IF - Don't you worry bout a thing!

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Jepp.. Detta är ännu en försäkringstråd. Känner att jag vill dela med mig av den frustration som jag genomled när det var dags att ställa på mina motorcyklar.

Hade i en tidigare tråd läst att IF hade höjt försäkringspremierna för motorcyklar denna säsong, detta ville jag ringa och kontrollera eftersom jag vid tillfället ägde 2st motorcyklar (CB900F samt gixxern) som båda var försäkrade hos dem. Ringde kundtjänst och pratade med en herre, presenterade mig och berättade att jag ville veta premierna nu innan jag tänkte ta mina motorcyklar i bruk.

FB: Detta kan vi inte se.

Jag: Hur då menar du?

FB: Eftersom du har dina motorcyklar försäkrade hos oss med en stilleståndsförsäkring så blockerar det vårt system, därför kan vi inte få fram priset.

Jag: Det låter ju jättekonstigt, jag är ju kund och har haft dem i trafik hos er förra säsongen.

FB: Jo det kan tyckas så, men vårt system är konstruerat så tyvärr.

Jag: Men om jag ger dig registreringsnummer på exakt likadana motorcyklar då?

FB: Det skulle inte ge en rättvis bild och endast ett missvisande pris.

Jag: Jaha, så vad föreslår du att jag ska göra då? Detta känns ju som att gå på ICA och handa oxfilé men vet inte vad den kostat innan jag gått ut genom kassan.

FB: Det enda du kan göra är att ställa på motorcyklarna, låta de tidigare försäkringarna träda i kraft och invänta fakturan. Om du inte är nöjd med priset så kan du nyttja din 14 dagars ångerrätt och häva försäkringen.

Jag: Men om jag ställer på motorcyklarna, inväntar papper från er med ett pris som jag inte är nöjd med och därav häver er försäkring så måste jag ändå betala er för de dagar den varit i trafik alt. finna ett försäkringsbolag som vill försäkra bakåt i tiden, vilket både du och jag vet att inget bolag är villiga att göra.

FB: Det är enda sättet..

Jag: Detta är ju sanslöst! Jag har ringt till flera olika försäkringsbolag och fått offerter, men från er där jag dessutom är kund kan jag inte få fram någonting.

FB: Så du har även pratat med andra bolag, vad har du fått för pris hos dem då?

(Nu kommer det intressanta)

Jag: Har te.x fått ett pris på 1200 i månaden, halvförsäkring på min GSX R.

FB: Det kommer vi inte kunna matcha!

Jag: Okej.... Hur vet du det om du inte kan se några priser? :dummer

FB: Du, vi gör så här. Vi har en speciell grupp här hos IF som arbetar med just prisförfrågningar och sk. "Prutningar". Dom slutar dessvärre kl. 14.00, så skulle det gå bra om dom kontaktar dig imorgon istället?

Jag: Ja visst (lämnade mitt mobilnummer).

FB: Jättefint, men då kontaktar dom dig imorgon så ska du nog se att ni kommer överens om någonting! Tack och hej!

(Nästa dag kom, och efter att klockan passerat 15.00 ringde jag upp till IF och frågade efter herrn jag pratade med dagen innan.)

FB: Han finns tyvärr inte tillgänglig, finns det något jag kan assistera med istället?

(Jag berättade hela historien igen och allt som hade blivit sagt dagen innan.*Efter mycket Om och Men berättar hon tillslut att det inte finns någon sådan grupp hos IF och vet inte alls var den andra personen hade fått det ifrån.)

Jag: Det här är ju fullkomligt förkastligt. Är det så ni är tränade att behandla era kunder?!

FB: Jag kan bara beklaga, det måste blivit något missförstånd igår eller att han blivit informerad fel.

Jag: Jag kräver att få prata med er platschef. Jag vill veta priset på mina motorcyklar samt att jag vill ha en ursäkt.

(FB ber att jag väntar lite medan hon kontrollerar någonting.)

FB: Han sitter tyvärr upptagen just nu, men skulle det gå bra om jag lyfter ditt ärende till honom och återkommer så fort vi har en lösning?

Jag: Gör det. (Ger mitt nummer igen)

FB: Tack! Jag ringer dig senare idag då jag pratat med honom!

(Tiden rullade på och klockan blev runt 16.00 då FB ringde upp.)

FB: Hej, nu har jag pratat med min chef! Det enda sättet vi kan få fram pris åt dig är om vi tillfälligt makulerar dina befintliga försäkringar för att kunna göra en prisförfrågan. Är det OK för dig?

Jag: Eeh.. Visst. Så länge det inte påverkar mig som kund.

FB: Absolut inte, det kommer inte ens att märkas av men vi måste ändå ringa och fråga. Men då gör vi det så återkommer jag igen lite senare då detta är gjort!

(Samtalet avslutas och jag fortsätter att leva mitt liv. Vid 18:30 ringer FB upp igen.)

FB: Hej, ursäkta att jag ringer så sent!

Jag: Absolut ingen fara.

FB: Det är så att vi har problem med vårt system just nu så vi kan inte utföra detta. Skulle det möjligtvis gå bra om jag gör det här direkt när jag börjar imorgon kl. 10.00 och återkomma då?

Jag: Visst, jag ser inte att det finns så mycket annat att göra än att invänta er.

FB: Tack så hemskt mycket för ditt tålamod, jag återkommer imorgon!

(Samtalet avslutas och en ny dag gror. Klockan tickar på och vid 15.00 har ingen ringt mig, så jag ringer upp. Givetvis finns personen jag söker inte tillgänglig! Ber honom jag pratar med att kolla i sitt system om det finns några notiser eller dyl. från förgående dag som kan hjälpa oss på traven, men han kan inte se någonting, inte ens att jag varit i kontakt med någon! Efter att jag ursäktat mig och stängt av micken och svurit i en minut så satte jag lugnt och sansat in den nya operatören i fallet, ännu en gång.) :huvet

FB: Vi kan inte se det i vårt system, men jag kan trixa lite och se vad vi kan få för uppskattning.

Jag: Gör det.......

FB: Vad jag kan få fram här så kommer din GSX R att kosta ca 1700 i månaden i halvförsäkring.

Jag: Men det är ju 400 spänn mer i månaden än i fjol?!

FB: Jo, det kan variera ganska kraftigt från säsong till säsong beroende på statistik. Dessutom är detta endast en ungefärlig uppskattning.

Jag: Så, detta pris går inte ens att diskutera med er då, trots att jag är trogen kund sedan tidigare + att jag blivit behandlad av er som crapp?

FB: Nej, våra priser är satta och det går inte att göra någonting.

Jag: Tack men nej tack, då byter jag försäkringsbolag direkt. Och du kan hälsa "Namn, Namn" samt din chef att det är förjävligt hur ni behandlar era kunder!

Fick inte ens en ursäkt och samtalet avslutades.

Bytte försäkringsbolag samma dag. Aldrig i hel**** att jag någonsin kommer att ha något med dessa sopråttor att göra igen!
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Att du ens hade det tålamodet med dem.
Finns många bolag och vill de inte försäkra direk eller kan ge pris är det bara att stryka från listan
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Att du ens hade det tålamodet med dem.
Finns många bolag och vill de inte försäkra direk eller kan ge pris är det bara att stryka från listan

Är nästan imponerad av mig själv och mitt tålamod, var inte otrevlig eller höjde rösten en enda gång utan endast saklig. Kände bara att eftersom jag redan var kund så kunde jag få förvänta mig lite service, men icke. Nu är dom för evigt på min shit-list istället.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Känner igen det där med IF, de kunde aldrig tala om vilken premie man skulle få efter förfallodatumet om man redan var kund hos dem och hade fordonet avställt. Dock brukar man kunna få en indikation. Det räcker ju för att kunna göra en uppskattning hur bolaget ligger till jämfört med konkurrenterna. För att få exakt premie ombads man ställa på det. Jag har dock aldrig gjort någon deal av det. Överlag var jag en nöjd kund hos IF när det gällde fordonsförsäkringar. De var länge billigast, men tillslut erbjöd ett annat bolag mig 1/3 av premien och då var valet inte så svårt. Jag skulle dock kunna återvända till IF om de var villiga att ge mig en konkurrenskraftig premie. Var aldrig inblandad i någon olycka under 8 års tid så man kan nog konstatera att bolaget gått plus. Men man fick aldrig något för det.

De vanliga kundmottagarna man talar med ger jag inte så mycket för- oavsett bolag. Det är bäst att ringa vanliga kontorstider om man vill prata med någon som har lite detaljerad kunskap.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
IF,s ledning är ett gäng djä_la skojare och inget annat.Dom lovar allt vid försäkringstillfället men vid eventuell skada så kan försäkringstagaren på IF känna sig helt blåst.För kallades sådant här för ocker och var straffbart.Har själv haft skadeärende med detta IF trots att jag blev avrådd av andra att ha med detta försäkringsbolag att göra.Nåja, en gång men aldrig mer. :tummenner
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag försäkrade en hoj i IF för ett antal år sedan, efter att jag garanterats att försäkringen gällde på bana "så länge det inte var tävling eller träning för tävling". Någon månad senare läste jag i en tidning (bike tror jag) att försäkringen aldrig gällde vid bankörning. Detta oavsett vem som var arrangör och vad syftet var. När jag ringde upp IF och frågade om detta fick jag svaret att det jag läst stämde.
Summan av kardemumman blev att:
Jag bytte MC-färsäkring så fort som möjligt.
Sa upp övriga försäkringar jag hade hos dem.
Rekomenderade ett antal personer att inte försäkra i IF, eftersom jag kände att de lurat mig. (jag tog försäkringen för att den skulle gälla även vid bankörning)
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Har inga bra erfarenheter från IF heller...
Men verkar inte som att fordonsägare är deras primära inkomstkälla då de har rätt höga premier vad gäller allt som har en motor? :va
 

jp.pettson

Är man trött så är man...
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600RR -03. Mina ex, R6 -02, Gsxr 750 -02, Gsxr 600 -04, R1 -00
Fan va surt, men vilket tålamod du har.....men vi konstaterar att de inte alls vet vad de snackar om.
Redan i första samtalet hade jag spelat in när han säger att du kan ångra dig inom 14 dagar, ställt på hojen och sen dragit in alla jurister jag får tag på, bara för att göra det surt dem:banana
14 dagars ångerrätt finns för att distansavtalslagen säger att kunden har rätt till det när man handlar på distans (telefon, internet etc), men faktum är att du inte handlar/ingår avtal i samtalet, ditt avtal har du redan och det löper förfallodag till förfallodag......

Så hade du gjort som han sagt, hade de garanterat inte låtit dig byta efter 7 dagar, de hade sagt, du har förfallodag om ett halvår (eller vad du har).
FB borde ha bättre koll på sin personal:huvet:huvet
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tråkigt att du blev behandlad så men tack för en givande o saklig recension!
 

jp.pettson

Är man trött så är man...
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600RR -03. Mina ex, R6 -02, Gsxr 750 -02, Gsxr 600 -04, R1 -00
Har inga bra erfarenheter från IF heller...
Men verkar inte som att fordonsägare är deras primära inkomstkälla då de har rätt höga premier vad gäller allt som har en motor? :va

IF äger Volvia, har märkesförsäkring på VW-koncernen, Honda, Saab, BMW, Mercedes och många fler......fordon är deras levebröd, utan dem skulle det inte finnas något IF.....
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
If måste väl vara det bolag med sämst ryckte när det gäller ersättning till kunder (reklam på TVn är ett försök att bättra detta), men att ljuga för kunder är rent förkastligt och inget bolaget står bakom, denna "någon" borde få ta smällen före IF i detta fall......

Däremot är det rent av pinsamt och beklämmande att de inte kan tala om vad man har för premie, det är ju lika dumt som..........som...........som... att ringa sitt försäkringsbolag och inte får till sig vad man har för premie!!!!!
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Jo jag tycker att deras sätt att behandla mig som kund var helt förkastligt.
Har aldrig varit med om liknande.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top