Schwantz tycker frispråkigt

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Ja, den var bra!

Nästan i klass med: I wouldn't give him a chance, if I ran a team. :hihi

vilket ju klart indikerar att Max får svårt att köra i Kevins motogp team, OM det nu skulle bli ett sånt.

Visst fanns det TC på tvåtaktarna också på slutet men den var väl inte lika "enkel" att få bra som på fyrtaktarna?

Jag har bara hört att Yamaha hade det. Det blir svårare med förgasare ja, då har man bara tändningen att reglera. I dag skulle det vara annorlunda, återigen inget som har med motortypen i sig att göra.

Eh? jasså? Och på vilket sätt bli rajjsing "bättre" av att massa förare åker av och skadas?

Skrev väl inget om det men om man är så korkad att man blåser av i varje kurva för att man inte har TC borde det väl vara mycket mer vurpor i SM då t ex? Man får helt enkelt anpassa farten efter förmågan. Dagens jämna race är bara en illusion. Det är väl inte fler förare som vinner bara för att tidsskillnaden är mindre på gridden.

Last edited:
Visst fanns det TC på tvåtaktarna också på slutet men den var väl inte lika "enkel" att få bra som på fyrtaktarna?

Det fanns väl inte ens på kantarellharvarna vid de årtalen, så första prototyperna av någonting brukar inte fungera lika bra som någonting som utvecklats och förfinats i 10 år!

Finns en tidigare tråd om Kenny Roberts trackracer med Tz700 motor :yoparty
På denna hoj införde de en tidig variant av traction control, de bryt tändningen till en cylinder för att få fäste ut ur kurvorna. Säkert hopplöst värdelöst om du jämför med en modern traction control, men det var 30 år sedan.

Annars har väl alla cyklar en trottel, man kan välja hur mycket man vågar och behärskar att vrida. Det blir då en förargrej och inte vilka som har bäst programmerare.

Last edited:
Skrev väl inget om det men om man är så korkad att man blåser av i varje kurva för att man inte har TC borde det väl vara mycket mer vurpor i SM då t ex? Man får helt enkelt anpassa farten efter förmågan. Dagens jämna race är bara en illusion. Det är väl inte fler förare som vinner bara för att tidsskillnaden är mindre på gridden.

Hehe..godtar nästan din jämförelse av MotoGP och SM...bara för att den är så otrolig! :D
Men du har klart en poäng i själva resonemanget, även om det skiljer 50 hästar och nästan lika många kilon mellan hojarna.
Däremot är väl ändå inte jämnheten en illusion?
Den ser vi ju rent fysiskt de facto.
Visserligen (så här långt) har ju som du säger inte FLER förare vunnit.
MEn - det har varit mer rörligt i topp 10 där det är en relativt hög omsättning på förare som är jämnbra och därför byter platser med varann som kärringar i kö på mellandagsrea.
Så det tycker jag nog.

Sen vill jag fråga (återigen eftersom ingen behagade svara) VAD är "bättre" racing?

- Mer överlägsen från EN (eller två) förare?

- Ojämnare grid? (Du antydde att jämnare grid inte ledde till bättre racing)

Jag kan förstå att racingen i sig (rent fysiskt) ter sig tråkigare.
Men är den sämre?
Vist är det MER spektakulärt utan TC osv.
MEn är racingen bättre?

Som vi alla konstaterat tidigare så kan ju medelmåttorna göra sig mer gällande med TC.
Men måste det vara av ondo?

Så: Vad ÄR bra racing egentligen?

Definiera Bitte! :)

Bra formulerat.

Kejsarens nya kläder är något som också slår mig. " - Men titta! Ropade plötsligt en liten pojke. - Han kan ju köra fort bara för att hans motorcykel inte kan kasta honom ur sadeln."

Jag vill se förare kastas ur sadeln om de gör fel!

Haha! Kul metafor.

Men din blodtörstighet hör väl hemma i en annan sport väl?

Last edited:
Jag vill lika lite som någon annan se människor skadas allvarligt. Men du skall finna att de allra flesta inom GP-racing som har varit med både förr och nu anser att det var bättre förr. Till exempel Rossi. Det du kallar för blodtörstighet är snarare nerv.

Last edited:
Så: Vad ÄR bra racing egentligen?

Definiera Bitte! :)

Huvet på spiken, detta delar nog tyckarna i 2 läger:

- Läger 1 som vill se jämn racing, oavsett vem som sitter på hojen. Det är ballt med hojar, och det ska vara tätt och jämnt.

- Läger 2 som till en större del fascineras av att se den bäste föraren vinna, att beundra deras prestationer och de vill se den bättre föraren verkligen göra skillnaden, och OM detta skulle leda till att någon sticker med 30 sek ledning så är det ett pris värt att betala för detta.

Läger 1 gillar TC för racingen har blivit jämnare, läger 2 ogillar TC för att den bättre föraren inte med samma avtryck kan visa sin förmåga.

Jag ogillar TC för att jag tillhör läger 2. Jag är dock optimist och tror att man inom några år kommer ha reglerat detta till någon vettig nivå. Jag väljer vilken säsong 94-98 som helst med Doohan över denna säsong. Framförallt de race där han inte stack direkt från gridden utan väntade tills det var en 5-6 varv kvar, för att sedan ta i det där lilla extra som ingen kunde svara emot. The master in action, det var grejer det :tummenupp

Och givetvis vill ingen i läger 2 se förare skadas, men denna förhöjda skaderisk är ett pris värt att betala för att få se föraren göra tydligare skillnad.

Jag vill lika lite som någon annan se människor skadas allvarligt. Men du skall finna att de allra flesta inom GP-racing som har varit med både förr och nu anser att det var bättre förr. Till exempel Rossi. Det du kallar för blodtörstighet är snarare nerv.

Självfallet vet jag att det är nerv du talar om.
Jag ville bara provocera lite.
Men åter till allvaret:

Blir det MER nerv om den överlägsne blir ÄN MER överlägsen?

Ska inte nerven i racing bestå i kampen mellan förarna och inte i kampem mellan förare och hoj?
(både och givetvis, men till vilket pris...?)

Självfallet var allt bättre förr.
Det vet även jag - en gammal och bitter 60-talist!
:)

Huvet på spiken, detta delar nog tyckarna i 2 läger:

- Läger 1 som vill se jämn racing, oavsett vem som sitter på hojen. Det är ballt med hojar, och det ska vara tätt och jämnt.

- Läger 2 som till en större del fascineras av att se den bäste föraren vinna, att beundra deras prestationer och de vill se den bättre föraren verkligen göra skillnaden, och OM detta skulle leda till att någon sticker med 30 sek ledning så är det ett pris värt att betala för detta.

Läge

Tack!

Du fångade exakt det jag ville försöka förmedla.

MEN!! ;)

Jag vill inbilla mig att racingen inte blir MER spännande eller bättre BARA för att man tar bort TC:
jag tror nämligen at den bäste föraren vinner oavsett.
Dvs SAMMA förare både MED eller UTAN något TC.

Så att säga att det utan TC skulle ge den "värdige mästaren" ett annorlunda utgångsläge i form av att racingen skulle bli bättre* tror jag inte på.
Det "avtryck" du pratar om tror jag denne förare kan sätta ändå, och faktiskt utnyttja TC till sin fördel då det ff är spårval kurvhastigheter osv som gör den bättre föraren just bättre, och det kan ingen TC i världen ge till de sämre förarna. Iaf inte så att DE blir bättre än den värdige mästaren.

Jag tror alltså att TC hjälper den duktige mer än den mindre duktige.

*bättre: vad ordet bättre betyder i DETTA sammanhang tvistar de lärde om...

Last edited:
I senaste BIKE finns faktiskt ett ganska intressant reportage för er som har tillgång till den.

Casey Stoner säger: "De här maskinerna skulle ha 1500 kubik, inte 800. Jag skulle hellre köra en 500 tvåtaktare, eftersom de ju inte var fullpackade med elektronik. Vem som helst kan ju köra de här 800:orna"

Jag tillhör ovan nämnda Läger nummer 2... ;)

Jag tillhör ovan nämnda Läger nummer 2... ;)

:D Surprise surprise! ;)

Ni som ogillar TC... kan ni säga mig:

Ska vi ta bort GPS på sjön (eller i trafiken) Det har ju blivit FÖR LÄTT att navigera! Nu kan ju vilken Stockholmare som helst ta sig ut i ytterskärgården på ett säkert sätt...
Vore det inte bättre om "agnarna sållades från vetet" och bara de bästa kom fram?

För att inte tala om ABS på bilar och hojar.
Det gör ju att folk utan talang och känsla överlever...
Fjoms! ;)

The older I get the faster I was.

Kevin Schwantz

Så är det! :D :fakta

Många drömmer om en verklighet som aldrig fanns...

Last edited:
:D Surprise surprise! ;)

:blah

Ska vi ta bort GPS på sjön (eller i trafiken) Det har ju blivit FÖR LÄTT att navigera! Nu kan ju vilken Stockholmare som helst ta sig ut i ytterskärgården på ett säkert sätt...
Vore det inte bättre om "agnarna sållades från vetet" och bara de bästa kom fram?

Jo, det får jag väl hålla med om. Det skulle genast minska bratpopulationen och det kan ju inte vara negativt? :va

Fjoms! ;)

Det är faktiskt ingen tävling där. :tungan

Nu tror jag faktiskt du börjar tappa stinget, det var faktiskt ganska dåliga jämförelser här. ;)

Många drömmer om en verklighet som aldrig fanns...

En verklighet som vi faktiskt kan få tillbaka. Nu tror jag aldrig vi kan bli utan TC men nåt så jäkla fånigt som Launch Control borde väl gå att lagstadga emot.

Jag tror faktiskt att det vore ett stort lyft att förbjuda TC på något sätt. Jag tyckte t.ex. att WSBK var riktigt grymt förra året när t.ex. Toselands bakdäck kanade fram och tillbaka ut och in i kurvorna, det hela ser mer spektakulärt ut. Eller för att inte tala om sk Real Roadracing. Det är jäkligt ballt. MotoGP börjar bli lite för slätstruket tycker jag.

Vad har detta med racing att göra? Att semestra i skärgården är ingen tävling (förutom i vem som har dyrast båt då). TC:n kan få överföras till gathojarna, och sedan tas bort från racinghojarna. Nu är den ju utvecklad och klar.

Haha! Kul metafor.

Kalla det för blodtörstighet om du vill, världens hårdaste och mest prestigefyllda racingklass ska vara oförlåtande. Gör du misstag ska det kännas. Jag tror att alla förare i MotoGP skulle föredra att köra tvåtakts-500:or utan körskoleelektroniken. Utom möjligen Hayden.

Det är faktiskt ingen tävling där. :tungan

Nu tror jag faktiskt du börjar tappa stinget, det var faktiskt ganska dåliga jämförelser här. ;)

Helt sant! :bow
Jag tyckte själv det var en kass jämförelse, men orkade inte korrigera/hitta på nåt bättre.
Men du hajar själva tankegången? (att all teknik idag fördummar/passiviserar människor och inte längre gör dem aktiva/ansvariga för sina egna handlingar/bedömningar)

Fan...alltså gillar ju inte jag HELLER tc.... :va Hur gick det här till!?
:D

Kalla det för blodtörstighet om du vill, världens hårdaste och mest prestigefyllda racingklass ska vara oförlåtande. Gör du misstag ska det kännas. Jag tror att alla förare i MotoGP skulle föredra att köra tvåtakts-500:or utan körskoleelektroniken. Utom möjligen Hayden.

JOdå jodå gode broder, om du läser min replik på NT senare i tråden så ser du att jag använde ordet för att provocera lite.
Självfallet är det som NT säger: "Nerven"

Vad har detta med racing att göra? Att semestra i skärgården är ingen tävling (förutom i vem som har dyrast båt då). TC:n kan få överföras till gathojarna, och sedan tas bort från racinghojarna. Nu är den ju utvecklad och klar.

Jaaa! ;)
Jepp - se min avbön till Imaster!

Last edited:
Helt sant! :bow
Jag tyckte själv det var en kass jämförelse, men orkade inte korrigera/hitta på nåt bättre.
Men du hajar själva tankegången? (att all teknik idag fördummar/passiviserar människor och inte längre gör dem aktiva/ansvariga för sina egna handlingar/bedömningar)

Fan...alltså gillar ju inte jag HELLER tc.... :va Hur gick det här till!?

Jag förstår precis vad du menar och i många fall tycker jag att - precis som du skriver - tekniken bara fördummar folk. De kan sitta och knappa på GPS:en istället för att titta på vägen (been there, done that :hihi). ABS, anti-spinn och sånt är skitbra för gemene man - även om jag kan tycka att det är bättre att lära folk bemästra sladdtekniken först innan man låter dem veta om att det finns anti-sladd.

Men i världens hårdaste, tuffaste, hårigaste racingklass, där ska det vara hårt, tufft och upp till föraren på den häftigaste hojen. Inte upp till föraren på den mest kontrollerbara hojen. Tycker jag. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT