Shells V-power

Kikar man på databladen så har både OkQ8 och VPower samma undre gräns på oktantalet. Spridningen på oktantalet är således större i VPower än i OkQ8'as bensin - eller så garderar man sig för mackar ute i glesbygden där man fyller på Din-X 98 oktan i Shells bensintankar.

Nån som prövat och känt nån skillnad eller blir man skinnad på 1 kr/litern mer än vanlig 95 oktan? =)

Skinnad blir man alltid, men jag har känt stor skillnad. En känsla av lycka efter reducering av "avfall" som sitter på insugsventilerna. Med 95-soppan fick jag avlagringar på ventilerna efter några hundra mil. Flera andra Aprilia-nissar rapporterar samma sak. Det är väl kanske främst med insprutningsmotorer och när soppan sprutas på tallriken, som problemen uppstår.

Avlagringar på ventilerna reducerar motoreffekten eftersom det stör flödet och VE (fyllnadsgrad) blir upp till 15% lägre (enligt en artikel i en bok om insprutning).

Om man sedan löser det genom att blanda i något vettigt själv eller använda V-power spelar kanske mindre roll. Och andra sidan kanske egeninblandning av tvättmedel sänker oktanen vilket är dumt om man ska gasa mycket. (Vet inte hur det ligger till med det) I mitt fall blir V-power en självklar kandidat.

Dessutom tar jag ut något mer effekt ur motorn än orginal och har ett högre förbränningstryck. Det borde innebära att jag borde kompensera något genom att använda ett högre oktantal, även om det kanske blir lite overkill.

Last edited:
Jag har alltid haft förgasarhojar. På ett sätt är jag tacksam att det går att köpa 98 och 99-V-power. Ty då kan man fortfarande bygga gatmotorer som har så högt komp/tändning att de ligger på en högre gräns än 95-gränsen.
Men problemet med hojar med så liten tank som min är att lägga på minnet vilka mackar som har 98/99 på separat pistolmunstycke, ty annars får man först ca 4 L 95 eftersom det sannolikt är vad standardkunden innan som regel har tankat.
Grisar som lade ner Shell på Strandvägen, perfekta pumpar för rödljusåka inne i stan :mad:

Klipp naglarna, snagga håret och sätt er på dass innan ni sticker ut och kör hoj så har ni säkert sparat 1 kg eller 2. Kanske kan jämföras med att köpa Shells V-power. Lika mycket "körkänsla" och dessutom billigare :D

Jag såg ett test på TV där dom tog tre olika bilar, en standard snik en o två lite värre standard bilar, o sen bromsades dom först med vanlig 95 sen med en en ett annat hög effekts bränsle (kommer ej ihåg vilket) o sist V-Power, på snik bilen var skillnaden försumbar men på den värsta bilen med turbo var det en vis skillnad o V-Power gav mest, sen om det är så det märks är svårt att säga men en viss ökning var det.

Som var sponsrat av Shell :rolleyes:

Hur skulle min crf500 reagera på V-power DR bike?

(ca:12.5:1 i comp)

Högst troligen inte alls.
Men...12,5:1 säger mig att den oxå troligen kan ligga på gränsen till spikning med handelsbensin av 95 oktan.
Beroende på hur bra utformat förbränningsrummet är, eller inte är, så spikar
motorer lättare eller inte alls vid samma belastning.
Dessa detonationer kommer först omärkligt, knappt hörbart, och ligger man i det området med en motor, ja då KAN en höjning av oktan ta bort detta, och iom det, ge högre effekt.
FF är det inte soppan i sig som innehåller mer energi dock...

Klipp naglarna, snagga håret och sätt er på dass innan ni sticker ut och kör hoj så har ni säkert sparat 1 kg eller 2. Kanske kan jämföras med att köpa Shells V-power. Lika mycket "körkänsla" och dessutom billigare :D

Håller med, banta ner dig 5-10 kg så märker man nog mer skillnad än med V-power. Har provat V-power men märkte ingen skillnad än större hål i plånboken. köp 95 och åk lite mer :tungan

Ja, i alla fall enligt den ideala gaslagen.. Men vem vet, forskare har haft fel förr :)
Nja, riktigt så säger den faktiskt inte. Den ger för en given gasmängd ett samband mellan tryck, volym och temperatur. Om volymen är konstant så går tryck och temperatur som du säger hand i hand, men du kan lika gärna hålla temperaturen konstant och låta trycket öka med minskad volym.

Dvs ideala gaslagen säger ganska lite om exakt vad som händer i en förbränningsmotor. Dessutom får du nog leta länge efter en forskare som hävdar att du har en ideal gas i ett förbränningsrum.

Högst troligen inte alls.
Men...12,5:1 säger mig att den oxå troligen kan ligga på gränsen till spikning med handelsbensin av 95 oktan.
Beroende på hur bra utformat förbränningsrummet är, eller inte är, så spikar
motorer lättare eller inte alls vid samma belastning.
Dessa detonationer kommer först omärkligt, knappt hörbart, och ligger man i det området med en motor, ja då KAN en höjning av oktan ta bort detta, och iom det, ge högre effekt.
FF är det inte soppan i sig som innehåller mer energi dock...

