Ska försäkringen gälla på bandagar?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
nån sorts försäkring måste/bör ju gälla... eller?
Tex jag har sett till att min personliga försäkring gäller vid bankörning (oberoende vem som arrangerar).

Min trafikförsäkring gäller tillomed på bana! ... tycker dock inte den ska gälla om nån snor min hoj och kör ihjäl nån.... *mutter* "offret" ska ju få ersättning men den skada tjyfen får kan fan va..

Så åtminstone jag vet att jag har nån sorts försäkring som täcker upp en hel del om jag går sönder när jag kör hoj... hoppar fallskärm, dyker eller nåt annat skoj. (tillomed om jag blir påkörd!)

Sen om det finns fler försäkringar som täcker vid personskada är det ju bra

Men plåtskada? inte per default tycker jag.
Teckna försäkringar för bandagar, javisst! det är upp till försäkringsbolagen att göra en riskanalys etc och sätta en prislapp på en "helförsäkring" under bandagen.

Hur f-n skall man då bli bättre på att hantera SIN hoj? Om man lånar nån annans hoj? eller låne hoj? :va

Man skall iaf kunna ha nån form av försäkring om man vill åka på bandagar nån gång under året? eller? Själv har jag inte vågat mig ut än pga att jag inte haft ett bolag som täckt om jag vurpar på bana :-( Vore ju roligt om man kunde känna lite på hojen på bana utan att vara livrädd i varje kurva?! :va

mvh Mar

DwD skrev:
Jag tycker inte att den(vagnskada) skall gälla vid allmänna bandagar, och jag börjar faktiskt bli tveksam till att den skall gälla vid avrostningar etc.

Känner man sig så tveksam på sin körning att man åker på en avrostningskurs( ABSOLUT INGE FEL MED AVROSTNINGSKRUS ) så kanske man inte behöver åka dit med sin flongnya hoj med helförsäkring. då kanske det är bättre om anordnarna hyr ut någon övningskörningshoj för detta ändamål.

:tummenupp

Håller absolut med!
Finns det ingen sån möjlighet idag? :va

Revelator skrev:
Trafikförsäkring absolut, med möjlighet att teckna en separat försäkring för den aktuella bankörningen ifråga.

Mar skrev:
Håller absolut med!
Finns det ingen sån möjlighet idag? :va

Jag vet att Folksam har nån sort så helförsäkringen ska gälla för bandagar... kolla med ditt bolag.(eller så va tjejjen i luren bara väldigt trevlig och blåögd...)

:tummenupp Får kolla på de te våren.

håkan skrev:
Jag vet att Folksam har nån sort så helförsäkringen ska gälla för bandagar... kolla med ditt bolag.(eller så va tjejjen i luren bara väldigt trevlig och blåögd...)

valmers skrev:
Men om man läser trafikförsäkringsförordningen inser man att försäkringen inte omfattar körning på inhängnat område.

hmmm... är det så att om du åker (läs krashar) in på ett område som är inhägnat så gäller den inte?
Sladda för guds skull inte av vägen och träffa ett hus med staket runt! det är ju inhägnat!

sandstream skrev:
För att bena upp diskussionerna om bandagar, försäkringar, tidtagningar osv tänkte jag starta en tråd som enbart gäller hurvida man tycker att helförsäkringen ska gälla på bandagar eller inte.

Jag tycker att den ska gälla på kurser som arrangeras för att göra folk till bättre förare med tonvikt på säkrare, inte snabbare.
Kursen ska innehålla olika övningar som förbereds och följs upp med teori.

Jag tycker INTE att den ska gälla på vanliga bandagar med friåkning, dvs utan några övningar.

Vad tycker du och varför?

(kör ingen poll eftersom jag vill veta hur ni resonerar)

Dom bolag som tillåter banåkning med bibehållen trafikförsäkring och vagnskada tycker det är bra att "vi" bedriver den verksamheten "vi" gör. Dom ser en positiv sak i att "ni" åker omkull på bana istället för på vägen till sommarstugan. Skadorna är relativt lätta oftast och plast innebär inga stora pengar i jämförelse med personskador.

Exempelvis gäller alla vagnskador vid banåkning arrangerad av SMC.

/ Jens - Instruktör

sandstream skrev:
För att bena upp diskussionerna om bandagar, försäkringar, tidtagningar osv tänkte jag starta en tråd som enbart gäller hurvida man tycker att helförsäkringen ska gälla på bandagar eller inte.

Jag tycker att den ska gälla på kurser som arrangeras för att göra folk till bättre förare med tonvikt på säkrare, inte snabbare.

Jag tycker INTE att den ska gälla på vanliga bandagar med friåkning, dvs utan några övningar.

Trafik =Ja
Vagnskada=Nej. På grund av att jag tror de skador som uppkommer vid bankörningar, står för en stor del av försäkringsbolagens kostnader. Och där med en stor del av premien. Jag tror att flertalet av sporthojsåkarna skulle tjäna på att vagnskaeförsäkringen ej omfattar bankörning.

Last edited:
sandstream skrev:

Svårt...hmm nja men jag trycker nog att försäkringen borde gälla under friåkning på olika banor i landet.

Kanske vore ett alternativ att försäkringen gäller som vanligt, men till en högd självrisk om det barkar åt helskotta.

Mar skrev:
:tummenupp Får kolla på de te våren.
Snälla, citera först och svara sen, eller läser du alltid nedifrån och upp?

valmers skrev:
Men om man läser trafikförsäkringsförordningen inser man att försäkringen inte omfattar körning på inhängnat område.
Och då drar du en annan slutsats än vad alla arrangörer av bandagar gör.

Jocke K skrev:
Trafik =Ja
Vagnskada=Nej. På grund av att jag tror de skador som uppkommer vid bankörningar, står för en stor del av försäkringsbolagens kostnader. Och där med en stor del av premien. Jag tror att flertalet av sporthojsåkarna skulle tjäna på att vagnskaeförsäkringen ej omfattar bankörning.

Angående vagnskada: Svaret är nej. Dom få skador som bolagen reparerar efter skador på bana så anser dom vara ringa. Så att säga är de positiva delarna invägda och beräknade. Efter en sådan beräkning tycker helt enkelt vissa bolag att det är värt risken till plastskada och bättre förare än invaliditeter på vägen...

/ Jens

Jag vill ha möjlighet att själv välja mitt skydd. Själv kör jag med trafikförsäkring och har en privat olycksfallsförsäkring.
Så egentligen spelar det ingen roll för min del. Risken att bli påkörd av någon annan är försvinnande liten. Skulle det hända så får man rycka på axlarna och säga skit händer.

sandstream skrev:
Och då drar du en annan slutsats än vad alla arrangörer av bandagar gör.
Ja, det var ju underligt. Kan det möjligen ha att göra med att arrangörerna vill tjäna pengar?

Vagnskadeförsäkringen ska möjligen gälla vid "bandagar" arrangerade av SMC, i övrigt är jag inte intresserad av höjd premie pga att folk kraschar till höger och vänster på vilda västern-körningar.

Att trafikförsäkringen ska gälla är givet, hoppas att IF/TH också inser detta, alternativt att TSL uppdateras (detta var på gång för 1,5 år sedan, vad hände?).

Om jag ska vara ärlig så har min lilla erfarenhet av bankörning lett till ökad hastighet på favoritslingan, så ur trafiksäkerhetssynpunkt kanske bankörning är överskattat. Vad är bäst/sämst, en duktig förare som kör alldeles för fort eller en kass förare som kör långsamt?

/A

valmers skrev:
Ja, det var ju underligt. Kan det möjligen ha att göra med att arrangörerna vill tjäna pengar?
Tveksamt, tror du att de vågar chansa?

Skulle jag själv bli påkörd och skadad av någon i den försäkrade gruppen som sedan visade sig inte ha någon gilltig försäkring skulle jag knappast nöja mig med ett "Vi trodde att XXs försäkring gällde".

Kommer nog att utöka min egen olycksfallsförsäkring till nästa år så att den täcker in körning på bana.
Enligt villkoren på den jag har idag så ger i princip alla aktiviteter utom Fia med knuff ingen ersättning.

Kanske lika bra att täcka upp med en drulleförsäkring också om man skulle skada någon annan.

sandstream skrev:
Tveksamt, tror du att de vågar chansa?

Skulle jag själv bli påkörd och skadad av någon i den försäkrade gruppen som sedan visade sig inte ha någon gilltig försäkring skulle jag knappast nöja mig med ett "Vi trodde att XXs försäkring gällde".

Kommer nog att utöka min egen olycksfallsförsäkring till nästa år så att den täcker in körning på bana.
Enligt villkoren på den jag har idag så ger i princip alla aktiviteter utom Fia med knuff ingen ersättning.

Kanske lika bra att täcka upp med en drulleförsäkring också om man skulle skada någon annan.
Jag fattar inte varför du envisas med att köra med gathoj på bana, så mycket som du kör?

Rundningsmärke skrev:
Vagnskadeförsäkringen ska möjligen gälla vid "bandagar" arrangerade av SMC, i övrigt är jag inte intresserad av höjd premie pga att folk kraschar till höger och vänster på vilda västern-körningar.
Varför bara om det är SMC?

valmers skrev:
Jag fattar inte varför du envisas med att köra med gathoj på bana, så mycket som du kör?
Men jag vill ju köra gata också!

Ska spela på V75 i helgen så kanske problemet löser sig :)

sandstream skrev:
Men jag vill ju köra gata också!

Ska spela på V75 i helgen så kanske problemet löser sig :)
Hur kul är det att köra gata när man fått upp tempot på bana?

valmers skrev:
Ska jag vara ärlig är det inte speciellt kul, men...
Jag flyr från familjen varje måndag och åker upp till Rörken för att umgås lite med mina "hojbröder" så då måste jag ha en gathoj.

valmers skrev:
Det är rätt kul, berätta själv när du fått upp tempot :D

Kunde inte låta bli :)

Angående försäkring så tycker jag med dagens premier och självrisker att helförsäkring gäller på bandagar.

Ska den inte gälla så får premien bli därefter, både dega dyrt och inte gälla :mad:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman