Senaste nytt om Veidec (spamma Svemo)

Steny skrev:
Mike Luff vill ha kvar NSB i SO han är ganska partisk i frågan. Arrangerande klubbar och banägare tar dessutom ut högre banhyra för en STCC helg än för en vanlig SM/SO tävling. Om Cralle tappar spons skiter jag i men det tråkiga är att en bra serie kanske försvinner
Luff sitter väl iof på dubbla stolar så han skiter nog i vilket. Jag vet att banägarna tar ut högre hyra av STCC, frågan är varför. Känns ungefär som när hyresvärdar tar pröjs av socialen för pundarkvartar, vissa kunder pröjsar utan att ifrågasätta. Kan det ha varit en taskig förhandling från början? Är väl även delvis därför vi andra inte får tävla på Mantorp längre. Blivit för dyrt över hela linjen helt enkelt.
Jag önskar inte heller att serien försvinner men det är en rätt radikal väg att gå så här pass sent på året. Dessutom så tror jag precis som Luff och Svemo att underlaget för att växa inte finns där, inte i dagsläget iaf. Eftersom SS försvinner från EM till förmån för superstock borde det ju det naturliga vara att ta samma steg här för sveriges elitklass som ska vidare.

Last edited:
Steny skrev:
...men det tråkiga är att en bra serie kanske försvinner

Eftersom denna diskussionen är ett faktum så är en "bra serie" redan borta/försvunnen..!!
Frågan e snarare om det skall/kan bli bättre eller sämre, och då _inte enbart_ STCC-tjosan.

Bosco skrev:
Eftersom denna diskussionen är ett faktum så är en "bra serie" redan borta/försvunnen..!!
Frågan e snarare om det skall/kan bli bättre eller sämre, och då _inte enbart_ STCC-tjosan.

Ähh, bara för att diskussion uppkommit innebär det inte någon serie dör...

Johan skrev:
Jag vet att banägarna tar ut högre hyra av STCC, frågan är varför.

Ett evenamang som drar publik har oftast "hyresavtal" efter antal besökande.
Detta har även banägare anammat.

Tanken e väl att fler människor sliter på anläggningen, använder toaletter o.s.v.

Skönt om det blir 600 stock, då kan ju alla vara med o raca på lika villkor.
En klass med 30 startande och tajta race, fan va kul för publiken och för oss som kör, för vem vill köra ett lokomotiv på 1000cc?

Jag kan säga att jag och min team kolega kommer inte att köra om det blir 1000.

Och en sponsor det kan dom nog hitta om dom bara vill!

sålänge det blir standardbetonat borde väl egentligen "alla" bli glada. så om det är 1000 eller 600. De nya 05orna (o även 04orna i vissa fall) är ju väldigt bra som paket redan från fabrik. Kanske borde köra typ 600rr eller zx6rr -cup. Alla kör samma material, då blire iaf jämnt vad gäller materialet.

Det tråkiga i sammanhanget är väl mest just det att sporten förlorar uppmärksamhet, nått den behöver för att kunna växa sig stor till vad vi som RR-förare vill. framtiden är på spel.

ERIKSSON skrev:
Skönt om det blir 600 stock, då kan ju alla vara med o raca på lika villkor.
En klass med 30 startande och tajta race, fan va kul för publiken och för oss som kör, för vem vill köra ett lokomotiv på 1000cc?

Jag kan säga att jag och min team kolega kommer inte att köra om det blir 1000.

Och en sponsor det kan dom nog hitta om dom bara vill!

Tycker du att det blir på lika villkor för tex lilja och Zuber?

STD 600 med en 105 kg förare och en med 55 kg. Superstock 600 har du samma byggkostnad som supersport undantaget motorkittet som till en honda kostar ca 15000:- En trimmare tar sedan 25 du sparar 40 000:- på 600.

1000cc Köper du kitt till den och får mer effekt ok men du får en mer svårkörd hoj så förmodligen så förlorar du på det. Det tycker jag blir bättre

Zuber väger faktiskt 67kg! :fatta!

Men han har lovar att komma ner i 55kg om det blir 1000cc. :hihi

oFFkeFF skrev:
Hela det brevet känns rätt ok, ända till de skriver att vi kan kalla SM/SO för kalle anka cup.. Eller läser jag fel?
Du läser fel. De menar att statusen är oviktig för de som vill åka ihop med bilarna, bara de får åka 1000 så är de nöjda.

"Kalle Anka Cup"

oFFkeFF skrev:
Hela det brevet känns rätt ok, ända till de skriver att vi kan kalla SM/SO för kalle anka cup.. Eller läser jag fel?

Jag tror du missade lite...jag läser det precis tvärs om:

--Sedan verkar det som om någon tror att det är väsäntligt att det heter SM.?.? Det kan heta Kalle Anka cup, det är ingen som bryr sig.
Så om det är ett problem så skippa SM status. --

Alltså att inte få SM status för "1000cc Veidec" är inget problem!

Kan ha fel...men alla lägger vi in våra värderingar i det "skrivna ordet."

KentW

Frågan är om du vill utväcklas som förare o kanche köra EM, reglementet för 06 är ju klart. Och om det blir 1000 så har jag bara ett år på mig att prova på EM och vad jag vet så är du över 24.
1000 får vel ingen sm status.
Hur många förare tror du det kommer till en CUP i stcc som kostar 30 000kr att köra?
Ja i vilket fall så spelar det mig ingen roll, det är kul på SO racen också.
Vad gäller vikt på olika förare så tycker jag att man får välja klass efter vikt
o inte tvärt om.

Steny skrev:
Tycker du att det blir på lika villkor för tex lilja och Zuber?

STD 600 med en 105 kg förare och en med 55 kg. Superstock 600 har du samma byggkostnad som supersport undantaget motorkittet som till en honda kostar ca 15000:- En trimmare tar sedan 25 du sparar 40 000:- på 600.

1000cc Köper du kitt till den och får mer effekt ok men du får en mer svårkörd hoj så förmodligen så förlorar du på det. Det tycker jag blir bättre

Last edited:
Johan skrev:
Du läser fel. De menar att statusen är oviktig för de som vill åka ihop med bilarna, bara de får åka 1000 så är de nöjda.

Hehe, undrar om veidec blir så nöjda med "kalle anka-cup" då :rolleyes: :D
För egen del tror jag sm-statusen iofs är viktig.
Dock hörde jag att det fanns ett erbjudande om att samköra ett Veidec med vanliga SO/SM om man fick 1000cc, nu verkar det förkastat. Men det är något jag tror skulle vara extremt bra för oss andra. Få ett helsponsat tv-arrangemang från ett SM nästa år skulle var guld värt...

edit: Alltså en tävling ihop med oss..

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Hehe, undrar om veidec blir så nöjda med "kalle anka-cup" då :rolleyes: :D
För egen del tror jag sm-statusen iofs är viktig.
Dock hörde jag att det fanns ett erbjudande om att samköra ett Veidec med vanliga SO/SM om man fick 1000cc, nu verkar det förkastat. Men det är något jag tror skulle vara extremt bra för oss andra. Få ett helsponsat tv-arrangemang från ett SM nästa år skulle var guld värt...

edit: Alltså en tävling ihop med oss..

Bra förslag om en tävling i SO

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa