Samlar tankarna inför valet av motard...

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Spånar lite inför valet av motard...

Är sugen på att komplementera firebladen med en motard... Hade en KTM 660 förra året men sålde den pga den obefintliga långfärdskomforten. Köpte bladen och byggde streetfighter av den, helt suverän hoj! Massor av effekt, grymma bromsar och man kan åka på riktiga långturer om man känner för det. Så länge man inte snittar mer än 170km/h, kör man fortare blir det blåsigt i längden :rolleyes:

Men man saknar ju helt klart motarden, grymt roliga hojar :yoparty Och nu när man flyttat till Uppsala så är det ju nära till Rörken också.

Köper jag motard så blir det alltså enbart för att köra bana, öva wheelies och stoppies samt svina ine i stan. Eventuellt lite grusväg på hösten om man skulle råka köpa en hoj där offroad däck ingår...

Så valet står väll emellan tre hojar:

KTM 520/525 EXC

+ Har rykte om sig att gå grymt bra, och jag har fått för mig att det är bra kvalité på grejerna.

- Endurofjädringen är nog egentligen för mjuk för SM, speciellt om man väger närmare 100kg :rolleyes: HÖGT 2:a handspris!! Verkar finnas dåligt med begagnade hojar till salu. Har hört att 520 ska vara driftsäkrare än 525, vet dock ej om det stämmer.

Honda CRF 450 SM

+ Ska vara lättmekad efter vad jag har förstått, lätt att komma åt allting osv. Går tydligen ruskigt bra, speciellt med tanke på den mindre motorvolymen. Smidig som fan, känns som en moped när man provsitter den.

- Mycket service, kolvbyte till skillnad från dom två övriga. Kanske lite väl liten för mig? Den mindre motorn ger mindre vrid, vrid är roligt...

HUSABERG 650

+ Går värst av dom här hojarna. Snygg!

- Krångligare att komma åt ventiler osv än på t e x Hondan. Kvalité??? Inte Husas starkaste kort som det verkar, ska ju dock vara lite bättre på nyare hojar. Man ska tydligen passa sig för att köra för långt på bakhjulet med en Husa pga problem med smörjningen, detta är väll iofs inget jag behöver bekymmra mig för än på ett tag :lol Men målet är ju att man ska klara ett par km på bakhjulet iaf, och då vill man ju inte att hojen ska skära ihop.

Budgeten är väll tänkt till nånstans runt 50 000:- Max 60 000:- och det blir till att köpa hojen i vår om allt går som planerat med jobb osv..

Vet fan inte vilken jag ska köpa, é grymt sugen på en Husa -03 men är orolig för att skiten ska rasa utan anledning..

KTM:en ska ju vara grym som motard men då är det den mjuka fjädringen och bristen på begagnade hojar som krånglar till det. Den är ju dessutom dyrare än dom två övriga att köpa begagnad.

Hondan är rejsig som fan, men frågan är om inte den är för liten för mig.

Så, nu har jag skrivit av mig det värsta.. Nån som har nått att tillägga eller tipsa om i mina funderingar?

Last edited:
Husqvarna 650?? Du måste mena Husaberg 650.
Det lär vara stor skillnad mellan 520 och 525.
Och vem vill ha en EXC? Inte nog med att fjädringen är alldeles för mjuk, motorn är ju desutom"nertrimmad".
Och väger du närmare 100 kg så är den inte att tänka på och definitivt inte 450:n heller.
Hade det funnits en KTM som kunnat matcha en Husaberg 650, så hade jag nog rekomenderat den, men som läget är så finns det ingen hoj som matchar Husan. För nu pratar vi LV-reggade hojar.
Hade det fungerat med en oreggad hoj så hade ju en KTM 525 SX alt SMR varit ett starkt kort.
Nej jag rekomenderar dig absolut att leta upp en så ny Husa som möjligt.
Med lite tur så hittar du kanske en 03:a.
Det är inte svårt att komma åt ventilerna och att byta olja och filter är en barnlek.
Behöver inte ens anv. bladmått när du ställer ventilerna utan tänk istället 10-12 minuter på ett "klockvarv".
Eller 1/6 dels varv, dvs från en nock till en annan på låsmuttern.
Mitt tips är att du försöker få provköra en Husa en runda för då kommer du veta vilken hoj du vill köpa.
Lycka till.

Hondan känns inte bara som en moped när man provsitter, utan även när man kör den ;)

Angående kvalité osv ska jag inte ge mig på men är rätt säker på att hondan e bäst av dom.

Honda: Lättkörd som i att man inte blir så slut, mindre ofrivilliga sladdar och framhjulslyft pga karaktären, något svårare att slidea med. Lättast att köra på bakhjulet av de tre tycker jag iaf.

