Skön kille dömer ut polisens laser!

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Vilken jävla mupp, han kan slå sig i slang med Billy Butt och Anna Sjödin!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man måste såklart se till att kalibrera instrumentet, men om det är så stor spridning på laserstrålen att man även träffar sådant man inte siktar på så får man möjligen korrekt hastighetsmätning, men kanske inte på det man siktar på. :gnissla
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Skulle vara kul att se samma mätning med plåtarna lite isärflyttade, väldigt sällan jag ligger så där nära vägskyltar och andra trafikanter.

Kul om han lyckas, men jag är nog lite skeptisk till att han får igenom någonting med den filmen. :rolleyes:

Är det flerfiligt så kanske det ligger en bil innanför eller utanför som ger ungefär samma resultat som han visar
 

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Gammelstånka
...

sen är det ju så att på grund av reglerna för hastighetsmätare inom EU så visar dom flesta hastighetsmätare lite för mycket. Detta kommer av att din hastighetsmätare inte får visa för lite men den får visa upp till 5 km/h plus 5% för mycket. Dvs i verklig hastighet 50 får hastighetsmätaren aldrig visa mindre en 50 och inte mer än 57,5. Normalt sett brukar dom flesta hastighetsmätare ligga ganska mitt i intervallet.

Jag har själv vid ett flertal tillfällen åkt igenom hastighetskontroller där mätarhastigheten varit ca 10 över tillåten och har inte blivit stoppad vid dom tillfällena.

Det är på grund av denna anledning som det är trevligt med GPS. Har en GPS monterad i min bil som också tar pulståg från bilen och kalibrerar fram en mycket noggrann hastighetsvisning. Har flertalet gånger legat i precis 90 km/h enligt denna och sakta krypt förbi polisbilar som ligger i högerfilen. Även fast man litar på hastighetsanvisningen så pirrar det ändå lite i magen...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är på grund av denna anledning som det är trevligt med GPS. Har en GPS monterad i min bil som också tar pulståg från bilen och kalibrerar fram en mycket noggrann hastighetsvisning. Har flertalet gånger legat i precis 90 km/h enligt denna och sakta krypt förbi polisbilar som ligger i högerfilen. Även fast man litar på hastighetsanvisningen så pirrar det ändå lite i magen...

Ja. Jag har GPS i min bil med och det är ganska skönt att veta precis hur fort man kör. Men det är klart. Det pirrar ju ändå lite om man glider om en polisbil i 90 på 90-väg.

det är väl tom. så att lasern drar av 3km/h för felmarginal på BILENS hastighetsmätare..?
och inte på lasern, 3km/h på en laser är ju sjukt mkt isånnafall.



de där är ändrat, dvs de räcker med att du kör 54km/h vilket blir 51km/h, alltså redan från första (1) km/h överträdelsen..

Hmm.
Enligt vad jag har hört så grundar sig det i att tingsrätten inte tar upp mindre överträdelser än 6 km/h så om man nekar så kommer det ändå att avskrivas och därför anser man att det inte är någon mening att lagföra för det. Det kan ju iofs ha ändrats men jag vet att jag så sent som för bara någon vecka sedan glidit förbi en polis på 50 väg med 60 på mätaren vilket innebär ca 55 verklig hastighet utan att bli stoppad och det stämmer ju inte riktigt med ditt påstående. Om inte polisen i just det fallet var snäll då.
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Polisen har ett ganska (tror det är samma rutiner ännu) saftigt antal punkter att gå igenom innan de kan börja mäta. De ska upprätta ett platsprotokoll, provskjuta och en massa annat innan de kan sätta igång. Dessa rutiner finns att hitta på nätet och har man blivit stoppad kan man reta dem genom att ifrågasätta om de utfört ALLT som står i dessa papper.

Vissa av punkterna tror jag är så viktiga att mätningen är ogiltig om de inte gått igenom dem.
 

amosohman

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Korpilombolo
Hoj
Suzuki Hayabusa
Jag tror vi ser en riktig liten rättshaverist på den där filmen... Vad menar han att det där ska bevisa? Om jag skulle få tag i en gammal laser från 1900-frösihjäl som vare sig är servad eller kalibrerad på åratal skulle säkert jag också kunna få helt galna värden. Kanske just därför polisens lasrar ska kalibreras av ett ackriditerat företag med rätt jämna mellanrum.

Såklart inte polisens lasrar visar fel, då skulle de inte då användas! Jag tror mer framstående män än den där självutnämnda "experten" provat dessa teorier förr.

Sedan vet jag att det är en massa tester som ska utföras dagligen innan lasern får användas. Jag har sett blanketten och till och med jag tyckte den var väldigt överambitiös för en så pass simpel grej som hastighetsmätning.

Ta din böter och var tyst människa! :huvet
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag är lite kluven i frågan...hade varit intressant att be polisen på plats att skjuta mot ett stillastående föremål.

I ett tidigare liknande fall bad den stoppade att få se på intyget för instrumentets kalibrering, och det visade sig att tiden för kalibreringen "gått ut".

Tänk om det var likadant här?
 

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Handhållen Laser?

Handhållen laser är inte godkänd i tyskland pga det han just visar.
Rör man laserpistolen minsta lilla framåt vid mätningen får man även ett stillastående föremål att röra sig. Vill minnas att ett HUS jämte autobahn åkte i 17 km/h när tyska polisen testade.:va :va
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Om man rör den bakåt då? Jag åkte för 116 på 90 med bil för ett tag sedan och jag är säker på att mätaren i bilen stog på närmare 140....detta kanske förklarar saken.

Jag var helt säker på att loosa kortet och blev mycket förvånad när han sade 116...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Som vanligt när man gör experiment så använder man ju sig av flera enheter. Inte som i detta fallet en som han kanske inte ens vet om den fungerar. Dessutom ska man ta reda på i vilket hastighetsområde den ska fungera (det är ju inte ens säkert att den ska visa rätt under 20km/h) samt se till att den är kalibrerad.

Jag sammanfattar testet som: Trams
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Men hans poäng är ju inte själva kalibreringen som många nämner.

Det han vill visa med att sätta upp två plåtar bredvid varandra där den ena är lite längre bak är ju att lasern inte tappar "låsningen" då den går från den ena till den andre och således får en förändring i våglängden (=förflyttning).

Men man kanske gör sådana tester :gnissla
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Hmm.
Enligt vad jag har hört så grundar sig det i att tingsrätten inte tar upp mindre överträdelser än 6 km/h så om man nekar så kommer det ändå att avskrivas och därför anser man att det inte är någon mening att lagföra för det. Det kan ju iofs ha ändrats men jag vet att jag så sent som för bara någon vecka sedan glidit förbi en polis på 50 väg med 60 på mätaren vilket innebär ca 55 verklig hastighet utan att bli stoppad och det stämmer ju inte riktigt med ditt påstående. Om inte polisen i just det fallet var snäll då.

Du har nog rätt i de du skriver, men vill dom ge böter för 1km/h för fort så kan dom, om sedan den bötfällde inte accepterar och det går till domstol så vet jag ej vad som händer..
 

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Hahaha första gången jag ser något som står still och lasern visar att den går i 15 km/h hehehehe Inte konstigt att blåbären viftar in många bilar !
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Pysslar med bla lasermätteknik i jobbet och detta är fullt möjligt enligt min erfarenhet, det hela handlar som han demonstrerar om att lasern kan mäta mot olika ytor med olika inbördes avstånd och detta kan ske speciellt om polisen mäter på långa avstånd, med slarvig inriktning eller dåligt vald siktpunkt på fordonet.

Rätt mätteknik för hastighetsmätning är enligt min mening radar men den ger inte samma möjlighet att mäta mot specifika fordon och farbror blå skiter nog blankt i rättssäkerheten så länge de kan avläsa de mätvärden de behöver :gnissla
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top