Ska försäkringen gälla på bandagar?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
Varför bara om det är SMC?
För att SMC:s "bandagar" mer liknar kurser vars syfte är att avrosta eller utbilda MC-piloter till bättre (läs säkrare) trafikanter.

På de bankörningar jag varit på hjälper instruktörerna gärna till, men då är syftet snarare att hitta rätt spårval, bromspunkt och flyt i körningen, vilket i sin tur direkt leder till högre hastighet. Roligt, men kanske inte så önskvärt ur trafiksäkerhetssynpunkt.

/A

Rundningsmärke skrev:
För att SMC:s "bandagar" mer liknar kurser vars syfte är att avrosta eller utbilda MC-piloter till bättre (läs säkrare) trafikanter.

På de bankörningar jag varit på hjälper instruktörerna gärna till, men då är syftet snarare att hitta rätt spårval, bromspunkt och flyt i körningen, vilket i sin tur direkt leder till högre hastighet. Roligt, men kanske inte så önskvärt ur trafiksäkerhetssynpunkt.A
Jag tycker inte SMC ska ha monopol på detta och det du skriver om bankörning stämmer delvis, men visst känner man sig säkrare som förare efter en bandag.

Pertan skrev:
Jag tycker inte SMC ska ha monopol på detta och det du skriver om bankörning stämmer delvis, men visst känner man sig säkrare som förare efter en bandag.
Jag menar inte att SMC ska ha monopol på gällande vagnskadeförsäkring, men vad jag vet finns inga andra kurser med samma upplägg.

Jag känner mig också säkrare efter en bandag, fast jag tvivlar på att mina medtrafikanter har samma uppfattning. :)

/A

Tycker inte helförsäkring skall gälla.
Tycker dock att trafikdelen definitivt skall gälla så länge det inte rör sig om tävling eller träning för tävling!

Rundningsmärke skrev:
Jag menar inte att SMC ska ha monopol på gällande vagnskadeförsäkring, men vad jag vet finns inga andra kurser med samma upplägg.
Det var precis det svaret jag vill ha :tummenupp

Monopol är läskiga men så här till en början (mig veterligen är 2005 första året som helförsäkringen gällt för samtliga bolag på bankörningar) känns det okej om SMC tar täten.
Bara det inte stannar där utan att andra arrangörer också kan få samma förmåner.

sandstream skrev:
Det var precis det svaret jag vill ha :tummenupp
Kul att du är nöjd, trevlig helg! :)

Sjäv har jag bara halv så egentligen kvittar det för mig, däremot skulle det vara ett lyft om trafikförsäkringen alltid var giltig, oavsett försäkringsbolag. Då skulle man slippa se oförsäkrade grupper där nybörjare "samsas" med licensförare.

/A

Rundningsmärke skrev:
Sjäv har jag bara halv så egentligen kvittar det för mig, däremot skulle det vara ett lyft om trafikförsäkringen alltid var giltig, oavsett försäkringsbolag. Då skulle man slippa se oförsäkrade grupper där nybörjare "samsas" med licensförare.
Jag har bara trafik och håller med om att licens/oförsäkrat är en dålig lösning.

sandstream skrev:
Ska jag vara ärlig är det inte speciellt kul, men...
Jag flyr från familjen varje måndag och åker upp till Rörken för att umgås lite med mina "hojbröder" så då måste jag ha en gathoj.

Håller med känns nästan som man måste köpa sej en gathoj för att kunna hålla kontakten med dom hoj bröder som inte kör bana och race

Spelar det igentligen någon roll om försäkringen gäller?

Jag skulle inte sluta köra bana om hojen inte täcktes av försäkringen.

Tycker redan nu att allla skador som uppstår bör man pynta själv.

Enda undantaget är personskador men det finns separata olycksfallsförsäkringar för det.

Visst tänker du men om jag blir påkörd?Tja ni e där på lika vilkor hade det varit tävling får du inget om du blir prejad tex.

Bankörning är enda platsen där du ev kan utnyttja din hojs effekt till fullo om ens då.

Jag är ingen av de snabbaste förarna på långa vägar o det viktigaste för mig är inte varvtiden.

Jag e där för att ha kul på hojen o i depån.

Självklart kör du fortare o fortare för varje bandag o vågar lite mer varje gång och till slut blir du övermodig o kör av(har hänt de flesta tror jag).

Oftast får plånboken och ditt själförtroende största smällen.

På gata kör du på ett helt annat sätt(hoppas jag)

//Blondie

Trafikförsäkringen är lagstadgad och tvingande om man har ett trafikregistrerat fordon.
Detta för att tredje part skall ha ett ekonomiskt skydd i händelse av olycka. Försäkringen skyddar tredje part även om den vållande har begått ett brott. T.ex. kört för fort, kört på ett hjul eller varit påverkad av alkohol eller andra droger etc.
Enligt IF/TH är det ett större "fel" att befinna sig på inhägnat område än att köra drogpåverkad! Ett helt absurt tänk, i min värld.
Givetvis skall trafikförsäkringen gälla oavsett VAR man befinner sig för tillfället. Vad kan näste steg vara, skall försäkringen inte gälla i t.ex. Hammarby sjöstad eftersom man där eftersträvar ett miljökorrekt bilfritt område eller?

När det gäller del/helkasko är det ett icke lagbundet avtal mellan försäkringsgivare/tagare där premier och omfattning av avtalet är upp till parterna att komma överens om.
Om jag avstår att försäkra mig för ex eget vållande med en lägre premie som följd, fine. Men det är även fine om jag betalar en högre premie för ett utökat skydd, det är upp till mig och försäkringsbolaget.

Har du mens eller? :7peta
Orka bry dig? Jag är impad! :kocko

sandstream skrev:
Snälla, citera först och svara sen, eller läser du alltid nedifrån och upp?

Och då drar du en annan slutsats än vad alla arrangörer av bandagar gör.

Blondie skrev:
...

Visst tänker du men om jag blir påkörd?Tja ni e där på lika vilkor hade det varit tävling får du inget om du blir prejad tex.

...
//Blondie

Om jag fattat dig rätt (lite "ovanlig" meningsbyggnad..) hoppas jag innerligt att jag aldrig någonsin åker i samma grupp som dig.

Det du anser alltså är att om tex du pga av ett förarmisstag rammar mig så jag går omkull och får skador på min hoj så får jag skylla mig själv?
Du tänker inte ta det på din försäkring utan jag ska betala mina skador själv?

Argumentet "hade det varit tävling får du inget" är :kocko
DET ÄR INTE TÄVLING! Hur f.. kan du då tycka att det ska vara samma villkor som på tävling? För det är väl det som är ditt argument?
Eftersom det inte är tävling visar man hänsyn, gör inga riskfyllda omkörningar, ger utrymme till andra mm mm.

Vore kul om du kunde utveckla vilka villkor du anser man är där på.

Last edited:
Mar skrev:
Har du mens eller? :7peta
Orka bry dig? Jag är impad! :kocko
Du har inte sett någon röd tråd i hur andra citerar?
HanneZ skrev:
Tja vad folksam säger är hyfsat ointressant. Det är som att fråga mördaren om bevis.
Varför skulle det vara ointressant när jag har min försäkring hos dem och de ska betala ut en eventuell ersättning :va
Blondie skrev:
Enda undantaget är personskador men det finns separata olycksfallsförsäkringar för det.
De flesta olycksfallsförsäkringar har undantag för diverse sporter där motorsporter brukar ingå.
Mao ska man kolla villkoren noga innan man tecknar försäkringen.
Kollade min egen som jag har via jobbet och den täcker inte mycket.
FZ1 skrev:
Enligt IF/TH är det ett större "fel" att befinna sig på inhägnat område än att köra drogpåverkad! Ett helt absurt tänk, i min värld.
Så sant :tummenupp

FZ1 skrev:
Trafikförsäkringen är lagstadgad och tvingande om man har ett trafikregistrerat fordon.
Detta för att tredje part skall ha ett ekonomiskt skydd i händelse av olycka. Försäkringen skyddar tredje part även om den vållande har begått ett brott. T.ex. kört för fort, kört på ett hjul eller varit påverkad av alkohol eller andra droger etc.
Givetvis skall trafikförsäkringen gälla oavsett VAR man befinner sig för tillfället. Vad kan näste steg vara, skall försäkringen inte gälla i t.ex. Hammarby sjöstad eftersom man där eftersträvar ett miljökorrekt bilfritt område eller?

Försäkringsbolagen betalar nog inte ut nåt till rattfyllon osv för att de tycker det är mindre fel än att köra bana utan just för att de är tvingade via lagen.
Samma lag där det står att lagen om trafikförsäkring inte gäller för motorfordon som används på inhägnat tävlingsoråde...

sandstream skrev:
...
Varför skulle det vara ointressant när jag har min försäkring hos dem och de ska betala ut en eventuell ersättning :va
...

Därför att dom säger det som passar dom bäst. Eftersom dom är andra parten så är väl risken rätt stor att dom är partiska?

Mar skrev:
Ja,ursäkta mig 1000ggr, trist bara att du måste vara så offensiv. Tat lungt! För f-n. :7peta
Men nu har du ju lärt dig :pannkyss
enhjuling skrev:
Samma lag där det står att lagen om trafikförsäkring inte gäller för motorfordon som används på inhägnat tävlingsoråde...
Kolla länkarna i Gustavs inlägg ovan så ser du att de lärda tvistar om detta.
Hoppas den nya TSL:n är glasklar på detta område så slipper det bli en massa tjafs.
HanneZ skrev:
Därför att dom säger det som passar dom bäst. Eftersom dom är andra parten så är väl risken rätt stor att dom är partiska?
Det jag tycker är mest skrämmande när det gäller Folksam och vår mailkonversation är att så många hos dem har så olika uppfattningar om samma sak.
Man tror ju, kanske lite naivt, att de vet vad som gäller och jag inte är den första som frågar men icke sa Nicke.

BTW: Du glömde det obligatoriska "dom[tm]" :fatta! :hihi

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...