Silly Season 2019

Baksidan av myntet blir då att hoppet i körstil mellan Moto3 och Moto2 blir ännu större.
 
Undrar vad Dorna själva tycker är en "lagom" tidslucka mellan klasserna? :va
2sec, 5sec, 7sec?
Det känns kanske ändå viktigare att förbereda Moto2-förare för MotoGP än Moto3-förare för Moto2?
Steget för de få som går från Moto3->MotoGP är ju ändå lika långt då som nu.
 
Tycker ni ser tidskillnaderna i fel perspektiv.

Jag ser skillnaden som en stigande skala i pengar. Från början kostar en sekunds förbättring X-miljoner sen kostar 0,5s samma pengar för att till slut bli att man lägger ner samma belopp på 0,1s...

Det finns liksom inga genvägar och för eliten tror jag skillnaderna i sekunder är som avgrunder medans andra bara tänker "hur svårt kan det vara att bromsa lite senare".
 
Tycker ni ser tidskillnaderna i fel perspektiv.

Jag ser skillnaden som en stigande skala i pengar. Från början kostar en sekunds förbättring X-miljoner sen kostar 0,5s samma pengar för att till slut bli att man lägger ner samma belopp på 0,1s...

Det finns liksom inga genvägar och för eliten tror jag skillnaderna i sekunder är som avgrunder medans andra bara tänker "hur svårt kan det vara att bromsa lite senare".

Så är det ju förstås men reglementet spelar ju också in.
Man kanske skulle kunna göra reglementet för Moto2 på ett sådant sätt att det, förhållandevis billigt, ändå går snabbare än MotoGP?
Jag tror ändå Dorna vill hålla ett visst gap mellan klasserna även tidsmässigt.
 
Så är det ju förstås men reglementet spelar ju också in.
Man kanske skulle kunna göra reglementet för Moto2 på ett sådant sätt att det, förhållandevis billigt, ändå går snabbare än MotoGP?
Jag tror ändå Dorna vill hålla ett visst gap mellan klasserna även tidsmässigt.

Att dorna vill hålla ett gap är solklart men det får varken vara för stort eller litet.

Jag tror att man skulle kunna gör moto2 ännu snabbare utan alltför mycket prisökning men tror att du kommer till en gräns där allt blir skitdyrt helt enkelt. Det är ju fortfarande teamen med mest pengar som kommer först så den biten kommer nog aldrig ändras.
 
Att dorna vill hålla ett gap är solklart men det får varken vara för stort eller litet...

Precis, och det var lite det jag var ute efter.
Vad är ett bra gap mellan klasserna?

Ja, pris-prestanda kurvan blir nog alltid mer eller mindre exponentiell oavsett reglemente.
 
Vad tror ni om Losail då? Känns lite sent att skapa en egen tråd eller?

Tror såhär:
1. Dovi
2. Viñales
3. Marquez

Hoppas såhär:
1. Rins
2. Dovi
3. Viñales
 
Huvudsaken att ingen skadade sig och att Jerez depåbyggnad fortfarande är intakt. Det kanske finns en anledning till att MotoE hamnade i en temporär byggnad på parkeringen utanför museet...?
 
Skönt att ingen blev skadad.
Otroligt trist för hela satsningen. :(
Får se om utredningen kommer fram till orsaken (även om vi nog kan gissa).
Hade sett fram emot att se detta spektakel.
 
Jag ser fram emot den kommande miljöutredningen av MotoE-säsongen...Hur mycket har utsläppen från själva hojarna minskat...? Jämfört med samma körtid - en haltimme per dag, kanske tio dagar hittills - med riktiga MotoGP-hojar...? Kommer rökpelaren från batteriladdarens enorma dieselgenerator att räknas med...? Kommer rökgaserna från brinnande lithium, kolfiber och gummi att räknas med...? Kommer utsläppen från den framskyndande brandbilen i Jerez att räknas med...?
 
Jag ser fram emot den kommande miljöutredningen av MotoE-säsongen...Hur mycket har utsläppen från själva hojarna minskat...? Jämfört med samma körtid - en haltimme per dag, kanske tio dagar hittills - med riktiga MotoGP-hojar...? Kommer rökpelaren från batteriladdarens enorma dieselgenerator att räknas med...? Kommer rökgaserna från brinnande lithium, kolfiber och gummi att räknas med...? Kommer utsläppen från den framskyndande brandbilen i Jerez att räknas med...?

Såg att det officiellt hävdades att ingen hoj var ansluten till laddning och att det inte var i ett batteri eller hoj som branden startade.

För mig låter det som en lögn. Är ingen expert men borde vara betydligt troligare att det blev kortslutning i ett batteri än i själva byggnaden. Passar dock dåligt den officiella bilden av dessa miljövänliga jesus-fordon som ska rädda världen.
Ska bli ”intressant” att se vad som händer när någon av dessa kraschar i år. När Hammond voltade en potent batteridriven Rimac i ”The Grand Tour” som lär den ha brunnit i tre dagar efteråt.
 
Såg att det officiellt hävdades att ingen hoj var ansluten till laddning och att det inte var i ett batteri eller hoj som branden startade.

För mig låter det som en lögn. Är ingen expert men borde vara betydligt troligare att det blev kortslutning i ett batteri än i själva byggnaden. Passar dock dåligt den officiella bilden av dessa miljövänliga jesus-fordon som ska rädda världen.
Ska bli ”intressant” att se vad som händer när någon av dessa kraschar i år. När Hammond voltade en potent batteridriven Rimac i ”The Grand Tour” som lär den ha brunnit i tre dagar efteråt.

Tydligen höll man på och laddade batteriet i den laddare som ska ladda hojarnas batterier. Dvs ungefär som modellflygare, har tex ett laddat golfbilbatteri med sig på flygfältet för att snabbt kunna ladda om batteriet i drönaren / modellflygplanet.

"The source of the short circuit has yet to be identified but, once the fire broke out, it ignited the high-density battery which is part of the high-performance charger used at MotoE™ events."

Och så blev det en kortslutning någonstans, var vet man inte !
(Mitt grundtips är kortslutning i batteriet i batteriladdaren)
https://www.expressen.se/kvallsposten/modembrand-forstorde-villa-foretag-kravs-pa-3-miljoner/
https://www.nyteknik.se/fordon/batterier-i-elcykel-orsak-till-stor-husbrand-6937153
https://macworld.idg.se/2.1038/1.705890/apple-store-utrymd-efter-pastadd-batteribrand
 
Last edited:
Såg att det officiellt hävdades att ingen hoj var ansluten till laddning och att det inte var i ett batteri eller hoj som branden startade.

För mig låter det som en lögn. Är ingen expert men borde vara betydligt troligare att det blev kortslutning i ett batteri än i själva byggnaden. Passar dock dåligt den officiella bilden av dessa miljövänliga jesus-fordon som ska rädda världen.
Ska bli ”intressant” att se vad som händer när någon av dessa kraschar i år. När Hammond voltade en potent batteridriven Rimac i ”The Grand Tour” som lär den ha brunnit i tre dagar efteråt.

Sån där batterier är lömska och han börja brinna timmar eller dagar efter att de bli it skadade. Skadan kan vara från felaktig laddning eller mekaniska skador.
 
Last edited:
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top