Känner mig lurad av Folksam - En fråga till er med kunskap inom juridik

Billigare att åka oförsäkrad än att åka med folksam för folksam tycker om att ta betalt för sina jävla skenförsäkringar som aldrig ger ut nån slant närdet väl änder nått. Oftast håller dom lång utredning som dom säger till dig vid en skada men i verkligeheten så gör dom inte ett skit mer än att sitter på sina feta arselen och lurar av nya kunder slantar.

Ett exempel, en bekant fick sin nyköpta relativt nya bil bil uppbränd efter några månader, folksam ville ha bevis för att hon inte själv bränt upp den men hon kunde inte bevisa det så efter ett halvårs bråk gick dom med att ge henne långt mycket mindre än vad den vad hon gav för den bara för hon inte kunde styrka att hon inte brände upp den själv.

Bara ett av så jävla många exempel på hur dom blåser folk så jag hatar folksam

mm folksam är dyrare men min uppfattning är att deras kunder får ersättning..

om jag inte minns helt fel så är folksam inget vinstdrivande företag som IF eller TryggHansa..
det är kunderna som är ägarna.. kommer ej ihåg vad det heter.. var så iaf för 5-10 årsedan med folksam..

om jag inte minns helt fel så är folksam inget vinstdrivande företag som IF eller TryggHansa..
det är kunderna som är ägarna.. kommer ej ihåg vad det heter.. var så iaf för 5-10 årsedan med folksam..

Nu tänker du nog på LF, Länsförsäkringar.

Ursäkta alla mina skrivfel i förra inlägget men vart väll så het av bara tanken på Folksam :mad:
Folksam inte vinstdrivande, kan inte ha varit under min vuxna tid i alla fall

Ursäkta alla mina skrivfel i förra inlägget men vart väll så het av bara tanken på Folksam :mad:
Folksam inte vinstdrivande, kan inte ha varit under min vuxna tid i alla fall

googlar man folksam + vinst så....

Folksams sakkoncern ökade sin vinst förra året med en halv miljard. Helårsresultatet blev 1,5 miljarder kronor, jämfört med en miljard året innan. ifs inte ny artikel men http://media.folksam.se/2009/02/23/sakkoncernens-vinst-2008-okade-till-15-miljarder/

det är kunderna som är ägarna

Att det är kundägt behöver ju iofs inte innebära att man inte är vinstdrivande.

- Infaxat från mobilen.

Tackar! Fast jag har iofs bott här ett bra tag men aldrig varit folkbokförd här. :)

Va bra !

Då har du ju redan blåst Folksam själv sedan innan, då är ni ju kvitt !!

Försäkringsbedrägeri borde du väl känna till om du är i branchen !!

Nog för att jag läst en del handelsrätt, men jag har inte lyckats komma fram till något bra angående detta. Det kan ses som en riktig bagatell, men jag ser det som ett rejält hån mot mig och ett behov av upprättelse från Folksam.

Det hela handlar om att jag har stått folkbokförd på landsort i smålandsskogarna under den här sommaren och har där betalat garageförsäkring på 130-140kr/mån. Nu till hösten har jag flyttat till Stockholm och valde ganska nyligen att folkbokföra mig här.

Jag vet att försäkringen på min hoj är väldigt hög i Stockholm, men antog att det fanns gränser. Men för att stilla min oro valde jag att ringa Folksam för att få klarhet i vad som gällde.

Jag frågade dem rakt på sak att jag valt att folkbokföra mig i en förort till Stockholm och undrade om det fanns något av värde som jag behövde känna till och poängterade att jag var orolig för försäkringarna. Men kundtjänsten sa att allt det där ordnade sig automatiskt och att alla ändringar kommer jag att få information om.

Med tro om att garageförsäkringen inte skulle kosta mig allt för mycket ändå, valde jag att vänta tills denna automatiska ändring skedde och antog att det skulle ske månaden efter folkbokföringen. Jag planerade ändå att sälja hojen till våren pga bristande ekonomi så jag kände mig inte allt för orolig. Men...icke så nicke!

Jag fick, någon gång i mitten-slutet av månaden ett brev där det stod att min garageförsäkring numer kostade närmare 12000kr/år. :galen dvs nästan 10gånger så dyrt som på landsbygden och att försäkringen börjat gälla från och med datumet jag ändrat folkbokföringsadress på.

När jag ringer upp dem och ställer dem mot väggen så är de som vanligt spydiga tillbaka. Jag kände mig lurad att de inte nämnde något till mig angående detta. Till saken hör att en halvförsäkring nästan skulle kosta lika mycket som hojen var värd och att en helförsäkring skulle kosta mig närmare 70000kr/år. Helt brutala summor när jag ändå haft skadefritt år.

Till frågan:

Jag har nu fått avdrag på mitt konto till Folksam under tiden jag inte hunnit säga upp försäkringen. Frågan är då om jag på något sätt kan ställa dem till svars och kräva pengar tillbaka för att de inte informerat mig om den stora ändringen när jag ändå bad om att få den informationen?

Jag har rimligtvis avtalat kontrakt för det pris de nämnde i telefon. Alla typer av ändringar kan rimligtvis inte ske utan att informera mig INNAN ändringen sker. Eller?

Med tanke på att jag jobbar med pensionsförsäkringar och vet hur Folksam lurar kunder så känns frågan viktig för mig. Jag trodde inte att jag själv skulle falla dit så enkelt och var extra observant just av den anledningen, men halkade som sagt ändå dit.

Någon som vet?

Du utelämnar väsenliga fakta för vässa argumenten för att driva din sak i bevis
Du säger att du har "stått folkbokförd på landsort i smålandsskogarna under den här sommaren"
Fråga : Var vad du skriven innan & hur lång tid är den här sommaren?

Du säger dig ha flyttat till stan till hösten & "valde ganska nyligen att folkbokföra mig här"Fråga när flyttade du hit & när folkbokförde du dig har. hur stor är glappet?

" Jag vet att försäkringen på min hoj är väldigt hög i Stockholm, men antog att det fanns gränser" Vad menar du med gränser? Undantag för dig?

" Men för att stilla min oro valde jag att ringa Folksam för att få klarhet i vad som gällde." Vad frågade du ? Det logiska vore att fråga om premien, eller? Hur betalade du premien års/halvårs/kvartals el månads vis?

" Men kundtjänsten sa att allt det där ordnade sig automatiskt och att alla ändringar kommer jag att få information om."
Ja du får hem ett nytt avtal med försäkringens premie & omfattning. Vilket du mycket riktigt fick när du väl skrev dig i Stockholm & att det datumet gäller som års förfallodag dvs. då du tidigast kan säga upp eller ändra försäkringen.

Kundtjänst är en upplysnings service, de kan i listor lätt se din premie, men i struliga fall tas beslutet av en försäkrings handläggare.

Förövrigt - när man ingår ett avtal har man en skyldighet att förvissa sig om vad som gäller & fattar man inte, ska försäkrings bolaget i detta fallet upplysa dig om det du inte förstår.

Missförstå mig rätt med men din story verkar sakna väsentliga delar, som du utelämnat, medvetet eller ej.
Flytten till Stockholm & tiden för folkbokföring, glappet där emellan.
Kontakten med Folksam där du frågar om allt, utom det väsentliga - premien.
Jag tror att du sköt på att skriva dig i Stockholm in i det längsta, av ekonomiska skäl ( billig bonn försäkring)
Jag köper inte storyn om kontakten med kundtjänst på Folksam, då de var femte minut får samtal om premie kostnad ( även om det är som du säger, så har du lik förbannat ett ansvar att läsa de avta du får hemskickade?).
Du är väl inte så naiv så att du hävdar att en uppgift från kundtjänst skulle friskriva dig från ditt ansvar när du ingår ett skriftligt avtal. Det är svart på vitt som gäller.

Jag tror att du tog rövare, då priskskillnaden var så stor 120 till 1000kr/mån & du torskade.

Nej detta är ett bevis på vad som händer när snålheten (smålänning) bedrar visheten. 12 000 för en garage försäkring är inget ockerpris
Jag gillar inte Folksam bl.a. sedan de avslutad SMC försäkringen, av ren girighet, Men i detta fall verkar de ha behandlat dig juste & vad jag förstår avslutat avtalet i förtid till din förmån.
Svar på dina frågor: Nej, Nej & Trist

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...