Shells V-power

Intressant debatt...
Själv märker jag ingen skillnad på 95 och v-power (fast en ducce borde väl tankas på det senare antar jag.:D ) Däremot märker jag ganska så stor skillnad beroende på vädret. Ju varmare och finare väder, ju tröttare hoj, så om man ska kunna göra några tester/jämförelse så antar jag att man ska ta med vädret i beräkningarna.

Dina iaktaggelser är korrekta. Ju svalare det är ute desto bättre går din hoj beroende på att kallare luft har högre densitet.
Högre densitet -> fler syreatomer per cc luft (mer syre in i hojen)
Mer syre in i hojen -> effektivare förbränning
effektivare förbränning -> mer effekt.

Jasså jaha ja dom får kalla det va dom vill men skillnad är det

Du är välkommen att observera problemet vid framtida bänkningstillfälle

problemet är så stort att dett inte går att åstakomma en riktig mappning

utan tempkompensering

Att sedan skriva denna kompensering innan riktig mappning erhållits
är ju nästa stora problem

Enda lösningen är att hålla bränsletempen konstant med att flytta tanken och ha långa slangar

Det är möjligt att du observerar någon skillnad men shell själv anger att de båda bränslena förångas lika mycket vid 37,8C och det är tester som måste verifieras av oberoende laboratorier så jag tror dem. Därmed inte sagt att du upplever placebo men jag tror inte det beror på värmestabiliteten.
Besöker dig gärna för lite praktiska tester när jag har vägarna förbi.

Last edited:
Dina iaktaggelser är korrekta. Ju svalare det är ute desto bättre går din hoj beroende på att kallare luft har högre densitet.
Högre densitet -> fler syreatomer per cc luft (mer syre in i hojen)
Mer syre in i hojen -> effektivare förbränning
effektivare förbränning -> mer effekt.

Aha, det är därför hojen går bäst på våren :tungan

Vette fan vad jag ska tro egentligen. Många verkar väldigt insatta/pålästa, många är säkert snackare, och en del har ingen aning...

Själv kan jag ingenting runt teknikaliteterna, men tankar i regel alltid 98, och i regel aldrig på Shell, men när jag dock "måste" tanka på shell så väljer jag hellre V-Powern än 95:an. Det känns inte som man har speciellt mycket att förlora när det gäller att tanka lite högre oktan. Det är inte direkt skadligt för motorn med ett högre oktan-tal, och vad är den faktiska kostnadsbesparingen som vissa yrkar på? Mellan 95 och 98 brukar det skillja några ören, (mellan 20-30 vanligtvist)... ponera att era hojar skulle dricka 1liter milen (vilket de flesta inte gör), men för att göra uträkningen lätt, så blir det på en säsong av 1000-mil 300 kronors extra utgift. Det kan man ju nästan få en GB-glass för....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman