Ska försäkringen gälla på bandagar?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
Kolla länkarna i Gustavs inlägg ovan så ser du att de lärda tvistar om detta.
Hoppas den nya TSL:n är glasklar på detta område så slipper det bli en massa tjafs.
Det jag tycker är mest skrämmande när det gäller Folksam och vår mailkonversation är att så många hos dem har så olika uppfattningar om samma sak.
Man tror ju, kanske lite naivt, att de vet vad som gäller och jag inte är den första som frågar men icke sa Nicke.

Just det, det är ju osäkerheten och tvisten man (jag) vill slippa.
Så vi får hoppas att de förtydligar i den nya lagen när den kommer.
Personligen tycker jag ju absolut att trafikförsäkringen skall gälla på en sk allmän bankörning.

valmers skrev:
Precis, fast som jag läser Ankans initierade inlägg är det ju upplagt för problem om arrangören kör både försäkrad och oförsäkrad (RR) grupp.

Mycket stor risk för det där ja...
dessutom så ligger väl licensåkarna pyrt till eftersom SVEMO-försäkringen inte gäller...

Aaron skrev:
Om jag fattat dig rätt (lite "ovanlig" meningsbyggnad..) hoppas jag innerligt att jag aldrig någonsin åker i samma grupp som dig.

Det du anser alltså är att om tex du pga av ett förarmisstag rammar mig så jag går omkull och får skador på min hoj så får jag skylla mig själv?
Du tänker inte ta det på din försäkring utan jag ska betala mina skador själv?

Argumentet "hade det varit tävling får du inget" är :kocko
DET ÄR INTE TÄVLING! Hur f.. kan du då tycka att det ska vara samma villkor som på tävling? För det är väl det som är ditt argument?
Eftersom det inte är tävling visar man hänsyn, gör inga riskfyllda omkörningar, ger utrymme till andra mm mm.

Vore kul om du kunde utveckla vilka villkor du anser man är där på.

Först av allt ursäkta min dåliga svenska.

Sen är det som vanligt en tolkningsfråga hur du läser mitt inlägg.

Vad jag tycker i försäkringsfrågan är att om du e på en bana o kör så kör du utanför lagens riktmärken i såväl omkörningar och hastighet.

Av egen erfarenhet så vet jag att tempot trissas upp allt efterssom dagen löper,då börjar folk göra misstag.

Sen om det beror på lite mat,vatten eller bara att man blir övermodig vet jag inte.

Men alla är där på samma vilkor skulle någon trycka av mig av banan så får man väl disskutera hur skadorna skall bekostas.

Men MIN åsikt är att e du på en bana med ett större antal adrenalinstinna mcförare så får du ALLTID räkna med att du kan råka illa ut.

Det betyder inte att du blir påkörd du kan lika gärna bromsa för sent o köra in i en snabbare förare.

Alternativt komma på för sent att du ska in i depå.

Byta spår i en kurva ,bromsa i kurva.

Finns massa exempel.

Hur du än vrider o vänder på det så tycker JAG att har du lämnat allmän väg o kör bana så får du stå ditt kast för alla vanliga regler har slutat att gälla.

Synd att du inte vill vistas på samma bana som mig för att jag har en åsikt som skiljer sig från din för du som e så redig kanske kunde lärt mig något.

//Blondie (ursäkta ev dålig svenska)

Blondie skrev:
...

Vad jag tycker i försäkringsfrågan är att om du e på en bana o kör så kör du utanför lagens riktmärken i såväl omkörningar och hastighet.

Av egen erfarenhet så vet jag att tempot trissas upp allt efterssom dagen löper,då börjar folk göra misstag.

...

Men alla är där på samma vilkor skulle någon trycka av mig av banan så får man väl disskutera hur skadorna skall bekostas.

Men MIN åsikt är att e du på en bana med ett större antal adrenalinstinna mcförare så får du ALLTID räkna med att du kan råka illa ut.

...

Hur du än vrider o vänder på det så tycker JAG att har du lämnat allmän väg o kör bana så får du stå ditt kast för alla vanliga regler har slutat att gälla.

...

//Blondie (ursäkta ev dålig svenska)

Visst är det så att tempot trissas upp vartefter dagen (och säsongen) går och det händer mer då.

De villkor som gäller nu på de bandagar jag åker på, är ju inte de villkor du tycker bör gälla. Frågan i tråden är ju iofs "Ska försäkringen..." så det är möjligt att jag svamlar men jag får intrycket att du skriver om vad du tycker gäller på nuvarande arrangemang av bandagar. Rätta mig om jag har fel.

En hypotetisk fråga (som gäller hur det är nu på bandagar):
Låt säga att på en bandag på Kinnekulle arrangerad av RacingWorld (på de villkor de arrangerat bandagar i sommar) så kör du på mig bakifrån (säg att du bromsar senare än mig (inte svårt) och kör omkull mig), skulle du då ta det på din försäkring? Förutsättning, jag kör vettigt och vobblar inte omkring och byter spår och har mig.

valmers skrev:
Precis, fast som jag läser Ankans initierade inlägg är det ju upplagt för problem om arrangören kör både försäkrad och oförsäkrad (RR) grupp.
Att en sådan blandning är helt vansinnig är ju glasklart, det var mer tolkningen av TSL och att det kanske inte är helt glasklart om körning på inhägnat område.

Trafikdelen ska ju gälla (för att täcka personskador), men absolut inga vagnskador, isf ska det enbart röra sig om avrostningsövningar, ska det åkas undan lite så ska man fasen betala kåpdelarna själv med.

Last edited:
Silwer skrev:
Trafikdelen ska ju gälla (för att täcka personskador), men absolut inga vagnskador, isf ska det enbart röra sig om avrostningsövningar, ska det åkas undan lite så ska man fasen betala kåpdelarna själv med.
Så du tycker inte att vurpor på tex SMCs sporthojskurser ska täckas av helförsäkringen?

Silwer skrev:
MEn om det handlar om "ska det åkas undan lite" så borde den ju inte gälla om man bryter hastighetsbegränsingarna heller, eller hur?

Gustav O skrev:
MEn om det handlar om "ska det åkas undan lite" så borde den ju inte gälla om man bryter hastighetsbegränsingarna heller, eller hur?
Poäng :tummenupp Som sagts tidigare, det finns hojåkare som avskräcks av vetskapen att de inte får ersättning, och som därmed inte deltar i avrostningar/kurser/bandagar. Svårt att få rättvisa och dra en gräns för vad som är utbildning och vad som är "åkafortförattdetärkul" arrangemang, eller?

Gustav O skrev:
Så sant! Har jag faktiskt inte tänkt på alls.

håkan skrev:
Hastighetsbegränsningar på bana? .. hmmm....
Nej inte på bana. Menade bara att resonemanget att försäkringen inte ska gälla eftersom "det ska åkas undan lite" på bana som Silwer tar upp är lite underligt och då kan man lika gärna resonera som så att försäkringen, vagnskada alltså, inte ska gälla om man kör för fort på gatan också. Hänger du med?

Gustav O skrev:
Nej inte på bana. Menade bara att resonemanget att försäkringen inte ska gälla eftersom "det ska åkas undan lite" på bana som Silwer tar upp är lite underligt och då kan man lika gärna resonera som så att försäkringen, vagnskada alltså, inte ska gälla om man kör för fort på gatan också. Hänger du med?

nu jag fatta va :banana

intressant frågeställning... ska vagnskada gälla vid uppenbar fortkörning på allmän väg?

håkan skrev:
nu jag fatta va :banana

intressant frågeställning... ska vagnskada gälla vid uppenbar fortkörning på allmän väg?

gör den det då? oftast så erkänner föraren ju inte en möjlig fortköring i efterhand när det inte finns några bevis...

Jag skulle kunna tänkte mig att det kan bli svårt att få ut ersätting om man säger att man låg och pressade som ett svin innan man körde i...

Uppenbar fortkörning, vad är det? man kan ju inte bli fälld för en uppskattad hartighetsöverträdelse..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT