Om det nu är så att man vill styra upp saker och ting bättre på formet så är väl lösningen inte så väldigt avancerad och, givetvis

, baserad på forskning om mänskligt beteende.
1. Moderatorerna, som gör ett bra jobb, måste inse att de är moderatorer och då avstå från att aktivt delta i debatter, speciellt om man inte själv följer reglerna. Helt enligt principen Monkey see, monkey do plus att en ledare är en ledare. Det är faktiskt helt oförsvarligt att t.ex. Swedie deltar i debatter och ifrågasätter andras intelligens/kunnande eller personlighet. Vilken trovärighet har hans korrektioner efter det?
2. Skapa tydliga gränser och upprätthåll dem! Debatt om "vad är rasism!" är bara löjlig och ännu värre blir det när man ska använda orden "Svenne" som argument. Hur många gånger har det egentligen används på forumet? Speciellt i förhållande till PK, Kommunist, liberaler o.s.v. Jag har aldrig sett (vilket inte utesluter att det har hänt!) att någon har blivit uppläxad för det, trots att syftet ju är att göra sig lustig över sina motståndare. Tyvärr har jag intrycket, och jag hoppas att det är fel, att det oftast är de som inte står så nära Swedie i frågorna som blir mest uppläxade, som t.ex. bettskena i denna tråden, samtidigt är det ok att Bazooka fortsätter att vara typig mot allt och alla. Själv har jag fått inlägg bortgaget med luddig motivering, som definitivt innehöll kritik av beteende men inte ett ord om personlighet, men blir ofta ganska så påhoppad, av ett gäng "beundrare" som jag har fått, utan reaktioner. Varför ska jag då ta reglerna på allvar??
3. Vid den här tiden bör man noterat att en enkel banning inte har så stor effekt och om man har fått ett par stycken troligen ingen. Så mitt förslag: Kombinera banning med en förklaring av sitt beteende till moderatoerna. Kanske till och med att man får be om ursäkt till den man varit tradig mot?! Då är det läge för skam och det försöker vi undvika...
4. Gör driver då och då, tätare i början och sedan mer sporadiskt när ni upprätthåller reglerna strikt och meddela vad exakt i inlägget som inte är ok.
Detta om ni nu vill ha en striktare koll och om det är önskvärt...
Det behövs kanske inte nya moderatorer utan snarare att ni visar att reglerna finns för att de ska följas. Och att vi andra visar modertorerna respekt för det tämligen otacksamma arbete som de lägger ner på att hålla oss i öronen.
Förlåt om jag hackar på Swedie men det går knappast att komma ifrån att han är "Överpappan" på forumet varför jag anser att det är extra viktigt hur han agerar och reagerar.
Själv vill jag inte ha PM om moderatortjänst!