Shells V-power

glider

Koffeinist
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
DL1000
Nån som prövat och känt nån skillnad eller blir man skinnad på 1 kr/litern mer än vanlig 95 oktan? =)

Om din hoj kan utnyttja högre oktan så kanske det gör skillnad. Vad jag menar är att alla hojar idag är gjorda för 95 blyfritt av miljöskäl. Om du har högre kompression och bara kan köra på 98 eller V-power kanske du kan "känna" skillnad men jag tror tyvärr att V-power bara är slöseri i en "standard" motor som fortfarande går att köra på 95 oktan.

/J

Edit: Om jag får spekulera lite så tror jag bara "turbo-nissar" med knacksensorer kan märka direkta skillnader. V-Power sägs ju ha 99 oktan och det skulle betyda mer motståndskraft mot detonation och eftersom motorstyrningen på en turbo-bil eller hoj(i vissafall) har en knack-sensor som sänker tändningen vid "knack", skulle det ge mindre effektförlust eftersom "knackningen" inte skulle förekomma lika ofta.

Last edited:
Nån som prövat och känt nån skillnad eller blir man skinnad på 1 kr/litern mer än vanlig 95 oktan? =)

Håller med VR-8.
Det ska till knacksenor för att, om möjligt höja tändningen, och därmed möjligheten till högre effekt som krävs. Gärna oxå på en turbomaskin som även kan tillåta högre laddtryck iom utebliven knackning.
En standardmotor med fix tändkurva kommer inte känna av nåt.

En del säger att de känner av V-Power, och att motorn går bättre.
En del inte.

Placebo är underbart, och tron kan försätta berg!

Man skulle kunna göra kompressionshöjande "arbeten" på motorn för att kunna utnyttja det högre oktantalet men då blir man tvungen att alltid tanka 98 eller V-Power.......visst det går men de flesta nöjer sig med att optimera till max 98 oktan för tillgänglighetens skull. V-Power blir lite mer "safe" istället för 98..

/J

dr.bike : )

Min gamla Xr650 hade inte knacksensor men när jag körde på vpower så
var motorn lite som när man kör på en kall fuktig sommar morgon!
Dvs lite starkare! Det var lättare att uiila iaf : )

Tjena,

jag kör en hoj som ska ha 98 oktan (trimmad och 12:1 i komp). Har kört på V-power och vanlig 98 oktan. Jag märker ingen skillnad...

Det må vara fult att qouta sig själv men jag gör det ändå, här är ett inlägg jag skrev i samband med lanseringen

Eftersom här och på många andra motorforum pågår en debatt om huruvida Shells nya superbränsle V-power verkligen ger mer effekt eller bara är ett marknadsföringstrick så var jag tvungen att försöka finna vad som är nytt i denna dundersoppa.

Här nedan är några statements gjorda av shell på deras nya yberflashiga V-power hemsida:

Shell V-Power är specialutvecklat för att rengöra din motor medan du kör. Bränslet hjälper till att ta bort avlagringar på insugningsventilerna och ser till att insprutningsmunstyckena är i bästa skick.

Jaha har ni hällt i sådandär STP injector cleaner i soppan, man tackar. (För övrigt är STP bara vanlig lågsvavlig fotogen i dyrt butelj och nä det har inte direkt någon verkan).

Sen kan man också undra hur ofta man har problem med beläggningar på insugningsventilerna med modernt bränsle.

Shell V-Power är formulerad för att minska friktionen i motorns inre.
Jaha och vad mer exakt hade ni tänkt er skulle smörjas av bensinen? Cylinderloppen eller ventilskaften?
Bästa sättet att smörja motorn från bensinen (om man nu inte får hälla i tvåtaktsolja) är med Bly eller svavel, läser man produktdatabladet kommer man att slås av att blyinehållet är LÄGRE i V-power än i vanlig 95 och svavelinehållet är det samma.
(Blyinehåller är dock försumbart i båda bränslena)
Tack Shell för den extrasmörjningen….

Vad skiljer då Vpower från vanlig blyfri 98?

En enhet högre oktantal, that´s it. Om man jämför samansättningen av bränslet i säkerhetsdatabladet slås man av att det är exakt samma innehåll med exakt samma proportioner, där är inte ens mer syresättare (MTBE) än i vanlig blyfri vilket annars hade varit en lätt väg att göra mer effekt.

Samanfattning: Allt är bara ett marknadsföringstrick från Shell, det är samma soppa fast med något högre oktantal dvs där är någon procent mindre crackade komponenter i bensinen. Detta är dock inte märkbart utan det är bara för att få en högre klassning i RON testet (dvs laboratoriemätt oktantal).
Bensinens superegenskaper ser jag inte var de skulle komma ifrån då där inte är några tillsatser som inte finns i vanlig bensin och därmed har jag svårt att se hur någon sådan egenskap skulle existera.

det var stor skillnad o tanka vpower tyckte jag iallafall.
kändes som en ny hoj,kanske jag fick ultrapower :D
detta var på en z750 -04 superduken kändes inte så stor skillnad.
mitt råd är att testa en tank.

dr.bike : )

Min gamla Xr650 hade inte knacksensor men när jag körde på vpower så
var motorn lite som när man kör på en kall fuktig sommar morgon!
Dvs lite starkare! Det var lättare att uiila iaf : )

Som jag sa... tron kan försätta berg.
Om du upplevde detta - fine by me, men jag tror det inte.
Läs Boris inlägg. Det var den kunskapen jag baserade mitt svar på, och det enda vettiga jag läst om V-Power.

Men... som med all konserverad gröt, så gäller det att förpacka den snyggt!
Det säljer! :tummenupp

Om man skulle sammanfatta detta så är V-Power 99 oktan och inget annat.......vad än Shell påstår. Om man behöver den sista oktanen kan diskuteras men att betala 1:-/lit soppa för 1 oktan låter lite knepigt med tanke på att oktanboosters ger mer för mindre pengar......om det är oktanen man är ute efter...

/J

Jaja, Men min kunskap o uiila blir ju inte bättre med en annan sort bensin
men ändå orkade motorn att hämta upp en wheelie som höll på falla ner
gämfört med vanlig bensin!

Din motor kanske "knackar" med 95.........många bilar gör det länge utan att haverera.....

/J

I motorcykeln har jag inte märkt någon skillnad. Men i gräsklipparen! Jisses att den gick, trodde eländet skulle explodera! :)

Men så trevligt då tycker jag du skall pytsa i lite RVS renovera medans du kör också.....

Där är inte mer energi i V-power än i annan soppa och enda skillnaden med V-power är det högre oktantalet vilket möjliggör att man kan åka med ett högre komp innan det spikar. Med ett givet komp ger soppan inte mer effekt utan den positiva effekten kommer från möjligheten att höja kompet mer.

Det är till 101% säkert att du i en XR inte får mer effekt med V-power men känner du för att betala mer så är det väl bara att grattulera shells marknadsförare.

Är väl mest psykiskt.. Enda skillnaden är ju att v-power tål högre temperaturer..

När bensinen komprimeras blir den väldigt varm (ca 600grader). Har man väldigt högt komp blir luft/bensinblandningen varmare och kan självantända likt en dieselmotor och knack uppstår. Då kan man hälla i bensin med högre oktanvärde och på så sätt eliminera knackningarna..

Jag kan inte se att en knacksensor som justerar tändning skulle påverka? Trycket blir ju detsamma endå.

Kan någon motorguru förklara för mig? :D

Är det inte t o m så att med högoktanig bensin flyttar sig flamfronten långsammare (brinner långsammare) än bensin med lägre oktantal?
Dvs om man kan klara sig med lägre oktantal och hålla allt annat konstant så borde man få högre effekt?

Jag har för mig att det finns någon på forumet som jobbar på Saabs motoravdelning, tyvärr har jag glömt hans nick, någon som vet?

Disclaimer: Jag pratar om saker jag egentligen inte har en aning om.

Jaadu - återigen; Jag kan inte säga emot dig.
Men! :)
t.ex när nån har hällt i Slick 50, eller nåt annat undermedel, så bara MÅSTE det ju gå bättre... detta blir en självuppfyllande profetia genom att de kör aggressivare, och gasar mer osv, samt rent psykologiskt blir djärvare.
Helt plötsligt ser kamraterna hur denne annars timide kompis kör som en flåbuse, och givetvis är det "produkten" som släppt loss alla hästar!
VSB!

Jag har sett det själv!

Läs oljetråd 2, kapitlet om tillsatser ska du se! ;)

Men ok, liiiiiten skillnad blir det med V-power. Men inte ens mätbart.
Den görs på samma grundsoppa som alla andra handelsbensiner, och innehåller alltså INTE mer energi.
Men vi antar att du åkt omkring med för hög tändning och haft knackningar då? (men inte hört dem :skrämd)
Anta då att du kommer över knackningsgränsen med V-Power och det i sig skulle då leda till att motorn ick rent, och därmed producerade mer effekt, eller mera korrekt: RÄTT effekt.

Är det inte t o m så att med högoktanig bensin flyttar sig flamfronten långsammare (brinner långsammare) än bensin med lägre oktantal?
Dvs om man kan klara sig med lägre oktantal och hålla allt annat konstant så borde man få högre effekt?

Jag har för mig att det finns någon på forumet som jobbar på Saabs motoravdelning, tyvärr har jag glömt hans nick, någon som vet?

Disclaimer: Jag pratar om saker jag egentligen inte har en aning om.

Njaeij.

Ja och nej.

Inte generellt, men i vanlig handelsbensin: Ja!

Det beror på att man i vårt fall åstadkommit oktanhöjningen med knackningsbegränsande tillsater i vanlig 95, som alltså späs ut, med dessa tillsatser, som i sig har lågt energivärde.

Last edited:
Jag såg ett test på TV där dom tog tre olika bilar, en standard snik en o två lite värre standard bilar, o sen bromsades dom först med vanlig 95 sen med en en ett annat hög effekts bränsle (kommer ej ihåg vilket) o sist V-Power, på snik bilen var skillnaden försumbar men på den värsta bilen med turbo var det en vis skillnad o V-Power gav mest, sen om det är så det märks är svårt att säga men en viss ökning var det.

Jag såg ett test på TV där dom tog tre olika bilar, en standard snik en o två lite värre standard bilar, o sen bromsades dom först med vanlig 95 sen med en en ett annat hög effekts bränsle (kommer ej ihåg vilket) o sist V-Power, på snik bilen var skillnaden försumbar men på den värsta bilen med turbo var det en vis skillnad o V-Power gav mest, sen om det är så det märks är svårt att säga men en viss ökning var det.

Jag misstänker att bilen med turbo hade en knacksensor som justerade, eller i detta fall, inte justerade tändningen för ev knack......dvs mer effekt.

/J

Den fortaste jag pressat upp Busen i är med OKQ8:as 95 oktan.
Har inte märkt nån skillnad om gångerna jag provat V-power.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back