Senaste nytt om Veidec (spamma Svemo)

Medin skrev:
Tycker det verkar snurrigt detta. Är det inte medlemmarna i SVEMO (alla rr-förare osv) som väljer styrelse? Borde inte medlemmarna då begära styrelsens avgång om man anser att styrelsen inte jobbar mot samma mål som medlemmarna? Lite okunnig om hur det funkar :va

Utan att vara insatt i vad som sagts om 1000cc eller inte under året i VEIDEC kan jag inte annat än bidra med mina kunskaper om föreningslivet i sverige dit SVEMO hör.

Kruxet med den här typen av resonemang är, som alltid, inte att få folk avsatt hit eller dit utan att hitta ersättare som gör ett bättre jobb i vilket det ingår att jobba häcken av sig!

// Niklas
 
Medin skrev:
Tycker det verkar snurrigt detta. Är det inte medlemmarna i SVEMO (alla rr-förare osv) som väljer styrelse? Borde inte medlemmarna då begära styrelsens avgång om man anser att styrelsen inte jobbar mot samma mål som medlemmarna? Lite okunnig om hur det funkar :va


JAg vet faktiskt inte när dom skall väljas om det sker dock enligt ett rullande schema dom sitter ett visst antal år sedan omval. Stadgarna finns förmodligen på Svemos hemsida
 
Medin skrev:
Tycker det verkar snurrigt detta. Är det inte medlemmarna i SVEMO (alla rr-förare osv) som väljer styrelse? Borde inte medlemmarna då begära styrelsens avgång om man anser att styrelsen inte jobbar mot samma mål som medlemmarna? Lite okunnig om hur det funkar :va
Utöver vad som redan sagts, kan det vara vettigt att låta SVEMO/Sköld framföra sin version innan man kräver huvuden på fat. För hur det nu än är så sitter de knappast och saboterar för sporten med vett och vilje. De har sannolikt en tanke bakom sin ståndpunkt och vägande sakskäl för den tanken.
 
Bingo skrev:
Utöver vad som redan sagts, kan det vara vettigt att låta SVEMO/Sköld framföra sin version innan man kräver huvuden på fat. För hur det nu än är så sitter de knappast och saboterar för sporten med vett och vilje. De har sannolikt en tanke bakom sin ståndpunkt och vägande sakskäl för den tanken.

Mycket sant! Man får uppfattningan av att de flesta tycker att de gör fel. Men så kanske det inte är.
 
Nyteknik skrev:
Bor Sköld i en koja i skogen? Eller har han möjlighet att surfa och delge sina tankar här på sporthoj.com?


Gammal och klok på många sätt som han är så är han på Älgjakt i Mellan sverige någonstans. Lyckliga människor jagar älg:
 
Steny skrev:
JAg vet faktiskt inte när dom skall väljas om det sker dock enligt ett rullande schema dom sitter ett visst antal år sedan omval. Stadgarna finns förmodligen på Svemos hemsida

nomeneringarna för omval skulle ha varit inne senast den 17/9 2004
alla i sektionen står för omval och styrelsen i svemo har beslutat följa valberedningsförslag att alla tre sitter kvar
enda chansen att få till en förändring är att era ombud på Svemo`s förbundsmötet har andra kandidater till förslag
undrar om det inte är dags att återinföra roadracing riksdagen?
 
Steny skrev:
Hoppas men det ser onekligen mörkt ut.

mailto:carl-eric.gustafson@svemo.se

Sänd ett mail så kanske något kan hända

Har precis mailat följande till Carl-Eric, Sture Fredell, Kenneth Lodnert och övrig på kansliet..

Hej Svemo,

Om ni vill veta lite hur RR-förarna tänker och tycker, så kan ni läsa på www.sporthoj.com, detta är ett forum med både seriösa och ibland mindre seriösa skrivelser.
För detta måste ju vara av ert intresse som förbund för mc-sporten.

Jag skulle kunna gissa, uppskatta, att 75% av alla RR-förare i sverige "håller till" på sporthoj.com

Jag kan hjälpa er med ett par länkar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=61330
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=61191
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60381


Med vänlig Hälsning,
 
en fråga

steny skriver "alla importörer kommer att dra sig ur" hur menar du då? vad jag vet så är inte impotörena inblandade?? alla betalar väl sin egen hoj?? bara cralle får väl sina hojar???

förklara gärna.. utveckla..
 
kaZmur skrev:
steny skriver "alla importörer kommer att dra sig ur" hur menar du då? vad jag vet så är inte impotörena inblandade?? alla betalar väl sin egen hoj?? bara cralle får väl sina hojar???

förklara gärna.. utveckla..

Det är betydligt fler än enbart cralle som har tillgång till mer eller mindre gratis hojjar från importörerna. Dessutom har importörerna oftast en del kontakter när det gäller att fixa fram specialbitar etc...
 
Borsiin JR skrev:
Det är betydligt fler än enbart cralle som har tillgång till mer eller mindre gratis hojjar från importörerna. Dessutom har importörerna oftast en del kontakter när det gäller att fixa fram specialbitar etc...

Vad ska man ha för specialbitar till standardhojar :rolleyes:

edit: Solklart man vill att importörerna ska stödja sporten/veidec.
 
Borsiin JR skrev:
Det är betydligt fler än enbart cralle som har tillgång till mer eller mindre gratis hojjar från importörerna. Dessutom har importörerna oftast en del kontakter när det gäller att fixa fram specialbitar etc...

hmm nämn gärna fler..

Kazmur har en poäng i det hela... vad jag vet så är det bara cralle väl som kan kvittera ut hojar?? varken Jimmy Folkesson Steny Jansson har väl hojar gratis från någon importör?..

Kan nästan lova dig att alla kan fixa samma grejor som importörerna..
Jag har fixat mycket som inte importörerna klarar.. Tenkate kan jag handla av.. inga problem..
 
The Pilot skrev:
hmm nämn gärna fler..

Kazmur har en poäng i det hela... vad jag vet så är det bara cralle väl som kan kvittera ut hojar?? varken Jimmy Folkesson Steny Jansson har väl hojar gratis från någon importör?..

Kan nästan lova dig att alla kan fixa samma grejor som importörerna..
Jag har fixat mycket som inte importörerna klarar.. Tenkate kan jag handla av.. inga problem..
Dom kanske inte har hojarna gratis på så sätt men hur många 100 000 har inte Folke Jimmy ,Landström, Nilsson osv av importörerna! i delar betalda startavgifter etc etc
 
The Pilot skrev:
hmm nämn gärna fler..

Kazmur har en poäng i det hela... vad jag vet så är det bara cralle väl som kan kvittera ut hojar?? varken Jimmy Folkesson Steny Jansson har väl hojar gratis från någon importör?..

Kan nästan lova dig att alla kan fixa samma grejor som importörerna..
Jag har fixat mycket som inte importörerna klarar.. Tenkate kan jag handla av.. inga problem..

Importörerna kommer väl förmodligen till mer hjälp när det gäller spons av marknadsföringen av arrangemangen.
Men jag undrar fortfarande egentligen vem som betalar vad.
12500 pers i publiken, startavgifter på i runda slängar mellan 30 och 40kkr.
Dessutom ett flertal bilklasser som också cashar startavgifter. Plus mängder av sponsorer av arrangemangen, tv. etc.

Sen för att skvallra lite mer, var det inte Yamaha som krävde tillbaka de "gratis" hojarna av cralle? Eller pengar illa fort för hojarna efter säsongen?
 
Steny skrev:
Dom kanske inte har hojarna gratis på så sätt men hur många 100 000 har inte Folke Jimmy ,Landström, Nilsson osv av importörerna! i delar betalda startavgifter etc etc

Helt rätt steny.. men det är ju inte hojar som vissa tror..många verkar tro att dom får hojarna men så är inte fallet... Det är tex inte honda som ligger bakom stefans hojar.. det är claesson.. stefan har igentligen inget med hoda att göra förutom märket på hojen.. Hoda valde att satsa på Jimmy och la nästan hela kakan på hans ena cykel,, men dock långt
ifrån hela..

stefans hoj kostar 300.000 att bygga.. minst..
 
oFFkeFF skrev:
Importörerna kommer väl förmodligen till mer hjälp när det gäller spons av marknadsföringen av arrangemangen.
Men jag undrar fortfarande egentligen vem som betalar vad.
12500 pers i publiken, startavgifter på i runda slängar mellan 30 och 40kkr.
Dessutom ett flertal bilklasser som också cashar startavgifter. Plus mängder av sponsorer av arrangemangen, tv. etc.

Sen för att skvallra lite mer, var det inte Yamaha som krävde tillbaka de "gratis" hojarna av cralle? Eller pengar illa fort för hojarna efter säsongen?
Den har jag också funderat över. Med den publiken så borde inte startavgifter för aktiva existera eller iaf vara väldigt låga. Men Veidec/STCC ser istället till att pungslå de aktiva än mer genom höjda avgifter och fantastiska elkostnader. Fattar inte varför en STCC helg ska vara dyrare att anmäla sig till än SO/SM. För att dessutom få mindre körtid.
I övrigt börjar väl diskutionen spåra ur lite, ska jag tolka vad det verkar handla om nu så är det ett allmänt upprop till RR-sverige att se till så Cralle/Folkesson mfl toppförare inte tappar spons. Har svårt att ställa upp på det, ser hellre en diskution om hur vi får ned kostnader och fler aktiva. Tittar man på Luffs svar så är inte 1000 i veidec svaret som gynnar flest.
 
The Pilot skrev:
hmm nämn gärna fler..

Kazmur har en poäng i det hela... vad jag vet så är det bara cralle väl som kan kvittera ut hojar?? varken Jimmy Folkesson Steny Jansson har väl hojar gratis från någon importör?..

Kan nästan lova dig att alla kan fixa samma grejor som importörerna..
Jag har fixat mycket som inte importörerna klarar.. Tenkate kan jag handla av.. inga problem..

Om man nu inte tar honda som exempel utan något annat märke ex yamaha lr kawasaki om nu alla med pengar kan köpa samma delar varför är då inte alla cyklar lika snabba.
Är det inte högst sannolikt att ett team stött av importören blir tilldelad bitar från VM tidigare än vad ett helt privat team får.

Tenkate är ett av fåtal exempel där i princip vem som hellst med en stor börs kan köpa en yberkittad cykel. Om nu du och i princip alla andra kan köpa delar därifrån varför är då Folkessons/jimmys cykel snabbare än andras. Tror personligen inte att det beror enbart på att folkesson/kimmy bonntrimmar vidare utan att NÅGON berättar för Tenkate vem som skall få vilka delar först. Tenkate har ju en speciell relation till Honda där de nog får ses som miniHRC där Honda har stort inflytande.
Är det då inte troligt att de officella hondaförarna får tillgång till grejer inte du lr jag kan köpa dem.

Om sedan Folkesson jimmy mfl får hojarna betalda eller de får $$$$ i form av pr stöd och betalda anmälningsavgifter har väl en underordnad betydelse de är fortfarande stödda av importören.

Jag har haft fel, jag kan ha fel och jag kommer att ha fel......
 
Borsiin JR skrev:
Om man nu inte tar honda som exempel utan något annat märke ex yamaha lr kawasaki om nu alla med pengar kan köpa samma delar varför är då inte alla cyklar lika snabba.
Är det inte högst sannolikt att ett team stött av importören blir tilldelad bitar från VM tidigare än vad ett helt privat team får.

Tenkate är ett av fåtal exempel där i princip vem som hellst med en stor börs kan köpa en yberkittad cykel. Om nu du och i princip alla andra kan köpa delar därifrån varför är då Folkessons/jimmys cykel snabbare än andras. Tror personligen inte att det beror enbart på att folkesson/kimmy bonntrimmar vidare utan att NÅGON berättar för Tenkate vem som skall få vilka delar först. Tenkate har ju en speciell relation till Honda där de nog får ses som miniHRC där Honda har stort inflytande.
Är det då inte troligt att de officella hondaförarna får tillgång till grejer inte du lr jag kan köpa dem.

Om sedan Folkesson jimmy mfl får hojarna betalda eller de får $$$$ i form av pr stöd och betalda anmälningsavgifter har väl en underordnad betydelse de är fortfarande stödda av importören.

Jag har haft fel, jag kan ha fel och jag kommer att ha fel......

Vill du ha samma effekt som stefan kan jag fixa det.. det är inga hemligheter med hans hoj.. samma trimmare som janson.. MJP i danmark.. Petjo har sin hoj där med.. ligger på liknande siffror i bänken som stefan..

Vi kan ju kalla den W-motoracing Honda..

Sedan kan jag även tillägga att stefans hoj har fler hk än Ten Kates..
Relationen Tenkate och honda kan jag inte tala om då jag inte vet nått om det men varför skulle dom ha en relation när dom har HRC?? Är det inte att löjligförklara HRC om nu honda har sammarbete med TenKate??

Som sagt många frågor.. men det var ju inte det denna tråden handlade om..

Nu drar jag mig tillbaka och titta på trånden i fortsättningen.. Ville bara kommentera kazmurs inlägg
:corn :corn :corn :corn :corn
 
Last edited:
Johan skrev:
Den har jag också funderat över. Med den publiken så borde inte startavgifter för aktiva existera eller iaf vara väldigt låga. Men Veidec/STCC ser istället till att pungslå de aktiva än mer genom höjda avgifter och fantastiska elkostnader. Fattar inte varför en STCC helg ska vara dyrare att anmäla sig till än SO/SM. För att dessutom få mindre körtid.
I övrigt börjar väl diskutionen spåra ur lite, ska jag tolka vad det verkar handla om nu så är det ett allmänt upprop till RR-sverige att se till så Cralle/Folkesson mfl toppförare inte tappar spons. Har svårt att ställa upp på det, ser hellre en diskution om hur vi får ned kostnader och fler aktiva. Tittar man på Luffs svar så är inte 1000 i veidec svaret som gynnar flest.

Alltså, min gissning är att en del av startavgifterna går till just PR, d.v.s TV etc. Sedan står givetvis veidec för en del tv-inspelningen.
Dessutom, även fast stcc inte avslöjar det exakta avtalet, är ju en väldigt stor del av publiken sponsorbiljetter, d.v.s, det är företag som betalar för att publiken ska komma dit. Dock är publik som publik bra, oavsett om de betalar i entrén eller någon annanstans.
För en gångs skull håller jag med Luff, 1000cc rakt över till STCC är inte bra för resten av RR-sverige, inte ens resten av RR-norden.
Skulle man köra en mindre moddad 600, skulle det vara jäkligt många fler förare som skulle vilja köra Veidec skulle jag tro.
Skulle det dessutom inte vara pinsamt om 1000cc inte blev snabbast runt banorna? Vilket faktiskt det faktiskt är stor risk för.. Inte ens Havnen körde fortare med sin r7'a, eller för den delen r1'a än de gjort i ss600 veidec, och Havnen är definitivt i klass med flera i toppen av Veidec.
Mindre cyklar har definitivt fördelar på svenska banor så är det.. Dessutom, spåret vidare ut i världen igen då.. Superstock EM är bara öppet för "kids" d.v.s inte våra åldermän. Sen är ju ss600-em på väg att förändra sig också förmodligen, till superstock600 eller liknande.
Jag hajar inte rikigt varför man stenhårt hakat upp sig på 1000cc :3freak
 
Johan skrev:
Den har jag också funderat över. Med den publiken så borde inte startavgifter för aktiva existera eller iaf vara väldigt låga. Men Veidec/STCC ser istället till att pungslå de aktiva än mer genom höjda avgifter och fantastiska elkostnader. Fattar inte varför en STCC helg ska vara dyrare att anmäla sig till än SO/SM. För att dessutom få mindre körtid.
I övrigt börjar väl diskutionen spåra ur lite, ska jag tolka vad det verkar handla om nu så är det ett allmänt upprop till RR-sverige att se till så Cralle/Folkesson mfl toppförare inte tappar spons. Har svårt att ställa upp på det, ser hellre en diskution om hur vi får ned kostnader och fler aktiva. Tittar man på Luffs svar så är inte 1000 i veidec svaret som gynnar flest.

Mike Luff vill ha kvar NSB i SO han är ganska partisk i frågan. Arrangerande klubbar och banägare tar dessutom ut högre banhyra för en STCC helg än för en vanlig SM/SO tävling. Om Cralle tappar spons skiter jag i men det tråkiga är att en bra serie kanske försvinner
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top