KTM (520): Mellan på allt, med endurofjädringen är den betydligt mer bångstyrd än de två andra. Känns som om hondan har bättre effekt. KTMen är lättare att dosera effekten med, mindre betydelsefullt vilken växel man ligger på än Hondan, sladdar mindre än husan.

Husaberg -03: Bäst fjädring (SM fjädringen), känns som att glida runt på en soffa motför min 02a med endurofjädring och KTMen med endurofjädring - bättre än hondans fjädring, svårare att dosera effekten när man slår på ut ur kurvorna, risk för sladd nästan hela tiden, när det inte sladdar går den på bakhjulet ut ur kurvorna. Lättast å slidea med.

Husaberg -04: Bra på allt förutom att de e för mycke effekt, den här hojjen klarar jag inte av att hantera då framhjulet mest e ovanför backen och sladdar får man i gott som varje kurva.

Det här är mina PERSONLIGA åsikter av de hojjar jag provat, finns säkert dom som tycker olika och har bättre inställningar på hojjarna. Åsikterna är framförda efter banåkning

Angående sladdar och framhjulslyft så låter det nybörjaraktigt men det är det också, jag kan kontrollera dem lagomt men hur jag än gör så kör jag fortare på den hoj som inte sladdar än den som sladdar. Slår man av så blir det oftast för mycket. Därför tycker jag de e bättre börja lågt å gå uppåt när skickligheten växer!
Mitt val är lätt Hondan på bana och -04ans husa på gata. Känner man att man vill ha något mittimellan så är KTMen ett bra val!

420 skrev:
Det lär vara stor skillnad mellan 520 och 525.
Och vem vill ha en EXC? Inte nog med att fjädringen är alldeles för mjuk, motorn är ju desutom"nertrimmad.

Nertrimmad ? Det lär vara samma motor på SX och EXC, det som är skillnad är väl avgassystemet och förgasaren ? Eller har jag missat något ?

420 skrev:
Husqvarna 650?? Du måste mena Husaberg 650.

Helt riktigt, visst va det Husaberg jag menade.... Får skylla på tillfälligt hjärnsläpp :kocko

Glömde faktiskt bort Husqvarna 570, den kan ju va ett alternativ också.

+ Cool hoj

- Dåligt med återförsäljare, ont om begagnade motarder. Vet inte alls mycket om effekt och bromsar osv på den här hojen.

Eftersom jag vill kunna köra gata så är det EXC som gäller om jag ska ha en KTM, annars hade jag lätt köpt en SMR :yoparty Men precis som ni säger så är nog endurofjädringen alldeles för soft för mig.

Har -03:ans Husa samma problem med startmotor och kickaxlar som 02:orna? Elsystem? é inte rädd för o byta olja o kolla ventiler, men vill som sagt inte behöva vara rädd för att den ska pajja så fort man startar den.
Husan är ju onekligen den som ligger bäst i pris, och är relativt lätt o få tag på.

Tjena!
Går i samma tankar som dig men för mig står valet mellen Ktm 525 och Husqvarna 570. Jag är också en tungviktare på 100+ men att modifiera fjädringen på ktm är varken svårt eller dyrt så den ligger väl bäst till och jag satsar nog på en nyhoj om ekonomin tillåter det när våren kommer.

-MLM- skrev:
Nertrimmad ? Det lär vara samma motor på SX och EXC, det som är skillnad är väl avgassystemet och förgasaren ? Eller har jag missat något ?

Avgassystem och förgasare är ju inte så lite skillnad, men jag tror det är en annan tändbox oxo. Och jag tror inte det är samma kam heller men där kan jag ha fel.
Men det lär ju iaf vara ganska stor skillnad på hojarnas karaktär.

Tom Byron skrev:
Jag väger 55, har inga probs...... :fatta!
Åhå, nog är jag kanske ganska kass, men jag kör fortfarande fortare på mindre hojjar. Banorna vi kör på är iofs ganska tajta men jag upplevde den i överkant på i princip hela banan :) Är du så skicklig att du kör fortare på den äre bara buga å beundra! Jag hoppas vara där om två år :)

No, nu fattaru fel juh ! :va

Jag tycker den är snäll. så man lätt kan justera effekten, tex -03 känns mera rå och bockig i effektleveransen....

Gocartbanor brukar jag dreva så den får jobba på vridet istället för att bete sig som en hetsig 125a, då blir det lungare att köra oxå. Den diselmotorn orkar ju dra lite :hihi

Jag e inte skicklig, men det går faktiskt att justera gasen lixom :) :)

OlleR skrev:
Åhå, nog är jag kanske ganska kass, men jag kör fortfarande fortare på mindre hojjar. Banorna vi kör på är iofs ganska tajta men jag upplevde den i överkant på i princip hela banan :) Är du så skicklig att du kör fortare på den äre bara buga å beundra! Jag hoppas vara där om två år :)

Tom Byron skrev:
Jag e inte skicklig, men det går faktiskt att justera gasen lixom :) :)
Ja det var det jag försökte få fram i tidigare kommentar, och som jag skrev - Man kan justera gasen, men jag kör trots allt snabbare på en mindre hoj där man inte behöver bry sig lika mycket om det :)

Jag vet inte om det har med min körstil att göra, men jag tycker 02-03 e mindre "rå". Det känns som om 04an har sånt tryck hela vägen... Fast jag har ju iofs inte kört den så mycket utan bara ett tiotal varv runt gokartbanan :)

Att Husan skulle ha för mycket effekt gör inte så mkt, jag är stor och tung så gott om effekt och vrid är ett måste. Dessutom är jag inte ute efter att sätta nya banrekord, vill bara ha skoj :D

Men törs man köpa en Husa -03, eller är det välinvesterade pengar att lägga ca 10 000:- extra på en KTM/Husqvarna?

MackeNo1 skrev:
Att Husan skulle ha för mycket effekt gör inte så mkt, jag är stor och tung så gott om effekt och vrid är ett måste. Dessutom är jag inte ute efter att sätta nya banrekord, vill bara ha skoj :D

Men törs man köpa en Husa -03, eller är det välinvesterade pengar att lägga ca 10 000:- extra på en KTM/Husqvarna?
Jag tycker det verkar bero mest på hur duktig man e på hålla efter hojjen, å hur noga man är. Alla mina problem har jag skapat själv på :) min husa. Som jag förståt det är det inte så stor skillnad på en uppdaterad 02a å en 03a?

Tom Byron: Kom på vad du menar tror jag, 02-03 känns ryckigare om man inte lärt sig köra den, då den har två "steg", ligger man på det övre känns den aldrig ryckig. Tycker inte jag iaf ;D

Ja, mera elmotor över min tycker jag, men skillnaderna är andå marginella ju. Iofs så ett helsystem på en -03a så går den ju bättre en -04 orginal..... motorn blir ju så mycket flexiblare med helrör verkar det som. :tummenupp

OlleR skrev:
Tom Byron: Kom på vad du menar tror jag, 02-03 känns ryckigare om man inte lärt sig köra den, då den har två "steg", ligger man på det övre känns den aldrig ryckig. Tycker inte jag iaf ;D

Hur är det med elstarten på -03:orna då? Samma klena konstruktion som 02:orna?

Hur räknar man egentligen hur många timmar man kört med hojen? Enligt en polare räknar man inte "klocktimmar" utan räknar efter hur många liter bensin man kört upp. Ett visst antal liter ska motsvara en timmes körning osv..

Går man efter den metoden så blir det många mil per timme eftersom enstånkor inte drar värst mycket soppa. Är det så det funkar eller är han ute o cyklar helt?

Finns en Husa 650 -03 här på säljesforumet som gått 400mil, 50 000:- vill han ha för den. Känns som att 400mil är ganska mycket, men ungefär hur många timmar kan man jämföra det med? Börjar det bli dags för en renovering av lager osv i motorn eller kör man längre än 400mil innan det är dags för sånt?

Många frågor blir det, är det nån som har ork att svara så é det kalas :tummenupp

Sitter det original hastighetsmätare på -03:an så finns det timräknare i den att kolla på.

Tom Byron skrev:
Ja, mera elmotor över min tycker jag, men skillnaderna är andå marginella ju. Iofs så ett helsystem på en -03a så går den ju bättre en -04 orginal..... motorn blir ju så mycket flexiblare med helrör verkar det som. :tummenupp
Tack för tipset! Mitt avgassystem börjar sjunga på sista versen ändå så ;D

Elstarten på 03orna e ungefär lika kass som på 02an ja ;)
Jag räknar med 7-10 klocktimmar innan jag byter olja, men då tar min lite olja också, så jag får fylla på ungefär en tredjedels byte under dom timmarna. Ska man räkna på det så håller jag snittfart 80 varesig jag är på bana eller efter vägen :) Nån som vet hur mycket soppa den tar?

Tror enligt manualen så ska man ha bytt å ordnat med lager å sånt på 200timmar (dvs allt som ska servas). Kolvbyte står inte, men de borde man väl märka ganska fort om den tar för mycke olja, eller?

Busaberg skrev:
Sitter det original hastighetsmätare på -03:an så finns det timräknare i den att kolla på.

Då räknar man med andra ord klocktimmar och inte nån variant men antal liter soppa...

Åker du Husa så ska du inte jämnföra med din 660, min Husa slurpar drygt litern, så med 8literstank så blir det inte så långt, hehe

MackeNo1 skrev:
så blir det många mil per timme eftersom enstånkor inte drar värst mycket soppa.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti