Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
korvgubbe skrev:....eller varför inte göra som den ende forskaren i panelen föreslog.
Man presenterar båda teorierna och därefter går man igenom på vilka grunder man finner stöd för dessa teorier. Jag gissar att schemat skulle se ut som följande:
Lektion 1: Skapelseberättelsen
- Bibel och "Gud" säger att det är så! punGt
Lektion 2-4: Evolutionslära
- Denna vecka pratar vi om Darwin och hans teorier
Lektion 4-12: Evolutionslära
- Dessa lektioner talar vi fossil och kol 14 o.s.v.
Lektion 12-20:
- Universum, big bang, planetbildning o.s.v.
Lektion 20 - (hur många biologilektioner har vi på oss?)
o.s.v. o.s.v.
Chris Ash skrev:Eller så inser man att dessa båda "teorier" inte på något sätt är oförenliga med varandra eller försöker förklara samma saker.
korvgubbe skrev:Att däremot lära ut en bokstavstolkning av skapelseberättelsen på biologin ser knappast jag som ett framsteg i skolan...
Markus skrev:Men att fortsätta med bokstavstolkningen av Darwin är okidoki-filibilioki eller?
/Flanders
korvgubbe skrev:Vad vill du lära ut istället för det vetenskapen visar?
Markus skrev:Jag tycker man skall presentera de olika teorier som finns, inte bara de som för tillfället råkar vara modernast i vår lilla del av världen.
Och vad vetenskapen visar beträffande liv på jorden är teorier som är ungefär lika luddiga som olika religioner.
Markus skrev:

korvgubbe skrev:Tar det som en komplimang!![]()

bonny skrev:...att jämställa det med vetenskap är ju bara nonsens.
Faktum är att det ju finns vissa "relger" för vad som är god vetenskap, bl.a att man publicerar sin forskning på ett öppet sätt, bl.a. vilken annan forskning man bygger sin teori på, och uppmuntrar till ifrågasättande av sina teorier. Det är väl därför man föredrar den så kallade hypotetisk deduktiva modellen och man är inom vetenskapen rätt noga med att man inte kan bevisa att någonting är sant i alla situationer. Och det är den viktiga skillnaden mellan vetenskap och kreationism: Kretionismen utgår från ett svar och accpeterar det som de anser stöttar det medan de diskvalificerar allt som inte gör det, ofta utan att de menar att de behöver förklara denna diskvalifikation. (påminner konstigt nog om argumentet; eftersom han är kommunist har han fel...Markus skrev:Det finns ju inget bevis för något utav det (skapelseberättelsen eller evolutionsteorin), därför borde det vara upp till var och en att få bilda sin egen uppfattning.
EDIT:
Det är naturligtvis upp till var och en redan idag, men de olika teorierna borde få mer jämställt med utrymme eftersom ingen faktiskt vet i dessa frågor, till skillnad från i stort sett alla annan vetenskap.
)
korvgubbe skrev:Ah.. syftar du på intelligent design som de så fint har börjat kalla det?!
Markus skrev:Det finns ju inget bevis för något utav det (skapelseberättelsen eller evolutionsteorin), därför borde det vara upp till var och en att få bilda sin egen uppfattning.
EDIT:
Det är naturligtvis upp till var och en redan idag, men de olika teorierna borde få mer jämställt med utrymme eftersom ingen faktiskt vet i dessa frågor, till skillnad från i stort sett alla annan vetenskap.
Markus skrev:Jag tycker man skall presentera de olika teorier som finns, inte bara de som för tillfället råkar vara modernast i vår lilla del av världen.
Och vad vetenskapen visar beträffande liv på jorden är teorier som är ungefär lika luddiga som olika religioner.
Stortryne skrev:Din svaga punk är just att rymden är oändlig. Det finns alltså oändligt mycket plats för de här gröna typerna att husera på. Gröngubbstätheten i universum blir då oändligheten delat med oändligheten, och det talet går inte att definiera med jordisk matematik (för tillfället).
Vad förvånad jag blev av att det åter blev en diskussion om vem jag är och vad jag gör...Markus skrev:Vad mycket text, och mest till mig.![]()
Är du forskare också?

bonny skrev:Vad förvånad jag blev av att det åter blev en diskussion om vem jag är och vad jag gör...![]()
bonny skrev:(påminner konstigt nog om argumentet; eftersom han är kommunist har han fel...)
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |
|
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
|
|
Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”
Harley‑Davidson drar igång ... |
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |