Silly Season 2019

Kul! Vore kul att få tillbaka Folger! :)

Vad händer med Luhti nu när Marc VDS lägger ner?
Samma sak med Bautista och Abraham?
 
Luthi har en hel trave med anbud från olika Moto2-team och hans nuvarande team lär väl vara ett av dem. Han är ju bevisligen en kompetent Moto2-förare, men anpassningen till Michelins framdäck har inte fungerat för honom. Chefsmekaniker Gilles Bigot lär dock inte följa med då ihärdiga rykten redan länkar honom till Quartararo på den kvarvarande Yamahan. Grodätare har en tendens att vilja umgås med likasinnade...

Abraham och Bautista får svårt att hänga kvar i MotoGP då antalet "köpeplatser" ju decimeras med två till nästa säsong och platserna hos Avintia ju redan är betalda (om det teamet har ekonomi att fortsätta, det vill säga). Bautista har nog inte så mycket att välja bland, att döma av hans prestanda nu senast. Under de sista tio åren har han ju bara gjort bra race när han är i desperat nöd att hitta nytt jobb...
 
Luthi har en hel trave med anbud från olika Moto2-team och hans nuvarande team lär väl vara ett av dem. Han är ju bevisligen en kompetent Moto2-förare, men anpassningen till Michelins framdäck har inte fungerat för honom. Chefsmekaniker Gilles Bigot lär dock inte följa med då ihärdiga rykten redan länkar honom till Quartararo på den kvarvarande Yamahan. Grodätare har en tendens att vilja umgås med likasinnade...

Abraham och Bautista får svårt att hänga kvar i MotoGP då antalet "köpeplatser" ju decimeras med två till nästa säsong och platserna hos Avintia ju redan är betalda (om det teamet har ekonomi att fortsätta, det vill säga). Bautista har nog inte så mycket att välja bland, att döma av hans prestanda nu senast. Under de sista tio åren har han ju bara gjort bra race när han är i desperat nöd att hitta nytt jobb...

Tack, som alltid intressanta svar!
 
Luthi har en hel trave med anbud från olika Moto2-team och hans nuvarande team lär väl vara ett av dem. Han är ju bevisligen en kompetent Moto2-förare, men anpassningen till Michelins framdäck har inte fungerat för honom. Chefsmekaniker Gilles Bigot lär dock inte följa med då ihärdiga rykten redan länkar honom till Quartararo på den kvarvarande Yamahan. Grodätare har en tendens att vilja umgås med likasinnade...

Abraham och Bautista får svårt att hänga kvar i MotoGP då antalet "köpeplatser" ju decimeras med två till nästa säsong och platserna hos Avintia ju redan är betalda (om det teamet har ekonomi att fortsätta, det vill säga). Bautista har nog inte så mycket att välja bland, att döma av hans prestanda nu senast. Under de sista tio åren har han ju bara gjort bra race när han är i desperat nöd att hitta nytt jobb...

Verkar som att många team har problem med finanserna. Ökade inte dorna pengasupporten rejält nyligen till independent teamen? Jag förstod det som att teamen som hade gridplats i motogp hade en guldgruva.
 
Gridplatserna är värda en hel del stålar, i alla fall den dag någon annan vill ta över dem. Men det betyder inte att tillvaron för teamen långt bak i kön är en guldgruva. Dornas "startpeng" täcker bara en del av den budget som krävs för att driva ett team en hel säsong. Det mesta av budgeten kommer ändå från teamets egna sponsorer och det verkar alltid finnas frågetecken kring detta när det gäller små spanska team långt bak i kön då dessa har förtvivlat lätt att hamna i onda cirklar.

Ofta är förklaringen så enkel som att man drar igång säsongen utan att ha ekonomisk täckning för hela säsongen. Suspekta sponsorer betalar sällan hela sponsorbeloppet på en gång och ganska ofta strular de med utbetalningen av sponsorpengarna, ibland redan efter några enstaka race, ibland för att de var under intryck att de skulle sponsra någon som vinner race och inte ett skitteam längst bak.

