Senaste nytt om Veidec (spamma Svemo)

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
Eftersom SVEMO sa nej till 1000cc så är läget följande.

600 CC superstock reglemente i STCC alla importörer kommer att dra sig ur och även Veidec, alltså ingen tv sändning eller importörssatsningar.

Dom som anser att det är bra för svensk rr måste vara ????

Jag anser att dom tagit död på en av Europas bästa serier utan motivering och att hela roadracing sektionen borde avsättas omg:

HST

Last edited:
Steny skrev:
Eftersom SVEMO sa nej till 1000cc så är läget följande.

600 CC superstock reglemente alla importörer kommer att dra sig ur och även Veidec alltså ingen tv sändning eller importörssatsningar.
Detta är väl knappast sista ordet från någon av parterna i frågan. Eller?

Swedie skrev:
Wow, åt h-lvete är det där. VAD är Svemo's anledning? Hoppas den är bra.

Enligt vad jag fått höra så har dom inte sagt något det enda som stå är att styrelsen beslutat enligt utskottets förslag typ vilka bra företrädare för RR vi har.

Bingo skrev:
Detta är väl knappast sista ordet från någon av parterna i frågan. Eller?
Hoppas men det ser onekligen mörkt ut.

mailto:carl-eric.gustafson@svemo.se

Sänd ett mail så kanske något kan hända

Borde man inte spamma STCC AB också? Dom har ju trots allt vetat om länge att deras 2-årsavtal med VEIDEC gått ut detta året och kunnat hitta ersättare eller kommit överens med VEIDEC AB i tid så att man kunde ge SVEMO en chans att ändra?

Att STCC AB dessutom nästan lovat importörerna att det blir 1000cc så att dom inte längre är så sugna på 600cc är nog inte heller SVEMO:s fel?

Axxexs skrev:
Borde man inte spamma STCC AB också? Dom har ju trots allt vetat om länge att deras 2-årsavtal med VEIDEC gått ut detta året och kunnat hitta ersättare eller kommit överens med VEIDEC AB i tid så att man kunde ge SVEMO en chans att ändra?

Att STCC AB dessutom nästan lovat importörerna att det blir 1000cc så att dom inte längre är så sugna på 600cc är nog inte heller SVEMO:s fel?

STCC har inte LOVAT. Förarna och importörerna har velat ha 1000 cc.
Hur lätt tror du det är att hitta en sponsor i Veidecs storlek.
Jag känner själv folk på Veidec deras uppfattning har hela tiden varit att dom fränaste hojarna för tillfället skall finnas i deras serie annars inte intresannt.

Svemo har haft chansen att ha en bra reklamplats men Skölden och gänget har som det ser ut sumpat den.

Tycker STCC och Veidec vart väldigt sent ute också..
Hade man lyft detta exempelvis i våras hade man kunnat planera för SM/SO-serierna tidigare.
Jag tycker att vi ska ha veidec kvar, samtidigt bör som sagt vad STCC/Veidec ta hänsyn till övriga rr-sverige, man kan liksom inte bara tycka man är störst bäst och vackrast och sedan sätta sig på tvären för att andra planerat tycker annorlunda.
För övrigt, så har vi förare som tagit EM-silver, en hel hög förare som tagit poäng i EM från "skit-serien" SM/SO, utan veidecs hjälp. Med det inte sagt att veidec/stcc bör försvinna..

Den 19 septemer gick man ju ut till i alla fall förarna och sa att "vi kör 1000cc nästa år oavsett vad SVEMO kommer säga." Vad importörerna fått för besked och när vet inte jag!

(Ps: Du glömde vad mekanikerna vill! Dvs: förare ,importörer och mekaniker.)

oFFkeFF skrev:
Tycker STCC och Veidec vart väldigt sent ute också..
Hade man lyft detta exempelvis i våras hade man kunnat planera för SM/SO-serierna tidigare.
Jag tycker att vi ska ha veidec kvar, samtidigt bör som sagt vad STCC/Veidec ta hänsyn till övriga rr-sverige, man kan liksom inte bara tycka man är störst bäst och vackrast och sedan sätta sig på tvären för att andra planerat tycker annorlunda.
För övrigt, så har vi förare som tagit EM-silver, en hel hög förare som tagit poäng i EM från "skit-serien" SM/SO, utan veidecs hjälp. Med det inte sagt att veidec/stcc bör försvinna..

Diskutionerna har börjat redan i våras så det har inte kommit på tapeten sista månaden. SO är ingen skit serie, min plan för nästa säsong var att åka SO jag tycker bara att det är en stor förlust för svensk RR.

Axxexs skrev:
Den 19 septemer gick man ju ut till i alla fall förarna och sa att "vi kör 1000cc nästa år oavsett vad SVEMO kommer säga." Vad importörerna fått för besked och när vet inte jag!

Det sa man inte alls! STCC sa att man har beslutat att
jobba för en 1000CC serie och förhoppningen var att få tillstånd av SvEMO och i bästa fall SM status

Last edited:
Steny skrev:
Det sa man inte alls! STCC sa att man har beslutat att
jobba för en 1000CC serie och förhoppningen var att få tillstånd av SvEMO och i bästa fall SM status

Okej för att förtydliga så var det var INTE någon person i styrelsen STCC AB utan en som företrädde förarna gentemot STCC! (Och du vet nog vem det är? Vill inte gå ut med namn, men det var han som samordnade dom mötena med förarna som skedde under säsongen.)

Om det var något som han sa bara för att ge förare ett besked för att dom krävde ett besked efter att sista racet gått och att det inte då var något officiellt STCC besked vet jag inte. Men dock sades det så..

Last edited:
Stilla undran, diskuterades 1000cc internt med förare under sommaren, eller när fick Svemo reda på att 1000 var på tapeten?
Jag hörde iofs på sista S0't i karlskoga att man "kanske" ville köra 1000cc i veidec.. Och det av peter, men inte att man hade bestämt sig för det, eller ens för den delen kommit in med en förfrågan om det..

oFFkeFF skrev:
Stilla undran, diskuterades 1000cc internt med förare under sommaren, eller när fick Svemo reda på att 1000 var på tapeten?
Jag hörde iofs på sista S0't i karlskoga att man "kanske" ville köra 1000cc i veidec.. Och det av peter, men inte att man hade bestämt sig för det, eller ens för den delen kommit in med en förfrågan om det..

Kan inte svara exkt på det men det var i Juni eller Juli, Peter sa direkt nej när han fick höra ryktet att förarföreningen hade diskuterat det. Utan att veta upplägg eller något mer om förslaget. Det var bara nej Cralle försökte argumentera men det var lönlöst.

Last edited:
Steny skrev:
Kan inte svara exkt på det men det var i Juni eller Juli, Peter sa direkt nej när hanfick höra ryktet utan att veta upplägg eller något mer detvar bara nej och nej.

Första mötet var på Falkenberg första helgen i juli.

Har också uppfattat det som att man inte ville lyssna på förslagen..

Axxexs skrev:

Det är ju också ett jävligt smidigt sätt att sköta det. Men då är det ju klart då, kör osanktionerat och oförsäkrat 1000CC

Johan skrev:
Det är ju också ett jävligt smidigt sätt att sköta det. Men då är det ju klart då, kör osanktionerat och oförsäkrat 1000CC
Det var inte riktigt så

Citat:
Inskickat av Axxexs

Det sa man inte alls!. STCC sa att man har beslutat att

Varför tror du att man från SVEMO sett till så att förare och arrangörer kommer bli "svartlistade" om dom söker starttillstånd och kör tävlingarna med licens från annat land? Var det för att STCC kanske hade det som backup-plan ifall man inte fick tillstånden från SVEMO för att köra 1000cc...

Tycker det verkar snurrigt detta. Är det inte medlemmarna i SVEMO (alla rr-förare osv) som väljer styrelse? Borde inte medlemmarna då begära styrelsens avgång om man anser att styrelsen inte jobbar mot samma mål som medlemmarna? Lite okunnig om hur det funkar :va

Axxexs skrev:
Varför tror du att man från SVEMO sett till så att förare och arrangörer kommer bli "svartlistade" om dom söker starttillstånd och kör tävlingarna med licens från annat land? Var det för att STCC kanske hade det som backup-plan ifall man inte fick tillstånden från SVEMO för att köra 1000cc...

Förmodligen fanns en sådan plan. Men svartlistar dom banorna så får SM och so åka alla race på Sviestad och kanske Anderstorp. Det är dock inte rätt väg att gå

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa