Samlar tankarna inför valet av motard...

Tom Byron skrev:
Åker du Husa så ska du inte jämnföra med din 660, min Husa slurpar drygt litern, så med 8literstank så blir det inte så långt, hehe

Åh, så det är sån skillnad iaf? 660:n drog 0,65 när man körde skiten ur den :rolleyes:
 
En polare hade en Husqvarna TE 570, konverterad till motard, med FP helsystem på. Den var bänkad till 58 eller 59 häst på bakhjulet. (i samma bänk som Husaberg 650 -01, -02, -03 (samtliga original), KTM 525 SX (med akra helsystem), KTM 625 -02 bänkades mellan 50 och 55 bhp. Du får en TE till bra pris så kan du slänga på riktiga bromsar på den med. På min husky sitter det brembo som fungerar RIKTIGT RIKTIGT bra. Köper du en KTM 525 el. Honda 450 (om du inte får tag på färdigbyggda eller en HM typ...) får du ju i vilket fall som helst köpa fälgar och bromsar separat. Kvaliten på Husqvarna är riktigt bra. Jag skulle vilja påstå att den håller bättre än alla de andra tre...

Det finns inte så många åf för husqvarna men jag TROR det kommer växa. Å andra sidan så ringer man till halvard och beställer så får man det man ska ha dagen efter. Fungerar klockrent och han har i stort sett allt hemma.

- Johan

MackeNo1 skrev:
Helt riktigt, visst va det Husaberg jag menade.... Får skylla på tillfälligt hjärnsläpp :kocko

Glömde faktiskt bort Husqvarna 570, den kan ju va ett alternativ också.

+ Cool hoj

- Dåligt med återförsäljare, ont om begagnade motarder. Vet inte alls mycket om effekt och bromsar osv på den här hojen.

Eftersom jag vill kunna köra gata så är det EXC som gäller om jag ska ha en KTM, annars hade jag lätt köpt en SMR :yoparty Men precis som ni säger så är nog endurofjädringen alldeles för soft för mig.

Har -03:ans Husa samma problem med startmotor och kickaxlar som 02:orna? Elsystem? é inte rädd för o byta olja o kolla ventiler, men vill som sagt inte behöva vara rädd för att den ska pajja så fort man startar den.
Husan är ju onekligen den som ligger bäst i pris, och är relativt lätt o få tag på.
 
mr_rockster skrev:
*blablabla*
Det finns inte så många åf för husqvarna men jag TROR det kommer växa. Å andra sidan så ringer man till halvard och beställer så får man det man ska ha dagen efter. Fungerar klockrent och han har i stort sett allt hemma.

- Johan
Vet du/nån nåt om vad som händer/hänt efter senaste försäljningen av HVA??? Kommer malaysianerna sköta det bra eller vad händer? Ska HVA börja göra moppar för asienbruk nu eller?
 
Supermoto skrev:
Vet du/nån nåt om vad som händer/hänt efter senaste försäljningen av HVA??? Kommer malaysianerna sköta det bra eller vad händer? Ska HVA börja göra moppar för asienbruk nu eller?

Jag har ingen aning. Det verkar väl som det snurrar på som tidigare.

...men, Mats på Highland hade en strålande idé om att Husqvarna skulle börja tillverka hojar i Sverige igen. Då fabriken i Italien bara "hyr" namnet av svenskar (vilka det nu är som äger resten av HVA?). Kunde ju passat fint när Husaberg försvann, men icke sa nicke. :(
 
E den idén verkligen så strålande för honom och Highland, borde ju konkurrera ännu mer med Highlands kommande stånka än idag.
Stånka made in Sweden och välkänd Husky badge istället för mindre känd Highland dito typ.

Barrett skrev:
...men, Mats på Highland hade en strålande idé om att Husqvarna skulle börja tillverka hojar i Sverige igen.
 
kiko skrev:
E den idén verkligen så strålande för honom och Highland, borde ju konkurrera ännu mer med Highlands kommande stånka än idag.
Stånka made in Sweden och välkänd Husky badge istället för mindre känd Highland dito typ.

Ja det stämmer ju. Men jag skulle tippa på att när han pratade med svenka Husqvarnas ägare (vilka det nu är igen?) så va dom långt ifrån att ha en egen stånka, hur långt dom nu kommit idag?
Det är ju möjligt att han hade en önskan att få ta fram en motor tillsammans med Husqvarna oxå, vem vet?

På tal om det så låg där en Highland stånka på golvet när jag va där. Just den testade dom med en KTM 525 motor med insprut bl.a.

Oj vad OT detta blev :3freak
 
Barrett skrev:
Då fabriken i Italien bara "hyr" namnet av svenskar (vilka det nu är som äger resten av HVA?). :(

Större delen MV-AGUSTA och resten CAGIVA
MV står för motorkonstruktion, ramar mm
 
De har inte kommit så långt enligt en del rykten jag hört.
Motorn finns egentligen bara som mock-up än så länge men håller på å utvecklas hos utomstående men helt klart jobbas det på den.

SMM hade ju lite skvaller om den i numret med Highland oxå.

OT som attan då ;)

Barrett skrev:
Ja det stämmer ju. Men jag skulle tippa på att när han pratade med svenka Husqvarnas ägare (vilka det nu är igen?) så va dom långt ifrån att ha en egen stånka, hur långt dom nu kommit idag?
Det är ju möjligt att han hade en önskan att få ta fram en motor tillsammans med Husqvarna oxå, vem vet?

På tal om det så låg där en Highland stånka på golvet när jag va där. Just den testade dom med en KTM 525 motor med insprut bl.a.
 
Nån som vet vad Husqvarna brukar ta för sina hojar? Har fått för mig att dom är lite billigare än KTM o Husaberg, men har inte hittat nån sida med en svensk ÅF där priserna är utsatta.
Om nya 510 som kommer -05 inte blir för dyr så kan det nog va en schysst hoj..
 
MackeNo1 skrev:
Nån som vet vad Husqvarna brukar ta för sina hojar? Har fått för mig att dom är lite billigare än KTM o Husaberg, men har inte hittat nån sida med en svensk ÅF där priserna är utsatta.
Om nya 510 som kommer -05 inte blir för dyr så kan det nog va en schysst hoj..

Vill du veta pris och leverans så ring till Halvards motor, http://gulasidorna.eniro.se/query?what=yp&heading_exact=Motorcyklar - Detaljister&stq=125, tror inte dem har nån hemsida. :D
 
MackeNo1 skrev:
Nån som vet vad Husqvarna brukar ta för sina hojar? Har fått för mig att dom är lite billigare än KTM o Husaberg, men har inte hittat nån sida med en svensk ÅF där priserna är utsatta.
Om nya 510 som kommer -05 inte blir för dyr så kan det nog va en schysst hoj..

http://www.husqvarnamc.se/ finns priser för TE och TC-modellerna, tyvärr inte för motard. Det är ju så klart listpriser oxå, Halvards kan nog ge en bättre prisbild för -05's motarder
 
Kollar man lite på databladen för 05orna ser man att 610n är på 576cc och har torrvikt på 140kg medans SM510R har 500cc och 122kg torrvikt.
Hur står sig de siffrorna mot "gamla" 570R och SM610 ???



EDIT: Svarar själv då eftersom data fanns på den inte lika uppdaterade svenska sidan. SM570R var på 576cc och torrvikt på 125kg.
 
Last edited:
Supermoto skrev:
Kollar man lite på databladen för 05orna ser man att 610n är på 576cc och har torrvikt på 140kg medans SM510R har 500cc och 122kg torrvikt.
Hur står sig de siffrorna mot "gamla" 570R och SM610 ???



EDIT: Svarar själv då eftersom data fanns på den inte lika uppdaterade svenska sidan. SM570R var på 576cc och torrvikt på 125kg.

ap ap ap, där står: Vikt, full tank: 125,3 kg för 570'n :7peta

Edit: husqvarna.it rymmer lika mkt felaktig fakta som alltid, inget verkar stämma där. T.ex. har SM 610 & 630 SMR nästan exakt samma teknisk data, yeah right :rolleyes:
 
Last edited:
Enligt SMM vägde SM450R -04 127kg med full tank.
Gissningsvis ligger 450/510 där i krokarna för -05 oxå, kan ju inte skilja många hekto mellan 450 och 510 i vikt heller då cyklarna verkar väldigt lika.

Supermoto skrev:
Kollar man lite på databladen för 05orna ser man att 610n är på 576cc och har torrvikt på 140kg medans SM510R har 500cc och 122kg torrvikt.
 
Hur är driftsäkerheten och effekten på Husqvarna då? Främst jämfört med Husaberg 650 och KTM 525?

Har den några vanligt förekommande fel?

Man skulle ju egentligen kunna köpa en KTM 625/660, eftersom jag inte har kört vare sig Husaberg eller Husqvarna tidigare så tycker ju jag att 660:n är liten och smidig. Men skulle man å andra sidan testa te x en Husa sen så är väll risken stor att man ångrar att man inte köpte en sån istället... Det é iaf det intryck jag har fått av o läsa olika provkörningar på Husa, den verkar vara beroendeframkallande :fakta
 
Ringde Da silva här i uppsala, en Husqvarna SM510 -05 kommer att kosta 78 000:-, men frågan är om den kommer att gå att få som lv-reggad. Det visste han inte..

En gasgas 450 -05 kostar 80 900:- med Marzocchi framgaffel och 89 650:- med öhlins framgaffel.
 
MackeNo1 skrev:
Ringde Da silva här i uppsala, en Husqvarna SM510 -05 kommer att kosta 78 000:-, men frågan är om den kommer att gå att få som lv-reggad. Det visste han inte..

En gasgas 450 -05 kostar 80 900:- med Marzocchi framgaffel och 89 650:- med öhlins framgaffel.
78kkr var inte farligt...
Är det "rek utpris" eller vad du faktiskt får pröjsa när du handlar??

Klart de borde gå att regga, de har ju lysen och grejer på bilderna iaf. Vore ju konstigt om de hux flux inte skulle gå att regga.

Visst är det bra flås både i en SM510R och en CRF450 och bägge lär vara toppenhojar men betänk att med husan så får du över 100cc extra som kan frakta runt dina 100 pannor (du sa 100 va?). Det är inte fel...
Är en 500cc ok för dig så ta även en titt på KTM525EXC/450EXC, Husa FS450E, Yamma WR450 eller varför inte SM450R om vi snackar nytt. Är beg. ok så kanske en SM570R(R). Det är väl de hojar jag kan komma på som kan betraktas som rejsiga nog som går att LV-regga. LC4or, XR, XT, TT osv är för stora och klumpiga för dig tror jag.


Men till sist kommer vi fram till det gamla vanliga. Åk runt och prova, testa, kläm, känn osv osv. Det är det enda rätta :fakta :)
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top