Sjuka försäkringar

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Hejsan! Detta är mitt första inlägg här på sidan, såg när jag kikade in här att man kan få bra information om mc mm.

Får tungt kort till sommaren och vill köpa mig en hoj, en SV 650 04:a.
Men troligtvis blir det ingen pga sjuka försäkringar, svin dyrt. typ 20-30000 helår/helförsäkring..

Hur ska man kunna skaffa hoj när det är så dyrt??
Är det nån som har en sv 650 och som har hittat en någorlunda låg försäkring??
Jag är 21 till hösten!

Tacksam för svar!

/ Tomas

ollesonen skrev:
Hejsan! Detta är mitt första inlägg här på sidan, såg när jag kikade in här att man kan få bra information om mc mm.

Men troligtvis blir det ingen pga sjuka försäkringar, svin dyrt. typ 20-30000 helår/helförsäkring..

Jag är 21 till hösten!

Tacksam för svar!

/ Tomas

#Väljer annan cykel
#Flyttar ut i skogen
#Försöker ordna bättre betalt arbete
#Skenförsäkrar
#Blir mer motiverad och lägger varje krona du äger på försäkring
#Ringer annat bolag

ollesonen skrev:
Regel nr. 1: Det är oftast svindyrt med mc-försäkring. Det finns iofs några undantag här inne som har lyckats få ganska billiga försäkringar.

Jag betalar 9500 kr halvförs./helår för min 99:a hos IF (25 år, mc-kort sen 2004, Stockholm). Hel tror jag går på ca 15000. Dock så har jag möjlighet att ställa av/på när jag vill och betalar endast de dagar hojen är påställd (vid avställning blir det automatiskt garageförsäkring). Betalar samma dagskostnad oavsett tid på året. Har jag hojen påställd i totalt 4 månader betalar jag således enbart (9500/12)*4 kr.

Last edited:
ollesonen skrev:

Jag är 21 till hösten!
/ Tomas

Enklast är att gå upp några år på hojen och nöja sig med halvförsäkring eller, om man vet att den står någorlunda säkert, trafik. Visst svider det om man smäller men lägger man undan 5-10000 per år så har man en buffert att ta av.
Eller välg dom märken som har speciellt billiga märkesförsäkringar, typ BMW, Triumph och i vissa fall Honda och Yamaha..

Tyvärr är det allra bästa sättet att sänka premien att bli äldre. Över 24 till att börja med men man ska hellst över 30 för att det ska bli billigt och vid 40 så blir det nästan gratis.

20-30 papp, det är ju knappt nåt. Kolla vad försäkringen är på en ny sporthoj så får du se :hihi

ollesonen skrev:

Jag är 21 till hösten!

Tacksam för svar!

/ Tomas

Köp en GSXR-600, lite äldre? Jag har en 97:a och betalar 3300:- halv/helår. Är förvisso 24 nu. När jag var 23 och hade haft kort i 6 månader kostade den 3600:-. Bor dessutom mitt inne i stan.
Kanske hade lite lotto men jag dubbelkollade med f-bolaget om det verkligen var så billigt och datorn spottade ut det priset i.a.f =)

Det kommer ALDRIG, ALDRIG att bli så "billigt" som det var för ett par år sedan. Förr betalade hela hoj kollektivet alla skadorna, nu får sporthoj åkarna stå för sina skador själva=höga premier på sporthojar.

Varför måste man ha helförsäkring? Ta trafikare & lägg pengarna på att köpa kraschkåpor modda dem till gatan, sätt på kraschpuckar o annat smått o gott.

Nere på kontinenten har folk kört med trafikare länge, där har man vant sig vid att sh åkarna tar sina kostnader själva. Det är nämligen just det som blev resultatet av försäkringsbolagens agerande, man överförde en del av risken (läs:kostnader) från sig till konsumenterna. Smart för dem men oerhört smärtsamt för sporthojs försäljningen i detta land. Det kommer förmodligen ta tills nästa högkonjunktur innan detta läge har normaliserat sig igen.

Sad but true...

maxximus skrev:
Det kommer ALDRIG, ALDRIG att bli så "billigt" som det var för ett par år sedan. Förr betalade hela hoj kollektivet alla skadorna, nu får sporthoj åkarna stå för sina skador själva=höga premier på sporthojar.

Varför måste man ha helförsäkring? Ta trafikare & lägg pengarna på att köpa kraschkåpor modda dem till gatan, sätt på kraschpuckar o annat smått o gott.

Nere på kontinenten har folk kört med trafikare länge, där har man vant sig vid att sh åkarna tar sina kostnader själva. Det är nämligen just det som blev resultatet av försäkringsbolagens agerande, man överförde en del av risken (läs:kostnader) från sig till konsumenterna. Smart för dem men oerhört smärtsamt för sporthojs försäljningen i detta land. Det kommer förmodligen ta tills nästa högkonjunktur innan detta läge har normaliserat sig igen.

Sad but true...

Tror du det kommer blir "normaliserat"? Det var ju snarare tvärtom att moderaterna ville överföra alla kostnader i trafikförsäkringen till fordonsägarna, vilket skulle innebära i.a.f en dubblering av trafikförsäkringen.

Jag håller med mycket av det som skrivits.

Liten grundkurs i "rimligt" hojägande:
- Betala cykeln kontant, inga lån.
- Köp bara en så dyr hoj som du har råd att totalkvadda utan helförsäkring.
- Ring runt till ALLA bolag, försök gärna flera gånger.
Kan vara lönsamt enligt vad jag har läst.
- Välj gärna en cykel med några år på nacken, premien går ofta ned rejält med tiden.
- Kom ihåg att premien du betalar inte är allt. Jag hade en Fazer 600 för ett par år sedan. Skillnaden mellan helförsäkring och halvförsäkring plus självrisken gjorde att jag skulle ha kunnat vurpa för ca 11.000 kr/år utan att det gjorde någon skillnad (om jag minns rätt).

[- sNaIjK -] skrev:
Tror du det kommer blir "normaliserat"? Det var ju snarare tvärtom att moderaterna ville överföra alla kostnader i trafikförsäkringen till fordonsägarna, vilket skulle innebära i.a.f en dubblering av trafikförsäkringen.

Normaliserat=Stabiliserat, ett relativt uttryck.

Det där var väl bara ett förlslag, det gick väl inte igenom??..

maxximus skrev:
Normaliserat=Stabiliserat, ett relativt uttryck.

Det där var väl bara ett förlslag, det gick väl inte igenom??..

Sant, lär inte gå igenom sålänge sossarna sitter på makten men blir det skifte kanske det blir andra bullar ;)

Så här gör jag

Min halvförsäkring kostar 12 000kr. Jag delar upp betalningen månadsvis, altså blir det 1000kr i månaden..Det kan man leva med. Sen så har man bara mcn påställd då man kör med den. Men be alltid att dela upp betalningen. Detta kan man göra på IF eller Motorsport försäkringar.

Mr Helmut skrev:
#Väljer annan cykel
#Flyttar ut i skogen
#Försöker ordna bättre betalt arbete
#Skenförsäkrar
#Blir mer motiverad och lägger varje krona du äger på försäkring
#Ringer annat bolag

#2 Är klockrent flytta till norrland :tummenupp R1a halv 21 år 1045:- halv/månad

2fast4hjo skrev:
Jag betalar 4500 hel/hel för min 05:a. Helt okej men så är den också tjejförsäkrad.

Har uppgifter på 11000* på en sv 1000 03 och sv 650 05:a om man är kille, 31 år och har haft körkort i ca 15 år, bor på landet. Båda fallen är länsförsäkringar. IF skulle ha 29000.

Har läst att tjejer får 5 års försprång men att det är så pass mycket billigare för mig som är tjej och dessutom övningskör än en som har haft i 15 år (bor på samma ställe) är för mig helt obegripligt, dem där fem åren stämmer ju inte alls..

*hel hel
Kan vi inte göra det där inlägget till sticky snart? :hihi

Eller så köper du motard! husaberg 650-04. 24år hel/hel en lusentapp o en snusdosa :) lite skillnad mot bladen. 02:a helförs/halvår 8500 SKENFÖRSÄKRAD!

2fast4hjo skrev:
Frågar ngn så svarar jag , tar inte många sekunder att skriva. :-p

Edit..ngn som vet mer ang det där om tjejförsäkring och "fem års försprång".
Jag tror ingen på hela sh har missat vad ni betalar i försäkring.

ollesonen skrev:

Jag är 21 till hösten!

Tacksam för svar!

/ Tomas

Köp en hoj du har råd med det är väldigt enkelt.

Chii skrev:
#2 Är klockrent flytta till norrland :tummenupp R1a halv 21 år 1045:- halv/månad

spelar roll... du kan ju bara köra i augusti månad när snön försvinnit, sedan kommer snön i september igen. :hihi

jag betalar 8000:- om året, men då kan jag köra 9 månader av 12 :yoparty

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...