Silly Season 2019

Att Lorenzo går in på ny hoj och sätter snabbare tider än Petrux som går in på sin tredje säsong med fabriksducati hade varit rätt illa kan jag tycka, även om det kanske är så att Petrux för första gången rullar med den coola växellådan som bara fabriksteamet har (någon som vet?). Jag är inte ett dugg förtjust i att Ducati valde att signa Petrucci som ersättare för Lorenzo, under 2018 fick han ett enda podium och inga poles med en hoj som samtidigt vann flera race i rad. Om något kastar jag bajs på Petrucci snarare än Lorenzo :fakta

Då är jag med på noterna :tummenupp
Hade varit intressant att veta de exakta skillnaderna mellan ducces fabriksteam och övriga duccar.
Bautista gjorde ju en avsevärt mycket starkare insats när han hoppade in på Lorenzos hoj, om det var ren tillfällighet eller om hojen är så mycket bättre än vad han satt på har jag ingen aning om, men hade varit kul att veta.
 
Då är jag med på noterna :tummenupp
Hade varit intressant att veta de exakta skillnaderna mellan ducces fabriksteam och övriga duccar.
Bautista gjorde ju en avsevärt mycket starkare insats när han hoppade in på Lorenzos hoj, om det var ren tillfällighet eller om hojen är så mycket bättre än vad han satt på har jag ingen aning om, men hade varit kul att veta.

Bara att läsa äldre artiklar om hur Desmosedicin var då om du är nyfiken. Bautista körde en 2016 i Angel Nieto (tror jag). Miller körde en 2017-modell i Pramac denna säsongen och har nu en 2019, enl. honom är 2019-hojen helt annorlunda och måste också köras på ett annat sätt. Exakt vad som är annorlunda är det väl dock få utanför teamen som vet.

https://www.crash.net/motogp/news/911482/1/miller-every-time-i-jump-it-i-go-faster


-edit- här är några specifika exempel på nya delar som Ducati testar på 2019-hojen.
https://www.crash.net/motogp/news/911507/1/ducati-trials-new-rear-seat-swingarm-bar
 
Last edited:
Bara att läsa äldre artiklar om hur Desmosedicin var då om du är nyfiken. Bautista körde en 2016 i Angel Nieto (tror jag). Miller körde en 2017-modell i Pramac denna säsongen och har nu en 2019, enl. honom är 2019-hojen helt annorlunda och måste också köras på ett annat sätt. Exakt vad som är annorlunda är det väl dock få utanför teamen som vet.

https://www.crash.net/motogp/news/911482/1/miller-every-time-i-jump-it-i-go-faster


-edit- här är några specifika exempel på nya delar som Ducati testar på 2019-hojen.
https://www.crash.net/motogp/news/911507/1/ducati-trials-new-rear-seat-swingarm-bar

Intressant läsning, tack! :tummenupp
 
Jaha vilken håla kröp han upp ifrån eller vad är det jag har missat?
View attachment 446437

Hans bästa varv första dagen kom då han låg bakom Petrucci...
Sen är det väl så att satellithojarna inte testar nya delar utan får den gamla fabrikaren och "bara" behöver hitta en setup.

Vet att Miller var lyrisk över att få en hoj med kolfibergafflar då det tog bort problemet han haft med framdäcket hela säsongen. Tittar man på hans krascher så är det nästan enbart framhjulssläpp in i böj.
 
Jag skulle akta mig att förringa Nakagamis prestation. Hans varvtider har legat konstant i toppen under hela testen och hans bästa varvtid sattes när han var helt ensam på banan. Satellitteamen (om det ens finns några sådana längre...?) testar i princip lika mycket nytt som fabriksteamen, men av förklarliga anledningar lite mer under medias radar. En del av förklaringen till denna prestanda är skillnaden mellan två generationer chassien och två generationer fjädring och just Nakagami brukar vara stark under vintertester på Jerez (jag har för mig att han dominerade samtliga Moto2-tester på Jerez innan hans sista Moto2-säsong).
 
För de som absolut vill jämföra MotoGP, WSB och "nya" Moto2 så är ju denna vecka en av de bättre jämförelserna då alla klasser varit på samma bana med två dagars mellanrum och hyfsat likvärdigt väder.

Om man använder MotoGP's "resultatlista" så hade Jonny Rea klämt in sin WSB-hoj på tolfte plats med kvaldäck och på tjugonde plats med racedäck medans Luca Marini hade satt sin Moto2-hoj på tjugofjärde plats mellan Oliveira och Baiocco. Som vanligt inga kvaldäck i vare sig MotoGP eller Moto2.

Alltså,

MotoGP 1.37.9
WSB 1.38.7 / 1.40.0
Moto2 1.41.5
 
Last edited:
Jag skulle akta mig att förringa Nakagamis prestation. Hans varvtider har legat konstant i toppen under hela testen och hans bästa varvtid sattes när han var helt ensam på banan. Satellitteamen (om det ens finns några sådana längre...?) testar i princip lika mycket nytt som fabriksteamen, men av förklarliga anledningar lite mer under medias radar. En del av förklaringen till denna prestanda är skillnaden mellan två generationer chassien och två generationer fjädring och just Nakagami brukar vara stark under vintertester på Jerez (jag har för mig att han dominerade samtliga Moto2-tester på Jerez innan hans sista Moto2-säsong).

Ja det verkar vara stor skillnad mellan årsmodell 17 och 18 på hondan. Var inte för att förringa hans prestation utan ett förtydligande men dag 2 gjorde han det själv.
Har egentligen alltid gillat honom och även Morbidelli men Nakagami var ju som en jojo i moto2 medans han varit mkt mer stabil i mgp.
 
Han hade tyvärr inte något av de bättre teamen under sin tid i Moto2. Utan att baktala någon så tror jag att han hade tagit betydligt fler segrar i ett proffsigare team.
 
Angående det där med Ducati och Lorenzos tank, så sa Neil Spalding en hel del intressant och nya saker som jag inte tidigare visste. Men för oss utomstånde såg det ut som att de bytte ut en plastbit på tanken, men i själva verket var det mycket mer än så som gjorde skillnaden. Bland annat en helt ny ram.
 
Dall'Igna tycker man skall fundera på en kombinerad vikt för förare+MC.

Vem skulle det isf gynna? :va
Är ju varken bra att vara för tung (Petrux) eller för lätt (Ped).
Gissar att det kan vara bra att vara lätt för då kan man ju fördela barlasten där man vill ha den.
Om nu inte platsen för extra vikter bestäms av reglementet.

Svårt att avgöra om det blir bu eller bä.
 
Dall'Igna tycker man skall fundera på en kombinerad vikt för förare+MC.

Vem skulle det isf gynna? :va
Är ju varken bra att vara för tung (Petrux) eller för lätt (Ped).
Gissar att det kan vara bra att vara lätt för då kan man ju fördela barlasten där man vill ha den.
Om nu inte platsen för extra vikter bestäms av reglementet.

Svårt att avgöra om det blir bu eller bä.

Är det inte lättare köra en lätt hoj ?
Är det inte lättare för en tung och stor och stark hen att slänga runt en lätt hoj
än det är för en lätt och liten och svag hen att slänga runt en tung hoj.

Jfr bänkpress, ju mer du väger dessto mindre behöver du pressa för seger för det är den sammanlagda vikten av dig själv plus skivstången som vinner ! :D
https://duckduckgo.com/?q=tommy+rundqvist&t=h_&ia=videos&iax=videos&iai=yiqxvfxcyi0
https://www.sydsvenskan.se/2018-12-13/staffanstorpsbo-ar-ny-varldsmastare-i-bankpress
Tycker det låter som Ducati har en intressant tung förare under övervägande.
 
Last edited:
Är det inte lättare köra en lätt hoj ?
Är det inte lättare för en tung och stor och stark hen att slänga runt en lätt hoj
än det är för en lätt och liten och svag hen att slänga runt en tung hoj.

Jfr bänkpress, ju mer du väger dessto mindre behöver du pressa för seger för det är den sammanlagda vikten av dig själv plus skivstången som vinner ! :D
https://duckduckgo.com/?q=tommy+rundqvist&t=h_&ia=videos&iax=videos&iai=yiqxvfxcyi0
https://www.sydsvenskan.se/2018-12-13/staffanstorpsbo-ar-ny-varldsmastare-i-bankpress
Tycker det låter som Ducati har en intressant tung förare under övervägande.

Tror du missuppfattat bänkpress/styrkelyft lite...
Man väger in i en viktklass, sedan vinner den som lyfter tyngst vikt i den viktklassen.
Lyfter två lyftare i samma viktklass lika mycket så vinner den som väger mindre.
 
Så tillbaka till någon slags topic. Vem blir årets rookie 2019 och för att krydda till det lite, vilket team innehållande en rookie blir det bästa?

Min röst går självklart till min nya favoritförare Joan Mir och hans team Suzuki.

Vad tror ni?
 
Last edited:
Så här på förhand och sett enbart till förarna utan någon tanke på maskinmaterialet så känns det som en gissning mellan Mir och Bagnaia.

Mir visade vilken talang han är och vilken racecraft han besitter då han lekte med alla andra i Moto3 2017. Å andra sidan hade han ganska svårt att komma till rätta med en hel del saker under sin enda säsong i Moto2.

Bagnaias karriär är ju precis tvärt om. Endast två vinster på fyra säsonger i Moto3, men på betydligt sämre material än Mir. Däremot väldigt dominant under sin andra säsong i Moto2, där den första ju låg på ungefär samma nivå som Mir.

För mig känns Quartararo och Oliveira iskalla i jämförelse med Bagnaia och Mir. Ingen av dem har hållit samma höga nivå och den gångna säsongen i Moto2 var ju liksom upp till bevis, men det ville sig ju inte riktigt för någon av dem och allt detta kan definitivt inte skyllas på maskinmaterialet.
 
Jag ser nog kanske Bagnaia som den bäste rookien i år.
Jag tror rookie-ligan slutar så här efter säsongen (tight mellan de första tre sedan ett hopp):
1. Bagnaia
2. Mir
3. Quatararo
4. Oliveira

Jag tycker det är den mest talangfulla rookie-ligan på länge så det blir spännande att följa. :)
Ingen tvekan om att Oliveira sitter på sämsta materialet så det blir svårt att värdera honom gissar jag.
Alla de andra tre sitter ju på riktigt bra material vilket är skit-kul rent ut sagt. :tummenupp
 
Jag ser nog kanske Bagnaia som den bäste rookien i år.
Jag tror rookie-ligan slutar så här efter säsongen (tight mellan de första tre sedan ett hopp):
1. Bagnaia
2. Mir
3. Quatararo
4. Oliveira

Jag tycker det är den mest talangfulla rookie-ligan på länge så det blir spännande att följa. :)
Ingen tvekan om att Oliveira sitter på sämsta materialet så det blir svårt att värdera honom gissar jag.
Alla de andra tre sitter ju på riktigt bra material vilket är skit-kul rent ut sagt. :tummenupp

Ja huruvida det blir Bagnaia eller Mir är nog den stora frågan och om Quartararo kan blanda sig i den striden för Oliveira är solklart sist.
 
Mir visade vilken talang han är och vilken racecraft han besitter då han lekte med alla andra i Moto3 2017. Å andra sidan hade han ganska svårt att komma till rätta med en hel del saker under sin enda säsong i Moto2.

Hur mycket tror du att teamets tämligen ostabila situation under förra säsongen kan ha påverkat hans prestationer? Inte för att användas som någon ursäkt, men kanske som en förklaring till den där dippen som kom någon gång i mitten av säsongen. Eller förarna är i regel hyggligt immuna mot den typen av tumult?
 
Mir visade vilken talang han är och vilken racecraft han besitter då han lekte med alla andra i Moto3 2017.
Så gjorde Johann Zarco i Moto2 och till en början åkte han väldigt fort också på MotoGP-hojen.
Därefter har det gått trögare, några tankar om varför?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top