San Marinos GP

Ja, det är kännt sedan tidigare att just Rossi varit emot nya reglementet. Han var troligen en av dem som gynnades mest av de gamla reglerna och fick "one-off" däcken .
Men ändå, Jeremy Burgess: "'The tyre rule has not been the main reason for Valentino not winning races this season. I like the rule - it's equal for everyone and I think it should stay!'
Oj,den allsmäktige Jeremy Burgess gillar det nya däckreglementet.Kommer vi att få se några kappvändare bland kritikerna här på forumet tro?
 
Och turbon i en vanlig Volvo snurrar väl med 100.000 rpm?
Det jag ville ha sagt var att 18.000 varv på utgående axel inte är kattskit och väl knappast kan kallas för måttligt.

Förstår precis vad du säger, men återigen: varvtalet säger inget (ok jo det gör det, men inte allt) om effektuttaget (per volym).

Sen är det vevaxeln, inte utgående (vilken är densamma som drevaxeln)
(sorry, var tvungen... ett Tourettes jag har... ska jobba på det)
;)

Karln är väl frustrerad, Rossi har majoritetens stöd för sina ursäkter och Stoners snabbhet förklaras av alla bero på att allt klaffar för honom i år med hoj och däck, inte för att han är helt sjukt fruktansvärt brutalt jävla asgrym på att köra hoj och tillräckligt bra för att vinna i det helhetspaket som Stoner och Ducati utgör i år.

:klappar

Oj,den allsmäktige Jeremy Burgess gillar det nya däckreglementet.Kommer vi att få se några kappvändare bland kritikerna här på forumet tro?

;) word!
 
Last edited:
Karln är väl frustrerad, Rossi har majoritetens stöd för sina ursäkter och Stoners snabbhet förklaras av alla bero på att allt klaffar för honom i år med hoj och däck, inte för att han är helt sjukt fruktansvärt brutalt jävla asgrym på att köra hoj men tillräckligt bra för att vinna i det helhetspaket som Stoner och Ducati utgör i år.
Jag fattar det iofs som att alla är överens om att Stoner är helt sjukt fruktansvärt brutalt satans asgrym på att köra hoj - och att han dessutom har ett litet, litet materiellt försprång gentemot Rossi. Huruvida detta lilla försprång är en tillräcklig förklaring till tabellsituationen, det tvistas det väl något om.

Klart karln är frustrerad. Hans självbild har krackelerat. En "förlust" kan man bortförklara, men två på raken; det är betydligt knepigare. Det blir lätt lite konstigt när prestationen inte motsvarar egot.
 
Jag fattar det iofs som att alla är överens om att Stoner är helt sjukt fruktansvärt brutalt satans asgrym på att köra hoj - och att han dessutom har ett litet, litet materiellt försprång gentemot Rossi. Huruvida detta lilla försprång är en tillräcklig förklaring till tabellsituationen, det tvistas det väl något om.

Klart karln är frustrerad. Hans självbild har krackelerat. En "förlust" kan man bortförklara, men två på raken; det är betydligt knepigare. Det blir lätt lite konstigt när prestationen inte motsvarar egot.

Som vanligt - en klockren analys broder! :bow
 
Förstår precis vad du säger, men återigen: varvtalet säger inget (ok jo det gör det, men inte allt) om effektuttaget (per volym).
Men jag har inte pratat om något effektuttag. Jag reflekterade bara över att någon kunde tycka att drygt 18.000 rpm var måttligt.
 
Har han sagt det själv? Varför skulle inte hans däck tåla att köra ett halvvarv i gruset?
Nicky Hayden's efforts to recover from his first corner incident at Misano were compromised by damage to his rear tyre.

The American had already lost 17 seconds to the leaders trying to get back onto the track after the crash, and then struggled with a chunked rear tyre throughout the rest of the race.

Randy de Puniet had triggered the first corner melee, possibly by touching his front brake lever against Dani Pedrosa's Honda - causing the Kawasaki to crash into Pedrosa, and forcing Hayden to take to the gravel to avoid running over both of them.

"I blew the start and there's really no excuse for it when you're on the front row. I muffed that one up," Hayden said.

"It was all I could do to not run over De Puniet's head...

"I then found I'd lost a chunk out of the right side of the rear tyre.

"When you go off with these tyres it's easy to cut them. The left hand side of the tyre took eight laps to get back up to temperature."

The damage meant that Hayden could only recover to 13th, nearly a minute and a half behind the victorious Casey Stoner.


Vad menas egentligen?Havererade motorn pga dom nya däckreglerna?
Ja, det är precis som förra året. Om det inte hade varit för all otur hade Rossi varit världsmästare både 2006 och 2007.

Det är oerhört tyst från rossifuckoläktaren, förresten. Konstigt.
 
Last edited:
Ingen racemotor byggs för att hålla längre än absolut nödvändigt :mattias
Exakt. En Topfuelmotor håller ungefär 5 sekunder, precis lagom länge för att ta sig upp till drygt 500 km/h på 402 meter en gång. Sedan är det dags att plocka ner den i molekyler inför nästa repa. Ändamålsenligt och vackert! :D
 
Exakt. En Topfuelmotor håller ungefär 5 sekunder, precis lagom länge för att ta sig upp till drygt 500 km/h på 402 meter en gång. Sedan är det dags att plocka ner den i molekyler inför nästa repa. Ändamålsenligt och vackert! :D


Och det görs på en halvtimme dessutom!! Coolt!:tummenupp
 
Och turbon i en vanlig Volvo snurrar väl med 100.000 rpm?
Det jag ville ha sagt var att 18.000 varv på utgående axel inte är kattskit och väl knappast kan kallas för måttligt.

Din xyzRR producerar 180 hk/l och varvar 14000, dessutom är den byggd för att gå flera tusen mil mellan renoveringarna och produktionskostnad är en viktig faktor.

Med det perspektivet är det inte direkt överväldigande att man lyckats konsturera en motor som varvar 18000 och ger 250hk/l givet att den får kosta obegränsat med pengar och bara behöver hålla ihop en sisådär 25mil....

Ja, han vet ju iallafall att han inte har vunnit någon VM-titel än.

Vad har Danni och Skägget gemensamt?


Båda saknar riktig VM titel enl Valmers
 
Last edited:
Och så klart kungen av MotoGP i år, #27: "At the beginning of the season, Valentino and the others were all for the new tyre rules. But as soon as they don't win, the rule is crap. I've had my bad races this year, especially in Germany, and I'm not complaining about the tyre rule. They can moan and whinge about it as much as they want, but it shows that Michelin have had an advantage in the past. This season, they cannot bring a tyre in just for the race and it's a matter of relying on the company that supports you to do a good job."
På tal om skitsnack så var den här tråden riktigt full av den varan.

Stoner får väldigt gärna fortsätta att kalla en spade för en spade utan tanke på sin egen popularitet i depån. Det är för många sillmjölkar i MotoGP. Go Stoner!
 
Och turbon i en vanlig Volvo snurrar väl med 100.000 rpm?
Det jag ville ha sagt var att 18.000 varv på utgående axel inte är kattskit och väl knappast kan kallas för måttligt.

Man får vara noga med att skilja på roterande enheter och reciprokerande.
De senare bygger upp enorma accelerationer och krafter i systemet. Störst är accelerationen när kolven står still ...
 
Med det perspektivet är det inte direkt överväldigande att man lyckats konsturera en motor som varvar 18000 och ger 250hk/l givet att den får kosta obegränsat med pengar och bara behöver hålla ihop en sisådär 25mil....
Okej, då förstår jag vad du menar :tummenupp

Exakt. En Topfuelmotor håller ungefär 5 sekunder, precis lagom länge för att ta sig upp till drygt 500 km/h på 402 meter en gång. Sedan är det dags att plocka ner den i molekyler inför nästa repa. Ändamålsenligt och vackert! :D
Hur mycket av delarna i motorn byts efter varje repa?
Är det inte så att de plockar ner den för att kolla att allt är okej och sedan skruvar ihop den igen?
 
Last edited:
Har någon läst något om testerna idag? Visst var det ett par team som skulle stanna kvar på Misano och testa lite?

http://www.roadracingworld.com/news/article/?article=30136

Röster från Team Fiat Yamaha ang testerna på misano...

Colin: "We tried some new electronic stuff and a new shock for Ohlins but it was mostly about tyres and it was great to be making some progress. I think I can honestly say that this was the most constructive test we've done in the last six months; it was a good way to round off an otherwise bad weekend and it's put us all in a positive frame of mind for the next race."

Valentino: "Our engineers have looked at the engine and it seems that the problem was something which could have occurred also in the old one, so it was just bad luck for us. The new engine gives us some speed advantage over the old one so we will keep on working on its development. This afternoon we tried some new tyres and we found some very interesting and positive things. It seems that Michelin have done a good job in their recent work and it was definitely a much more positive test than in Brno, so we're quite happy with our day's work."
 
Last edited:


Det är oerhört tyst från rossifuckoläktaren, förresten. Konstigt.
Inte ett dugg konstigt. Dessa trådar spårar ur efter 2 inlägg.Handlar mindre om race och mera om personliga påhopp och trams. Flera som alltid skrivit förut som slutat slriva pga detta.
 
Ni retar er på varandra som om ni är ex-pojk/flickvänner.

Kan ni inte diskutera utan personliga påhopp?
 
Ni retar er på varandra som om ni är ex-pojk/flickvänner.

Kan ni inte diskutera utan personliga påhopp?

Men rossifucko är väl inget personligt påhopp, utan det är bara en odefinierad massa som "andra som inte tycker som jag"?
 

Det är oerhört tyst från rossifuckoläktaren, förresten. Konstigt.


vad fan ska man säga då? det går dåligt för Rossi och hans team just nu, tråkigt!
det går bra för Stoner, Kul!

Det är väl desto konstigare hur alla antirossitalibaner vänder och vrider på alla stenar för att kunna konstatera att Rossi egentligen inte är särskilt bra och att Yamahan är den bästa hojen och Bridgestone är inte bättre än Michelin och och och...många som tycker det är roligt att titta på racing och läsa diskussioner lägger förmodligen ner när dom ser en sådan här låg tråd.
Pinsamt...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top