Skön kille dömer ut polisens laser!

Invalido

Guest
:D helt sjukt!! håll koll på detta o uppdatera:tummenupp ganska sugen på att veta vart detta slutar:va
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
tog en sväng om rätt sent igår kväll med min son då han vägrade att somna, kom ikapp en polisbil, bilen ligger i ca 40km/h och helt plötsligt bestämmer sig konstaplarna för att svänga höger UTAN att BLINKA, kan tyckas vara en liten petitess men man vet ju själv hur jävla irriterad man blir när vanligt folk inte blinkar och dessa yrkesmän/kvinnor ska ju föregå med gott exempel, om dom skiter i lagar å bestämmelserna så kan väl jag också göra det.
 

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Äntligen!!

Men tänk att det skulle behövas att en :öl kommer hit för att styra upp det svenska rättsväsendet!

...fan, det kanske finns hopp för framtida överklagelser
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
tog en sväng om rätt sent igår kväll med min son då han vägrade att somna, kom ikapp en polisbil, bilen ligger i ca 40km/h och helt plötsligt bestämmer sig konstaplarna för att svänga höger UTAN att BLINKA, kan tyckas vara en liten petitess men man vet ju själv hur jävla irriterad man blir när vanligt folk inte blinkar och dessa yrkesmän/kvinnor ska ju föregå med gott exempel, om dom skiter i lagar å bestämmelserna så kan väl jag också göra det.
Vilket strålande exempel.. :va

Är det förresten inte så att poliserna drar av 6km/h m.t.p. just en eventuell felmarginal? Eller är det bara kameraskåpen?
 
Last edited:

kasbi

CEO
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009 CBR1000RRA Repsol
lasern

Undrar hur han fick tag på lasern som uppenbarligen kommer från polisen av märkningarna att döma.
 

Bifogat

  • laser.JPG
    laser.JPG
    35.7 KB · Visningar: 408

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vilket strålande exempel.. :va

Är det förresten inte så att poliserna drar av 6km/h m.t.p. just en eventuell felmarginal? Eller är det bara kameraskåpen?


förlåt så mkt då:näsblod
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Om han inte fick tag i exakt samma laser som han blev tagen med blir det nog svårt att vinna, men visst, det är väl inte omöjligt.
 

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
men beror inte den där hastigheten på hur enheten är kalibrerad och lite så med, ingen vet ju om varken den som sköt honom eller den som han har är kallibrerad på korrekt sätt !
 

freddan83

Medlem
Gick med
23 Sep 2008
Ort
borås
Hoj
Triumph TT 600 -01
frågan är ju om polisen ens verkligen skjuter med lasern eller om dom nöjer sig med att hitta på....

acab!
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Innan man åker ut och mäter ska man kontrollera mot stillastående objekt för att se att utrustningen fungerar som den ska, gör den inte det får man byta ut enheten och lämna in den på "service" så den blir rätt kalibrerad.

Att ingen tidigare (typ vid utprovningen för inköp) märkt att lasern kan ge felmätningar verkar lite väl märkligt... Under min utbildning på Pro Lasern (mars 07) så fick vi ingen sån info. Tvivlar på att ett så stort fel inte märkts/uppmärksammats tidigare.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Innan man åker ut och mäter ska man kontrollera mot stillastående objekt för att se att utrustningen fungerar som den ska, gör den inte det får man byta ut enheten och lämna in den på "service" så den blir rätt kalibrerad.

Att ingen tidigare (typ vid utprovningen för inköp) märkt att lasern kan ge felmätningar verkar lite väl märkligt... Under min utbildning på Pro Lasern (mars 07) så fick vi ingen sån info. Tvivlar på att ett så stort fel inte märkts/uppmärksammats tidigare.
Men du pekar ju själv på en del möjliga felkällor ju?
Felaktig kalibrering eller bristfällig funktionskontroll kan ge felaktiga mätvärden.

Se'n är väl inte centrala inköp en absolut garanti för att den inköpta utrustningen
är felfri, ofelbar och perfekt?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vilket strålande exempel.. :va

Är det förresten inte så att poliserna drar av 6km/h m.t.p. just en eventuell felmarginal? Eller är det bara kameraskåpen?

Lasern liksom kameraskåpen drar automatiskt av 3 km/h för att ta hänsyn till felmarginaler. 6 km/h kommer av att det är den minsta hastighetsöverträdelse som dom lagför. Detta är med anledning av att en mindre överträdelse än så inte tas upp av tingsrätten om man väljer att neka och då kommer det i alla fall automatiskt att avskrivas. Så har i alla fall jag förstått det.

Med andra ord. Om din verkliga hastighet är 59 på 50-väg så kommer lasern att rapportera 56 och då får man böter. Är hastigheten 58 så kommer lasern att rapportera 55 och då ska man inte få böter. Får man böter för 5 km/h eller mindre så har dom inte följt riktlinjerna för rapportering och då ska man neka.

sen är det ju så att på grund av reglerna för hastighetsmätare inom EU så visar dom flesta hastighetsmätare lite för mycket. Detta kommer av att din hastighetsmätare inte får visa för lite men den får visa upp till 5 km/h plus 5% för mycket. Dvs i verklig hastighet 50 får hastighetsmätaren aldrig visa mindre en 50 och inte mer än 57,5. Normalt sett brukar dom flesta hastighetsmätare ligga ganska mitt i intervallet.

Jag har själv vid ett flertal tillfällen åkt igenom hastighetskontroller där mätarhastigheten varit ca 10 över tillåten och har inte blivit stoppad vid dom tillfällena.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Lasern drar automatiskt av 3 km/h.

det är väl tom. så att lasern drar av 3km/h för felmarginal på BILENS hastighetsmätare..?
och inte på lasern, 3km/h på en laser är ju sjukt mkt isånnafall.

Med andra ord. Om din verkliga hastighet är 59 på 50-väg så kommer lasern att rapportera 56 och då får man böter. Är hastigheten 58 så kommer lasern att rapportera 55 och då ska man inte få böter. Får man böter för 5 km/h eller mindre så har dom inte följt riktlinjerna för rapportering och då ska man neka.

de där är ändrat, dvs de räcker med att du kör 54km/h vilket blir 51km/h, alltså redan från första (1) km/h överträdelsen..
 
Last edited:

mekbom

Medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
gävle
Hoj
R6 + szr660
Skulle vara kul att se samma mätning med plåtarna lite isärflyttade, väldigt sällan jag ligger så där nära vägskyltar och andra trafikanter.

Kul om han lyckas, men jag är nog lite skeptisk till att han får igenom någonting med den filmen. :rolleyes:
 

Bifogat

  • Laser.JPG
    Laser.JPG
    22.3 KB · Visningar: 288
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top