Satelitövervakning av MC:n?

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Läste i NyTeknik senast att försäkringsbolagen vill införa en "svart låda" i bilarna. Denna skulle ha kontakt med ditt försäkringsbolag, och din premie skulle baseras på "hur" du körde. D.v.s. försäkringsbolaget skulle hålla reda på hur fort, "vårdslöst" du kör och sedan skulle du få betala därefter...

"Det skulle kunna ge en rättvisare försäkring.” LENNART LINDORSSON, VOLVIA

"FÖRSIKTIGA förare ska inte betala för andras vårdslöshet."

Vad tycker ni om att ha en sån på er hoj!? :7peta

Det finns ju iofs redan svarta lådor i en del bilar, som registrerar krockvåld och hastighet etc.
Mig veterligen så släpper dock inte biltillverkarna det till polis eller försäkringsbolag, utan har det enbart till sin egen säkerhetsutveckling.

Ofta är det just de "försiktiga" som är egentliga orsaken till många olyckor (mina egna funderingar nu alltså). Visst kan man inte skylla på dem, men skulle dessa proppar inte finnas i trafiken skulle många idiot-omkörningar aldrig ske, och det är väl ofta dessa som slutar i tagedi?

(Givetvis finns det många idioter till förare också, men det var inte det jag ville poängtera).

om lådan kunde se skillnad på bankörning och körning i trafik tror jag det skulle funka... annars blir det orättvist dyra försäkringar för de som tyckerom att köra bana med sina "vanliga" hojar.

HERTZ i USA har (iaf hade) GPS på sina hyrbilar - och debiterade i uppmärksammade (i pressen iaf) fall fortkörningsavgifter till kunderna i efterhand som hade kört för fort.

Det blir väl som med yrkesförarnas färdskrivare, man monterar bort dem eller på annat sätt får dem tillfälligt ur funktion så länge det inte är belagt med fängelsestraff.

RacerX skrev:
Läste i NyTeknik senast att försäkringsbolagen vill införa en "svart låda" i bilarna. Denna skulle ha kontakt med ditt försäkringsbolag, och din premie skulle baseras på "hur" du körde. D.v.s. försäkringsbolaget skulle hålla reda på hur fort, "vårdslöst" du kör och sedan skulle du få betala därefter...

Lysande ide...man skulle även kunna koppla sateliten så att den styr fordonets fart...då skulle o-visionen snart vara i hamn.... :yoparty

tassen skrev:
Lysande ide...man skulle även kunna koppla sateliten så att den styr fordonets fart...då skulle o-visionen snart vara i hamn.... :yoparty
Blir det inte fler radiostyrningar i gamla stan då? :va :rolleyes:

andersbrink skrev:
HERTZ i USA har (iaf hade) GPS på sina hyrbilar - och debiterade i uppmärksammade (i pressen iaf) fall fortkörningsavgifter till kunderna i efterhand som hade kört för fort.

Men inte AVIS, eller hur?! Eller hur?!?!

Ska ju hamta upp en hyrbil pa lordag...

Satelitövervakning när hojjen blivit snodd skulle inte vara helt fel om du frågar mig. :)

RacerX skrev:

Försäkringsbolag är ONDA!! :gnissla

Det är även trafikproppar såsom gubbar i hatt och livrädda kärringar/snubbar!!

Enda "svarta låda" jag accepterar på min hoj är det lilla utrymmet i kutsen... Men visst skulle jag acceptera ett larm med GPS funktion så de kan stoppa färjan över sjön... Eller så jag kan ringa in "dagen efter" och fråga var fan jag ställde hojjen?!

RacerX skrev:

Fånigt! bara för att man kör fort kör man inte dåligt! finns många bilister som kör för jävligt fast dem kör långsamt!

Lugn skrev:
Men inte AVIS, eller hur?! Eller hur?!?!

Ska ju hamta upp en hyrbil pa lordag...

Det är ju bara att fråga om bilen har en GPS. Lixom, där på flygplatserna dräller det ju av biluthyrningsfirmor. Hertz är ju dyrast av dem - men inte fan bättre, däremot en lite roligare maskinpark. Sista månaderna i USA hade jag en sur-6'a Mustang från Hertz, kostade inte ett öre mer än någon annan Ford i samma storlek. Trots alls dyrt, men va fan - företaget (dvs Ericsson) stod för $$$.
Höll till i Lynchburg (home of fuckin' Jerry Falwell) 4 timmar söder om DC/Dulles.

tassen skrev:

Är det inte det som hette "isa" eller nått sånt...det är iallafall på gång.

P@trik skrev:
Är det inte det som hette "isa" eller nått sånt...det är iallafall på gång.
På gång vet jag väl inte....det sågas rätt rejält här: http://smcdalarna.org/phpbb2/viewtopic.php?t=93

De ska nog ta och fundera på tekniken ett par varv till. :kocko

Det finns för bilar och är (på förslag att bli?) obligatoriskt på vissa vägsträckor längre ner i Europa :mad:
Men försäkringsbolagen har tack och lov inte haft nått att göra med det än så länge. ... :död

Låter ju skitbra, då kan ju alla blinda panchisar fortsätta och köra under h-begränsningarna och bara svänga utan för varning. Och sedan skylla på alla andra som smäller med dom :rolleyes:

kjuze skrev:
Satelitövervakning när hojjen blivit snodd skulle inte vara helt fel om du frågar mig. :)
Det finns väl redan!? Såg något om ett företg som man kunde köpa tjänsten av till bilar iaf...:va hade nog börjat i Los Angeles där det är så många bil kapningar. En liten "panikknapp" under instrumentbrädan så började bilen spåras via GPS. Kunde även aktiveras i efterhand mha ett telefonsamtal...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8