För lite pengar in betyder också för lite pengar ut och ganska snabbt hamnar man på svarta listor hos sina underleverantörer av motorcyklar, bromsar, fjädring med mera. Eftersom detta är en professionell och affärsmässig bransch där man betalar för sin prestanda så leder detta knappast till förbättrad prestanda och därmed blir resultaten ännu sämre och sponsorernas intresse ännu lägre och så är man helt plötsligt inne i en ond cirkel som är mycket svår att bryta.

Lustigt nog så brukar det dock aldrig gå någon nöd på ägarna till dessa team. Trots att mekanikerna inte har fått lön på tre månader och trots att Brembo hotar med att ta tillbaka bromsarna som skulle ha varit betalda för ett halvår sedan så åker de ändå omkring i sin Bentley, ofta med en Rolex på varje arm...
 
Last edited:
Och Bautista till Ducati WSBK istället för Melandri, kan nog bli rätt giftig där. Ska bli kul att se.
 
Kommer ta mycket längre tid att hoja till Mexico.

Ja. Jävligt kul för de som jobbar med MotoGP. Åka till en stad som har 25.000 mord per år. Banan förvisso inuti en så kallad "gated community", men bara trehundra hotellrum inom samma community när det skulle behövas uppemot femtusen. Alltså hamnar merparten utanför, i områden där man rekommenderas att alltid färdas i grupp med poliseskort och där man rekommenderas att fråga hotellreceptionen efter ett rum på den nedersta våningen, eftersom Panco Villa hög på droger gärna slänger iväg ett skott mot vem som helst som syns i ett fönster högt upp...

Tolv personer som jobbar inom F1 tyckte säkert att det var lattjolajbans när de hamnade i bakhåll och blev rånade längs vägen till banan.
 
Ja. Jävligt kul för de som jobbar med MotoGP. Åka till en stad som har 25.000 mord per år. Banan förvisso inuti en så kallad "gated community", men bara trehundra hotellrum inom samma community när det skulle behövas uppemot femtusen. Alltså hamnar merparten utanför, i områden där man rekommenderas att alltid färdas i grupp med poliseskort och där man rekommenderas att fråga hotellreceptionen efter ett rum på den nedersta våningen, eftersom Panco Villa hög på droger gärna slänger iväg ett skott mot vem som helst som syns i ett fönster högt upp...

Tolv personer som jobbar inom F1 tyckte säkert att det var lattjolajbans när de hamnade i bakhåll och blev rånade längs vägen till banan.

Så... hur kan man ens överväga Mexicos bana som ett alternativ? Då måste ju nästan Falkenbergs lilla bana vara mer lockande.
 
25000 mord gällde hela Mexiko och gränstrakterna är värre drabbade än huvudstan, men det är inget myspys med stor fattigdom och knarkkarteller
 
Så... hur kan man ens överväga Mexicos bana som ett alternativ? Då måste ju nästan Falkenbergs lilla bana vara mer lockande.

För att någon från Mexico City betalar mer än Falkenberg.

Den exakta dealen är lite olika för olika GP'n och bara känd för Dornas inre krets, men man kan säga att alla banor som håller ett MotoGP betalar en ganska hyfsad summa för denna "rättighet" till Dorna. I utbyte får man behålla intäkter från publik, parkering, hamburgare, pilsner med mera. Således uppstår budgivning om de GP'n som finns tillgängliga och då är det lätt att inse att ställen med stort publikunderlag och stora sponsorer kan bjuda högre.

För inte så länge sedan gick ju ett GP i Rio och jag har två kollegor som blev just rånade längs vägen till banan under ett av dessa. Pistol mot pannan och hit med plånkan, ungefär. Den asiatiska sidan av Istanbul var inte heller väldans mysig. Så visst har både MotoGP och F1 besökt ställen man kanske inte skulle besöka som turist.
 
25000 mord gällde hela Mexiko och gränstrakterna är värre drabbade än huvudstan, men det är inget myspys med stor fattigdom och knarkkarteller

Det är en skitstad. En av mina nära vänner bor där och en bekant till henne blev nedstucken när han kom upp från tunnelbanan i en relativt central och ”säker” del. För typ 300 pesos (150 spänn).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top