MackeNo1
Varför slita på mer än ett hjul i taget?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Spånar lite inför valet av motard...
Är sugen på att komplementera firebladen med en motard... Hade en KTM 660 förra året men sålde den pga den obefintliga långfärdskomforten. Köpte bladen och byggde streetfighter av den, helt suverän hoj! Massor av effekt, grymma bromsar och man kan åka på riktiga långturer om man känner för det. Så länge man inte snittar mer än 170km/h, kör man fortare blir det blåsigt i längden
Men man saknar ju helt klart motarden, grymt roliga hojar
Och nu när man flyttat till Uppsala så är det ju nära till Rörken också.
Köper jag motard så blir det alltså enbart för att köra bana, öva wheelies och stoppies samt svina ine i stan. Eventuellt lite grusväg på hösten om man skulle råka köpa en hoj där offroad däck ingår...
Så valet står väll emellan tre hojar:
KTM 520/525 EXC
+ Har rykte om sig att gå grymt bra, och jag har fått för mig att det är bra kvalité på grejerna.
- Endurofjädringen är nog egentligen för mjuk för SM, speciellt om man väger närmare 100kg
HÖGT 2:a handspris!! Verkar finnas dåligt med begagnade hojar till salu. Har hört att 520 ska vara driftsäkrare än 525, vet dock ej om det stämmer.
Honda CRF 450 SM
+ Ska vara lättmekad efter vad jag har förstått, lätt att komma åt allting osv. Går tydligen ruskigt bra, speciellt med tanke på den mindre motorvolymen. Smidig som fan, känns som en moped när man provsitter den.
- Mycket service, kolvbyte till skillnad från dom två övriga. Kanske lite väl liten för mig? Den mindre motorn ger mindre vrid, vrid är roligt...
HUSABERG 650
+ Går värst av dom här hojarna. Snygg!
- Krångligare att komma åt ventiler osv än på t e x Hondan. Kvalité??? Inte Husas starkaste kort som det verkar, ska ju dock vara lite bättre på nyare hojar. Man ska tydligen passa sig för att köra för långt på bakhjulet med en Husa pga problem med smörjningen, detta är väll iofs inget jag behöver bekymmra mig för än på ett tag
Men målet är ju att man ska klara ett par km på bakhjulet iaf, och då vill man ju inte att hojen ska skära ihop.
Budgeten är väll tänkt till nånstans runt 50 000:- Max 60 000:- och det blir till att köpa hojen i vår om allt går som planerat med jobb osv..
Vet fan inte vilken jag ska köpa, é grymt sugen på en Husa -03 men är orolig för att skiten ska rasa utan anledning..
KTM:en ska ju vara grym som motard men då är det den mjuka fjädringen och bristen på begagnade hojar som krånglar till det. Den är ju dessutom dyrare än dom två övriga att köpa begagnad.
Hondan är rejsig som fan, men frågan är om inte den är för liten för mig.
Så, nu har jag skrivit av mig det värsta.. Nån som har nått att tillägga eller tipsa om i mina funderingar?
Är sugen på att komplementera firebladen med en motard... Hade en KTM 660 förra året men sålde den pga den obefintliga långfärdskomforten. Köpte bladen och byggde streetfighter av den, helt suverän hoj! Massor av effekt, grymma bromsar och man kan åka på riktiga långturer om man känner för det. Så länge man inte snittar mer än 170km/h, kör man fortare blir det blåsigt i längden

Men man saknar ju helt klart motarden, grymt roliga hojar

Köper jag motard så blir det alltså enbart för att köra bana, öva wheelies och stoppies samt svina ine i stan. Eventuellt lite grusväg på hösten om man skulle råka köpa en hoj där offroad däck ingår...
Så valet står väll emellan tre hojar:
KTM 520/525 EXC
+ Har rykte om sig att gå grymt bra, och jag har fått för mig att det är bra kvalité på grejerna.
- Endurofjädringen är nog egentligen för mjuk för SM, speciellt om man väger närmare 100kg

Honda CRF 450 SM
+ Ska vara lättmekad efter vad jag har förstått, lätt att komma åt allting osv. Går tydligen ruskigt bra, speciellt med tanke på den mindre motorvolymen. Smidig som fan, känns som en moped när man provsitter den.
- Mycket service, kolvbyte till skillnad från dom två övriga. Kanske lite väl liten för mig? Den mindre motorn ger mindre vrid, vrid är roligt...
HUSABERG 650
+ Går värst av dom här hojarna. Snygg!
- Krångligare att komma åt ventiler osv än på t e x Hondan. Kvalité??? Inte Husas starkaste kort som det verkar, ska ju dock vara lite bättre på nyare hojar. Man ska tydligen passa sig för att köra för långt på bakhjulet med en Husa pga problem med smörjningen, detta är väll iofs inget jag behöver bekymmra mig för än på ett tag

Budgeten är väll tänkt till nånstans runt 50 000:- Max 60 000:- och det blir till att köpa hojen i vår om allt går som planerat med jobb osv..
Vet fan inte vilken jag ska köpa, é grymt sugen på en Husa -03 men är orolig för att skiten ska rasa utan anledning..
KTM:en ska ju vara grym som motard men då är det den mjuka fjädringen och bristen på begagnade hojar som krånglar till det. Den är ju dessutom dyrare än dom två övriga att köpa begagnad.
Hondan är rejsig som fan, men frågan är om inte den är för liten för mig.
Så, nu har jag skrivit av mig det värsta.. Nån som har nått att tillägga eller tipsa om i mina funderingar?
Last edited: