Samlar tankarna inför valet av motard...

MackeNo1 skrev:
Ringde Da silva här i uppsala, en Husqvarna SM510 -05 kommer att kosta 78 000:-, men frågan är om den kommer att gå att få som lv-reggad. Det visste han inte..

En gasgas 450 -05 kostar 80 900:- med Marzocchi framgaffel och 89 650:- med öhlins framgaffel.

Leta upp en svart force edition husaberg, dom är riktigt fina! 450-05 kostar 84000 tror jag, är inte helt säker.

Driftsäkerheten: Riktigt bra på 570 motorn. Det vet vi SÄKERT. Går att jämföra med LC4:an i kvalitet (och hur gammal konstruktionen är från början med... hmmm ;)). 510:an är ju inte en helt ny motor (även fall den är ny för motardåka, kom förra året har jag för mig) och den SKA ENL UPPGIFT vara riktigt bra. Men den tål nog mer att jämföras med Husaberg, 525:a etc... 570:n är bara tuta å köra. 570:s ventilspel blir dessutom större när det ändras och du behöver inte ställa så ofta. Missar du å ställa så tar inte motorn skada på samma sätt heller (detta är vad jag har hört...). 570:n med helsystem (en TE -02) bänkades som sagt av en polare HELT original med FP system på, det var ca 59 BHP. Originalpipan måste bytas ut, den stryper rejält.

Vanligt förekommande fel? Det enda jag vet som har hänt på de i Lidköping som har kört husky 570 (nåja, iaf på två st...) är att en kabelsko har lossnat från kabeln till tändboxen. Det är vad som har hänt med de.

Jag har haft tre st nya husabergare (-01, -02 och -03) en ny KTM (625 -02) men nu åker jag på en 570RR och jag skulle inte byta bort den mot en Husaberg -05 ens om jag blev tillfrågad.

Vill du ha lite vardagskörning och plockar mil etc så prova den nya 610:an. Strippa skiten från lite grejjerm, byt pipa så har du en riktigt snygg båge som inte alla andra har som du både kan pendla fram och tillbaka till jobbet på och köra skiten ur på bana. Mer bana och så, kolla 510 eller ngt annat. Halvard brukar kunna fixa bra priser och är GRYMT BRA på att ha och göra med.

- Johan

MackeNo1 skrev:
Hur är driftsäkerheten och effekten på Husqvarna då? Främst jämfört med Husaberg 650 och KTM 525?

Har den några vanligt förekommande fel?

Man skulle ju egentligen kunna köpa en KTM 625/660, eftersom jag inte har kört vare sig Husaberg eller Husqvarna tidigare så tycker ju jag att 660:n är liten och smidig. Men skulle man å andra sidan testa te x en Husa sen så är väll risken stor att man ångrar att man inte köpte en sån istället... Det é iaf det intryck jag har fått av o läsa olika provkörningar på Husa, den verkar vara beroendeframkallande :fakta

Ursäkta för att jag lånar tråden lite...

Vad är det egentligen för skillnad mellan TE 510 och TE 510 C? Förutom färgen då... Hur bra går 510 jämfört med husa 650?
Är 510 C dyrare? Hur mycket i så fall?

Det smärtar i min själ men jag funderar nämligen lite på att byta ner mig i storlek på hoj... 650 är ganska stort i skogen :näsblod

henrikkrueger skrev:
Ursäkta för att jag lånar tråden lite...

Vad är det egentligen för skillnad mellan TE 510 och TE 510 C? Förutom färgen då... Hur bra går 510 jämfört med husa 650?
Är 510 C dyrare? Hur mycket i så fall?

Det smärtar i min själ men jag funderar nämligen lite på att byta ner mig i storlek på hoj... 650 är ganska stort i skogen :näsblod
TE-Enduro. Billigare
TC-cross. Billigare
C-Centenial. Dyrare...

Effektmässigt inga större skillnader. Qvarnan går snällare och smidigare i skogen. Stadigare tändkurva. (min bedömning)

Ursäkta om jag lånar tråden lite.. Var inne på mc-service i Örebro idag och såg på en husqvarna SMR450 -04 för 69k, blev jäkligt förtjust i den, är den nåt att ha på gatan ? Kommer nog att bara busa i stan och lokala industriomårde samt köra på bana då och då. Håller den för sånt ? Eller är den lika racigt som en CRF450 ?

Lite info om effekt/vrid vore inte fel.. :rolleyes:

-MLM- skrev:
Håller den för sånt ? Eller är den lika racigt som en CRF450 ?

Lite info om effekt/vrid vore inte fel.. :rolleyes:

Det är inte lika hysteriskt kolvbyte som på hondan :näsblod.
Och det är ingen pendlarhoj.
Åk o provkör!

Snacka om dåligt andrahandsvärde om man inte får mer :tomten

Ja, onekligen... Har ju garanterat med det dåliga kvalitétsryktet o göra.

Låter väl som rätt rimliga priser tycker jag.Vissa begär ju nästan nypriser för 2-3 år gamla hojjar och betalar man det gör man ingen kanonaffär direkt......
Ska du åka en del gata så rekommenderar jag något med stor motor oavsett märke.450 är skitkul på gokartbana men för gatåka är det mycket roligare med lite vrid.....

Last edited:
MackeNo1 skrev:
:drool

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=12707

http://www.blocket.se/view/3643356.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0

Är -04 klart mycket bättre kvalitémässigt än -03? Isf är det ju lätt värt 10 000:- mer för en -04:a

Är du intresserad av -03 i annonsen så begär frakt till Uppsala......Killen jobbar på budfirma! Ett litet stalltips bara :lol

Om du tvekar på 525 för den är mjuk, så är Springzz fjäders ett hett tips!
Det sitter det i min polares 525 och det är en helt annan hoj med dom.....

Har du koll på hur mycket han fick ge för dom fjädrarna? En 520 verkar ju onekligen väldigt mycket mer driftsäker än en Husa. Men jag har ingen större lust att ge över 60 000:- för en -02 KTM 520 när man får en -04 Husaberg för samma pengar.

Har du fått R1:an såld än? Beställt 660:n?

MackeNo1 skrev:
Har du koll på hur mycket han fick ge för dom fjädrarna? En 520 verkar ju onekligen väldigt mycket mer driftsäker än en Husa. Men jag har ingen större lust att ge över 60 000:- för en -02 KTM 520 när man får en -04 Husaberg för samma pengar.

Har du fått R1:an såld än? Beställt 660:n?

Jag har en 520 med springzz fjädrar är väldigt nöjd ska bara skicka upp och få dom omgjorda till motard .
Han skulle ha 2000 kr för att fixa det.

/Mheel

Var inte säker på att statorn håller på KTMen bara... (lite "kul" att det var KTMen och inte Husorna i vårat sällskap som statorn for på)

Jag skulle personligen välja Husa före 520n, speciellt om man väger lite mer... Men men

Fan va svårt det ska va o bestämma sig då....

Laddade hem nån film från 04-04-09 med motardkörning på en gocartbana i Rättvik, fan va kul den banan verkar va! Blev inte direkt mindre sugen på o köpa motard igen.

Lägger undan drygt 5000:-/månad under vintern så har jag 50 000:- o köpa hoj för i vår. Men om det blir en Husa, KTM eller Husqvarna vetefan... Har jag väl fått ihop pengarna så brukar det dock inte vara nått problem att sätta sprätt på dom, impulsköp é nått som är mer regel än undantag när det gäller mig :)

Filmen från 04-04-17 e lite bättre tycker jag iaf :D

:arsele

http://irt.slu.se/tomk/sm/motardr.mpg

MackeNo1 skrev:
Fan va svårt det ska va o bestämma sig då....

Laddade hem nån film från 04-04-09 med motardkörning på en gocartbana i Rättvik, fan va kul den banan verkar va! Blev inte direkt mindre sugen på o köpa motard igen.

Lägger undan drygt 5000:-/månad under vintern så har jag 50 000:- o köpa hoj för i vår. Men om det blir en Husa, KTM eller Husqvarna vetefan... Har jag väl fått ihop pengarna så brukar det dock inte vara nått problem att sätta sprätt på dom, impulsköp é nått som är mer regel än undantag när det gäller mig :)

Haha, jodå jag har redan laddat hem den också... Men ville inte ge dig o Ebbe hybris så jag höll tyst om den :lol

Vad tyckte du om den banan? Den ser ruskigt kul ut!

Nöjd med din Husa förresten? Haft några problem med den? Du ångrar inte bytet från KTM 625 till Husaberg?

Den banan e det roligaste man kan åka på!!! Inget annat e i närheten som jag åkt på ivf, men jag har ju bara åkt på en 3-4 gocartbanor å några få stora.

Hoppas det blir åkning där nästa år oxå :yoparty

Husan :gnissla Jorå, NU funkar den skischysst, det var medfött fel på tändbox och lite för lite glapp i veven när de kom från fabriken, (garantifixat) men sedan det är fixat så är det schysst som faan att åka på den. :tummenupp Går "lite" snabbare för mig i år än förra året med 625an, inget ont om KTM dock, den diggade jag oxå :banana

MackeNo1 skrev:
Haha, jodå jag har redan laddat hem den också... Men ville inte ge dig o Ebbe hybris så jag höll tyst om den :lol

Vad tyckte du om den banan? Den ser ruskigt kul ut!

Nöjd med din Husa förresten? Haft några problem med den? Du ångrar inte bytet från KTM 625 till Husaberg?

Okey, men förhoppningsvis är dom grejerna fixade om man köper en beggad -04. För visst är det väll en -04 du har?

Kör du enbart bana nuförtiden eller är du ute och kör nått i Gävle med den?

Ja, det är väl bara fråga ägaren ifall motorn har varit ur å boxen e bytt, det ska väl vara gjort på alla. utom de nyare som e fixade från fabrik, som Ebbes typ....

Naa, åker sällan har varit påstan en 5-6ggr å hängt sedan jag köpte den, de flesta andra har ju köpt "banmotarder" så det har dött ut lite.

MackeNo1 skrev:
Okey, men förhoppningsvis är dom grejerna fixade om man köper en beggad -04. För visst är det väll en -04 du har?

Kör du enbart bana nuförtiden eller är du ute och kör nått i Gävle med den?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti