Shells V-power

Jag såg ett test på TV där dom tog tre olika bilar, en standard snik en o två lite värre standard bilar, o sen bromsades dom först med vanlig 95 sen med en en ett annat hög effekts bränsle (kommer ej ihåg vilket) o sist V-Power, på snik bilen var skillnaden försumbar men på den värsta bilen med turbo var det en vis skillnad o V-Power gav mest, sen om det är så det märks är svårt att säga men en viss ökning var det.

Visst men i en turbobil har du knacksensor och laddtryckstyrning för att dra nytta av oktantalet, hade man hällt i 110 oktan racesoppa hade den gått ännu bättre.
Nu är problemet att de flesta MC inte har turbo och de saknar också knacksensor. Därför går de inte bättre med V-power.

Jag misstänker att bilen med turbo hade en knacksensor som justerade, eller i detta fall, inte justerade tändningen för ev knack......dvs mer effekt.

/J

Jepp.
Som jag oxå sa, det är det enda som höjer effekten; högre tändning, lite högre laddtryck och därmed högre förbränningstryck.

soppan i sig ger ingen effektökning.
Utan bara de åtgärder den medger.

Motorer som INTE kan utnyttja detta, får ingen boost heller.

Kolla Dr:Bike's och Boris.JR sista inlägg...

/J

Ser fortfarande ingen förklaring till varför justerad tändning förändrar knackkänsligheten?

Tryck->värme->självtändning

var kommer tändningen in i bilden?

Ser fortfarande ingen förklaring till varför justerad tändning förändrar knackkänsligheten?

Tryck->värme->självtändning

var kommer tändningen in i bilden?

Justerad tändning förändrar inte knackkänsligheten.

Det gör man med det nya bränslet (V-pover i detta fall).
Man höjer motståndskraften mot knackning.

DET i sin tur medger tändningjustering (höjning) och DET i sin tur ger högre effekt.

:)

Är det inte t o m så att med högoktanig bensin flyttar sig flamfronten långsammare (brinner långsammare) än bensin med lägre oktantal?
Dvs om man kan klara sig med lägre oktantal och hålla allt annat konstant så borde man få högre effekt?

Jag har för mig att det finns någon på forumet som jobbar på Saabs motoravdelning, tyvärr har jag glömt hans nick, någon som vet?

Disclaimer: Jag pratar om saker jag egentligen inte har en aning om.

Hur knack uppkommer är föremål för intensiv forskning och man är inte helt på det klara än. Klart är dock att bensinen upphettas vid komprimering av kolven men den självantänder inte pga den vanliga kompressionen(inom rimliga gränser)

Detonationerna uppkommer strax efter antändningen då en flamvägg rusar ut mot kanterna av förbränningsrummet, denna våg orsakar ett enormt förhöjt tryck på de gaser som ännu inte börjat brinna och de kan då självantända vilket skapar en ny tryckvåg. När sedan dessa vågor kolliderar skapas skadorna från detonationerna.
Ser man då till att ändra tändläget så att denna flammfront skapas vid ett tillfälle då kolven befinner sig i ett mindre gynnsamt lägre för detonationer så slipper man problemen.

OBS Detta är i viss mån generaliserat och förenklat för mer info använd vår vän google....

Justerad tändning förändrar inte knackkänsligheten.

Det gör man med det nya bränslet (V-pover i detta fall).
Man höjer motståndskraften mot knackning.

DET i sin tur medger tändningjustering (höjning) och DET i sin tur ger högre effekt.

:)

Men du måste ju fortfarande höja kompet för att kunna utnyttja bensin med högre knackbeständighet..?

Last edited:
Denna artikel kan ge lite mer info för de som önskar "grotta" in sig mer...

/J

Men du måste ju fortfarande höja kompet för att kunna utnyttja bensin med högre knackbeständighet..?

I en turbo motor finns laddtryck med oxå.......skapar ett "effektivt" komp förhållande

Last edited:
Denna artikel kan ge lite mer info för de som önskar "grotta" in sig mer...

/J

I en turbo motor finns laddtryck med oxå.......skapar ett "effektivt" komp förhållande

Okej, så endast turbomoterer kan ev utnyttja högre oktantal.. Förutom trimmade motorer etc..

Är det inte tom så att man kan få sämre effekt med högre oktantal pga att den är mer svårantändlig och kan ge sämre förbränning?

Enda skillnaden jag märkt var att jag fick kraftiga avgassmällar vid motorbroms med Vee-pawwer. Dessa fanns inte när jag körde på 98 oktan.

Okej, så endast turbomoterer kan ev utnyttja högre oktantal.. Förutom trimmade motorer etc..

Är det inte tom så att man kan få sämre effekt med högre oktantal pga att den är mer svårantändlig och kan ge sämre förbränning?

Både Ja och NEJ.....

Ett för högt oktantal i sig ger inte mindre effekt men oftast så höjer man oktantalet på bekostnad av bla energidensitet och en del andra faktorer då det är för dyrt att tillverka ett handelsbränsle som är bra i alla avseenden. I 120kr/l racesoppa är det en annan femma, den kan ha 110oktan och fortfarande ge mer effekt i en standardspis.

En sugmotor kan utnyttja ett högre oktantal om den är konstruerad för det. Högt komp, sen tändning osv. En turbo-motor kan ligga på "gränsen" och justera sig efter bränslets förmåga att motstå "knack" eftersom styrningen till den kan justera tändning,laddtryck och i vissa fall även bränsle för att motverka de "knack" tendenser som ett lägre oktantal kan ge.

/J

Enda skillnaden jag märkt var att jag fick kraftiga avgassmällar vid motorbroms med Vee-pawwer. Dessa fanns inte när jag körde på 98 oktan.

Nu utger jag mig inte för att vara någon expert, men detta borde bero på att (som jag sa i posten ovan) att förbränningen blir sämre vilket även resulterar i mer oförbränt bränsle som far ut med avgaserna = avgassmällar..

? :D

Hur knack uppkommer är föremål för intensiv forskning och man är inte helt på det klara än. Klart är dock att bensinen upphettas vid komprimering av kolven men den självantänder inte pga den vanliga kompressionen(inom rimliga gränser)

OK, jag kanske märker ord. Men upphettas bensinen verkligen av komprimeringen?

Intressant diskussion, kollar tillbaka imorgon.
God natt

Nu utger jag mig inte för att vara någon expert, men detta borde bero på att (som jag sa i posten ovan) att förbränningen blir sämre vilket även resulterar i mer oförbränt bränsle som far ut med avgaserna = avgassmällar..

? :D

Jo antagligen är det så.
Hur som helst så går hojen bäst på det bränsle den är specfierad att gå på, d.v.s 98 oktan.

På min bil är det märkbar skillnad o jag kör inget annat än V-power nu.

Dock kände jag ingen skillnad på min 625a o den fick gå på 95 oktan.

Ja och nej

Det som räknas är MEP.
Mean Effective Pressure.

D.v.s det medeltryck som förbränningen åstadkommer på kolven.
Det kan du påverka på fler sätt än att höja kompet.
Bl.a höja tändningen, som då antänder bränslet tidigare, och med det ger ett högre tryck i cylindern.

OK, jag kanske märker ord. Men upphettas bensinen verkligen av komprimeringen?

Intressant diskussion, kollar tillbaka imorgon.
God natt

Ja, i alla fall enligt den ideala gaslagen.. Men vem vet, forskare har haft fel förr :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman