Skön kille dömer ut polisens laser!

Laserinstrumentet drar av 3 km/h, inget annat. Polisens nationella trafikstrategi säger att man ska rapportera från 6 km/h överträdelse och uppåt, men det blir ju till slut ändå den enskilde polismannen som avgör detta.

I en simulerad miljö går det att få de mest underliga resultat om man använder saker de inte är gjorda för.

En felkälla på laser är noggrannheten på den klocka som mäter tidsintervallet mellan utsänd puls och reflekterad puls.
Är den onoggrann så byggs en fart upp på stillastående objekt.

En anna sak är multireflektion. (det fenomen som killen oxå tar upp i filmen)
Troligast (på en bil) är då att laserstråle ett träffat vindrutan (som är längre bort) och skott två träffar skylten (som är närmare) detta avstånd (negativt i detta fallet) adderas ju sen i den beräkning som instrumentet hela tiden utför.

Så om bilen rör sig i säg 20m/s i verkligheten, så kommer ett sånt här multiskott visa 20 + avståndet mellan vindruta och framskylt, dvs ca 21,5 m/s
Och redan där har vi 7,5% fel i mätningen.

//Lasermannen

Nu är jag inte expert på Polisens laserpickor men avståndsmätande lasrar brukar använda TOF, phase shift eller kombinationer av dessa principer. TOF-lasrar sänder en puls som delas mot mottagaren och samtidigt mot "målet", när mottagaren träffas av pulsen när den sänds iväg startar "klockan" och denna stannar när mottagaren träffas av det från målet reflekterade laserljuset. För att mäta fart med TOF-lasrar måste man skjuta minst två "skott" och då är det sträckan/tiden som ger farten, dvs om man då håller pickan ostadigt och dessa två skott träffar olika mål så blir farten fel och det kan naturligtvis bli mycket fel om det skiljer mycket i avstånd mellan målytorna.

Phase shift mätande lasrar har oftast kontinuerligt lysande laser och dessa bör inte klara 400m utan att överstiga ögonfarliga styrkor så jag tror att farbror blås lasrar är av TOF-typ.

Jag har några olika lasrar liggande och en av dessa används bla i Tyskland i fartkameror och då pga att den klarar mycket höga hastigheter samtidigt som den kan mäta precis vilken fil och därmed vilken bil som kör för fort. Den snabbaste av dessa lasrar (TOF-typ) mäter med 1000Hz och jag tror inte att Polisens modeller är snabbare så om man räknar på det så inser man att dessa felmätningar är full möjliga när Polismannen är i rörelse eller allmänt darrig:D

Ang "klockfel" i TOF-lasrar så spelar detta ingen roll då det endast ger felmätning för avståndet och det blir ju samma fel hela tiden såvida inte klockan "hoppar" snabbt men detta har jag aldrig upplevt på någon TOF-laser. Däremot kommer laserns mätfel gällande avståndet att spela in och då menar jag den mätfelsvariation som finns i alla avståndslasrar och Polisens är nog inget undantag då de lär innehålla billig teknik (lär inte sitta någon Riegl 1,5Mkr laser i dem http://www.riegl.com.

Last edited:
frågan är ju om polisen ens verkligen skjuter med lasern eller om dom nöjer sig med att hitta på....

acab!

I vissa fall nöjer de sig med att hitta på. Tyvärr kan man då inget göra om man inte har flera vittnen då alla poliser tydligen är ärliga, och deras ord väger tyngre.

Ja de tänker nog inte så långt när de gör på det viset.
Hoppas på en folkomröstning för trafikpolisens vara eller icke vara... lägg resurserna på annat än att reta upp vanligt folk!

Ja de tänker nog inte så långt när de gör på det viset.
Hoppas på en folkomröstning för trafikpolisens vara eller icke vara... lägg resurserna på annat än att reta upp vanligt folk!

Nog ska vi väl ha trafikpoliser men RPS kanske borde koncetrera sig lite mer på att hjälpa Svensson istället för att jaga dom men det klart...
Det är väl det enda snutten klarar av så...
Lite mer blåstester får dom gärna ha men sätta dit folk för nån km/h för fort
känns kanske lite väl va.. Samtidigt så får man ju förstå RPS också..
Enkelt, billigt, ger bra statistik(=högre lön) och genererar pengar..
Bra affärsidé helt enkelt... :mad:

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...