De var som tusan
Johan Stigefelt officiell Honda-förare i roadracing-VM
För första gången i modern tid finns ett svenskt och officiellt fabriksuppbackat team med i roadracing-VM.
Det är Johan Stigefelt och hans Stiggy Motorsport som blir officiellt Honda-team i årets Superbike-VM. Det ger svensken och hans team möjligheten att aspirera på pallplatser.
Nyheten tillsammans med att två andra nordiska förare; dansken Robbin Harms och finnen Tatu Lausletho, ingår i förarkonstellationen för Stiggys team 2006 presenterades under den pågående MC-mässan i Göteborg.
- Jag har slitit ont i många år för att komma hit. Efter en fantastisk lärosäsong i Super Sport 600 är nu siktet inställt på pallen, säger Johan Stigefelt som i fjol gick från 250-klassen i MotoGP till Superbike-VM och klassen Super Sport 600.
Det blev en mycket framgångsrik säsong för Stigefelt. Han slutade elva i VM, trots att han knappt innan första VM-deltävlingen kört standardmotorcykel.
- Egentligen skulle jag nog ha gjort klassbytet redan till säsongen 2004, men jag valde att stanna kvar i MotoGP, berättar Johan vidare och understryker att i Superbike är materialet inte lika avgörande som i MotoGP.
Men han ser en klar konkurrensfördel i att vara officiell Honda-förare och team.
- Vi får tillgång till det allra senaste både inom material och teknisk information. Vi ges också möjlighet att testa mer, nämner han som två viktiga fördelar med att vara fabriksuppbackad.
I fjol slutade Stiggy Motorsport femma i teammästerskapet, vilket inneburit att de även utsetts till säsongens rookieteam. Det innebär i sin tur en rad förmåner i samband med VM-tävlingarna som depåbox och transporter.
När säsongen startar i Qatar den 25 februari, ställer Stiggy Motorsport upp med tre förare. Utöver Johan är det dansken Robbin Harms och finnen Tatu Lausletho. Den 22 årige finnen blev europamästare 2004 och tia i fjolårets VM, medan den 23-årige dansken slutade på trettonde plats under sin debutsäsong.
- Sammantaget är vi ett mycket starkt team. Två unga, heta förare och jag med min rutin. Det lovar gott, avslutar en mycket nöjd och tävlingssugen Johan Stigefelt.