Jag har aldrig kört 95 i något av mina fordon på två hjul. men om hondan ligger på gränsen så kanske man skulle använda v-power om den MÖJLIGEN kunde hålla en jämnare kvalitet än 98:an.

Så här skriver BSR:Bensinbilar: För att få ut den effekt vi uppger vid BSR trim skall 98 oktan användas !
Användes 95 oktan erhålles således ej hela den effektökning som anges vid våra trimningar.

Vi rekommenderar generellt 98 oktan - även för bilar utan trim - vilket ger högre effekt, lägre förbrukning, bättre hållbarhet och minskade emissioner.

Med 98 oktan minskar risken för "spikningar" (okontrollerad tändning).

Oktantal - Info Om Oktantal /Cetantal
Oktantal är ett mått på bensinkvalité bensinens förmåga att komprimeras utan att självantända och orsaka spikningar i motorn.
Ju högre oktantal desto mindre knackningsbenäget är bensinen.

Det finns två sätt att mäta oktantal på, RON och MON
RON= Research Octane Number
MON= Motor Octane Number
MON talet är lägre än RON.
Ex. är 98 RON och 88 MON samma kvalité och detta bränsle kallas 98 oktan inom EU.

Det finns dessutom 3 sätt att presentera Oktantalet på.
1) RON (EU)
2) MON
3) RON+MON/2 (USA)
I USA mäter man med (RON+MON)/2 Alltså ett medelvärde (98+88)/2=93 Oktan

- Lågt Oktantal kan vara skadligt för motorn, ökar förbrukningen och skadar miljön.
- Högt Oktantal ökar livslängden på motorn, minskar förbrukningen och minskar åverkan på miljön.

V power är mycket stabilare
och framför allt TEMPERATURSTABILT

Ett problem som jag ständigt tjatar om

Vanlig 98 tål helt enkelt inte att bli över 30 grader

När man som jag håller på med aftermarket insprutningar
så är det ett helvete att mappa när A/F ändras radikalt i takt med bränsletempen

V-power har jag märkt är mycket stabilare på den här punkten

Att man sen skulle få ut mer effekt Nja , förvisso om man nu ligger på gränsen med vanlig 98 så kanske v powern är lite mer förlåtande

Men då är man nog farligt nära gänsen ändå

Har hört att en del bilfolk kör 50/ 50 V-power / E 85 med gott resultat

(c6h6) Måste få ge en hyffsad förklaring(Om jag inte har fel vilket jag inte tror), Så är det ju så att oktantalet enbart höjer flampunkten vilket i sin tur skjuter en aning på antändingspunkten i cylindern vilket i sin tur borde ge lite högre tryck (marginellt) i förbränningsrummet när det antänds, vilket då kan ge en mer ren förbräning eller rättare sagt mindre oförbrändt soppa som passerar ut. Alltså vissa fall där det är dålig förbränning så är det skillnad, sen om den är märkbara eller inte är ju upp till var och en att känna...

V power är mycket stabilare
och framför allt TEMPERATURSTABILT

Ett problem som jag ständigt tjatar om

Vanlig 98 tål helt enkelt inte att bli över 30 grader

När man som jag håller på med aftermarket insprutningar
så är det ett helvete att mappa när A/F ändras radikalt i takt med bränsletempen
/

Nog för att du är väldigt kompetent när det gäller turbomotorer men här misstar du dig. V-power är inte värmestabilare än vanlig MK1 95/98. Åntrycket för BF 95 är 68,2 kPa och 69 för V-power så där är ingen signifikant skillnad.

Bifogar Shells produktdatablad hopklippt för de två produkterna. Och tänk där finns ingen signifikant skillnad

Bifogat

• vpower.JPG
    vpower.JPG
    59.9 KB · Visningar: 68
Last edited:
Nog för att du är väldigt kompetent när det gäller turbomotorer men här misstar du dig. V-power är inte värmestabilare än vanlig MK1 95/98. Åntrycket för BF 95 är 68,2 kPa och 69 för V-power så där är ingen signifikant skillnad.

Bifogar Shells produktdatablad hopklippt för de två produkterna. Och tänk där finns ingen signifikant skillnad

Jasså jaha ja dom får kalla det va dom vill men skillnad är det

Du är välkommen att observera problemet vid framtida bänkningstillfälle

problemet är så stort att dett inte går att åstakomma en riktig mappning

utan tempkompensering

Att sedan skriva denna kompensering innan riktig mappning erhållits
är ju nästa stora problem

Enda lösningen är att hålla bränsletempen konstant med att flytta tanken och ha långa slangar

Intressant debatt...
Själv märker jag ingen skillnad på 95 och v-power (fast en ducce borde väl tankas på det senare antar jag.:D ) Däremot märker jag ganska så stor skillnad beroende på vädret. Ju varmare och finare väder, ju tröttare hoj, så om man ska kunna göra några tester/jämförelse så antar jag att man ska ta med vädret i beräkningarna.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman