsåkare så betalar du i runda slängar runt 45-90 000
på tre år om du har en nyare hoj som du har helförsäkrad ! Personligen
tror jag att ALLA skulle vinna på att man hade en premie som var "human"
från första början och sen OM/NÄR olyckan är framme då har man en riktigt
hög självrisk som "svider", så att smågrejorna/försäkringsbedrägerierna som är
alltför vanliga idag inte blir lika intressanta att genomföra, OCH att dom/vi som åker bana vet att om vi lägger hojen på geleåsen så kostar det en slant vid det specifika tillfället, men som det är nu så betalar dom flesta en sjukt hög premie och ändå står utan ersättningsmöjlighet ! Dessutom har många kraschkåpor där originalkåporna ligger orörda hemma så det handlar inte om att ersätta originalkåpor för bolaget heller, visst kan det bli "skrot" vid en klotning men på alla bandagar jag varit (Runt 10/år) så har endast en hoj blivit "sopor", oftast är det handtag, växelförare ngn stukad fälg mm.. Sällan som svingen får en snyting då dom flesta går av ganska milt och avkörningszoner finns + att de flesta även har kraschpuckar och div ramskydd monterade på sina "ögonstenar" idag !

Måste/Borde gå och göra på ett annat/bättre sätt än det nuvarande systemet, VET att personskadorna uppgår till ofantliga summor för bolagen
men kan bara inte tro att en av de vanligaste typerna av avåkning på gelleråsen har möjlighet och åsamka samma skador som en avåkning efter Ellboda ut i träsket på väg till Waxholm...

..Det var mina 50 cent /M
 
Last edited:
Nån sorts personförsäkring bör ju gälla, i trafikförsäkringen ingår ju en del och det är ju inte dumt om den gäller på bankörningar i alla former (INTE RR träningar)
Det är svårare att kontrollera om en person är försäkrad på nåt sätt än ett fordon (ett SMS till 71456 räcker...)

Så... jag tycker att trafikförsäkringen ska gälla... dock är jag väldigt osäker på fordonsförsäkringen... betalar jag 60kkr om året så tycker jag den borde gälla (67kkr hel/helår var det billigaste jag hittade i år)
men men... personligen bryr jag mej inte så mkt om saker, jag är mer rädd om mjukdelar... såsom kroppen

//håkan
 
Håller med trådskaparens inställning! kurser på bana för att skapa SÄKRARE förare är det klart försäkringen kan gälla men inte för dem som vill ut på bana och smiska hojjen till gränsen av sin egen förmåga... Det ger ju bara högre premier för alla och är en medveten krash risk!
 
Cervantes skrev:
Håller med trådskaparens inställning! kurser på bana för att skapa SÄKRARE förare är det klart försäkringen kan gälla men inte för dem som vill ut på bana och smiska hojjen till gränsen av sin egen förmåga... Det ger ju bara högre premier för alla och är en medveten krash risk!

Frågan är då, hur urskiljer man de som har målet att smiska hoj och de som vill bli säkrare?

Det är inte uppenbart att den som vill bli säkrare förare är den som inte krashar...

Att utröna en persons/deltagares intentioner med en bandag är svårt.
 
Trafikförsäkring absolut, med möjlighet att teckna en separat försäkring för den aktuella bankörningen ifråga.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top